Boşluqdan qaçışa
çağırış
(Nicat Həşimzadənin “Boşluqdan
qaçış” romanı haqqında düşüncələr)
Kitaba Nəcəf Əsgərzadənin yazdığı ön söz də fərqlidir, romanın sərbəst və süjet xətti qurulmadan yazılmasına bir növ qabarıq işarədir. Əsərin mətləbi kompleks xarakter daşıyır, müəllif roman boyunca oxucu ilə kəskin mükalimədədir. Oxucunun da müəllifə deməyə kifayət qədər sözü var. Sevgi ziddiyyətlər burulğanına, bir növ açarı ələdüşməz çox mürəkkəb labirintə bənzər. Əsərdəki “Bir-birini təkrar edən insanları heç zaman sevməmişəm”, “Sonralar başa düşdüm ki, qadın təbiəti anlaşılmazdır”, “Eşq axmaqlıq olduğuna görə gözəldir”, “Sevgi azadlığı məhdudlaşdırır, insanı əsarətə sürükləyir”, “Zərif səsi qulaqlarımda cənnət himni kimi səslənirdi”, “Amansız həyat sevən insanı yalnız nakam eşq əzabı ilə cəzalandıra bilər”, “Şüur qəlbin zərif duyğuları qarşısında acizdir” və bu qəbildən digər qənaətlər oxucunu da dilə gətirir, istər-istəməz müəlliflə dialoqa səsləyir. Romanda irəli sürülən fikirlər əhatəli, dolu olması və fəlsəfi çəkisi ilə diqqətəlayiqdir. Müəllif öz şəxsi timsalında milyonlarla insanın yaşantılarını təfərrüatı ilə, xırdalıqlarına qədər sözə çevirməyə çalışıb. Bu yaşantılar dərinliyi, saflığı və səmimiliyi ilə diqqəti çəkir. Romandakılar hər kəsə, ələlxüsus da gənc nəslə doğmadır. Ən azı buna görə müəllifin təhkiyəsi səni arxasınca aparır. Əslində hər kəsin tale payı özü elə bir romandır, sadəcə onların əksəriyyəti qələmə alınmır.
Romanın gedişi Nicat Həşimzadənin dünya və Azərbaycan ədəbiyyatına nə qədər dərindən bələd olmasına, eləcə də, onun sərhəd tanımayan beyninin həzm imkanlarının genişliyinə də dəlalət edir. Bu, əsərin dilinin yapışqanlı və düşündürücü olmasına da təsirsiz ötüşməyib. Düzdür, oxucuya hərdən elə gəlir ki, müəllif yerli yazıçılardansa xarici ölkələrin qələm əhlinə daha çox istinad edir. Nicat Həşimzadənin “Boşluqdan qaçış” romanındakı güclü məntiqə və həyati reallıqlara əsaslanan ritorik sualları bir növ əsərin ilk baxışdan gözəgörünməyən hadisə planını əvəzləyir. Ruhsal qat sənə gərginlikdən qurtulmağa imkan vermir, hey düşünüb-daşınırsan, çünki mahiyyətcə sən özün də əsər boyunca yaşantılarınla baş-başa qalırsan. Həmişə olmasa da, müəlliflə üst-üstə düşən qənaətlərin də kifayət qədərdir. Romanı mütaliə edərkən böyük yaradıcılıq perspektivinə, özünəməxsus fəlsəfi düşüncəyə malik bir yazıçı ilə gözbəgöz olduğunun mahiyyətinə varırsan. Məncə, bu məqamda əsərin 15-ci səhifəsindəki kiçik bir hissəyə diqqət kəsilmək yerinə düşərdi... “Ölməz Pikasso” filmini çox sevirəm. Pikasso sevdiyi qadına deyir: “İspaniyada yaşadığım zamanlar mənə öyrtəmişdilər ki, gözlər cazibə qüvvəsinə malikdir” Əgər, qapalı cəmiyyətdə yaşayırsansa, gözlər cazibə qüvvəsinə malik olmur, çünki insanın enerjisini sümürürlər.
Bəzi
sıravi fikirlərin(müəllifin gəncliyindən, həyat
təcrübəsinin hələ kifayət qədər
olmamasından qaynaqlanan) kəsərli və yetkin qənaətlərlə
növbələşdiyi əsərdə bir romana bərabər
yükdə tapıntılar da kifayət qədərdir. Bu anlamda romandan daha bir hisssəyə diqqət
yetirək... Müharibə xalqlarda
özünümüdafiə instinktini
gücləndirir. Xüsusən də, müharibədə məğlub
olmuş xalqlar
inkişafın zəruruliyini dərk edirlər. Alman və yapon xalqları
dediklərimin əyani sübutudur. Nicat Həşimzadə bizi alman və yapon kimi millətlərdən nümunə
götürməyə səsləyir. Ümumilikdə, mətləb
mükəmməldir və doğma Azərbaycanımızın
bu gənci belə yüksək səviyyədə
düşüncəsinə görə alqışa layiqdir. Di gəl, şəxsi qənaətlərinin kamilliyi naminə digər tərəfdən o unutmamalıdır ki, istər
almanlar, istərsə də yaponlar (özü də
söhbət bizdən fərqli olaraq tarix boyunca əsasən əsarət
altına düşməyən
millətlərdən gedir) indiki uğurlara təkcə
özlərinin milli potensialı
hesabına nail olmayıblar. Həm Almaniya, həm də Yaponiyanı
hazırkı səviyyəyə yüksəldən əslində
faktiki olaraq Amerika Birləşmiş
Ştatlarıdır. Məhz hazırda
dünyanın cilovunu əlində saxlayan, İkinci dünya müharibəsində həlledici qalib ölkələrdən biri
olan Amerika Birləşmiş
Ştatlarının geosiyasi
xeyir-duası, hərtərəfli köməyi ilə yaponlar və almanlar özlərinə gələ bilsələr
də, iqtisadiyyatlarını amerikalıların təbirincə
formalaşdırsalar da, indinin özündə də hərtərəfli
onların çaldığı havaya oynamaq məcburiyyətindədirlər. Bir sözlə, dünyanın mizan
tərəzisi düzələn deyil.
Nicat Həşimzadənin “Boşluqdan qaçış” romanını oxuduqca səndə belə qənaət yaranır ki, bu əsər beynəlxaql səviyyədə də layiqli qiymətini ala bilər, yəni əcnəbilərin də diqqətini çəkə biləcək gücdədir. Həyatını kitablar işğal edən kəslər xoşbəxtdir. Şüurlu mütaliə çox güclü silahdır. Bu baxımdan Nicat Həşimzadə də bəzən pessimizmə qapılsa da, kitablara heç vaxt arxa çevirməyib. Elə, “Həyatımızı mərsiyə janrında yaşamışıq. İnkişaf etmək lazımdır. İnkişaf etmək üçün dəyişmək lazımdır.” kimi fikirlər də mahiyyətcə dərin və kompleks mütaliənin məhsuludur. Bu məqamda dəyərli dostuma xatırlatmaq istərdim ki, vaxtilə ölkəmizi işğal edərək bizə müsəlmanlığı da qılınc gücünə qəbul etdirən ərəb cahillərinin əsrlər boyunca şəriət adı altında özlərinin yaramaz xislətindən bizə sırıdıqlarından, gündəlik həyat tərzimizə pərçim elədiklərindən bir millət olaraq qurtulmadan həyatımızda elə bir köklü dəyişiklik mümkün olmayacaq.
Əsər müəllifin görüb-götürdüklərini bölüşmək cəhdindən, oxucular qarşısında növbəti imtahana qatılmaq istəyindən və oxunmağa layiq olduğunu təsdiqləmək iddiasından qaynaqlanır, məncə. İnsan Tanrı fəlsəfəsinə müdaxilə etməkdən yorulmasa da, di gəl, özünü axıra qədər dərkdə acizdir. Nicatın romanından da bir daha bəlli olur ki, əsl sənətə cığır da, körpü də böyük sevgidən qaynaqlanır. Bu baxımdan roman boyunca sevən qəlbin bəstələri, içdən gələn deyimləri də dərin oxucunun diqqətindən yayınmır... Böyük adamların sevgisi də böyük olur, onlar eşqdən qarşılıq ummurlar, eşqdən nəsə uman adamlar ibadəti qarşılığında cənnət mükafatı gözləyən adamlar kimi riyakardırlar... Nicat Həşimzadə haqlıdır; mənəvi kamilləşmə elə iztirabların çoxluğundan yaranır, kamillik eqonun sınmasından başlayır.
Zənnimcə, “Boşluqdan qaçış”
romanı ümummilikdə Nicat Həşimzadənin
yaradıcılıq yolunda növbəti uğuru kimi dəyərləndirilməlidir. Ədəbiyyatın
klassik ənənələrini 21-ci əsr
üçün qəbul edilməz sayan, süjet xəttinə
lüzum görməyən müəllif
digər tərəfdən unutmamalıdır ki, roman ilk
növbədə bədii əsərdir. Burada obrazlı
düşüncə, doğma dilimizin şəhdi-şirəsinin
ortalığa qoyulması, əsərin mayasının bədiilikdən
yoğrulması, strukturun mükəmməlliyi
vacib şərtlərdir. Əgər, movcud olan təcrübə
səni razı salmırsa, buyurun, tərəfdarlarınla
birgə bugünün
reallığını ortalığa qoyan
formanı təklif et və yarat. Təbii ki,
başlıca meyar yenə də bədiilik
olmaq şərtilə. Bədiilik rahiyyəsinə
bürünməyən, məhvərində əlçatmaz
Tanrı fəlsəfəsi olmayan yazı
ədəbiyyat səviyyəsinə yüksələ bilməz. Nicat Həşimzadənin
“Boşluqdan qaçış”
romanının ən böyük üstünlüyü isə burada
qələmə alınan mətləbin ümumidən
qaynaqlanmasındadır. Müəllif öz
xoşbəxtliyini ümuminin xoşbəxtliyinin
içində arayır. Boşluqdan birdəfəlik
qaçışın yalnız və yalnız küll halında həllinin mümkünlüyünü
irəli sürür və bir millət olaraq bizi buna səsləyir. Nicat Həşimzadə
buyurur ki, əsrlər
boyunca min bir zillətə qatlaşan
milyonlarla soydaşımızın həsrətində
olduqları, bizə isə nəsib olan
müstəqilliyin dəyərini qədərincə qiymətləndirərək
heç olmasa, gələcək
nəsillər üçün boşluq qoymayaq. Azərbaycanın ədəbiyyatını da dünya səviyyəsinə
qaldıraq, bu meydanda
halallıq və əsl peşəkarlıq mühiti
formalaşsın, ölkəmizdəki qələm əhli
alın təri ilə bir parça
halal çörəyini qazanmaq
imkanına malik olsun,
axı, bu baxımdan döşünə
döyən əcnəbilərdən bizim
nəyimiz əskikdir?! Müəllifə ümdə
arzularının çin olması və yeni-yeni yaradıcılıq uğurları diləyi
ilə...
Azad Müzəffərli
Ədalət.- 2019.- 18 iyul.- S.7.