İşığa
bələnmiş poeziya
Poetik topluların başqa bədii kitablardan fərqli cəhətləri var. Ən başlıca və
diqqətçəkən məziyyət odur ki, bircə şeirlə də müəllifin poetik gücünü, iqtidarını görmək mümkündür. Bəzən bir şeir bütöv
bir yaradıcılığın, bir şair taleyinin poetık
indeksinə çevrilir və bu uğur müəllifə
sənətkar etiketi qazandırır. Tutduğu vəzifə
mövqeyindən, qazandığı titullardan, fəxri
adlardan asılı olmayaraq hər bir şair şeirindən,
misrasından boylanır. Şeirin bədii
səviyyəsini ifadə edən elementlər sırasında
başlıca məharət müəllifin qələmə
aldığı mövzuya yanaşmada öz baxış bucağını
göstərə bilməsidir. Digər ədəbi janrlar
kimi şeirdə də bədii ümumiləşdirmə
səriştəsi şairin yetkinliyinin, dolğun
əsərlər yaratmaq bacarığının əyani təzahürüdür. Mahiyyət
etibarı ilə ədəbiyyatda bütün mövzular
işlənmişdir. Lakin istedadlı qələm
sahibləri, "köhnə” mövzulara da öz poetik
nəfəsi ilə yeni ruh verə bilir, məhz poetik ruhun
canlılığı, təravəti şairin
özünəməxsusluğunu şərtləndirən
amillər sırasındadır.
Müasir
poeziyamızda ənənəvi şeirin inkişafına
və bədii məziyyətlərinin yeni mahiyyət kəsb
etməsinə, mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
poetik vüsətlə qorunmasına özünəməxsus
dəst-xəttlə, səmimi ovqatla xidmət
göstərən, Uca Tanrı sevgisinə tapınan,
qəlbindəki sozun işığında yol gedən
istedadlı şairlərdən biri Rəfiqə
Qasımqızıdır.
O,
axarlı-baxarlı Şəmkir rayonunun Çinarlı
kəndində anadan olub. Bu torpağın havasını
udub, suyunu içib. Anasının ona
çaldığı laylanın isığında
böyüyüb. Böyük istiqlal sairi Əhməd
Cavadın nəvəsi sayılır. Bəlkə bu
torpağın suyundandır ki, belə saf, təmiz
ürəyi geniş, yurdsevər bir ziyalıdır,
kövrək qəlbli bir şairdir. İntellekti,
kübarlığı, sadəliyi ilə el-obada, ziyalılar
arasında, qələm adamları arasında hörmət
qazanıb. Elm sübut edib ki, insandakı bütün
müsbət və mənfi xüsusiyyətlər genetik kodla
ötürülür. Rəfiqə
Qasımqızının bütün gözəl
keyfiyyətləri gendən, qandan gələndir. Onun
bütün yaradıcılığında bu hiss olunur. Şeirlərində
təkcə Şəmkir mahalını deyil,
bütövlükdə anamız Azərbaycanın
gözəlliklərini tərənnüm edir. Uzun
illər əbədi-bədii yaradıcılıqla
məşğul olsa da, ədəbi imzası son onillikdə
poeziyasevərlərin diqqətini cəlb edib. Bir çox
mətbu orqanlarında şeirləri mütəmadi olaraq
işıq üzü görür.
Rəfiqə
Qasımqızının poetik dünyası səmimi,
zərif və könül oxşayan duyğularla
naxışlanıb. Böyüdüyü doğma yurdu,
ata ocağı olan Çinarlı kəndinə
ünvanladığı "Çinarlıya gedən yollar”
şeirinin hər misrasından səmimi və kövrək
bir şair ürəyi boylanır:
Hərdən
dönür yuxulara,
Xəyalımdan
itən yollar.
Mənim
gözumdən başlayır,
Çinarlıya
gedən yollar.
Xatirəmdə
bir qız yaşar,
Gözlərində
sevinc gülər.
Hərdən
səbri dolub-daşar,
Kədəri
mənimlə bölər.
Doğma yurd
yerlərinə ithaf etdiyi şeirlərdən böyük
vətənin ətri gəlir. Bu mənada
"Seyfəlim” şeiri də maraqlı və könül
oxşayan misralarla qolboyun olub.
Doymaram
hüsnünün mənzərəsindən,
Güllü
yamacından, dağ-dərəsindən.
Gözəl
Şəmkirçayın bənd-bərəsindən,
Yayılan
nəğməmin sözü, Seyfəlim.
Poeziya
aləmində elə şairlər vardır ki, onların
istedadının mayası xalq təfəkkürünün
zənginliyindən qaynaqlanaraq, insanın arzusunu, ümidini,
kədərini, sevincini, bütövlükdə mənəvi
dünyasını rəvan, səmimi və aydın əks
etməsindədir.
Onun
poeziyasının əsas mövzusu böyük Odlar
diyarının gözəlliklərini, insanın daxili
aləminin özəlliklərini, həmçinin
ləyaqətli insan şəxsiyyətinin səmimi və
obrazlı tərənnümü, bununla yanaşı,
əzəmət və gözəlliyin, həssaslıq və
qayğıkeşliyin təbliğidir.
Şairin
əsərləri bədii-ictimai siqlət, poetika
baxımından nəzəri cəlb etməklə
bərabər, həm də məxsusi yaradıcılıq
fəaliyyətinin zengin xüsusiyyətləri ilə də
maraq doğurur. Səmimi ahəngdarlığı,
rəvanlığı ilə seçilən şeirləri
vətəndaşlıq möhürü ilə
təsdiqlənərək, xalqın ruhunu oxşayan şair dəst-xəttini
müəyyənləşdirir və geniş oxucu sevgisinin
ünvanına çevrilir.
"İilmələnən
arzular” kitabına toplanmış poetik nümunələr
istedadlı şair düşüncəsinin sənət
müstəvisində əyaniləşməsidir. Rəfiqə
Qasımqızının şair kimi fərdi
yaradıcılıq manerasını
səciyyələndirən önəmli xüsusiyyət onun
vətəndaşlıq qayəsinin səmimiyyəti və
dolğunluğudur. Şairin müxtəlif mövzularda
yazılan şeirlərini səmimiyyət, həyat
hadisələrinə fəlsəfi baxış, xeyirxahlıq
duyğularının təbliği, saf sevgi kimi amillər
birləşdirir. Bütün bu məziyyətlər onun
sözə məsuliyyətlə yanaşmasının
nəticəsi olmaqla bərabər, həm bədii
sözlə işləmək məharətinə yiyələnməsinə
zəmanət verir.
Şairin
ədəbi uğurunu şərtləndirən
cəhətlərdən biri də onun qələmə
aldığı mövzuların mahiyyətinə
dərindən vara bilməsi, gördüyü problemlərin
səbəbini sənətkar kimi araşdırmasıdır. Milli-mənəvi
dəyərlərimizə bağlılığı, milli
özünüdərk mövzularına daha dərindən vaqif
olması diqqətdən yayınmır. Onun
şeirlərində yalnız milli ağrılarımız
göstərilmir, həm də bu bəlaları doğuran
səbəblər bədii sənət
güzgüsündə işıqlandırılır. Rəfiqə
xanımın poetik nümunələrində insan,
təbiət və zamanla bağlı fikir və
düşüncələr təqdim olunan mahiyyətin
mühüm tərkib hissəsi kimi üzə
çıxır.
Vətən
sevgisi, yurd məhəbbəti onun yaradıcılıq
kredosunun əsasını təşkil edir. Özünəməxsus
obrazlar yaratmaq bacarığı, sözü yerində və
ustalıqla işlətmək məharəti, həmçinin
sadə deyimlə zəngin poetik məna ifadə bilməsi
onun sair xüsusiyyətini əyaniləşdirir.
"Vətən”
şeiri sairin poetik mətləbinə güzgü tutur:
Deyirlər
oğullar düşmən çəpəri,
Qızlar
bəzəyidir, evin-eşiyin.
Oğullar
göstərir döyüş hünəri,
Ona
əmanətdir, Vətən, keşiyin.
Cümləmin
əvvəli, axırı vətən,
Dilimin
müqəddəs kəlməsi, sözü.
Hər iki
ananın övladıyam mən,
Anadır anama
vətənin özü.
Rəfiqə
Qasımqızının şeirlərinin önəmli
məziyyətlərindən biri də insanın mənəvi
dünyasının, hisslər, duyğular aləminin
həssas və zərif ifadə olunmasıdır. Bu poetik
nümunələrdə dərin və saf bir sevginin, hicran
və həsrət qoxulu məhəbbətin səmimi
tərənnümü diqqəti cəlb edir. Lirik
qəhrəmanın yaşadığı duygularin
ucalığını, qüdrətini daha parlaq və
gözəl ifadə etmək üçün istifadə
olunan bədii təsvir və ifadə vasitələrinin
təravətli şairin poetik ustalığının
ehtivasıdır.
Şairin poetik
əsərlərinin lirik qəhrəmanı öz
müşahidə qabiliyyəti ilə diqqəti cəlb edir. Onun
fərdi poetik siması, yalnız qələmə
aldığı nümunələrin üslüb
cəhətlərində deyil, həmçinin
hadisələrə yanaşmasında, onları
seçməsində və qiymətləndirməsində,
lirik "eqo”nun əhval-ruhiyyəsini təravətli, həm
də səmimi çalarlarla ehtiva etməsindədir.
Rəfiqə
Qasımqızı Azəbaycan dilinin zəngin və
rəngarəng təhkiyələrindən, bədii təsvir
və ifadə vasitələrindən bacarıqla istifadə
edərək, qələmə aldığı
mövzuların bədii həllini, poetik
ümumiləşdirməsini özünəməxsus ovqatda
təqdim edə bilir. Onun yaradıcılığında
məxsusi bir məziyyət var ki, onu başqalarından
fərqləndirə bilir. Bu cəhəti
şərtləndirən amil geniş və dərin mənada
sadəlikdir və bu sadəlikdə bədii zənginlik
və müdriklik mövcuddur. Onun şeirlərinin
məğzini təşkil edən dərin və poetik ictimai
məna sənətkarlıq xüsusiyyəti kimi böyük
yaradıcılıq səciyyəsi daşıyır.
Şairin
lirikasında həsrət və qəm motivlərinin
yeknəsəkliyi, sentimental notlar, gərəksiz pafos heç
vaxt duyulmur. Kitabdakı şeirlərində insan
ləyaqətinin tərənnümü, həmçinin
xeyirxahlıq, nəciblik, əzəmət və
gözəllik duyğularının bədii
müstəvidə səmimi təbliği,
bütövlükdə yaradıcılığına
dərin ictimai-fəlsəfı mündəricə
gətirir.
Bu poetik
nümunələri mövzusundan asılı olmayaraaq daxili
bir bədii məntiq, ümumi bir məna birləşdirir. Rəfiqə
xanımın şeirlərində insana inam və etibar motivi
güclü olduğu üçün, bu məziyyət
şeirlərinin bədii siqlətinə nikbin
əhvali-ruhiyyə, işıq və hərarət qatır.
Rəfiqə
Qasımqızının rəvan və təbii üslubu,
şeirlərinin vəzn, bölgü, qafiyə və poetik
strukturun digər elementlərindən məharətlə
istifadə etmək bacarığı onun
sənətkarlıq yetkinliyini şərtləndirən
keyfiyyət kimi önəmli səciyyə daşıyır. Poetik
yükündən bədii mahiyyətindən asılı
olmayaraq, Rəfiqə xanımın bütün
şeirlərindən iman ətri gəlir, halallıq qoxusu
duyulur. Bu şeirlərdə insanın insanlar
qarşısında, bəşəriyyət
qarşısında insanlıq borcunun və ləyaqətinin
vicdanla, ədalətlə, namusla icrası məsələsinə
böyük diqqət verilir. Bu xüsusiyyətlər onun
şeirlərinə ictimai dərinlik, geniş vüsət
və məzmun bütövlüyü gətirir. Rəfiqə
xanımın bir çox şeirlərinin ifadə
tərzindəki məxsusilik, fıkrin misra-misra
incələnməsindən yaranan dolğunluq, incə lirizm,
sakit və təmkinli ahəng, bədii-ictimai
düşüncələrin doğurduğu poetik sanbal onun
yaradıcılıq fərdiyyətinin keyfiyyət
göstəricisidir.
Məlumdur ki,
lirik əsərlərdə yenilik ruhu o vaxt diqqət kəsb
edir ki, orada həyati müşahidə bədii materialın,
poetik obyektin yeni cizgilərinə, görünməmiş tərəflərinə
nüfuz etmiş olur. Rəfiqə
Qasımqızının şeirlərində ictimai,
mənəvi, əxlaqi tamlıq və vətənpərvərlik
mövzusu geniş yer tutur və onun
dünyagörüşünün, bədii-estetik
idealının müəyyənləşməsində,
formalaşmasında əhəmiyyətli rol oynayır. Bu
poeziyanın ən səciyyəvi
xüsusiyyətlərindən biri onun müasirliyidir, yəni
şair müasir həyatımızın
təzadlarını, onun insanlara səadət bəxş
edən məqamlarını və eyni zamanda, insanları
əzab məngənəsində sıxan anları poetik
məzmunda ehtiva edərək, onu yeni-yeni məna
çalarları ilə zənginləşdirir.
Rəfiqə
Qasımqızının şeirlərində bədii dilinin
milli koloriti qüvvətli olduğu üçün
böyük maraq doğurur. Bu cəhət şeirlərin
mövzusunda, mütəmadi müraciət olunan qoşma
janrının ahəng və ritmində, bədii təsvir
vasitələrində nəzərə çarpır. Şairin
"Kimisən” rədifli qoşması bu janrın
imkanlarını sərgiləyən nümunə kimi
səciyyəvi mahiyyət daşıyır.
Payızda
solanda bağçalar, bağlar,
Göy
üzünü örtən buludlar ağlar.
Yadıma
düşəndə o gözəl çağlar,
Uzaqdan
səslənən haray kimisən.
Yağışdan
qıvrılar ağca tellərin,
Qarı
səpələyər əsən yellərin.
İtib
axarında keçən illərin,
Daşları
köhnələn saray kimisən.
O, insan
mənəviyyatının qüdrət və
gözəlliyini tərənnüm edəndə də,
doğma yurdu vəsf edəndə də, elin
adət-ənənələrindən yazanda da kolorit
zənginliyi diqqəti cəlb edir. Şairin qızına
yazdığı şeir poetik təravəti, səmimi
ovqatı ilə seçilir:
Hər qız
gözəl olur gəlin köçəndə,
Beyazlıq
gəlinin yaraşığıdır.
Üzündə
yaranan zərif təbəssüm,
Paklığın
ismətlə qarışığıdır.
Yaxşı
yol, qədəmin mübarək olsun,
Qızıl
bəxtin olsun, taxtın olmasın.
Evinin hər
küncü səs-küylə dolsun,
Sənin
darıxmağa vaxtın olmasın.
Şair
bəzən bir bənddə lakonik poetik detallarla oxucu
xəyalında orijinal lövhələr canlandıra bilir.
Onun bir sıra şeirlərində mürəkkəb psixoloji
vəziyyətlər, anlar və duyğular, hisslər
aləmi çox zərif və dəqiq ifadəsini, bədii
həllini tapmışdır. O, bədii dilin estetik
gözəlliyinə, emosionallığına
məsuliyyətlə yanaşaraq, məzmuna uyğun forma
rəngarəngliyindən səriştəylə istifadə
etməyi bacarır. Rəfiqə xanımın
yaradıcılığında mənəvi-əxlaqi
zənginliyin harmoniyası vardır.
Bu mənada o,
daim inkişaf edən həm forma və məzmun
əlvanlığı, həm də poetika baxımından
kamilləşən parlaq bir istedadın sahibidr.
Bəllidir ki,
bədii sənətin gücü böyük ideyanın,
dəyərli fikrin obrazlı təcəssümündə,
səmimi və təravətli ehtivasındadır. Bu
keyfiyyətlər qələm sahibindən
bədii-sözün məna çalarlarını, dilin
incəliklərini duymağı, poetik obrazlar sistemində
əsərin forma və məzmun vəhdətini
yaratmağı, sənət qarşısında daim
məsuliyyət hissini qorumağı tələb edir. Bütün
bu məziyyətlər şair Rəfiqə Qasımqızının
yaradıcılığında öz əksini
tapmışdır.
"İlmələnən
arzular” şeirlər toplusunu şairin ədəbi uğuru,
yaradıcılıq nailiyyəti kimi
səciyyələndirmək olar.
BALAYAR SADİQ
Ədalət 2019.-
11 iyun .- S.7.