Fəlsəfi
düşüncələr, yaxud düşüncənin fəlsəfəsi
Şer, poeziya vurğunu olan dostumMais İlkinin ilk kitabı işıq üzü gördü. Əslində bu kitab lap çoxdan çap olunmalıydı.
Mais Azərbaycan klassik ədəbiyyatını
çox gözəl bilir. O, Xəqaninin, Nizaminin, Füzulinin,
Nəsiminin, eləcə də digər klassiklərimizin qəzəllərini
misra-misra, beyt-beyt söyləyərək, onları sənətkarlıqla
şərh edir. Dərin düşüncəyə,
ağıllı məntiqə malik olan Mayis İlkinin "Fəlsəfi
düşüncələr” adlı kitabını oxuyanda bir
daha əmin oldum ki, müəllif sözə, sözün
qüdrətinə hörmətlə yanaşır, sözə
sığal çəkərək, onu boğazında
bişirib çıxarır. Söhbət əsnasında
onun söz sərraflarının əsərlərindən gətirdiyi
misallar, ibrətamiz fikirlər oxucularına xoş ovqat
paylayır.
İnsanın həmişə
ağıllı sözə, ağıllı
düşüncəyə ehtiyacı olub.
Qarşımızdakı bu kitab Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına,
eləcə də klassik ədəbiyyata məhəbbətlə
yanaşan müəllifin uzun illər mütaliə etdiyi dahilərin,
söz ustalarının qiymətli misralarını
gözünə-könlünə yığaraq
günümüzə ərməğan etiyi maraqlı bir hikmət
toplusudur. Burada ayrı-ayrı sənət sahiblərinin ibrətamiz
fikirləri, hədis, əfsanə, rəvayət və hekayələrindən
seçmələr, fraqmetlər sənətkarlıqla,
özü də müəllifin fikirlərə münasibəti
fonunda oxuculara təqdim olunur. Burada izaha cəlb edilən
misralar, əfsanə və rəvayətlər müəllifin
özünəməxsus təhkiyəsi ilə diqqətə
çatdırılır.
Kitabın
içindəkilər müxtəlif kəsimlərdə AYB Xəzər
bölməsinin nəzdində fəaliyyət göstərən
poeziya klubunda keçirilən şer məclislərində səsləndirilmiş,
toplum halında bəyənilərək geniş oxucu
auditoriyasına çıxarılması məsləhət
bilinmişdir.
Müəllif dünyəvi və dini ədəbiyyatlardan
faqif olduğu nümunələri özünəməxsus tərzdə
qələmə almışdır. Onun fikrincə Allah bir
çox mətləbləri insanlara quşlar vasitəsi ilə
çatdırmışdır. Quşların Allah dərgahında
xüsusi məqamı olduğunu müəllif nümunələrlə
təsdiq etməyə çalışır.
Oxucularımız üçün də maraqlı olacağını düşünüb həmin nümunələrdən bir neçəsinin qatını açmaq niyyətindəyik.
Bizə məlumdur ki, insan dünyadan köçərkən onu torpaqda dəfn edirlər. O da məlumdur ki, dəfnetmənin də özünün xalqlararası qaydaları var. Müəllif bu mərasimin tarixini belə mənalandırır ki, yer üzünün ilk sakinləri olan Adəm Atanın və Həvva Nənənin Qabil, Habil adlı övladları olur. Mübahisə zəminində Qabil Habili öldürür. "Hələ ki, yer üzündə insan ölməmişdi,ona görə də Qabil qardaşının cənazəsini çiyninə atıb səhrada gəzdirdi və nə edəcəyini bilmirdi. Belə bir neçə gün səhrada dolaşdıqdan sonra cənazəni yerə qoyub oturdu və fikrə getdi. Bu zaman hardansa iki quş peyda oldu. Quşlar bir-biri ilə vuruşmağa başladı. Biri vurub digərini öldürdü və sonra yeri qazıb ölən quşun cəsədini basdıraraq uçub getdi. Bu yolla Allah Mütəal quşlar vasitəsi- ilə Qabilə başa saldı ki, cənazəni torpağa basdırmaq lazımdır”.
Digər bir nümunədə qeyd olunur ki, 590-cı ildə Həbəşistan padşahı Əbrəhənin fillər ilə gücləndirilmiş qoşunu Məkkəyə hücum edir. Allahın hökmü ilə hardansa peyda olan Əbabil quşlarına əmr olunur ki, (bu quşlar kiçik quşlardır. Sərçədən bir az böyükdürlər, onlara dağ qaranquşları da deyirlər M.İ.) hərəsi dimdiyinə bir daş alıb göyə qalxsınlar və o daşları göydən qoşunun üstünə yağdırsınlar. Hürküyə düşmüş fillər geri dönüb qaçarkən qoşunu məhv edir. Bununla Allah Mütəal yenə də quşlardan istifadə etməklə insanlara bir mətləbi çatdırır.
Müəllif görkəmli Azərbaycan şairi S.Ə.Şirvaninin "Guş qıl, ey ki bilirsən özünü Vaqifi-kar” müxəmməsində
Kəsb elə elmi ədəb feyzin əgər adəmsən,
Fəhm
qıl, gör ki, nədir musiqiyi-musiqar-
beytindəki
"musiqar”ın quş növü olduğunu qeyd edir və
bildirir ki, bu quşun uzun dimdiyi və bu dimdiyin üstündə
çoxlu dəliklər var. Musiqar quşu külək səmtinə
oturanda hava o dəliklərə daxil olaraq musiqiyə bənzər
səslər çıxarır. Beləliklə,insanlar bunu əxz
edərək qamışdan kəsib, üstündə dəliklər
açaraq tütək yaratmışlar. Burada da müəllifin
qənaəti belədir ki, ən gözəl nemətlərdən
biri olan musiqinin insanlara çatdırılmasında Allah
yaratdığı quşdan bir vasitə kimi istifadə
etmişdir.
Yeri gəlmişkən
deyək ki, İran, Orta Asiya, ərəb və Azərbaycan
mifologiyasında xeyirxahlıq hamisi kimi tanınan zoomorfik surətlər-quşlar
var.Simurq quşu, Səməndər quşu, Qarağat
quşu, Hümü (Humay) quşu, Ənqa quşu və s.
adlarını çəkmək mümkündür. Bu
quşların hər birisi müəyyən xüsusiyyətinə
görə xatırlanır. Məsələn, Simurq quşu
uzaq məsafəni bir anda qət edən nəhəng, sehr
gücünə malik quş kimi təsvir olunur. Simurq
"Avesta”ya görə dənizin ortasında bitmiş bir
ağacın başında, "Şahnamə”yə görə
isə Elbrus dağının zirvəsində
yaşayırmış. Azərbaycan və ərəb
folklorunda Simurq quşunun məskəni Qaf dağı hesab
olunur. Azərbaycan nağıllarında Zümrüd quşu
da adlanan Simurq quşu ("Simnarın nağılı”,
"Məlikməmmədin nağılı” və s.) tilsimi
qırır, zülmət dünyasına
düşmüş qəhrəmanı çətinlikdən
qurtarır.
Azərbaycan
mifologiyasında xatırlanan zoomorfik surətlərdən biri
də Hüma (Humay) quşudur. Deyirlər dünya nazil olandan
sonra canlılar yaranır. Allah tərəfindən hər bir
canlıya özünəməxsus tərzdə hərəkət
rüsxəti verilir. Bununla bərabər onlara yaşamaq
üçün istiqamət də verilir. Rüsxət alan
quşlar sevinə-sevinə hərəsi bir istiqamətə
uçur.Bircə Hüma (Humay) quşu qalır.
Allah-taala
geriyə baxanda görür ki, bu quş yaddan
çıxıb qalıb. O, da bikef vəziyyətdə
boynunu burub dayanıb.
Allah-təala
deyir:
-Sən
ki, bu qədər sakit təbiətli bir quşsan, sənin
ayağın həmişə ruzili, bin-bərəkətli
olacaq.
Deyirlər
həmin vaxtdan da Hüma (Humay) hansı şəxsin
başına (çiyninə) qonarsa, o, kəs xoşbəxt
olar, padşahlıq taxtına layiq görülər.
Ənqa
quşu haqqında da maraqlı əfsanə dolaşmaqdadır.
Bir dəfə Süleyman peyğəmbər
tapşırıq verir ki, sabah bütün quşlar filan yerə
toplaşsınlar, onlara vacib tapşırığım var.
Bütün quşlar deyilən vaxtda təyin edilən yerdə
olurlar. Bircə Ənqa quşundan başqa.
Süleyman
peyğəmbər onun gəlmədiyini bilsə də, bir
söz demir və gələnlərə lazımi
tapşırıqlarını verir. Söhbət
qurtarar-qurtarmaz baxırlar ki, budu Ənqa quşu al-qan
içində qaranəfəs özünü yetirdi.
Görürlər ki, onun qanadlarının hər ikisi
qırılıb. Belə ağır vəziyyətdə onun
hündür dağı aşaraq uçub gəlməsi
hamını heyrətləndirir.
Süleyman
peyğəmbər özü də heyrətlənir ki, necə
olub bu vəziyyətdə o, dağların iti qayalarına
çırpılmayıb?! Deyir:
- Sən
ki, bu yaralı vəziyyətdə mənim
çağırışımdan qalmadın, bu Qaf
dağını sənə məskən verirəm. Bu
dağın çox faydalı, xeyirli dərman bitkiləri
var. Bu bitkilər sənin yarana məlhəm olacaq.Deyirlər həmin
vaxtdan da Ənqa quşu yalnız Qaf dağında
yaşayır. İndi də sınıq qanadları ilə
uçub dağlar aşan quşları Ənqa quşu ilə
müqayisə edirlər.
Hər
kimsə öz məqamını aləmdə seyr edər,
Ənqaya
Qaf, cüğdə xərabə mətah olur. (Ə.Raci)
Yaxud,
Kərkəs
kimi təbiəti murdar olma çox,
Ənqatək
aşiyanəni sal çərxi-əxzərə. (Z.Ərdəbili)
Klassiklər,
görkəmli şair və nasirlər öz əsərlərində
ayrı-ayrı quşların adlarını çəkir,
onların xarakterik xüsusiyyətlərini açmağa
çalışırlar. Bunların bir qismini toplayaraq
oxucuların hüzuruna gətirən müəllif bir daha
vurğulayır ki, Allah quşlara xüsusi məqam bəxş
edibdir. Fikrini topladığı nümunələrlə əsaslandıran
müəllif qeyd edir ki, canlılar arasında ən gözəl
quş tovuzquşudur. İnsanlara verilmiş nitq
bacarığı isə tutuquşulardan öyrənilmişdir.
Şeyx Nizami "Sirlər xəzinəsi” əsərində
şahlara-hökmdarlara bayquşların söhbəti ilə
öyüd-nəsihət verməyə
çalışmışdır.
Bir
çox şairlər çatdırmaq istədiyi fikrin dərin,
dolğun və təsirli olması üçün quşlara
müraciətpriyomundan istifadə etməklə istəklərinə
nail olmuşlar:
Ey
bülbüli-qüdsi, nə giriftari-qəfəssən,
Sındır
qəfəsi, tazə gülüstan tələb eylə.
(İ.Nəsimi)
Sən
bir tərlanı nə bəslərsən, Nəbati, ruzi
şəb
Mən bu
dağı çox dolandım, bir şikarı yoxdu-yox.
(Ə.Nəbati)
Azərbaycan
klassik ədəbiyyatında, eləcə dəfolklor örnəklərində
ən çox müraciət olunan surətlərdən biri
bülbül obrazıdır. Səsi-avazı, gözəlliyi
başına bəla olan bu quşcuğazın taleyi,
ömür-günü, yaşamı haqqında xeyli nümunələrə
rast gəlinir.
Xaqani,
gedib bağdakı bülbüllərə uyma,
Bayquşların
avazına viranədə rəqs et.
(Ə.Xaqani)
Bülbüli-zarəm,
deyil bihudə əfqan etdiyim,
Qalmışam
nalan qəfəs küncündə, gülzar istərəm.
(M.Füzuli)
Qönçənin
könlü bütün, leyk yox əhdində vəfa,
Bülbülün
qəlbi sınıq, etdiyi əlhanı dürüst.
(S.Ə.Şirvani)
Klassik Azərbaycan
poeziyasında İ.Nəsimidən başqa heç bir
şairin yaradıcılığında pəltək
adamın dilindən deyilmiş şer parçası yoxdur:
A, a, a, al
ki, yeridir kö, kö, kö könlümü mənim,
Sa, sa, sa
sal ki, yeridir zü, zü, zü zülfünə çini.
Qa, qa, qa
qalmışam axır a, a, a ah ilə sayur,
No, no, no
nola ki, sorsan za, za, za zari-həzini.
Müəllif pəltəkliyin nümunəsini özündə ehtiva edən bu şer parçasından sonra Musa peyğəmbərin pəltək olması səbəbini dolaşan bir rəvayətlə şərh edir.
Musa (s) peyğəmbər Allaha: Rəbbi-ərni yəni, ey mənim Rəbbim, göstər mənə özünü, görüm səni-demişdi.
Rəbbi buyurdu ki, ləntərani, yəni sən
məni görə bilməzsən, fəqət, Tur
dağına bax. Əgər dağ yerində dura bilsə,
görə bilərsən məni. Musa (s) dağa baxdı.
Dağın başında bir nur işıqlandı. Dağ
parça-parça olub ətrafa səpələndi. Musa (s)
peyğəmbər bihuş olub yerə yıxılaraq
özündən getdi. Belə rəvayət də var ki, bu
hadisədən qorxan Musa (s) peyğəmbərin dili
tutulmuş və qırıq-qırıq danışmağa
başlamışdı.
Allahın varlığına böyük inam, peyğəmbərlərimiz haqqında rəvayətlərdən sitatlar, Qurani-Kərimin ayələrindən seçmələr kitabın sambalını daha da artırır. Həcmcə kiçik olan bu kitabın məna yükü ağır, məzmun siqləti böyükdür. Belə hesab edirik ki, söhbətinin dadını-duzunu artırmaq istəyən hər kəs bu kitabdakı nümunələrdən istifadə edə bilər. Kitab oxunaqlıdır, yaddaqalandır.Bu kitabdaVətən də var, vətənpərvərlik də. Torpağa məhəbbət, doğma yurda sevgi kitabın leytmotivini təşkil edir.
Faiq
ŞÜKÜRBƏYLİ,
AYB və AJB-nin
üzvü, "Qızıl qələm” media
mükafatçısı
Ədalət 2019.- 4 iyun.- S.6.