Poetik düşüncələrin səmimi ovqatı
(Şair
Əzizə Ağahüseynqızının şeirləri
haqqında qeydlər)
Əzizə Ağahüseynqızı müasir poeziyamızda məxsusi
yaradıcılıq manerası, orijinal dəst-xətti,
həmçinin poetik təfəkkürünün
təravəti ilə seçilən istedadlı şairlərdən
biridir. Onun poetik düşüncələrinin fəlsəfi
tutumu, yaradıcılıq fərdiyyətinin
rəngarəngliyi, sənət müstəvisində bədii
özünütəsdiq faktoru kimi çıxış edir.
Zəngin söz aləmi, bədii predmetə
yanaşma özəlliyi, cəmiyyətə
münasibət, duyğu və
düşüncələrin təbiiliyi şairin
poetik istedadının məxsusiliyini
şərtləndirir.
Əzizə xanımın şeirlərində insanın daxili aləminin bədii-psixoloji mənzərələri, zamanın, vaxtın poetik-fəlsəfi qatları, həyatın sosial-ictimai təbədüllatları, həmçinin milli-mənəvi dəyərlərin müqəddəsliyinin poetikası obrazlı ifadələrlə, dolğun bədii təfəkkür işığında misraların səbatına çevrilir.
Onun son
dövrlərdə qələmə aldığı poetik nümunələr ciddi
ədəbi axtarışlardan doğan uğurun səciyyəsidir. "Gecələr
yadıma evimiz düşər”, "Sən
mənim ömrümə yaz kimi gəldin”, "Axşam
da qəribdir, mən də qəribəm”,
"Dan üzü
düşüncələrim” "Ürəyimin liman yeri”, "Sabaha gedirəm”, "Damcının
pıçıltıları” və s.
şeirlər poetik təravəti, bədii
ümumiləşdirməsi və müasirlik
ruhu, çağdaşlığı ilə
diqqəti cəlb edir.
Sadaladığım bu şeirlərin hər
birinin özünəməxsus poetik sanbalı var.
Şeir - duyğuların
dilində danışan adam kimidir. Onunla
danışmaq, yaxud onu
danışdıra bilmək hər iki müsahibin məharətindən, daxili aləminin zənginliyindən
asılıdır. Əzizə
Ağahüseynqızının şeirləri çox maraqlı, kövrək ruhlu, səmimi müsahibdir.
"Bir yarpaq ağlayır payızın üstə” şeiri bədii məziyyətləri ilə seçilir. Bu poetik nümunənin hər misrasında duyğuların nəbzi döyünür.
Qarşımda kədərli, qəmli mənzərə,
Bir yarpaq ağlayır payızın üstə.
Hönkürə-hönkürə
sərilib yerə,
Bir
yarpaq ağlayır payızın üstə.
Vaxtsız külək doyub, budaqdan düşüb,
Ayazdan, qırovdan, sazaqdan düşüb.
Düşüb üzüqoylu nə vaxtdan düşüb,
Bir yarpaq ağlayır payızın üstə.
Bu şeirin hər misrasından poeziya ətri gəlir. Poetik çəkisindən asılı olmayaraq, şeir səmimi və ürəyəyatımlı olmalıdır. Bu şeirin uğurunu şərtləndirən cəhətlər sırasında öncə səmimi ovqat, kövrək duyğular diqqəti cəlb edir. Bununla yanaşı, bu səmimiyyəti poetik məzmun, bədii-fəlsəfi düşüncə, dolğun sənət nümunəsi səviyyəsinə qaldıran amillər - obrazlılıq, təfəkkür zənginliyi və yenilik axtarışlarıdır. Şeir - həyat həqiqətlərinin, duyğuların, düşüncələrin bədii-fəlsəfi, poetik həqiqətə çevrilməsi hadisəsidir. Və bu bədii-fəlsəfi məqam misralarda əyaniləşir.
Kimsəsiz idimi, tənha idimi?
Duyunca sızladı könlümün simi.
Atasız, anasız uşaqlar
kimi,
Bir yarpaq
ağlayır payızın üstə.
Yerini
budaqdan asıb göynəyir,
Səsini
içinə qısıb göynəyir.
Torpağı
bağrına basıb göynəyir,
Bir yarpaq ağlayırpayızın üstə.
Bu şeirin əsas
leytmotivini insan və zaman komponentləri
təşkil edir. Şair təbiəti
insaniləşdirərək bədii-fəlsəfi düşüncəni
poetik detallarla zənginləşdirərək, misralara bədii-fəlsəfi
sanbal qazandırmışdır.
Əzizə Ağahüseynqızının şeirlərində "vəhdəti-vücud”
fəlsəfəsindən doğan
təsəvvür elementləri
də mövcuddur. "Sözə gəldim” şeiri bu baxımdan
səciyyəvidir.
Sözü sözdən seçib
gəldim,
Sözü su tək içib
gəldim.
Söz ki, güclü dağ çayıdı,
Mən bu çaydan keçib gəldim.
Və yaxud
"De görüm” şeirindəki
misralar da poetik mətləbin ürfani məziyyətlərinə
güzgü tutur.
Eşq dağında qaya idim, daş idim,
Sevgin oldu tayın-tuşum, yaşıdım.
Baxışını gözlərimdə
daşıdım,
Nəyin qaldı aparmağa, de görüm?
Yerişini, duruşunu apardım,
Sevincini,
gülüşünü apardım,
Həm könlünü, həm huşunu apardım,
Nəyin qaldı aparmağa, de görüm?
Şairin ədəbi uğurunu şərtləndirən xüsusiyyətlərdən
biri də onun qələmə aldığı mövzuların
mahiyyətinə dərindən
vaqif olması, gördüyü problemlərin
səbəbini sənətkar
kimi araşdırmasıdır. Milli-mənəvi dəyərlərimizə, bağlılığı,
milli özünüdərk
mövzularına bələdliyi
diqqətdən yayınmır.
Onun şeirlərində yalnız
milli ağrılarımız
göstərilmir, həm
də bu bəlaları doğuran səbəblər bədii
sənət güzgüsündə
işıqlandırılır.
Taleyi düzəlmir, bəxti danılır,
Düşmənin əlində əsir sanılır.
Yoxluğu gör neçə
ildir anılır,
Yadımdan çıxmır ki, Xocalı dərdi.
Odlara qalandı, yandı, yaxıldı,
Guya kağızlarda
ona baxıldı.
Qocası,
cavanı şişə
taxıldı,
Yadımdan çıxmır ki, Xocalı dərdi.
Ömrümə aldığım qara
kağızdı,
Nə qışı
bir qışdı, nə yazı yazdı.
Tanrı
qismətinə ayazı
yazdı,
Yadımdan çıxmır ki, Xocalı dərdi.
Yurd sevgisi, Vətən eşqi onun yaradıcılıq kredosunun əsasını
təşkil edir. Əzizə xanımı
şair kimi səciyyələndirən önəmli
cəhət onun vətəndaşlıq qayəsinin
səmimi və dolğun olmasıdır.
Müxtəlif mövzularda yazılan
şeirlərini səmimi
ovqat, həyat hadisələrinə fəlsəfi
baxış, xeyirxahlıq
duyğuları, saf sevgi hissləri birləşdirir. Bütün bu
məziyyətlər Əzizənin
bədii sözə məsuliyyətlə yanaşmasının
nəticəsi olmaqla yanaşı, həm də yetkin sənətkarlıq məharətinə
yiyələnməsinə zəmanət
verir.
O, dilimizin rəngarəng və zəngin təhkiyələrdən, bədii
təsvir və ifadə vasitələrindən
bacarıqla istifadə
edərək, mövzuların
poetik həllini, bədii ümumiləşdirməsini
özünəməxsus dəst-xətlə
təqdim edə bilir. Sevgi mövzusunda yazdığı
şeirləri də poetik təravəti, səmimi ruhu və orijinal deyimləri ilə maraq doğurur. Şairin
"Bulud” şeiri poetik düşüncə
və bədii təsvir vasitələrin
zənginliyi ilə seçilən şeirlərdəndir.
Niyə
hönkürürsən körpə
uşaq tək,
Bozarıb, qaralıb ağlayan bulud.
Ömrün payızında vaxt
itirirsən,
Başına qara şal bağlayan
bulud.
Ömrün dolayları şəndi,
dumandı,
Kövrəkümidimi qırma amandı.
Çəkilib getmişdin xeyli
zamandı,
Başımın üstünü haqlayan bulud.
Tanrının işidir baxmaz ağına,
Həsrətdən çəkilən könül
dağına.
Dözmürəm bozarıb ağlamağına,
İndi
mən ağlayım,
sən dayan,
bulud.
Əzizə Ağahüseynqızının orijinal, dolğun poetik deyimləri könül açır. Maraqlıdır ki, şairin bütün şeirlərində,
mövzusundan asılı
olmayaraq obrazlı düşüncə, lakonik
fikirlər kifayət qədərdir. O, hər
bənddə orijinal poetik lövhələr canlandıra bilir.
Əzizənin şeirlərində milli kolorit qüvvətli olduğu üçün
böyük maraq doğurur. Bu cəhət
şeirlərin mövzusunda,
mütəmadi müraciət
olunan qoşma və gəraylı janrının ahəng və ritmində, bədii təsvir vasitələrin dolğunluğunda
nəzərə çarpır.
Sənsiz
yoxam, sənsiz heçəm,
Ürəyindən gəlib keçəm.
İntizarla otur gecəm,
Sabahım, danım, necəsən?
Bir oldu çayların suyu,
Yuxula, könlümdə
uyu.
Balamın, nəvəmin soyu,
Ay adım, sanım, necəsən?
Zirvələrin çən, əzizi,
Zəmilərin dən, əzizi,
Əzizənin ən əzizi,
Ürəyim, canım, necəsən?
Hər misrasından
həsrət qoxulu sevgi duyğuları boylanan belə səmimi və obrazlı deyimlərlə
süslənmiş poeziya
nümunələrini yaradır
istedadlı şair Əzizə Ağahüseynqızı. Bu şeirin ruhundakı intonasiyanın təravəti
poetik düşüncənin,
bədii fikrin ifadəliliyinə məxsusi
ovqat aşılayır.
İnsan canlı varlıq olaraq təbiətin bir parçasıdır, digər canlılardan fərqi odur ki, onun içində
də bir təbiət mövcuddur. Xarakter,
iradə, emosionallıq,
düşüncə, arzu,
sevinc, kədər, ümid və s. psixoloji komponentlər insanın daxilindəki təbiətin bizə məlum olan coğrafiyasıdır. Ancaq vizual
təbiətdəki saysız-hesabsız
sirlər kimi, virtual təbiətin də kifayət qədər sirləri var. Bu sirlərin
bəzi nüansları
müxtəlif üsul
və vasitələrlə
üzə çıxır.
Poetik mənanın
sözlə işlənmiş
vizual tablosuna baxaq. "Lalə” şeiri poetik məna çalarları ilə diqqəti cəlb edir.
Kövrəlib durmusan yol kənarında,
Qəmini, dərdini alım, a lalə.
İnciksən, küskünsən yoxsa
yarından,
Qolumu boynuna salım, a lalə.
Dayanıb qalmısan köçdən
aralı,
Ləçəyin qırmızı, köksün
qaralı.
O gündən bağrımın
başı yaralı,
Dedilər adına lalım, a lalə.
Həyamı çilənib yanaqlarına?
Qanınmı ələnib varaqlarına.
Düşüb yalvarıram ayaqlarına,
Yetər ki, yanında qalım, a lalə.
Əzizə Ağahüseynqızının poeziyasında milli-mənəvi
dəyərlərə bağlılığın,
valideyn-övlad məhəbbətinin
səmimi və kövrək ovqatı özunəməxsus bədii
koloritlə təqdim olunur. Bu mövzuda qələmə aldığı
şeirlər işıqlı
bir kədər qoxuyur. İstedadlı şairin ata-anasına
yazdığı çoxsaylı
şeirler poetik təravəti ilə seçilir və çox təsirlidir.
Bu şeirlərdəki poetik enerji, bədii-ictimai sanbal, orijinal fikirlər yaddaqalandır. "Ən
doğma adam”
şeirində olduğu
kimi:
Açdım qapısını bir
yaz axşamı,
Anamın buludlu baxışı güldü.
Gümüşü şimşəyin
dodağı qaçdı,
O uca dağların yağışı güldü.
Çırpdı gülüşünü qəmli könlünə,
Çilik-çilik oldu qəm baxışları.
Qəlbindən dilinə süzülüb
axdı,
Sevinc alqışları,
şən alqışları.
Dil açdı danışdı
divarı, daşı,
Güllü yorğanının çiçəyi
güldü.
Mən onu dünyada ən doğma adam,
O, məni ən əziz qınağı bildi.
Bu şeirin doğurduğu
səmimi və kövrək ovqat çox orijinal poetik detallarla öz bədii ifadəsini tapıb. İstedadlı şairin atasına ünvanladığı şeirlərdəki
misralar da öz səmimi poetikası ilə seşilir.
Sənsən həm sevincim, sənsən həm qəmim,
Yurdunu qoruyum, yuvanı sevim.
Nurlu təbəssümün könül
həmdəmim,
Sözün-söhbətinlə isinir evim.
Ovuna bilmirəm xatirələrlə,
Günümü sayıram
birtəhər, ata.
Qaranquş bahardan
xəbər gətirdi,
Səni gətirmədi bu bahar, ata.
Bu duyğu və düşüncələr içində
istedadlı şair Əzizə Ağahüseynqızının
poetik dünyasının
qapısından kecdim...
Bu qənaətdəyəm ki, Əzizə xanımın poeziyası ədəbi təhlil müstəvisində geniş
araşdırılmağa layiqdir. Poetik enerjisi,
rəngarəng məna
çalarları, yetkin
yaradıcılıq səriştəsi
ilə diqqətçəkən
bu poeziya ədəbiyyatımızı zənginləşdirə
bilən səciyyə
daşıyır.
İstedadlı şair Əzizə Ağahüseynqızına yeni
yaradıcılıq uğurları
arzulayıram.
Balayar Sadiq
Ədalət 2019.- 21 iyun.- S.6.