Sənət fədailəri və ya unudulmağa məhkum olanlar
Əməkdar artist Reyhan Tağıyevanın
əziz xatirəsinə
Bu günün istedadı,
sabahın peşəkar
aktrisası, səhnə
ustası. Hər kəs haqda
bu fikirləri söyləmək olmur.
Elə aktyor var ki,
onun yaradıcılığı
bir teatrın yaradıcılıq yoludur.
Səhnəyə gətirdiyi hər
bir yenilik bir teatrın tarixi ilə üzvü şəkildə
bağlıdır. Hər zaman
səhnədə yaratdığı
obrazları ilə diqqət mərkəzində
olmağı bacaran aktyor ölməzdir.
Sənəti və yaradıcılığı
ilə hər kəsin, xüsusilə də öz pərəstişkarlarının qəlbində əbədi
yaşamağı bacarır.
Ancaq çox zaman da həyatın ən keşməkeşli
və ağır günlərini yaşayır.
Öz sənətini qorub saxlayır və bütöv bir teatrın tarixində sənətinin məktəbini
yarada bilir. Lakin təəsüüf hissi
ilə qeyd etmək istəyirəm ki, çox zaman isə belə sənətkarlar nədənsə unudulmağa
məhkum olur. Xatırlanmır və zaman ötdükcə isə yaddaşlardan silinir.
Təəssüf ki, bu silsilə sənətkarlarımız
daha çoxluq təşkil edir. Bu silsiləyə daxil olanlardan biri də bu
gün haqqında söhbət açmaq istədiyim, Gürcüstan
Respublikasının əməkdar
artisti Reyhan Tağıyevadır. O Reyhan Tağıyeva ki, Tiflis Azərbaycan Teatrının ilk aktrisalarından
biri olub.
Reyhan Qəmbər
qızı Tağıyeva
21 mart 1910-cu ildə Tiflisdə
dünyaya gəlib. Burada gimnaziya
tipli məktəbdə
ibtidai təhsil alıb. Bu illərdə
Tiflisdə qadınlar
klubunda qızların
dram dərnəyi fəaliyyət
göstərib. Məhz
15 yaşında olarkən
ilk dəfə olaraq bu dərnəkdə Üzeyir Hacıbəylinin
“Məşədi İbad”
və “Arşın
mal alan” komediyalarında Qoçu Əsgər və Soltan bəy obrazlarında çıxışlar
edib.
Qeyd etmək
lazımdır ki, həmin dövrdə
Tiflis Azərbaycan Teatrının
məşhur truppaları
birləşərək 1922-ci ildə dövlət teatrı kimi fəaliyyət göstərib. 1927-ci ildə daha da möhkəmlənən
aktyor truppası kimi fəaliyyət göstərən Tiflis Dövlət
Azərbaycan Dram TeatrınaMirzəli
Abbasov və İbrahim İsfahanlının
dəvəti ilə Reyhan Tağıyeva aktrisa olaraq gəlib. İyirmi illik səhnə fəaliyyəti dövründə
bu teatrın səhnəsində bitgin obrazlar qaleriyası yaradan Reyhan Tağıyeva 1947-ci ildə
Gürcüstan Respublikasının
Əməkdar artisti fəxri adına
layiq görülüb.
Aktrisa məhz bu teatrın səhnəsində Cəfər
Cabbarlının “Yaşar”da
Tanya, “Od gəlini”də
Gülgün, “Almaz”da
Yaxşı, Hüseyn
Cavidin “Knyaz”da Ana, Üzeyir Hacıbəylinin
“Arşın mal alan”da
Telli, Sabit Rəhmanın “Toy”da Zalxa, Rza Şahvələdin
“Dağlılar”da Ana, Heydər
İsmayılovun “Koroğlu”da
Gülsənəm, Rəsul
Rzanın “Vəfa”da Ülkər xala, Süleyman Rüstəmin
“Qaçaq Nəbi”də
Leyla, Konstantin Trenyovun
“Düşmənlər”də Baronesa, Tur qardaşları
və Lev Şeyninin “Üzləşdirmə”də Vera, Konstantin Simonovun “Vətən oğlu”da Yasəmən obrazlarını böyük
sevgi və məhəbbətlə yaratmağa
müvəffəq ola
bilib.
Tiflis Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrı 1947-ci ildə
fəaliyyətini dayandırıb. Bundan sonra
Reyhan Tağıyeva Azərbaycana gəlib.
Bu illərdən başlayaraq o, əvvəl
Zaqatala, sonradan isə Ağdaş Dövlət Dram teatrlarında
aktrisa olaraq fəaliyyətini davam etdirib. O, 1949-cu ilədək
aktrisa kimi bu teatrlarda çalışıb.
Azərbaycanda bir çox teatrlar maliyyə çətinliyinə
görə bir-birinin ardınca bağlandığından
1949-cu ildən Reyhan Tağıyeva Ağdaş
kinoteatrının direktoru
kimi fəaliyyət
ğöstərib.1950-ci ilin sonlarında Gəncə Dövlət Dram Teatrının
direktoru, respublikanın
xalq artisti Məhəmməd Burcəliyevin
dəvəti ilə bu teatra gəlib
və ömrünün
sonuna kimi burada aktrisa olaraq fəaliyyətini davam etdirib.
Sənətşünaslıq doktoru, professor İlham Rəhimli aktrisa Reyhan Tağıyevanın yaradıcılığına
nəzər salarkən
yazır: “Reyhan Tağıyevanın Gəncə
Dövlət Dram Teatrında
oynadığı rollar
bədii dəyəri
və əlvanlığı
ilə seçilir. Ən əsası odur ki, aktrisanın ifasında, obrazların xarakterindən asılı
olmayaraq, güclü səmimilik və cazibəli emosional təsir gücü vardı.”
Qeyd etmək
lazımdır ki, aktrisa Reyhan Tağıyeva Gəncə
Dövlət Dram Teatrının
səhnəsində Azərbaycan
klassik və çağdaş dramaturqların
pyeslərində maraqlı
obrazlar qaleriyası yarada bilib. Onun ifasında Mirzə Fətəli Axundzadənin
“Xırs quldurbasan”da Zalxa, “Lənkəran xanın vəziri”də Pəri xanım, Süleyman Sani Axundovun “Eşq və intiqam”da Xalisə nənə, Hüseyn Cavidin “Səyavuş”da Qarı, Sabit Rəhmanın “Nişanlı qız”da Ceyran, “Əliqulu evlənir”də Gövhər,
“Toy”da Zalxa, Cəfər Cabbarlının
“1905-ci ildə”də Gülsüm,
“Yaşar”da Şərəbanı,
“Solğun çiçəklər”də
Gülnisə, “Almaz”da
Kərbəlayı Fatmanisə,
Səməd Vurğunun
“Vaqif”də Saray quşu, Altay Məmmədovun
“Həmyerlilər”də Zəhra,
İlyas Əfəndiyevin
“Atayevlər ailəsi”də
Zabitə, Məcid Şamxalovun “Qaynana”da Cənnət xala və başqa obrazları hər zaman maraqla izlənilən surətlər silsiləsinə
daxildir.
Söhbət çağdaş dramaturqların
pyeslərindən düşmüşgən
qeyd etmək lazımdır ki, Məcid Şamxalovun 4 pərdəli, 7 şəkildən
ibarət olan “Qaynana” komediyası ilk olaraq Azərbaycan teatr ictimaiyyəti tərəfindən çox
zəif bir pyes kimi səciyyələndirilərək
səhnəyə qoyulmasının
mümkünsüzlüyü bildirilirdi. İlk dəfə olaraq bu pyesə məhz
26 iyun 1957-ci ildə Gəncə Dövlət
Dram teatrında rejisor,
respublikanın əməkdar
incəsənət xadimi
Həsən Ağayevin
müraciət etməsi
ilə Azərbaycan teatrında cəsarətli
addımın atılması
həmin pyesin uğurlu səhnə həyatı yaşamasının
qarantına çevrilə
bilib. Qeyd edim ki, tamaşanın quruluşçu
rejisoru Həsən Ağayev, rəssamı, əməkdar incəsənət
xadimi Bəhram Əfəndiyev, bəstəkarı
isə xalq artisti Şəfiqə Axundova olub. Azərbaycan səhnəsinin ilk Qaynanası-Cənnət
xala obrazını isəReyhan Tağıyeva
ifa edib. Tamaşa boyu aktrisa Reyhan Tağıyeva Cənnət
xalanın varlığını,
bəd xasiyyətini,
pula, var-dövlətə hərisliyini,
xəsisliyini bütün
incəliklərinə qədər
açıb göstərməyə
nail ola bilib.
Səhnədə tamaşaçı Cənnət xalanın simasında ancaq özünü düşünən
qəddar bir qaynana obrazını görüb. Rejisor, əməkdar incəsənət
xadimi Həsən Ağayev “Qaynana”nın
uğurlu səhnə
traktofkası ilə bir daha quruluşunda
göstərə bilib
ki, həyat və insanlıq amili heç də pulda, var-dövlətdə deyil.
Məhz Həsən Ağayevin bu pyesə müraciətindən
sonra Məcid Şamxalovun 4 pərdəli,
7 şəkildən ibarət
olan “Qaynana” komediyası Azərbaycan teatrlarında səhnəyə
qoyulmağa başlayıb
və bu pyesin motivləri əsasında ssenari müəllifləri Əjdər
İbrahimov və Marqarita Maleyeva olan, quruluşçu rejisoru Hüseyn Seyidzadə, quruluşçu
operatoru Fikrət Əsgərov, quruluşçu
rəssamı Nadir Zeynalov
və bəstəkarı
Tofiq Quliyev olan “Qaynana” bədii filmi 1978-ci ildə ekranlara çıxıb.
Aktrisa həmçinin
Gəncə Dövlət
Dram Teatrının səhnəsində
tərcümə əsərlərində
də maraqlı obrazlar qaleriyası yarada bilib. Belə
ki, Nazim Hikmətin “Kəllə”də
Qapıçı, Yan Saloviçin
“Qəribə dilənçi”də
Doktor Plaka, Kita Buaçidzenin “Həyətdə
qapan it var”da Sasena, Mustay Kərimin “Aygül diyarı”da Bakat, Bertold Brextin “Üç qəpiklik opera”da Qoca fahişə,
Nikolay Qoqolun “Evlənmə”də Fekla İvanovna, Karlo Qoldoninin “İki ağanın bir nökəri”də Beatriçe
Rasponi, İlo Mosaşvilinin “Qərq edilmiş daşlar”da Qoca qarı, Riçard Şeridanın
“Aldanmış adaxlı”da
Dayə, Aleksandr Gizburqun “Qanq qızı”da Nobinqholi obrazları bu silsiləyə daxildir. Aktrisa Reyhan Tağıyeva hər hansı bir obrazı yaratdıqda obrazın daxili aləmini, sevinc və kədərini, cürət
və tərəddüdünü,
fikir ziddiyyətlərini,
xarakterlər arasındakı
konflikti şəxsən
yaşaya-yaşaya, duya-duya
yaratmağı bacarırdı.
Bu kimi ifa vasitələri onun səhnədə yaratdığı
bir çox obrazlarında çox aydın bir şəkildə görünməkdə
idi.1981-ci ildə “İşıq”
Nəşriyyatı tərəfindənprofesor
Bağır Bağırovun
Gəncə Dövlət
Dram Teatrının yaradıcılıq
yolu haqqındanəşr
etdirdiyi “60 il xalqın xidmətində”
kitabında aktrisa Reyhan Tağıyeva haqqında yazırdı:
“Reyhan Tağıyeva həyati müşahidəsi
geniş olan, daim düşünən,
ifa edəcəyi rola yeni cizgilər,
əlamətlər əlavə
etməyə can atan zəhmətkeş bir aktrisa idi. Təbiilik, səmimilik,
oynayacağı hər
bir rola şüurlu münasibət,
nikbinlik, gəncliyə
həssas və qayğıkeş münasibət
Reyhan Tağıyeva üçün xas məziyyətlərdəndir.”
Reyhan Tağıyeva
29 noyabr 1973-cü ildə
Gəncədə vəfat
edib və buradakı qədim Səbiskar qəbiristanlığında
dəfn olunub. Bu gün
təəssüf hissi ilə qeyd etmək istəyirəm ki,
Reyhan Tağıyevanın vəfatından
46 il ötməsinə baxmayaraq
onunla bağlı heç
bir dövrü mətbuatda
geniş formada
yazılar dərc edilmir və ya xatirə verilişləri belə
hazırlanmır. Hətta xatirəsinin əbədiləşdirilməsi
üçün yaşadığı
binanın önündə belə xatirə-baralyef lövhəsi
yoxdur. Görəsən böyük
bir sənət məktəbi keçən
və sözün əsl mənasında özünün möhtəşəm sənət
məktəbini yarada bilən bu kimi sənət fəadilərinin
unudulmasının və ya unudulmağa məhkum olunmasının əsas
səbəbi nədir?
Bəlkə
də elə biz, özümüzük!
Anar Burcəliyev,
Teatrşünas
Ədalət.- 2019.- 23 iyul.- S.5.