Əclaf Dantes!
Puşkinin ömrünün son iki ilini yaşadığı və öldüyü, uzun illərdir onun ev muzeyi kimi fəaliyyət göstərən mənzilin həyətinə daxil oluram.
Elə həyətdə Puşkinin heykəli ilə qarşılaşanda yadıma Lermontovun Puşkinə həsr etdiyi "Şairin ölümü" poemasından ilk misra düşür:
"Şair öldü…"
Ardını xatırlamağa gərək də duymuram.
Kassadan bilet alıb elə həyətdə bir siqaret yandırıram. Çox həyəcanlıyam.
Bu həyəcanı sizə təsvir etmək istəsəm, onu deyə bilərəm
ki, insan adətən sevəndə
belə həyəcanlanır.
Həyəcanı mədəndə
hiss edirsən və ayaqlarıma nəzarəti
itirdiyini düşünürsən.
Siqaretimi çəkdikdən sonra özümü toparlayıb
içəri keçirəm. Yaşlı bir
qadın məni təbəssümlə qarşılayır.
Sonradan özü ilə söhbət edəndə,
adının İrina
Borisovna olduğunu öyrəndim. İrina Borisovna
biletimə baxır və hələ vaxtıma 10 dəqiqə qaldığı üçün
məni gözləmə
otağında əyləşdirir.
Gözləmə otağına keçəndə
nə qədər vacib yerdə olduğumu daha da yaxşı anlamağa başlayıram. Bizdə
heç diri şairlərin gözləmə
otağında adam olmur, amma Puşkinin gözləmə otağı
tam doludur, hətta ayaq üstə gözləyənlər də
var. Puşkin öldükdən
sonra belə insanları qəbul edir. Onunla görüşmək istəyənlər gözləməli
olurlar, amma gözləyən adamların
heç biri narazı deyil, hər birinin simasında məmnunluq hissi var.
Yavaş-yavaş içimdəki həyəcan
daha da böyüyür
və nəfəsimin
çatmadığını hiss edirəm. Bu mənzil
oksigen ilə yox, poeziya ilə
doludur. Otaqda Puşkinin şeirləri
bir-biri ilə rəqs edir, quş kimi uçaraq
otaqları gəzirlər
və oksigeni əvəz edən bu şeirlər adamın nəfəsini kəsir.
Gözlərimi yumub içimdə bir-bir Puşkinin misralarını səsləndirirəm
və qəfil beynimdə XIX əsr pistoletindən çıxan
atəş səsi sədalanır. Əclaf Dantes! Əclaf!
Növbəm çatır və audio-rəhbər ilə otaqlara gəzməyə başlayıram. Bir-bir otaqlara daxil
oluram. Ekskursiya zamanı məni addım səslərinin müşayiət etdiyini
hiss edirəm. Sanki Puşkinin ruhu da mənim yanımca
addımlayır. Onun ayaq
səsləri asta-asta
arxamca gəlir. Məncə bu addım səslərini muzeyi gəzən hər kəs hiss edir. Və Puşkinin addımları
da sillabo-tonik tonda atılır. Sanki hər addım
səsi onun misralarındakı vurğuları
təkrarlayır.
Birinci mərtəbədə
Puşkinin fərqli rəssamlar tərəfindən
çəkilmiş portretləri,
xanımının bəyaz
gecəliyi və ayaqqabıları diqqətimi
çəkir. İkinci mərtəbədə isə bir zamanlar
küçəyə açılan
və Puşkinin sonuncu dəfə bu evdən çıxdığı
qapı ilə üzbəüz dayanıram.
Qapının əsaləti ilə yanaşı, kədərli
olması diqqətimi çəkir. Qapı "Bacarsaydım həmin gün heç açılmazdım"
deyirmiş kimi peşman baxışlarla baxır ziyarətçilərə.
Bəli,
Puşkin ölümünə
səbəb olacaq o duelə bu qapıdan
çıxaraq yollanmışdı.
Əclaf Dantes! Əclaf!
İkinci mərtəbədə Puşkinin
xanımı Natalya Nikolayevnanın
otağında ayaq saxlayıram. Puşkinin dueldə ölümcül
yaralanma xəbəri məhz bu otaqda
Natalyaya deyilir və ölümə hazırlıq da elə bu otaqdan
başlayır.
Tələsirəm! Puşkinin övladlarının
otaqları, oyuncaqları,
rəsmləri, onun yemək yediyi otaq, qonaq otağı…
Bütün otaqları və
dəyərli əşyaları
sürətlə geridə
qoyub görmək üçün səbirsizləndiyim
Puşkinin yazı otağına daxil oluram. 4000-dən çox
kitab olan şəxsi kitabxana, yazı masası, stulu, əlyazmaları, kreslosu, əsası, qəlyanı… Və… Dünyanın ən xoşbəxt və eyni anda ən
kədərli əşyası…
Həyatında düz 21 dəfə
duelə çağırılan
Puşkin, 15 dəfə
isə özü rəqiblərini duelə dəvət etmişdi ki, bunlardan sadəcə
dördü baş tutmuş, digərləri isə tərəflərin
barışığı nəticəsində
ləğv olunmuşdu.
Bu barışıqların
əksəriyyəti Puşkinin
dostlarının səyi
nəticəsində əldə
olunmuşdu.
"Yox, məni bezdirməyib həyat,
Mən həyatı
sevirəm və yaşamaq istəyirəm"
- deyən şair həyatı ilə "Rus ruleti" oynayırmış kimi davranırdı. O, yaşamaq istəyirdi, amma şərəfi ilə yaşamaq.
Puşkinin otağındayam və onun bu otaqda
var-gəl edib öz şeirlərini ucadan səsləndirməsini
təsəvvür edirəm. Onun səsini
təsəvvür edə
bilirəm. Məncə, hamı onun səsinin necə olduğunu öz içində hiss edə bilir.
Rusiya poeziyasının digər
nəhəng şairlərinin
onun haqqında dediyi fikirlər, ona həsr etdikləri
şeirlər, poemalar
yadıma düşür…
Düşünürəm ki, rus şairlərinin
hamısının ən
böyük arzusu və məqsədi Puşkin olmaq idi. Bəli, istisnasız,
hamısının! Puşkindən
100 il əvvəl
yaşamış şairlərdən
tutmuş, ondan 100 il sonra yaşayan
və bundan hələ yüz illər sonra da yaşayacaq bütün şairlərin
arzusu Puşkin olmaq idi və
olacaq.
Bəlkə də nə vaxtsa rus dilində
"puşkin" sözü
"şair" sözünə
sinonim kimi lüğətlərə əlavə
ediləcək. Bəli, lüğətlərə əlavə ediləcək,
çünki xalqın
dilində bu ad (soyad) artıq uzun zamandır ki, elə "şair" sözünə
sinonim kimi istifadə olunur.
Yəqin şairlərin qəzəblənmədiyi
yeganə tənqid də elə "Sən Puşkin deyilsən!" cümləsi
idi.
Yadıma
bir əhvalat düşdü…
Yesenin Balaxanıda qayıq
ilə kiçik dəniz səyahətinə
çıxır. Səyahət
boyu azərbaycanlı
qayıqçıya şeirlərini
oxuyur və şeirləri çox bəyənərək dinləyən
qayıqçı sonda
sadəcə bir cümlə ilə yekun fikrini bildirir:
"Nə qədər yaxşı olsa da, yenə də
Puşkin deyilsən!".
Hə, əclaf Dantes! Sən isə tarixin yaddaşında sadəcə Puşkinin qatili kimi qalacaqsan! Və Puşkin və şeirsevərlərin sayı artdıqca, sənə nifrət edənlərin sayı da hər dəfə artacaq. Puşkinin gözəl, sehirli şeirləri təkcə sənin üçün lənətə çevriləcək!
Puşkinin otağındayam… Və… Dünyanın ən xoşbəxt və eyni anda ən kədərli əşyası ilə üzbəüz dayanmışam. Onun həmişə dincəlmək üçün uzandığı və sonda isə öldüyü həmin divan… Bu divan ona görə xoşbəxtdir ki, Puşkin məhz bu divanda uzanaraq çoxlu şeirlər yazmışdı. Bu divan ona görə kədərlidir ki, Puşkin məhz bu divanda ölümcül vəziyyətdə iki gün yatmış və ölmədən əvvəl kitablarına baxıb "Əlvida, dostlar!" demişdi.
Əlvida, şair! Bir zamanlar sənin də at çapdığın Qafqaz dağlarının ətəyindən gənc bir şair səni görməyə gəlmişdi.
Ulucay AKİF
Ədalət.-2019.-16
iyul.-S.5.