Səhnə həyat nurumdur
(Respublikanın xalq artisti Sədayə
Mustafayevanın əziz xatirəsinə)
Bir ailədə iki böyük sənətkarların
olması və iki xalq artistinin övladı olmaq taleyi qismətimə
nəsib olub.
Elə bu sənətə gəlməyimin də
əsas səbəbkarları məhz mərhum valideyinlərim
xalq artistləri, qocaman səhnə ustaları olan Məhəmməd
Burcəliyev və Sədayə Mustafayeva olublar. Özümü dərk edəndən bu qocaman səhnə
ustaları ilə birgə Gəncə Dövlət Dram
Teatrına gedir, tamaşalarına baxır və
müşahidələr edirdim. Elə bu
gün də oxucularımıza məhz xalq artisti Sədayə
Mustafayeva haqqında xatirələrimi bölüşmək
istəyirəm. Qeyd etməliyəm ki, bu
böyük bir məsuliyyət və şərəfli bir
tarixin araşdırılmasında mühüm əhəmiyyətə
malikdir.
Sədayə Mustafayeva ilk öncə deyim ki, xoşbəxt
taleli sənətkarlarımızdan biri olub. Ömrünün 78 ilinin 64
ilini Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafına həsr
edən səhnə ustasının 54 illik səhnə fəaliyyəti
Gəncə Dövlət Dram Teatrının tarixi ilə
bağlıdır.
Sədayə
İsmayıl qızı Mustafayeva 1926-cı il
iyul ayının 15-də Şəkidə anadan olub.
Böyük Vətən Müharibəsi başlanmazdan
üç il əvvəl 11 yaşında
olarkən anası dünyasını dəyişib. Beş
illik orta təhsilini bitirdikdən sonra Böyük Vətən
Müharibəsi başladığından atası
İsmayıl ilə qardaşı Məhəmmədi
müharibəyə yola salıb və Şəkidə fəaliyyət
göstərən İpəkçilik kombinatında Lətifə
adlı bir ustanın yanında usta köməkçisi kimi
işləməyə başlayıb. O illəri xatırlayan
Sədayə Mustafayeva yazırdı: “Böyük Vətən
Müharibəsi başlayanda mənim 14 yaşım vardı. Atam və qardaşım müharibəyə
yollandığından evdə qalan bir qardaşım və
bacıma mən baxmalı oldum. Atamın dostu Nəsib kişi vəziyyətimizin çıxılmaz
dərəcədə ağır olduğunu görüb mənə
dedi ki, gəl səni aparım sənət məktəbinə.
Həmin məktəbin şagirdləri toxuculuq kombinatında
istehsalat təcrübəsi keçir və bundan ötrü az miqdarda əmək haqqı alırdılar. Mən razılaşdım və Lətifə
adlı bir ustanın şagirdi oldum. Toxuculuq
kombinatında maşınlar primitiv bir üsulla işlədilirdi.
Bir dəfə dəstəyi fırladanda
“çornik” çıxıb üzümü yaraladı.
Fəhlələr dedilər ki, bu balaca boylu,
çəlimsiz qızın belə yerdə işləməyi
mümkün deyil. Həm də ipək
kombinatında işlədiyim müddət ərzində
müəssisənin dram dərnəyinə yazıldım.”
Sədayə Mustafayeva 1940-cı ildə Şəkidə
boyu çox uca olduğundan və həmişə də səmaya
baxdığından Günəbaxan Muxtar adı ilə
tanınan bir şəxsin vasitəsi ilə Şəki
Dövlət Dram Teatrına aktrisa kimi gətirilib. Bu teatrın səhnəsində
ilk dəfə olaraq Səməd Vurğunun “Vaqif” tarixi
dramında rəqqasə kimi səhnəyə
çıxıb. Sonralar bu teatrın səhnəsində
Səməd Vurğunun “Vaqif”də Gülnar, Süleyman Sani
Axundovun “Eşq və intiqam”da Qəmər obrazları ilə
diqqəti cəlb edib. Aktrisa həmçinin burada Yusif Vəliyev,
Məmmədkəbir Hacıoğlu, İbrahim Azəri, Rzabala
Rzayev, Məşəmməd Xalıqov, Məmməd Tahirov,
Hökumə Qasımova, Bilqeyis Ələsgərova,
Şirinbacı Cəfərova kimi aktyorlarla birlikdə fəaliyyət
göstərib, Kazım Ziya, Ələsgər Ələkbərov
kimi sənət korifeyləri ilə tərəfmüqabili
olub. Bir müddət maraqlı obrazlar
qaleriyası yaradan Sədayə Mustafayeva daha sonra fəaliyyətini
Ağdaş Dövlət Dram Tearında davam etdirib. Aktrisa Ağdaş Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
Səməd Vurğunun “Fərhad və Şirin”də
Şirin, İlyas Əfəndiyevin “Bahar suları”da Turac və
başqa obrazları ilə səhnəyə
çıxıb. Bu teatrın səhnəsində
İsmayıl Dağıstanlı kimi səhnə ustası ilə
tərəfmüqabili olmaq aktrisanın taleyinə nəsib
olub. Hətta Sədayə Mustafayeva öz
xatirələrində yazır ki, İlyas Əfəndiyevin
“Bahar suları” pyesindəki Turac obrazına görə
Ağdaş camaatı onu daima Turac deyə
çağırıblar. Ağdaş
Dövlət Dram Teatrı bir müddət sonra
bağlanıldığından aktrisa fəaliyyətini
Göyçay Dövlət Dram Teatrında davam etdirməli
olub. Bu teatrın səhnəsində Yusif
Məmmədov, Yusif (Əliyev) Yulduz kimi sənətkarlarla
birlikdə çalışıb.
Özünümaliyyələşdirmə
sistemində çətinliklərlə üzləşən
Göyçay Dövlət Dram Teatrı 1949-cu ilin
sonlarında bağlandığından üç dövlət
teatrlarından Naxçıvan, Gəncə və Gənc
Tamaşaçılar teatrlarından dəvət alan aktrisa fəaliyyətini
davam etdirmək üçün 1950-ci ilin mart ayında Gəncə
Dövlət Dram Teatrının direktoru, respublikanın xalq
artisti Məhəmməd Burcəliyevin dəvəti ilə Gəncə
Dövlət Dram Teatrını seçib və bu teatra aktrisa
kimi gətirilib. Xalq artisti Məhəmməd Burcəliyev
öz xatırələrində aktrisa haqqında
yazırdı: “Sədayə Mustafayevanın
sorağını çoxdan eşitmişdik. Onun
Şəki, Ağdaş və Göyçay teatrlarında
oynadığı rollardan yaxşı xəbərdar idik.
Buna görə də 1950-ci ilin mart ayında mən
onu Gəncə teatrına dəvət etdim. Artıq püxtələşən professional səviyyəyə
yüksələn bir aktrisanın bizim kollektivə gəlməsi
hamımızın sevincinə səbəb oldu. Doğrudur, teatrda Barat Şəkinskaya, Rəmziyyə
Veysəlova, Ətayə Əliyeva kimi istedadlı qadın sənətkarlarımız
vardı. Lakin bununla belə Sədayə
bizim kollektivə öz səsi, öz nəfəsi ilə yeni
abu-hava gətirə bildi.”
Gəncə
Dövlət Dram Teatrın səhnəsində 400-dən
artıq maraqlı obrazlar qalereyası yaradan aktrisanın
“Vaqif” də Xuraman, Gulnar, “Aydın”da Gültəkin, “Pəri
Cadu”da Pəri, “Solğun çiçəklər”də Sara,
Pəri, Gülnisə, “Otello”da Emilya, “III-Riçard”da
Yelizaveta, “Sokratla söhbətlər”də Ksantipa, “İtgin gəlin”də
Səbihə, “Yad qızı”da Həcər xanım, “Dairəni
genişləndirin”də Aliyə, “Təbilçi qız”da Nila,
“Kəndçi qız”da Bənövşə, “Dəli
Kür”də Şahnigar, “Ana vüqarı”da Ana, “Bəraət”də
Rəşidə xanım, “Atayevlər ailəsi”də
Dilşad xanim, "Xan qızı"da Xurşudbanu Natavan,
“Qonşular”da Mətanət, “Almaz”da Almaz, “Sən həmişə
mənimləsən”də Nargilə, “Mahnı dağlarda qaldı”da
Rəxşəndə xanım obrazları
yaradıcılığının ən gözəl
nümunələrindəndir.
Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
15 aprel 1958-ci ildə tamaşaya qoyulan maraqlı səhnə əsərlərindən
biri də A. Ginzburqun “Qanq qızı” adlı 4 pərdəli,
8 şəkilli dramıdır. “Qanq qızı” (“Kəmalə”)
Rabindranat Taqorun “Fəlakət” romanı əsasında qələmə
alınıb və xalq artisti Ələkbər Seyfinin tərcüməsidir.
Tamaşanın quruluşçu rejisoru,
respublikanın əməkdar incəsənət xadimi Həsən
Ağayev, rəssamı, respublikanın əməkdar incəsənət
xadimi Bəhram Əfəndiyev, bəstəkarı isə S.
Yudakovdur. Aktrisa bu pyesdə Kəmalə
obrazını böyük ustalıqla tamaşaçılara
təqdim edə bilib. Sədayə
Mustafayevanın Kəmaləsi böyük məhəbbətlə
sevən, lakin zahirən çox müti görünən, son
dərəcə saf bir surətdir. Yelkənli
qayıqda Romeşlə (xalq artisti Ələddin Abbasov) olan
söhbəti o qədər təbii, sadə, həm də incə
bir formada təqdim olunurdu ki, tamaşaçı Kəmaləyə
valeh olur, onun xoşbəxt olmasını arzulayırdı.
Sənətşünaslıq
doktoru, profesor İnqilab Kərimov aktrisa Sədayə Mustafayevanın
“Qanq qızı” dramında yaratdığı Kəmalə
obrazı haqqında yazırdı: “ “Qanq
qızı” tamaşasının müvəffəqiyyətindən
söhbət gedərkən Sədayənin Kəmalə
obrazı diqqət mərkəzində idi. Sədayənin
ifasında Kəmalə dərin məhəbbətlə sevən,
öz sevgisi yolunda bütün çətinliklərə sinə
gərən mərd bir qız idi. Kəmalə
- Sədayə sıxıntı çəksədə, istəyinə
nail olur və tamaşaçıya xatırladır ki, həyatda
heç şey asanlıqla əldə edilmir. Tükənməz səbr, möhkəm iradə ilə
köhnəliyə, fəlakətlər doğuran
çürük adətlərə qarşı durmaq və
onu kökündən dağıtmaq lazımdır.”
Qeyd etmək
lazımdır ki, “Qanq qızı” dramında saf təbiətin
övladı olub, bütün qəlbi ilə,
varlığı ilə azadlığa can atan sadə bir kəndli
qızı olan Kəmalə obrazını xalq artisti Sədayə
Mustafayeva olduqca mürəkkəb xarakterə malik
bütün incəliklərinə qədər açılan
oyun tərzi ilə təqdim edə bilirdi.
Xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır ki, tarixi mərhələlər
həmişə hadisələr bolluğuna və maraqlı səciyyəsinə
görə bədii ədəbiyyatın daima diqqət mərkəzində
olur. İdeyası bəşəri, sənətkarlığı
yüksək, əhatəsi dünyəvi olan əsərlər
zamanın gerçəkliyini daima təsdiqləyir, xoşbəxt
taleli edir. Bu qəbildən olan müəlliflər
toplusunun və ya el ədəbiyyatının
yaratdığı əsərlər ilkin orjinal köynəyindən
çıxaraq, əsas qayəsini saxlamaqla incəsənətin
müxtəlif janrlarında dönə-dönə
özünü təcəssüm etdirir. Belə
xoşbəxt bir tale xalq yazıçısı
İsmayıl Şıxlının “Dəli Kür”
romanına da nəsib olub. İlk öncə
deyim ki, romanı Əməkdar jurnalisti, tərcüməçi,
dramaturq, publisist Mailə Muradxanlı səhnələşdirib.
İki hissəli pyes Gəncə Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində 21 may 1986-cı ildə
quruluşçu rejisor, xalq artisti Vaqif Şərifovun
traktofkasında səhnəyə qoyulub. Xalq
artisti Sədayə Mustafayeva bu pyesdə Şahnigar
obrazını yaradıb. Tamaşa boyu
hadisələr fonunda yüksək həyat eşqli
Şahnigarın acınacaqlı taleyi uzun müddət
tamaşaçıların yaddaşından silinmir. Bu
dövrdə Azərbaycan qadınlarını bir ictimai bəla
bərabərləşdirirdi: hüquqsuzluq. Bu qədər
nikbin, həyata bağlı, insana təmaslı olan
Şahnigar bədbəxtdir. Bu bədbəxtlik
birinci onun doğma qardaşı Cahandar ağadan irəli gəlir.
Məhz bu qorxudan irəli gələrək
Şahnigar öz sevdiyinə yox, başqa birisinə ərə
gedib. Səhnədə Sədayə
Mustafayevanın oynadığı Şahnigar obrazı öz
şuxluğunu son məqamda isə
sarsıntılarını böyük bir məharətlə
canlandırmaqla göstərir və tamaşaçıya
böyük ustalıqla təqdim etməyi bacarırdı.
Azərbaycanın
görkəmli teatr rejisoru, aktyoru və pedaqoqu, SSRİ xalq
artisti, sənətşünaslıq doktoru, professor Mehdi Məmmədov
1983-cü ildə İşıq nəşriyyatı tərəfindən
çap edilən “Onun sənət ulduzu” kitabında xalq
artisti Sədayə Mustafayeva haqqında yazırdı: “Azərbaycan
aktrisasının səhnəyə gəlişi, bu meydanda qələbələr
qazanması, əlbəttə, böyük hadisədir,
qızıl hərflərlə yazılmağa layiq qəhrəmanlıq
dastanıdır. Məhz aktrisa Sədayə
Mustafayeva teatra böyük inamla, etiqatla gələrək
ürəyinin məhəbbətini, yüksək
arzularını özü ilə bərabər sənətin
mehrabına gətirə bilib.”
Bu gün xüsusi olaraq qeyd etmək lazımdır ki, Gəncə Dövlət Dram Teatrında fəaliyyət göstərən xalq artisti Pərvanə Qurbanova, aktrisalardan Fizulət Rzayeva, Sona Vəliyeva, Şuray Nəvai kimi və başqa əksər aktyor eləcə də aktrisa heyəti də məhz Sədayə Mustafayevanın sənət məktəbinin yetirmələridir. Bu yetirmələr də hər zaman öz sənət müəllimlərini böyük hörmət və ehtiramla yad edirlər.
Xalq artisti Sədayə Mustafayeva həmçinin Azərbaycanfilmin istehsalı olan iyirmidən artıq filmə çəkilib. “Qanun naminə”də Xatun, “Mən ki gözəl deyildim”də Gözəl, “Şərikli çörək”də Şamama, “Qaynana”da Mülayim, “Ölsəm bağışla”da Ana, “Ağ atlı oğlan”da Mirvari nənə, “Həm ziyarət, həm ticarət”də Suğra xala, “Biri vardı, biri yoxdu”da Qadın, “Gün keçdi”də Əsmərin anası, “Qızıl ayaqlı qaz”da Şəfiqənin anası, “Var olun, qızlar”da Rüstəmin anası, “Firəngiz”də Məsmə, “Gümüşü furqon”da Mədinənin anası, “İlıq dənizdə buz parçası”da Təqaüdçünün anası, “Cin mikrorayonda”da Ana, “İşarəni dənizdən gözləyin”də Komandanın anası, “Şəhərli biçinçilər”də Humay, Amerika kinemotoqrafçılarının istehsal etdiyi “İlk körpü”də Əsmər obrazları aktrisanın böyük ustalıqla yaratdığı və yaddaşlarda yaşanan mahir Ana surətləridir.
Sədayə Mustafayeva Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafındakı xidmətlərinə görə 1958-ci ildə əməkdar artist, 1981-ci ildə xalq artisti fəxri adlarına və 2003-cü ildə isə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Fərdi təqaüdünə layiq görülüb.
Unudulmaz sənətkar Respublikanın xalq artisti Sədayə Mustafayeva 2004-cü il avqust ayının 13-də Gəncə şəhərində vəfat edib.
Ruhun
şad olsun Ana!
Anar Burcəliyev,
teatrşünas
Ədalət.-2019.-16 iyul.-S.8.