“Ədəbiyyat ideologiyanın əsirinə
çevrilirsə, obyektiv ola bilməz
Müsahibimiz Azərbaycan Dillər
Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı
kafedrasının dosenti, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Dilbər Zeynalovadır.
– Dilbər xanım, öncə sizi
yaxından tanıyaq.
–
Mirzə Fətəli Axundov adına Azərbaycan Pedoqoji Rus
dili və Ədəbiyyatı (indiki Slavyan Universiteti)
İnstitutunu fərqlənmə diplomu ilə bitirmişəm.
Universiteti bitirəndən sonra Elmi Şuranın qərarı
ilə aspiranturada təhsilimi davam etdirmək barədə qərar
verilmişdi. Lakin təhsil alacağım fəlsəfə
üzrə həmin il Bakıda Elmlər Akademiyasının
uyğun şöbəsində qəbul yox idi. Təhsilimi ya
Moskvada, ya da Leninqradda (Sankt-Peterburqda) davam etdirməliydim. Ailəm
bunu çox həssaslıqla qarşıladı. Bir sözlə,
gedə bilmədim. Təyinatla Cəlilabad rayonunun Andreyevka
(Qarazəncir) kəndində rus dli və ədəbiyyatı
müəllimi kimi fəaliyyətə başladım. On
beş ilə yaxın orta məktəbdə rus dili və ədəbiyyatını
tədris etmişəm. 90-cı illərin sonunda ailə vəziyyətimlə
əlaqədər Bakı şəhərinə
köçdük. Beləliklə, əvvəlcə fəlsəfə
kafedrasında loborant, sonra ədəbiyyat kefedrasında müəllim
kimi fəaliyyətimi davam etdirdim. 2005-cı ildə
“İsmayıl Şıxlı yaradacılığında
milli özünüifadənin bədii inikası
(yazıçı və folkor problemi əsasında)”
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını müdafiə edərək filologiya elmər namizədi alimlik dərəcəsini
aldım. Hazırda Azərbaycan ədəbiyyatı
kafedrasında dosent kimi çalışıram.
Özümü başqa heç bir sahədə
görmürəm.
–
Elmi fəaliyyətinizlə tanış olduqda ilk olaraq milli mənəvi
dəyərlər estetik düşüncə
işığında, ədəbiyyatşünaslıqda janr
nəzəriyyəsi kimi işlər
diqqəti çəkir. Bu sahədə sizi
maraqlandıran və elmi fəaliyyətinizə təsir edən
amillər hansılardı?
–
Bayaq dediyim kimi, dissertasiya mövzum ədəbiyyatda millilik, milli
mənəvi dəyərlərlə bağlı idi. Mövzu ətrafında
araşdırmalar aparanda bir şeyi yəqin etdim ki, ədəbiyyatın
nəzəri problemlərinə baş vurmadan, sanballı elmi əsər
ortaya qoymaq mümkün deyil. Elə o vaxtdan dünya ədəbi-nəzəri
fikrində baş verən proseslərlə maraqlanmağa
başladım. Ona görə də elmi yazılarım da əsasən
ədəbiyyatşünaslığın elmi-nəzəri
problemləri ilə bağlıdır. Əslində Azərbaycan
ədəiyyatşünaslığında həllini gözləyən
bir sıra ciddi məsələlər var. Azərbaycan ədəbiyyatının
dövrləşdirilməsindən tutmuş, bədii mətnin
təhlil metodologiyasına qədər… Mən müəlliməm,
vaxtımın çoxunu auditoriyada keçirirəm, amma
çalışıram ədəbi prosesi, yeni istiqamət və
tendensiyaları izləyim. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığını
azacıq da olsa, elmi yazılarımla zənginləşdirməyə
çalışıram.
–
Freydə görə yuxulardakı obrazların çoxu
dünyadakı hadisələrin eşidilməsindən,
qoxusundan yox, görünüşündən
alınmış obrazlardır. Sizin “Yuxugörmə-bədii
diskurs kimi” adlı elmi məqalənizdə yuxu ilə bədii
əlaqə hansı prizmadan nümayiş olunur?
– Bu
məqaləm Türkiyədə çap olunmuşdu, maraqla
qarşılandı. Bu məsələ ilə bağlı
onu deyim ki, hələ antik yunan ədəbi-estetik fikrində
həm yuxugörmə, həm də bədii
yaradıcılıq ilahi qüvvənin təhriki ilə
yaranan bir hal kimi səciyyələnirdi. Əlbəttə, sənət
əsərinin şüusuzluqla
şüurun vəhdətindən yaranması şəksizdir.
Yuxugörmə ilə incəsənəti
yaxınlaşdıran, daha doğrusu, doğmlaşdıran məqamlar
çoxdur. Simvoliklik, obrazlılıq, təhtəlşüurun
təzahürü və s. Məhşur rus alimi S.Averinsevin qənaətinə
görə, “sənətkar- ictimai yuxugörəndir”.Obrazlılıq
yuxugörməni söz sənəti ilə
yaxınlaşdıran yeganə
cəhət deyil. Burada digər bir məqamdan da söhbət
açmaq yerinə düşərdi.
Biz gördüyümüz yuxunu çatdıran zaman istər-istəməz
təhkiyəçi funksiyasını yerinə yetirmiş
oluruq. Beləliklə, yuxuda gördüklərini danışan hər kəs,
şüurlu şəkildə yaradıcılıq aktına
qatılmış olur; yuxugörən süjeti, obrazları və
gördüyünün mənasını rekonstruksiya edir. Bədii
əsərin yaranmasında psixikanın yalnız şəxsi deyil, həm də
kollektiv təhtəlşüur qatının fəal iştirakı barədə məşhur
psixoanalitiklər – Z.Freyd və onun davamçısı
K.Yunqun maraqlı mülahizələri mövcuddur. Bu kifayət
qədər maraqlı və ayrıca bir söhbətin
mövzusudur.
– Ədəbi
tənqid haqqında nə düşünürsünüz?
– Mən
uzun illər Ədəbiyyatşünaslığa giriş fənnini
tədris etmişəm. Ədəbiyyatşünaslığın
bölmələrindən biri də ədəbi tənqiddir. Əslində
qədim dövrdən üzü bəri tənqidimizin müəyyən
ənənələri olmuşdur. Azərbaycan ədəbi tənqidinin
təşəkkülü, bədii-estetik kateqoriyalarla zənginləşməsində
isə, əlbəttə M.F.Axundzadəyə borcluyuq.
M.F.Axundzadə hələ XIX yüzillikdə yazırdı
ki, tənqid subyektiv mülahizələrdən ibarət
olmamalıdır. Tənqidi fikrimizin ən öncül
simaları belə sovet dövrün ideoloji yükündən
azad ola bilməyiblər. Ona görə də bədii əsəri
dəyərləndirərkən konyuktura,vulqar sosiologizmdən
yaxa qurtara bilməyiblər. Ədəbiyyat ideologiyanın əsirinə
çevrilirsə, dəyərləndirmənin meyarları
obyektiv ola bilməz. Ədəbi tənqidin məqsədi mətnin
özəlliyini, bədii-estetik funksiyasını üzə
çxarmaqdır. Ədəbi tənqid elmi həqiqətə
sadiq qalmalı, obyektivliyinə, qərəzsizliyinə,
xoşniyyətliliyinə inandırmalıdır. Ədəbi
tənqiddə bədii mətnə münasibətdə tənqid
və tərif həm estetik inkarın, həm də təsdiqin
əsasında duran prinsipin obyektiv mahiyyətini eyni dərəcədə
şərtləndirməlidir. Təəssüf ki, həmişə
belə olmur.
–
Müasir ədəbi tənqidçilərimizin fəaliyyətindən
razısınızmı?
– Razı
olduqlarım da var, olmadıqlarım da. Ümumiyyətlə tənqid
cərrahi əməliyyat kimi hətta məqsədi xeyirxah
olsa belə, ağrılı da ola bilir. Tənqidin mümkün
qədər ağrısız qəbul edilməsi
üçün tənqidçinin elmi biliyindən və
prinsipiallığından başqa əxlaqi keyfiyyətlərinin
də rolu danılmazdır. Tənqidçi dünən
hay-küylə dağ başına
qaldırdığını bu gün eyni şövqlə
ordan endirirsə, hansı mənəvi məsuliyyətdən
söhbət gedə bilər? Ədəbi tənqidin
müasir vəziyyəti haqqında fikir bildirərkən tənqidçilərimizin
istedadının fərdi, subyektiv isitqaməti yox,
bütünlükdə dövrümüzə məxsus daha
ümumi və obyektiv amilin təsiri nəzərə
alınalınmalıdır: “informasiya axını” və
“texniki tərəqqi” əsrinin öz estetik ehtiyacı və
tələbləri vardır.
–
Ümumiyyətlə, ədəbiyyat bir insana nə verə
bilər?
– Ədəbiyyat
spesifik bir sahədir, buna görə də insanda elmi
informasiyanın bolluğundan daha çox, daxili-mənəvi mədəniyyətin
və əxlaqi-insani kamilliyin səviyyəsini yüksəldə
bilər. Ədəbiyyat, yəni bədii mətn, bu şeir də
ola bilər hekayə də, roman da, fərdi şəkildə
mənimsənilir, insanda bədii yaddaşı
formalaşdırır. Bir sözlə, ədəbiyyat ruhun
ehtiyacından doğan nəsnədir.
–
Yazıçılar oxucuların azlığından gileylənir,
oxucular isə sanballı əsərlərin
yazılmamasından. Siz necə
düşünürsünüz, bu sahədə vəziyyət
necədi?
– Baxır hansı
yazıçı və hansı oxucu. Məsələn, bir
zamanlar modernistlər bəyan etmişdilər ki, biz
yazdıqlarımızı oxucuların marağına qurban
veməyəcəyik. Bilirsinizmi,
yaradıcılığın məxsusi bir psixologiyası
vardır. O, ”laboratoriya”nın sirlərini
yazıçıdan başqa kimsə sona qədər izah edə
bilməz. Doğrudur, müasir ədəbiyyatşünaslıqda
bu barədə müxtəlif mülahizələr
mövcuddur. Bütün hallarda, məncə,
yaradıcılıq aktında iki başlıca imperativ
iştirak edir: daxili səs və sosial sifariş. Əgər
yazıçı bu iki imperativə söykənirsə, zənnimcə,
aktuallığını qoruyacaq. O ki qaldı oxuculara, bu həm
intellektlə, həm də zövqlə bağlı məsələdir.
Aydınlaşdırmaq lazımdır, görək, oxucu sanbal
deyəndə nəyi nəzərdə tutur?
–
Çağdaş ədəbiyyatımızdan kimləri
oxuyursunuz?
– Janr
bölgüsü ilə yanaşsaq, daha çox nəsr
nümunələrini oxuyuram. Şübhəsiz, poeziya da,
dramaturgiya da diqqətdən kənarda qalmır. Ad çəkməyə
başlasam, o qədər də uzun siyahı alınmayacaq.
– Əsərlərin
bədii yükünü və səviyyəsini müəyyən
edən əsas kriteriyalar nələrdi?
– Klassik ədəbiyyatşünaslıq
kontekstində bu bədii əsərin məzmunu və
formasıdır. Ədəbiyyat bütün dövrlərdə
yeni məzmun yaratmır. Sənətkar odur ki, hətta ənənəvi
mövzuya da yeni forma tapa bilsin. Məsələn, Azərbaycan
ədəbiyyatında mifə, folkora maraq hər zaman olub.
Nizaminin “Xəmsə”sində nə qədər desəniz,
nümunələr tapmaq olar. Amma Kamal Abdulla
“Yarımçıq əlyazma”da mifi elə sənətkarcasına
dekonstruksiyaya məruz qoydu ki, çoxları “Dədə
Qorqud” eposunun yeni bir nüsxəsinin tapıldığı qənaətinə
gəldilər. Yazıçı intellektual olanda oxucunu belə
mat vəziyyətlərə asanlıqla sala bilir. Sözlə
oynamaq məharəti, süjetin kontrapunkt axarla inkişafı,
alogizmlər… bütün bunlar bədii mətnin səviyyəsini
müəyyənləşdirən kiriteriyalar
sırasındadır. Bilirsizmi, yazıçı gərək
öz üslubunu yarada bilsin. Oxucunu sözün sehrinə
salmaq hər yazıçıya nəsib olmur. “Unutmağa kimsə
yox”… Kamal Abdullaya məxsus bu ifadənin semiotik yozumunda
açar sözlər kimi “xatırlamaq, unutmaq” göstərilir.
Məncə, bu sıraya açar söz kimi sevmək
sözü də daxil edilməlidir. Çünki unutmaq həmişə
xatırlamaqla assosiasiya olunmur. Unutmaq istəmədiyin, yaxud
xatırlamağa çalışdığın bir zamanlar
sevdiyindir, yəni “Sevməyə kimsə yoxdur”.
– Gənc
alimlərə, xüsusən ədəbiyyat sahəsində
çalışan gənclərə hansı tövsiyələriniz
var?
– Əvvəla,
gənc tədqiqatçılara elmi araşdırmanın
bütün pillərində uğurlar arzulayıram. Gənc tədqiqatçılara
tövsiyəm budur ki, Azərbaycan ədəbiyyatını tədqiq
etməklə kifayətlənməsinlər, dünya ədəbiyyatına
bələd mütəxəssis kimi yetişsinlər.
Müasir ədəbi prosesi öyrənib, yeni tendensiya və
istiqamətləri bədii mətin təhlilinə tətbiq
edə bilsinlər. Siz də gənc jurnalistsiniz, ciddi, məsuliyyətli
bir sahəyə üz tutmusuz. Sizə də maraqlı
müsahiblər, obyektiv, qərəzsiz olmağı arzu edirəm.
-Təşəkkür
edirəm, Dilbər xanım.
Dilbər Zeynalova
Söhbətləşdi: Tural Cəfərli
Ədalət.-2019.- 13 iyul.- S.13.