Bir
çağırış, bir haray, nəhayət bir üsyan
Məşhur
teatr xadimlərindən biri teatr tənqidi və
teatrşınaslıq elmi haqqındakı
çıxışlarının birində üç məsələni
daha çox diqqətəlayiq və əhəmiyyətli hesab
edir: tənqidi yazının oxucu tərəfindən oxuna
bilinməsi, tamaşanı sankiseyr edən kimi oxucuya
çatdıra bilməsi və nəhayət tənqidçının
obyektivliyini. Əslində müvəffəqiyyətli
teatr tənqidi sadə və yaradıcı olmalıdır.
Tənqidlə mütəmadi məşğul olan qələm
sahiblərinin əksəriyyətinin özünü
"büruzə vermək” məqsədi ilə qələmə
aldıqları az qala dəb halını
alan bərli–bəzəkli, süslü, saysız-hesabsız
elmi ifadə və priyomlarla aşıb-daşan hər
hansı bir tənqidi məqaləsi, tənqidin başlıca
kontekstinə tərs gəldiyi kimi, oxucuya da bir yararı olmaz.
Bu zaman oxucu məqalədə tənqidçinin
nə demək istədiyini və hansı düşüncələri
aşıladığını dərk etmək və qavramaq
əvəzinə məqalədə hər
addımbaşı rastlanan bu elmi ifadələrin çəmbərinə
düşəcək və oradan da çətinliklə
qurtulacaqdır. Çünki, bu tipli məqalələri
oxuyub başa çıxmaq və teatrşünasın nə
demək istədiyini anlamaq üçün "Əcnəbi
sözlüklər lüğəti”nə müraciət etmədən
keçinmək mümkün olmayacaqdır.
Düşünürəm ki, bu tipli yazılar daha çox
namizədlik və doktorluq dissertasiyalarında keçərlidır,
tamaşalara yazılan məqalələrdə isə deyil...
Oxuna bilən tənqidi məqalə isə ən
qısa yoldan yazarın təməl düşüncəsini,
ideyasını çatdıra bilən bir yazıdır. Qəzetin və
ya jurnalın teatr tənqdinə ayırdığı
sütunun hüdudları içərisində,
teatrşünas-tənqidçi düşüncələrinin
ən önəmli nöqtələrini müxtəsər
şəkildə bəyan edə bilməli və yazıya
aydınlıq gətirməlidir. Əsl teatrşünas
o şəxsdir ki, dar bir hüdud içərisində oxucunun
diqqətini elə bir nöqtəyə yönləndirsin ki,
oxucu yazı ilə tanış olarkən
tamaşa ilə bağlı kifayət qədər məlumat əldə
edib öz təxəyyülündə həmin
tamaşanı vizual olaraq canlandıra bilsin.
Gördüyüm və bildiyim qədər üç
növ tənqidçi var. Deməyə sözü olan və
bunu inandırıcı və təsirli bir biçimdə
yazan. Deməyə sözü olmayan, amma yenə də təsirli
və oxuna bilən bir ölçüdə yazan. Deməyə
sözü olmadığı kimi, yavan, bəsit, sıradan,
quru və sxematik bir şəkildə yazan tənqidçi...
Düşünürəm
ki, 1989-2018-ci illəri əhatə edən "Məqalələrim,
resenziyalarım, oçerklərim və müsahibələrim”
adlı kitabı yeni çapdançıxan görkəmli
teatrşünas Anar Burcəliyev məhz sadə yazan,
yazılarını oxucuların dərk edəcəyi şəkildə
qələmə alan və məqalələrində
obyektiv prinsipləri rəhbər tutan bir tədqiqatçı
kimi məhz birinci zümrəyə mənsub olan
teatrşünaslarımızdan sayılmaqdadır. Kitabda mətbuatda dərc olunan məqalələr,
resenziyalar, oçerklər və eləcə də müsahibələrin
bir qisminin toplumu təqdim edilib.
Regional
teatrlar üzrə bir mütəxəssis kimi tanınan Anar
Burcəliyevin məqalələrini oxuyarkən hiss edirsən
ki, onun məqsədi geniş planda toplumun teatr
yaşamını inkişaf etdirmək, teatr sənətini, sənətçisini,
habelə tamaşaçını xəbərdar etmək,
onları doğru istiqamətə yönləndirmək tək
paytaxt Bakıda fəaliyyət göstərən
teatrlarımızın deyil həmçınin regionlarda fəaliyyət
göstərən teatrların hər birinin öz missiyasi,
teatr estetikası, dəsti-xətti olduğunu sübuta yetirməkdir.
Öz yazılarında Anar Burcəliyev obyektiv və
adildir. Təbii ki, obyektivlik və adillik
bir-birini tamamlayan kateqoriyalardır. Məncə
ideal teatrşünas savadına və zəngin məlumatına
istinad edərək öz tənqidi yazılarında
tamaşanı dürüstlüklə tanıdan bir şəxsiyyətdir.
Tənqidçinin vəzifəsi qapıları
çırpmaq deyil, qapıların necə və haraya
açıldığına işarət etməkdir. Tənqidçi əmr verməz yol göstərər.
Anar Burcəliyev də öz
yaradıcılığını məhz bu tendensiyalar
kontekstində kökləyir.
Anar Burcəliyev məqalələrini ömrünün
erkən çağında 15 yaşından yazmağa başlayıb. İlk illərin
məqalələri çox sadə, bəsit formada qələminin
məhsulu olaraq təqdim olunsa da sonrakı təqdim olunan
yazılar daha orijinal və mürəkkəb formada nəzərə
çarpır. O, sadə məqalədən mürəkkəb
məqaləyə keçən yolda
yaradıcılığa başladığı elə ilk
gündən teatrımızın nəzəri, elmi, estetik-fəlsəfi
problemləri ilə məşğul olur. Onun
yazdığı "Məqalələrim, resenziyalarım,
oçerklərim və müşahidələrim”
kitabında toplanan məqalələri oxuyarkən yalnız
müəllifin nələrlə maraqlandığı ilə
yox, ümumən 1989-2018-ci illər arasındakı teatral
mühit və ictimai proseslə tanış
olursan. Bir çox məqaləsində Anar Burcəliyev
teatrımıza istiqamət verən, onun təkamül
prosesini izləyən bir teatrşünas kimi
çıxış edir. O, regionda hansı teatra gedirsə-getsin,
hansı tamaşadan yazırsa-yazsın heç bir zaman
dürüstlüyünü və obyektivliyini əldən
vermir.
Yaradıcılığının
ilkin dönəmlərində (1989-2000) "Solğun
çiçəklər”, "Bəxtsiz cavan”, "40 il səhnə
arxasında”, "Fosforlu Çevriyyə” "İntizar”,
"Yandırılmış adam”, "Ölüm
hökmü”, "Əbədi diriyəm mən”, "Səhnəmizin
yetirmələri”, "Zirzəmidən başlanan yol” kimi qələməaldığı
məqalələrində hiss olunur ki, o, tamaşalarda
müasir həyat problemlərinin bədii həllinə
girişən sənətkarlara xüsusi diqqət yetirməyin
necə zəruri olması haqqında son dərəcə mənalı
mülahizələr irəli sürür, bədii əsərin,
tamaşanın həyatiliyini,
inandırıcılığını, aktyor,
rejissorlarımızın yaratdıqları yeni insan surətlərini,
yeni həyat səhnələrini bacarıqla
işıqlandırır. O, öz tənqidi ilə bir daha
sübut edir ki, tənqidçinin əsas meyarı həyatın
özüdür. Həcmcə kiçik məqalələrindətənqidin
tələbkar və prinspial olması, dostluq,
qruppaçılıq problemləri deyil, tamaşanın mənafeyi
əsas götürülməli kimi qiymətli fikirləri ilə
rastlaşırıq. Müəllif bu məqalələrində
qayğıkeş və diqqətli olmaqla sənətkarların
yaradıcılıq yolundakı real, qaçılmaz çətinliklərini
aydın dərk edir, onların yaradıcılıq müvəffəqiyyətlərini
görür və buna sevinməyi bacarır.
Anar Burcəliyev eyni zamanda peşəkar bir yazardır. Yəni,
gördüyü işi məqsədinə uyğun olaraq ən
yaxşı biçimdə nəticələndirə bilən
bir teatrşünasdır. Xüsusilə,
bu onun yaradıcılığının ikinci mərhələsində
(2000-2018) ön plana çıxır. Bu dönəmdə
yazdığı "Teatr, zaman və məkan”, "Bəşəri
ideyalı pyeslər ölmür”,
"Tamaşaçının dalınca qaçmağa məcburuq”,
"Uzun ömrün akkordları” və s. bu kimi məqalələr
milli teatrımızın qarşısında duran problemlərdən,
onun estetik prinsiplərindən bəhs edir. Bu məqalələrdən
hiss olunur ki, onun özünə xas olan fikri, düşüncələri,
meyilləri, öz estetik prinsipləri var. Müəllif
bunları biliyi və səhnə təcrübəsi ilə
öz nöqteyi-nəzərindən bitərəf mövqe
tutaraq ortaya qoyur. Onun səciyyəvi cəhətlərindən
biri də budur ki, o, teatrşünas tənqidi ilə ədəbi
tənqidi bir araya gətirərək nəzəriyyə
problemlərinə də güclü meyl göstərir.
Çalışır ki, teatrşünas
Anarla, ədəbiyyatşünas Anar arasındakı məsafə
və fərq bir o qədər də gözə
çarpmasın. Belə bir tənqid
üsulu hazırlanan tamaşalarda bədii
yaradıcılıq haqqındakı təsəvvürləri
genişləndirir, bədii zövqü, estetik
anlayışı daha da zənginləşdirir.
Anar Burcəliyev yazılarında obyektivdir, səmimidir,
dürüstdür. O, bir teatrşünas tənqidçi kimi dərk edir
ki, onun başlıca vəzifəsi haqlı bir qərar verərək
tamaşaçıya və sənətçiyə doğru
yol göstərmək olmalıdır. Tənqidçının
ən böyük düşməni opportunizmdir. O tənqidçi
üçün qorxunc bir tələdir. Anar təcrübəli
bir teatrşünas kimi heç vaxt bu tələyə
düşmür.
Anar Burcəliyev
yazılarında yazarın ali məqsədi,
rejissorun şərhi, aktyorların bu şərhə istinadən
ifa tərzləri və tamaşaçı reaksiyasına
xüsisi diqqətayırır, rejissorun yozumu ilə hər
hansı bir aktyorun səhnədəki ifası arasında bir
uyğunsuzluq görürsə, dərhal buna işarət
edir. Ayrıca səhnə tərtibatının,
geyimin, əlbəsənin, musiqi və işıq
partiturasının və digər səhnə amillərinin
üslub yönündən rejissor şərhinə həmahəng
olub-olmadığını da təsbit edə bilir və
bütün bunları yazıya çevirərkən bir
teatrşünas-tənqidçı kimi oxucuya
prinspiallığını da hiss etdirir.
Anar Burcəliyevin ən mühüm estetik prinsiplərindən
biri də budur ki, yazarın səhnədə söyləmək
istədiyi ideyanın ən kiçik detallarına qədər
fərqinə varır. Elə bu səbəbdəndir ki,
tamaşaya gəlmədən öncə tamaşaya
hazırlanan həmin pyesi diqqətlə oxuyub
araşdırır, yazarın ərsəyə gətirdiyi ilə
rejissorun gerçəkləşdirmək istədiyi
arasında fərq varsa, onu təsbit edib üzə çıxarır,
yazarın yazdığı ilə rejissorun nə demək istədiyini
qarşılaşdıra bilir. Belə bir
üsula əl atmayacağı təqdirdə pyes, ya da
tamaşa üzərində yanlış mühakimələrə
yol verəcəyi ehtimalını öncədən nəzərə
alır və hazırlıqlı bir tənqidçi kimi,
tamaşaçının ümumən nəzərdən
qaçırdığı nüansları yaxalayır və
bunlar əsər nöqteyı-nəzərindən məna və
əhəmiyyət kəsb edirsə dərhal yazısında
həmin detallara işarə edir. Yazarın
mətni ilə səhnə üzərindəki oyun
arasında çatışmayan cəhətlər varsa
bunların üzərində durmağı vacib bilir. Ya da tam bunun əksi olaraq, zəif bir pyesi rejissor
cilalayıb uğurlu bir tamaşa ortaya
çıxarmışsa bunu da açıq şəkildə
müəyyənləşdirir. Yazılarının
birindəMingəçevir Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
A.P.Çexovun "Ayı” vodevili əsasında hazırlanan
tamaşaya yazdığı "Ehtiyatlı olun, bu
Çexovdur!” adlı məqaləsi ilə tanış
oldum. Maraqla oxuduğum bu məqalədə onun
bir teatr tənqidçısı kimi pyesi və
tamaşanı təhlil prosesində
ustalaşdığını gördüm. O, bir
teatrşünas kimi yazar və rejissor fikri arasındakı
uyğunsuzluğu, tamaşadakı hadisələrin
sönük başlanmasını, aktyor ifalarının
göstərmə xarakteri daşıdığını, ən
başlıcası da rol bölgüsünün düzgün
aparılmamasını, bunun nəticəsində
tamaşanın bütövlükdə ideya-istiqamətinə
xələl gəldiyini maraq doğuran faktlarla təsbit
etmişdir.
Ümumiyyətlə
Anar Burcəliyev yazılarında teatrın məhsulu olan
tamaşanı bir bütün olaraq dəyərləndirərkən
forma və məzmun nöqteyi-nəzərindən
bütün detalları, parçaları ilə
çözür, pyesin yazıldığı dönəm,
yazarın yaradıcılıq xüsusiyyətləri, pyesin
yazılması səbəbləri, rejissorun dünya
görüşü və çalışma sistemi hər
zaman onun tənqid obyektidir.
Məlumdur ki, hər bir teatr tənqidçısınin
özünəməxsus dəsti-xətti vəyaradıcılıq
üslubu var.Amma hamısı üçün əvvəl-axır
dəyişməyən, sabit qalan bir yönəliş
mövcuddur. Bir tamaşa sonrası teatr tənqidçısınin
düşüncəsi nə olursa-olsun, yazısını
yazmadan öncə, təhlil etməsi zəruri olan bir
neçə cəhət olacaqdır. Hər
şeydən əvvəl o, rejissorun yazarın məqsədinə
uyğun bir çalışma həyata
keçirib-keçırmədiyini, ümumi işə nəsə
bir yenilik gətirdiyini müəyyənləşdirməlidir.
Ayrıca, rejissorun aktyorlarını hansı
üslubla çalışdırdığı, müəllif
ideyasına onları necə istiqamətləndirdiyi
üsulları təfərrüatı ilə tənqidçi
tərəfindən dərk edilməli,
qavranılmalıdır. Əsl teatr tənqidçisi
başlıca kriteriyalarını qarşılıqlı
yaradıcılıq əhatəsində olan
Yazar-Rejissor-Aktyor-Səhnə tərtibatı və
tamaşaçı beşliyi münasibətini nəzərə
alaraq irəli sürər. Məhz Anar Burcəliyev
məhz bu kriteriyalara əsaslanaraq tədqiqatını ərsəyə
gətirə bilir.
Bəllidir
ki, iki tənqid növü mövcuddur: akademik tənqid və
praktik tənqid. Anar Burcəliyev isə hər
iki tənqid növündə özünü təsdiqləyə
bilir. Onun kitabında toplanan məqalələr
həm birinciyə, həm də ikinciyə aiddir. Birincisi, daha çox jurnal və kitablarda dərc
olunan təfərrüatlı təhlildən ibarət
yazılardır. Pyesin mətninin struktur
baxımından çözülməsini, həm də səhnələşdirməni
təfsilatı ilə əhatə edir. Praktik
tənqid isə daha məhdud bir yerdə, məsələn,
günlük bir qəzetin teatr üçün ayrılan
guşəsində, tamaşaçıya yol göstərmək
üçün yazılan tənqidi əhatə edər.
Jurnal və qəzet tənqidi arasında həm
metod, həm də üslub fərqləri var. Həcminin
kiçik olmasına baxmayaraq qəzetdə dərc olunan tənqidi
məqalə daha mütəhərrikdir və elə bəri
başdan ilk sətirləri ilə oxucunun marağına səbəb
olmalıdır. Yer darlığı səbəbi
ilə qəzet tənqidçısı bir cümlə
içində birdən-birə çox şey söyləmək
və cümlə quruluşlarını qənaətlə
oxuna bilinəcək biçimdə yerləşdirmək məcburiyyətindədir.
Dövrü mətbuatda fəaliyyət göstərən
"Cümhuriyyət”, "Hürriyyət”, "Kaspi”,
"Ədalət” və "Mədəniyyət” qəzetlərində
vaxtı ilə çap etdirmiş olduğu məqalələrində
onun bu baxımdan səriştəli olduğu diqqətdən
yayınmır. Həmin məqalələrin bir
çoxu müəllifin indi nəşr etdirdiyi qiymətli tədqiqat
əsərində də öz əksini tapmışdır.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, o,
intellektual dürüstlüyü olan bir
teatrşünasdır. O, heç vaxt tənqid etdiyi sənətçiləri
incitmir, çünki özünün də özünütənqid
mexanizması vardır və başqalarını tənqid
süzgəcindən keçirdiyi qədər,
özü-özü ilə də hesablaşmağı
göz ardı etmir. Anar Burcəliyev bir
teatrşünas-tənqidçi kimi çağının
ruhunu əks edir və keçmişi bu günə, bu
günü də gələcəyə bağlayan bir
körpü kimi yeni üslubları, qaydaları, təcrübə
və sınaqlarıyayaraq genişləndirir.
Müəllifin qələmə aldığı bu
kitabda teatrşünaslıq elminin başqa bir cəhəti-sənətkarla
ictimai həyat, sənət əsəri ilə zaman,
dövrün bədii-estetik qanunları arasındakı
mütəqabil əlaqə, elmi ümumiləşdirmə səviyyəsindən
izah edilib. Tədqiq etdiyi sahəni mükəmməl öyrənməsi
ilə yanaşı müasirlik duyğusuna tam mənası ilə
sahib olması, müasir estetik fikrin xüsusiyyətlərini mənimsəməsi
kitab müəllifinin təhlil üsulunun əsas cəhətləri
kimi özünü göstərir.
"Məqalələrim, ressenziyalarım, oçerklərim
və müsahibələrim” kitabı onun sayca beşinci əsəridır. Kitabda toplanan materiallar
teatrşünas və teatr tədqiqatçılarının,
sənətşünasların ilkin məlumat və
araşdırmaları üçün bir mənbə hesab
edilə bilər. Bu mənbə bir tərəfdən
milli teatr tarixinin tədqiqinə ilkin araşdırma ola biləcəksə,
digər tərəfdən də aktyor rejissor və
teatrlarımızın sənət yollarının öyrənilməsi
baxımından da əhəmiyyətli sayılacaqdır.
Yeri gəlmişkən onu da vurğulamağı vacib bilirik ki, az qala 150 yaşı olan milli teatrımız nə yazıq ki, son illər ərzində teatr sferasına sirayət edən və teatr sənətindən heç bir şey anlamayan bəzi təsadüfi qüvvələrin merkantil maraqları ucbatından tənəzzülün astanasına, dibi görünməyən uçurumun kənarına qədər sürüklənibdir. Tam zamanında işıq üzü görən bu tədqiqat əsəri, həmin qüvvələrə qarşı bir başqaldırıdır, bir çağırışdır, bir haraydır, nəhayət bir üsyandır!..
Xəzər Gəncəli
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru,
Respublikanın əməkdar
artisti.
Ədalət.-2019.-4 iyun.-S.8.