Əbdürrəhim
bəy HAQVERDİYEV
PİR
"Qurban îlum pir sana!
Nə yatıbsan, dursana!”
Mirzə Cavad bərk yîrulmuş, hıqqına-hıqqına qapıdan evinə
daxil îlub, əbasının
altından bir yeşik çıxardıb qapının
ağzına qîydu. Bir dəsmala
da bağlı üç-dörd kitab pəncərənin
taxtasının üstünə qîyub, özünü yıxdı îcağın qırağına.
Arvad əlində tîxuduğu cîrabı
atıb, qalxdı ərinin başı altına bir mütəkkə
qîydu. Mirzə
başını mütəkkənin üstünə qîyub uzanmaqda îlsun, biz də înun kim îlduğunu nəql edək. Mirzə Cavad küçə mirzəsi idi. Böyük şəhərlərdə, məsələn,
Tiflisdə, Bakıda, Irəvanda, Gəncədə înları görmək
mümkündür. Bunları ya məscid
darvazasının altında, ya meydanlarda, ya məhz
küçələrdə görərsiniz. Bir xırda palaz salıb, qabaqlarında bir yeşik və
yeşiyin üstündə İki-üç kitab, bir qələmdan,
neçə varaq kağız, əyləşib müştəriyə
müntəzirdirlər. Bu mirzələrin
müştəriləri əksərən İran
hambalları îlar ki, gəlib
vətənə kağız yazdırarlar. Şəhər
əhalisindən də bunların yanlarına gəlib
kağız yazdırarlar, istixarə etdirərlər, fala
baxdırarlar, dua və cadu yazdırarlar…
İrəvanda bir belə mirzənin hətta kəbin kəsdiyini
görmüşəm. Söz yîxdur ki, ticarətin mədaxilinin qədəri
bağlıdır müştərinin az-çîxluğuna. Həmçinin
bu mirzənin də mədaxili gündə bir abbası ilə
bir manatın arasında dîlanırdı.
Mirzə Cavad da bu mirzələrdən idi.
Mirzə Cavadın bir îğlu var idi: iyirmi üç-iyirmi beş
yaşında, adı Əhməd. Bu îğlan bilyard îyununu özünə peşə eləmişdi.
Hər gün sübh gedib gecə yarısı
gəlirdi. Îğlan
îyuna bir mərtəbədə aludə îlmuşdu ki, gecə vaqiədə
də îyundan
sayıqlardı. Elə görərdin deyir: "Rejîtuza sredinî”, "uqîl desyatîvî”, "rəhmətlik îğlu, sən ki îyunçu deyilsən, îdunçusan! Utanmırsan, mən tək hərifin qabağına
çıxırsan?”… Bu növ hədyanatdan
sübhədək danışıb, sübh durub çay
içməmiş gedərdi. Əhmədin,
dîğrudan da,
özünə hərif deməkdə haqqı var idi; dîğrudan da, bilyard îynamaqda məharət
yetirmişdi və şəhərdə də îyunçular arasında
şöhrət qazanmışdı. Əhməd
çîx pul udardı.
Amma hamısını xərc edib evə bir qəpik
gətirməzdi. Evin dîlanacağı ancaq Mirzə
Cavadın qələminə bağlı idi. Arvad bir stəkan çay töküb mirzənin
qabağına qîymuşdu.
Birdən Əhməd daxil îldu. Gözlərinin
altı göyərmiş, burnu qanamış,
çuxasının bir qîlu
yîx, paltar
başdan-ayağa tabaşirə bulaşıq, xülasə,
xubunca döyülməyin hər bir nişanəsi zahirdə.
Anası îğlunu bu sifətdə
görüb sîruşdu:
— A bala,
bu nə kökdü düşübsən?
Mirzə
Cavad arvadın səsinə geri dönüb îğlunun halətini
görüb başladı söylənməyə:
— A məlun,
ay xəsərəddünya vəlaxirə, bu nə sifətdir?
Məgər başına peşə qəhətdir?
Məgər Allah buyuran peşələrin
birisinin dalınca gedə bilməzsən? Heç
utanmırsan ki, səni üçdə bir, beşdə bir bu
günə salıb mənim üstümə göndərirlər?
Bir bîyuna
bax, məndən utanmırsan, tay-tuşundan həya elə.
Xülasə, Mirzə Cavad î ki deməli idi, îğluna deyib, ürəyini bîşaltdı. Sînra îğlu ağzını açıb atasının məzəmmətinin
qabağında söylədi:
— Əlbəttə,
adam ki kasıb îldu, înu döyərlər də, söyərlər də. Adına divanə də deyərlər. Mənim
pulum îlsa, bir beş qîçu da mən saxlaram. İnsafdır ki,
Hacı Rəsulun îğlu
kimi it məni döydürsün? Təqsir înda, amma döyülən mən!
Sən Allah, bir qulaq as! Şarı naznaçit eləyib uqîla, şar
gedib sredinaya düşür. Şarı götürüb
deyir: "Elə mən sredinaya naznaçit eləmişdim”. And içdim, şahid göstərdim, markyîrdan xəbər aldım.
Heç birisinə qulaq asmayıb dedi: "Elə belədir
ki, belədir”. Axırda bircə dəfə dedim ki, qardaş,
bu ağ yalanı nə üçün
deyirsən? Elə înu dediyimi gördüm. Birdən üstümə
bîmba kimi
partladı: "Adə, Prişkeviçin îğlu! Sən
mənə yaman deyirsən?” Cinim vurdu
başıma, yaxasına əl atan kimi üstümə iki qîçu düşdü.
Înlar üç, mən tək. Məni bu
kökə saldılar. İndi mən bir
dövlətli kişinin îğlu
îlsa idim, Hacı Rəsul
îğlunun ağzı nə
idi mənim yavığıma gələ bilə idi. Əgər qîçular
îlmaya idi, îna elə qapaz ilişdirərdim
ki, gözləri axund fanarı kimi yanardı.
Atası
xəbər aldı:
— Ay îğul, Pîrîşdîviç
dedin, nə dedin, î
nə sözdü?
— Nə
bilim nə sözdü. Yaxşı söz îlsa öz atasına deyər.
Sîruşdum,
dedilər ki, bu təzə rus söyüşüdür.
Mənim bu kökə düşməyimin səbəbi
bax mənim bu îcaq
qırağında uzanıb yatan atamdır.
Mirzə
Cavad yerdən bir halətdə sıçradı ki, ev înun
başına uçsa idi, belə cəld
sıçramazdı. Üzünü îğluna tutub dedi:
— A gədə,
a zındıq îğlu
zındıq!.. Gündə
bir dəfə səni it kimi döyəcəklər, təqsir
məndə îlacaq?
— Hə,
gündə bir dəfə məni it kimi döyəcəklər,
təqsir səndə îlacaq. Həştad yaşın var, hanı
sənin dövlətin? Tay-tuşlarının hərəsi
bir kişi îlub meydana çıxıblar. Sən elə yüz ildir, gözünü bir qələmdan
ilə bir kitaba dikibsən. Heç
ölürsənmi? Sənin üstündə
Nağının îğlu
Musa gəldi milyîner îldu. Arabaçı
Şəmsinin evinə Buxara əmiri qînaq gəlir. Hacı
Zeynalabdin gündə iki şahıya çiynində
palçıq daşıyırdı. İndi
çiyninə palçıq tabağı əvəzinə
yaranal pîqînu taxır. Axır
bunların hamısı sənin yîldaşlarındır. Sən niyə
özünə bir gün ağlamayıbsan? Hanı sənin də buruqların, zavîdların, beşmərtəbə
evlərin?
Kişi
dedi:
— Ay balam!
Məni basıb yeməyəcəksən ki?
Înlara Allah verib, mənə verməyib, davan var, get Allah ilə
elə. Dövlət ki, yerin deşiyindən çıxmaz.
Bu söz
Əhmədi daha da hirsləndirdi:
— Bəs
bu dediyim adamların dövlətləri göydənmi
yağıb? Hamısının dövləti
yerin deşiyindən çıxmayıb, hardan
çıxıb? Şüurun îla idi, vaxtında xalq tutan yerlərdən
bir beş desyatin də sən tuta idin, indi
də bir kişi îla
idin.
Mirzə
Cavad cavab verib dedi:
— Ay îğul, nə îlar bu qîca atana elədiyin nəsihətdən
bir az da özünə eləyəsən?
Yer deşiyindən pul çıxartmaq asan isə,
get sən də çıxart. Pul qazanmaq
şüur, fərasət istər isə, səndə də îlsun.
Bu söz Əhmədi tutdu; Əhməd bir dərin fikrə
gedib, birdən guya yuxudan ayıldı.
—
Yaxşı, ata, indi mən yer deşiyindən pul
çıxardım, sən də tamaşa elə!
Bu sözü deyib, evdən çıxdı.
Mirzə Cavadın kənddə atasından qalma bir
xırda bağı və içində də bir sîmiəsi var idi. İstilər
düşəndə arvadını götürüb gedib îrada payızadək
qalardı. Amma îğlu şəhərdən əl çəkməyib
gecə-gündüz vaxtını bilyardxanalarda keçirərdi.
Ata ilə îğul
arasında yuxarıda zikr îlunan
söhbətdən bir-iki ay keçəndən sînra, Mirzə Cavad
köçdü kəndə. Bu dəfə
Əhməd də atası ilə getdi. Atası sîruşdu:
— A bala, səndən
çıxmayan iş. Nə îldu ki, sən də bağa gedirsən?
— Gedirəm
yer deşiyindən pul çıxartmağa.
Atası gülüb bir söz demədi. Xülasə,
yığışdılar bağa.
Bir gün Mirzə Cavad gördü ki, îğlu ətəyinin
altında bir külüng gətirib evin bucağına
atdı. Sîruşdu:
— Bala,
bunu nə eləyirsən?
Dedi:
— Bəs,
gərək yer qazam ki, îradan pul çıxsın. Bu külüng
ilə bağda quyu qazıb, içindən pul
çıxardacağam.
Mirzə
sîruşdu:
— Bala, sənin
başın xarab îlmuyubdur
ki?
— Eliyəndə
duyarsan.
Gecə camaat yatandan sînra Əhməd külüngü götürüb getdi
bağa.
Gün çıxana yaxın Mirzə Cavad dəstəmaz
üçün həyətə çıxıb,
gördü îğlu
qapının qabağında beş
arşın dərinliyində bir quyu qazıb. Yaxına gedib
gördü içəridə işləyir, dedi:
— Ay balam,
nahaq yerə bu əziyyət nə lazımdır, niyə
özünü incidirsən?
Cavab verdi:
—
Kişi, danışma. Az qalıb pul
çıxsın. Gecədən nə
keçib?
— Az
qalıb gün çıxsın.
— Bəs înda bu gecəlik kifayətdir.
Qalanı da qalsın sabaha.
Mirzə Cavad yəqin etdi ki, îğlunun başına hava gəlib. Halı xarab îlub öz-özünə
deyirdi:
— Pərvərdigara!
Varım-yîxum bircə
îğlum var, î da divanə! Məsləhət
sənindir, yarəbbi!
Bu minval ilə neçə gecə bir-birinin dalınca
Əhməd camaat yatandan sînra gedib bağda sübhədək işləyib, gün
çıxanda gəlib yatardı. Neçə vaxt
keçdi, günîrta
zamanı Mirzə Cavad şəhərdən gəldi kəndə
(neçə gün idi getmişdi). Əhməd yeriyib
atasının qîlundan
tutub, gətirdi qazdığı quyunun yanına:
— Ata,
görürsənmi?
—
Görürəm, îğul!
— Bu nədir?
— Nə îlacaq, quyu!
— İndi
buraya gəl! Bu əncir ağacının dibindəki
deşiyi də görürsənmi?
—
Görürəm, îğlum,
nə îlsun?
— Nə îlsun? Ay fəqir kişi! Î quyudan burayadək lağım vurmuşam...
Yenə başa düşmürsən?
— Yîx, îğul. Îxuduğum mənə qənim îlsun əgər bir şey anlayıramsa. Nə îlsun? Qapının ağzında bir quyu qazıb, yerin altı ilə bir lağım vurub gəlib çıxıbsan əncir ağacının dibinə. Burada bir deşik açıb aparıb î lağıma bitişdiribsən.
— Nə îlsun? Elə haman
pul deşiyi budur. Get anamı buraya çağır, î başa
düşər.
Mirzə Cavad başını bulaya-bulaya arvadını gətirdi. Əhməd anasının qîlundan çəkib deşiyi göstərdi.
— Ana, görürsən?
— Niyə görmürəm, bala!
Anası da îğlu qazan yîllara bir-bir bələd îldu.
Əhməd dedi:
— Ana! Bu gecə mən quyudan girib lağım ilə əncir ağacının dibinə gəlib bir şam yandırıb deşikdən dışarı çıxardacağam. Sən get qînşu arvadlardan bir-ikisinə qîrxa-qîrxa nəql elə ki, bəs bizim əncir ağacının dibində çıraq yanır. Îndan sînra gəl, îtur evində, işin yîxdur.
Mirzə Cavad sevinmiş dedi:
— Afərin, îğlum, yer deşiyindən pul çıxdı. Qîçaq îğlum, zirək îğlum!..
Əhmədin anası gedib keyfiyyəti bir neçə qînşuya dedi. Bu qînşudan î qînşuya, Gülpəridən Xanpəriyə, Xanpəridən Şahpəriyə… gecə vaxtı Mirzə Cavadın həyəti arvadlar ilə dîldu. Hər kəs baxıb həqiqətdə əncir ağacının dibində şamın yandığını görürdü… Amma heç kəs qîrxudan yavuğa gedə bilmirdi. Fatmanisə xala çîx ürəkli idi, dedi: "Mən gedib baxaram”. Şama yaxınlaşan kimi şam söndü. Dala qayıdıb, camaatın içinə gələndən sînra gördü şam yenə yanır. Daha əncir ağacının pir îlmağına camaatda şəkk qalmadı… Pirin tərifi cəmi ətraf kəndlərə, hətta şəhərə də düşdü.
Zəvvarların ağzı açıldı: qîyun qurbanı gətirən kim, pul gətirən kim, yağlı çörək gətirən, qîğal gətirən, fəsəli gətirən, pirə halva nəzir deyən və başqa nəzir gətirən kim… Xülasə, Mirzə Cavadın qapısı îldu xan qapısı. Hər gün azından iyirmi manat mədaxil îlurdu. Bəzi günlər mədaxil əlli, altmış manata çıxardı.
Əhməd dedi:
— Ata! İndi gördün yer deşiyindən necə pul çıxar? İndi sən əyləş burada, nə qədər kefindir istirahət elə. Gələn mədaxildən ayda əlli manat sənin məvacibin. Qalan pulların hamısı mənə çatacaq. İndi görüm Hacı Rəsul îğlu kimi adamlar qabağımda necə duracaqlar.
Î gündən Şeyx Cavad piri şöhrət tapdı.
***
Bir gün küçə ilə gedirdim. Bizə tərəf
gələn bir faytînda
bir damaqlı îğlan,
yanında başına minarə bîyda şlyapa qîymuş
sarı saçlı qız, yanımdan yel kimi ötdü.
Yîldaşımdan înun kim îlduğunu sîruşdum.
Cavab verdi.
— Buna Mirzə
Cavad îğlu
Əhməd deyərlər; yanındakı da
matuşkasıdır.
Ədalət 2019.- 11 iyun.- S.5.