Qan Turalının "Fələk
qırmancı" - mistika, sufizm və modernizm
Qan
Turalı müasir nəsr texnologiyasına yeni, sərbəst
forma və ifadə, mistika, sufizm, fəlsəfə gətirmiş
yazıçıdır. Onun əsərlərində Azərbaycan ədəbiyyatında
2000-ci illərdən sonra yaranan yeni yazı tərzinin
qarşısına dünya ədəbiyyatının,
xüsusilə Avropa ədəbiyyatının təsiri hiss
olunur. İlk kitabı "Elektronik sevdalar"dan tutmuş
sonuncu kitabı "Ayna"ya kimi həm fəlsəfəlik,
həm də psixologizm ön planda durur, altmənalılıq
kriteriləri ilə bağlı olan modernist estetika nəzərə
çarpır. Qan Turalının nəsr yaradıcılığının
əsas keyfiyyətlərindən biri onun qəhrəmanlarının
bu dünyanın madiyyat körpüsündən mənəviyyat dünyasına keçə bilməməsi, insan ruhunun
azadlığı qarşısında daha güclü və
iradəli olması, eyni zamanda "bağışlamaq" və
"bağışlanmaq" ehtiyacının zəruriliyidir.
Bu, Qan
Turalının nəsr kredosunun ilkin təməli,
sütunudur. Məsələn, "Elektronik sevdalar" kitabında sərbəst
şeirlər gələcək romandan, ən azından
uğurlu bir hekayədən xəbər verir. "Fələk
qırmancı" romanı isə yazıçının
yaradıcılığında xüsusi yerə və çəkiyə
malikdir.
"Fələk
qırmancı" yeni nəsrin intellektual nəsrə
keçidini hazırlayan əsərdir. 2016-cı ildə
işıq üzü görən kitab müəllifin ən
uğurlu yaradıcılıq işidir. Bu əsərdə
Qan Turalının qələmi təbəddülat
yaşayır, zaman və insan məqamlarının daha alt
qatlarına varmaq üçün ona imkan yaranır.
"Fələk
qırmancı" romanı
dirçəliş, bir qədər də
özünüdərk əhvalında yazılmış, bətnində
mənəvi aşınmanı ehtiva edən əsərdir.
İnsan mənəviyyatının dirçəlişini, cəmiyyət
qanunlarının bu dirçəlişə mane olmasını,
yeni dünyaların - insan xislətinin təzahürlərini
verən, bunu sufi məqamında müşahidə edən və
dərin qatda tapan mətndir. Müəllif Molla Sadiqin
timsalında ruhani dünyanın gözəlliyini ifadə etməyə
çalışır. Sual oluna bilər: "Bu ruhani
dünyanın təsviri müəllifə nə
qazandırır?".
Müəllif
oxucunu böyük bir sirrin kəşfinə doğru
aparır. Bu sirr hamını maqnit kimi özünə çəkir,
onu rahat buraxmır, düşündürür,
ağrıdır, həm də zövq verir... Bu
düşüncə, narahatlıq, ağrı və zövq əsərdə
oxucunu hadisələrin içinə atır, bəzən qərarların
qəbul olunmasında onun bilavasitə iştirakını təmin
edir, oxucunu həm də əsərin qəhrəmanına
çevirir...
Əsərdə
təsvir olunan məkanlar o qədər təbii və
inandırıcıdır ki, sanki yaddaşının bir
küncündə o yerlərdə olduğunu
düşünürsən və sənə elə gəlir
ki, o yerlər sənin doğma yerlərindir. Sufilərin
toplaşdığı təkkə, Molla Sadiqin evi, həyəti
tanışdır. Kadr kimi göz önündə
canlanır. Rəngli, maraqlı və sadə
görüntü ilə. Yazıçı məkan təsvirlərini
kino dili ilə desək, yüksək operatorluq - sözün
operatorluğu və rejissorluğu ilə verib. Hadisələrin montajı yeni səbəb
və nəticə əlaqələrini müəyyən
edir. Bu səbəb və nəticə əlaqələri əsər
boyu davam edir...
Mətn
içində mətn metodundan istifadə edən
yazıçı əsərdə müasir dövr ilə
Orta əsrlər dövrünü üzvi surətdə,
paralel şəkildə aparır, birini o birisində
maraqlı edir, həm yenini, həm də köhnəni
özünəməxsus şəkildə ifadə edir. Zeynəbin
sevgisi, göz yaşları və həsrəti,
yazıçı Mehdinin həyat gerçəklikləri ilə
qarşı-qarşıya qalması, Kəmalə Həssaskimilərin
özünü aldatması təsirlidir. Zeynəb sevir, həm
də dəlicəsinə sevir, Mehdi bu sevginin önündə
ilk vaxtlar çaşıb qalır, buz soyuqluğu onu əhatə
edir, sonra hadisələr yeni forma və məzmun almağa
başlayır... Uğursuzluqlar, itkilər, ayrılıqlar...
Hamısı təsirlidir, ağrılıdır və
tanışdır. Bu təsir, ağrı və
tanışlıq kövrəkliyə, həssaslığa səbəb
olur. Nəticə isə pis deyil. Biz insanıq, ən əsası
insan olduğumuzu unutmuruq...
Əsər
boyu fonda bir musiqi eşidilir. Bu musiqi qəhrəmanların
yaşantılarına aiddir. Məsələn, sufiliyin on
qaydasını şeyx belə buyurur:
Bilik təkəbbürdür.
Təsəvvüf
haldır.
Qadın
günahdır.
Könül
Şeyxdir.
Xalq
batildir.
Sevgili
Allahdır.
Eşq
haqdır.
Sufilik xəlvətdir.
Söhbət
ürəyə yoldur.
Cismani
sevgi haramdır.
Bu
qaydalar sufilik mətnlərində
ardıcıl surətdə davam edir. Sufilik həm aşkar, həm
də naməlum formada izah olunur. Ona görə də bir qədər
çaşqınlıq yaranır. Nədir axı sufilik? Xəlvətilik
nədir? Bu suallar həm Molla Sadiqin, həm də Şeyxin
timsalında ayrı-ayrılıqda müxtəlif hadisələrin
içində izah olunur: "Sufilikdə məsafə qət
etməyin üç yolunu öyrədirdi Molla Sadiq. Birinci yol söhbət, ikincisi
çilə çəkmək, yəni qaranlıq otaqda
qırx gün çörək və su ilə dolanıb ibadət
etmək, üçüncü yol isə səyahət
idi".
Əsərdə
mistika təkkədə baş verir. Təkkənin mərkəzində
"Könül evi" var. Dərvişlər burada
qalır. Təriqətə girənlərə verilən dərəcələr
isə ayrı bir marağa səbəb olur. Aşiq ilk dərəcə
sayılırdı. Zəruri imtahanları verəndən sonra
dərviş, dərvişlikdən sonra isə xəlifəlik
gəlirdi... Bütün bunlar mistik ab-havanın, sehr dolu
gedişatların mərhələləridir.
"Könül evi"ndən gələn dua səsləri
mistikanı Ay işığı kimi gözəl edir.
Romanda təsvir
olunan Zeynəb və Mehdinin həyat fraqmentləri modernist
üslubda verilib. Zeynəb bütün qadağalara
qarşı çıxmağı bacaran kənd qızı,
Mehdi isə özünə qadağaları edə bilməyən
səfil bir yazıçı. Sonu da bu səfilliyin və
qadağaların birgə vəhdətindən doğur. Zeynəb
faciəli surətdə ölür, Mehdi zəhər
içib intihar edir. Yox, bu, adi ölüm ya da intihar deyil...
Bu, zamanın və cəmiyyətin ölümü və ya
intiharıdır. Cəmiyyətin günahını fərdlər,
zamanın günahını isə intihar edənlər
çəkir...
"Fələk
qırmancı" o romanlardandır ki, onu təkrar oxumağa
ehtiyac duyursan. Yenidən oxumaq, yenidən
düşünmək və yenidən sehrə düşmək.
Bu oxu zövqünü bizə yaşatdığına,
düşünmək varlığını bizə
xatırladan və sehr dolu dünyaya səyahət etmək
imkanı yaradan müəllifə - Qan Turalıya əvvəlcə
bir oxucu kimi təşəkkür edib, ona yeni
yaradıcılıq uğurları arzu edirəm. Sonra
romançılıq ənənəsinə yeni bir
"izm" (hələlik bu termini tapa bilmirəm) gətirdiyinə
görə təşəkkür edirəm.
Tural Cəfərli
Ədalət.- 2019.- 26-27 iyul.- S.
11.