Rafael Hüseynov və Xalq
yazıçısı Gülhüseyn Hüseynoğlu
Mahir Qabiloğlu
Bu yaxınlarda üç nəfər
– Kamal Abdulla, Afaq Məsud və Natiq Rəsulzadə – Prezident
İlham Əliyevin sərəncamıyla “Xalq
yazıçısı” fəxri adına layiq
görüldü. Amma hər dəfə bu cür yüksək
qiymət təltifindən sonra ictimaiyyətdə qəribə
bir dalğa yaranır. Bu dalğanın ömrü az olur.
Uzağı on-on beş gün. Yəni ki, ad alanların bu ada layiq olub-olmamaları
gündəmə gəlir. Bu dəfə də
belə oldu.
Mənim özəl fikrimə gəldikdə isə onu
deyə bilərəm ki, Prezident sərəncamı müzakirə
olunmur. Bircə Musa Yaqub haqqında verilən sərəncamı
oxuyanda sonuna ürəyimdə iki kəlmə söz
artırdım. O da ki, mötərizədə:
(Ölümündən qabaq).
Elmira
Axundova Xalq yazıçısı fəxri adına
layiq görüləndə sevincimi balaca bir yazıyla
bölüşmüşdüm. Bu dəfə isə tamam
başqa bir hiss keçirdim. Ümumiyyətlə, bu cür hissi
yeddi yaşımdan bəri çox yaşamışam. Hər bu ada layiq olanların adı televiziyada və
ya mətbuatda elan ediləndə ilk qiymətləndirmə
meyarı atamdan gəlib. Amma atamın
sağlığında “layiq deyil” sözü leksikonda yox idi.
Sadəcə, niyə məhz bu məqamda bu ad verildi
məsələləri, yəni səhnəarxası söhbətlər
yer alırdı cəmiyyətdə. Məsəlçün...
Yox. Deməyəcəyəm.
Deməyəcəyəm ki, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının 1-ci katibi
İsmayıl Şıxlı necə oldu Mərkəzi Komitəyə
təqdimat yazıb öz adını da bu siyahıya saldı
və kimin təkidiylə. Çünki
utanırdı öz adını özü yazmağına –
layiq olsa da. Deməyəcəyəm ki, məhz
bu siyahıya qonşusu, dostu Qabilin adını niyə
salmadı? Amma o biri qonşusu Samvel
Qriqoryanın adını niyə saldı? Xəlil Rza bu
adı alanda hamı nə dedi? Qabillə Bəxtiyar
Vahabzadə arasında aldıqları Xalq şairi fəxri
adıyla bağlı hansı zarafatları vardı? Deməyəcəyəm. Qoy sirr
olaraq da qalsın.
Amma Xalq yazıçısı Gülhüseyn
Hüseynoğluyla bağlı fikirlərimi, daha doğrusu, o,
“Xalq yazıçısı” fəxri adı alarkən atamla
aramızda olan dialoqu yazmağa məcburam. Yazmaq istəmirdim.
Amma burda “Prezidentin sərəncamı müzakirə
olunmaz” prinsipim pozulmadığı üçün
yazmağa qərar verdim. Bəs başlıqda yer alan digər ad – akademik, yazıçı,
filoloq, millət vəkili Rafael Hüseynovun Gülhüseyn
Hüseynoğluyla nə əlaqəsi? Tələsməyin.
Yavaş-yavaş. Elə isə
başladıq.
GÜLHÜSEYN
HÜSEYNOĞLU
Onu uşaqlıqdan tanıyıram. Daha dəqiq
desəm, yeddi yaşımdan. Əvvəlcə
qiyabi. Gülhüseyn Hüseynoğlunun
“Mücrü” mənsur şeirinin əsasında çəkilmiş
eyniadlı kiçik – 16 dəqiqəlik filmin televiziyada
nümayişindən sonra. Qısa məzmun beləydi:
Ana qızını gəlin köçürəndə
ona cehiz olaraq mücrü verir və "mücrüsüz gəlin
olmaz" deyir.
Gəlin isə vaxt keçdikcə
mücrüyə əri tərəfindən hədiyyə
edilən ziynət əşyalarını qoyur. Mücrü dolur. Lakin amansız
müharibə onun ərini əlindən alır, aclıq
başlayır. Gəlin məcbur qalıb
mücrüdəki ziynət əşyalarını bir-bir
satır və uşaqlarını böyüdür. Mücrü boşalır. İllər
keçir müharibə bitir və həmin mücrü
uşaqların diplomları ilə yenidən dolmuş olur.
Bu filmdəki “Açıldı mücrü,
bağlandı mücrü” ifadələri ana xətt idi.
Və hər dəfə bu mücrü
açılıb bağlananda, iki sözdən ibarət bu
ifadə zəmanəni, böyük bir ailənin xoşbəxt
və ya ağır həyatını ustalıqla ifadə
edirdi. Əlavə hansısa söz
artıq olardı.
Bu film 1973-cü
ildə çəkilmişdi. Sonra atam dedi ki, Gülhüseyn
müəllim Azərbaycanda mənsur şeirin banisidir. Mikayıl Müşfiqin tədqiqatçısıdır.
Antisovet “İldırım” təşkilatının
qurucularından biridir. Bəxti gətirib ki, güllələnmə
o vaxt ləğv edilmişdi, 25 il həbs
almaqla canını qurtardı.
Universitetdə oxuyanda Gülhüseyn müəllim mənə
Mikayıl Müşfiqdən xüsusi kurs keçdi. Saralmış
əlyazmaların nüsxələrini gətirib bizə
oxutdururdu. Bunlar o dövrün bəzi
yazıçılarının Müşfiqin əleyhinə
yazdıqları “donos”lar idi. Bəlkə də sovet zindanında yatması onu
Müşfiqə daha yaxın etmişdi, onu daha dərindən
duyurdu. Amma atam onun
yaradıcılığını yox, daha çox Mikayıl
Müşfiqlə bağlı tədqiqatlarını önə
çəkirdi. Bütün xüsusiyyətlərini
bir ifadədə cəmləşdirirdi. Bu
qiyməti sonda deyəcəyəm. Xalq
yazıçısı fəxri adı alanda atama verdiyim
“Gülhüseyn Hüseynoğlu Xalq yazıçısı fəxri
adına layiqdirmi” sualına cavab idi bu qiymət.
Məhz bu yazını da yazmağa məni həmin
ifadə məcbur etdi. Gülhüseyn
müəllimlə bağlı bu qədər. Keçək yazımın əsas qəhrəmanı
Rafael Hüseynova.
RAFAEL
HÜSEYNOV
Rafael Hüseynovun xüsusi təqdimata ehtiyacı yoxdur.
Jurnalist, yazıçı, ədəbiyyatşünas
alim, millət vəkili, muzey direktoru, daimi komitə sədri və
ən əsası qalın-qalın kitabların müəllifi.
Amma mən onu ilk dəfə yuxarıda
sadaladığım xüsus və mənsəblərinə
görə tanımamışam. Qiyabi
tanışlığımız 1982-ci ilə təsadüf
edir. İlini necə yadımda
saxlamışam?
HAŞİYƏ:
Qonşumuz, atamın dostu Salam Qədirzadə bizdə idi. Yeyib-içirdilər. Xatirələr
dilə gəlirdi, sağlıqlar bir-birini əvəz edirdi.
Mən də yanlarında oturub onların əmrlərini yerinə
yetirirdim: “Arağı süz!”, “Apar “morozilka”ya (buzxana) qoy
soyusun! Biz deyəndə gətirərsən!”,
“Tavadakı yeməyi qızdır!”, “Televizorun kanalını
dəyiş, səsini al və ya qaldır!” (onda pult yox idi), “Siqareti yandır!”. Bu əmrləri layiqincə yerinə yetirirdim. Müqabilində mənə nə içki təklif
edirdilər, nə də siqaret. Gizlincə
də içmirdim, çəkmirdim. Mən
16 yaşlı ağıllı sovet uşağı idim.
Birdən televizorda qıvrımsaç, qaraqaş,
qaragöz, 25-30 yaş arası oğlan danışmağa
başladı. Bəlkə də dediyim təsvirlər
başqa rəngdəydi. Amma televizorumuz
ağ-qara göstərirdi.
Atamla Salam əmi əllərindəki badələri
toqquşdursalar da, başlarına çəkməyib gözlərini
televizora dikdilər. Başqa vaxt bir-birilərinə
“iç də... araq soyudu ki?” deyə irad bildirənlər
oğlanın çıxışına diqqətlə qulaq
asırdılar. O isə ədəbiyyatdan
danışırdı. Sinədəftər və
heç bir kağızdan oxumayaraq. Təqribən
5-10 dəqiqəlilik çıxış bitdi, kadr dəyişdi.
Badələr boşaldı.
- Salam, bu
kim idi? Titri oxuya bilmədim.
- Adı
yadımdan çıxıb, – deyə Salam əmi cavab verdi, – bizim Ruslanla (oğlu) bir yerdə oxuyurdu
şərqşünaslıqda – fars dilində.
- İstedadlı uşaqdır, – deyə atam əlavə
elədi.
Söhbət bununla bitdi. Səhəri atam Salam əmiyə zəng
elədi:
- Salam,
“İstedad” adlı şeir yazmışam. Sənə
oxumaq istəyirəm. Dünən
televiziyada danışan oğlana həsr etmişəm. Heyf ki, adını bilmədim.
Salam əmi bizə gəldi və atam şeiri ona oxudu.
QABİL
İSTEDAD
İstedadlar
tәk-tәk olub hәr zaman
Barmaq ilә
göstәrilib,
sayılıb.
Qeyri-adi
bir ağıldan, kamaldan
Ağıllara qığılcımlar yayılıb.
Elә toxum, elә dәndi istedad,
Minnәti
yox nә
bağbana, nә
bağa.
Hara
düşdü göyәrәndi
istedad,
Yum gözünü sәp arana, sәp dağa.
Xalvar-xalvar
qum әlәyәr әlәklәr,
Bircә ovuc
qızıl tozu tapınca.
Heydәn düşәr polad-polad bilәklәr,
Bir tәbәqә qraniti çapınca.
Zәfәran da istedaddır elә bil,
Hardan-hara әtir saçır bir teli.
Göz
yaşardan soğan kimi çox deyil,
Bir
zolaqdır qızıl seli, nur seli
Bir rәqqasә rәqqasәlәr içindә –
Yeddi rәnglә busat qurur istedad.
Fәrәh, hәsәd, xoş, bәd nәzәr içindә
Susmaq bilmir, cәh-cәh
vurur istedad.
“Gözümçıxdı”
bilәn deyil
istedad,
Sığala da ehtiyacı yox onun.
Öldurәsәn, ölәn deyil istedad,
Şirnikdirsәn – gözü-könlü tox onun.
Tarixlәrdәn-tarixlәrә yadigar
Nadir-nadir adamlardı istedad.
Qәtiyyәtli, iradәli, fәdakar
Qadir-qadir adamlardı istedad.
Qәdr ağacı uman deyil
özünә,
Qәdirlidir-qiymәtlidir istedad.
Tәbәssümlә nәzәr salsan üzünә,
Dünyalarca
şöhrәtlidir
isteda
1982
Şeirin
altından qoyulan tarix isə 1982-ci il idi. Mənim Rafael Hüseynovla qiyabi
tanışlığımın ilini dəqiq yadımda
saxlamağım bununla əlaqədar idi. (SON)
İKİNCİ
TANIŞLIQ
Sovet vaxtı idi. Günlərin bir günü rayona
gedirdik. Atam həmişə maşında
Azərbaycan radiosuna, ya da “Araz”a qulaq asırdı. Çünki o vaxt başqa radio yox idi. Bu zaman öz səsini eşitdi. Onun
haqqında veriliş gedirdi efirə. Müxbir
sual verir, o da danışırdı. Hərdən
indiki dildə desək, şoka salan suallar da verirdi. Atam bu sualların altından ustalıqla
çıxırdı.
- Sənə
sual verdi. Niyə konkret cavab
vermədin? – deyə soruşdum.
- Olmaz o
suala cavab vermək. Müxbir bilir
cavabını. Ona görə də bu məsələyə
toxunur. İstəyirsənsə sənə
deyim. (deyir də..)
- Bəs
müxbir bilir ki, bu suala cavab verməyəcəksən, onda
niyə soruşur?
- Onun da
qazancı budur da...
- Kimdi
axı bu müxbir?
- Rafael
Hüseynov. Bax belə oğlandır, – deyə
atam sağ əlini sükandan ayırıb baş barmağını
yuxarı qaldırdı.
ÜÇÜNCÜ
TANIŞLIQ
1987-ci il idi. Əsgərlikdən
qayıtmışdım. Heç kimin
kitabını oxumağa həvəsi olmayan və ümumiyyətlə
heç kimin kitabını oxumayan mənə atam məsləhətlər
verməyə başladı. Birinci kitab qonşumuz Bayram
Bayramovun 700 səhifəlik (indinin 1500 səhifəsi) xırda
şriftli “Karvan yolu” romanı idi. Oxudum. Cəlil
Məmmədquluzadəni, o dövrü, Həmidə xanım
Cavanşiri və digərlərini daha yaxından
tanıdım. Bəzi məqamlarda Mirzə Cəlillə
İlyas Əfəndiyev arasında paralellər axtarmağa
başladım. Sonra isə “Kerri bacı”nı
oxudum. Üçüncü kitabı isə
atam oxuyurdu. Adı “Vaxtdan uca” idi. Xülasə, oxuyub qurtardı. Sonra da amiranə
şəkildə dedi: “Oxumalısan!”.
Başladım oxumağa. Mirzə Cəlili
tanımışdım. Bu dəfə isə
tamam naməlum bir yazıçını tanıdım.
Çünki Cavidi çox da geniş tədris
etmirdilər onda. Baxmayaraq ki, çoxdan bəraət
almışdı. Onuncu sinifdə oxuyanda
bir şeirini əzbərləmişdim. Bir
də rejissor Mehdi Məmmədovun quruluşunda “İblis”
tamaşasına 11 dəfə baxmışdım. Niyə 11 dəfə? Çünki
Filologiya fakültəsi tələbələrinə “Azdrama”
öz biletlərini dönə-dönə sırıyıb,
sosiska-limonad-kojikə verəcək pulunu əlindən
alırdı. Özü də ki, yerlər
partedə yox, ikinci mərtəbədə-yarusda olurdu. Amma, mən 11 dəfənin 11-də də
“İblis”i əvvəldən axıracan seyr etmişdim.
Xülasə, “Vaxtdan uca”nı iki günə
oxudum. Bir yerində ilişdim. Hüseyn Cavidlə bağlı bir adamın adı
pisliyə çəkilirdi orda. Adı
familiyası tam verilməmişdi. Baş hərfləriydi
yalnız: A.Z. Atamdan soruşdum ki, bu A.Z. kimdir? Dedi ki, “akademik
Abbas Zamanovdur. Sağdır. Düz
edib bütöv yazmayıb adını”. Əvvəl
inanmadım. Lakin həmin adamın Filologiya fakültəsi
partiya iclaslarının birindəki çıxışı
və heç kim hiss eləmədən
aradan çıxması o adın baş hərflərlə də
olsa kitabda çəkilməsinə görə müəllifə
haqq qazandırdım. “Vaxtdan uca” gözəl əsər
idi.
DÖRDÜNCÜ
TANIŞLIQ
AzTV-nin “Xəbərlər” proqramında işləyirdim. Mədəniyyət
çəkilişlərini şair çörəyi yeyən
mənə daha çox həvalə edirdilər. Bu çəkilişlərdə “hörmət”
olmurdu. Amma qəhrəmanlar hamısı
hörmətli adamlar idi. Daha doğrusu, cəmiyyətin
qaymaqları. Onda vəzifəli, pullu
adamlar hələ qaymaq sayılmırdı. Bakıda Amerika Universiteti fəaliyyət göstərirdi.
Səhv etmirəmsə, Rafael müəllim orda
dekan idi. Həftədə bir dəfə
görkəmli şəxsləri mühazirə deməyə
dəvət edirdi. Gəncləri deyə
bilmərəm, amma mən bu mühazirələrə əvvəldən
axıracan diqqətlə qulaq asmışdım. Xüsusilə də Anarın mühazirəsinə.
SONRAKI
TANIŞLIQLAR
Sonrakı tanışlıqlarım çoxaldı. Ona görə
də nömrələməyə lüzum bilmirəm. Artıq Rafael Hüseynov proporsional seçki sistemiylə
millət vəkili seçilmişdi. (Düz
elədilər. Əsgər Məmmədovdan
mənim də xoşum gəlmirdi) Tez-tez televiziya
ekranlarında görürdük onu. Amma
alimliyini, tədqiqatçılığını,
yazıçılığını millət vəkilliyinə
qurban verməmişdi. Qalın-qalın
kitabları çıxırdı. Qəhrəmanları
isə dahi, tanınmış, görkəmli insanlar idi.
Adlarını çəkməyəcəyəm.
Bir yazıya yerləşməz o insanların
hamısının adını çəksəm. Həm də ki, məqsədim başqadır. Mənim yazımın nəticəsinə “Vaxtdan
uca” təkcə bəs edər.
Vaxt keçdi. Atam dünyasını dəyişdi.
Rafael Hüseynov rəhbərlik etdiyi muzeydə
onun guşəsini açdı. Mənə
zəng etdi ki, yardımçı olum. Dedim ki, nə
vaxt gətirim dediklərinizi? Dedi ki, “dünən”. Həmişə
gələcəyə can atan, yenilik etməyə
çalışan adam üçün
“bu gün” artıq gec sayılar. Dediyi kimi də
etdim. Hamısını aparıb təhvil
verdim muzeyə. Qabilin saatı,
Üstündə şəkli olan yubiley araq şüşəsini
(bütöv), araq içdiyi rumkası, papağı,
saatı... necə deyərlər orijinal şeylər.
Orden-medal, mükafatlarını da dedi ki, gətirərsən.
Aparmadım. Çünki, hərdən
özüm taxıb nəfsimi öldürürəm.
KLASSİK
İNCİKLİK
Rafael Hüseynov Milli Məclisin Mədəniyyət
komissiyasının sədri kimi iclasların birində deputat
Zeynəb Xanlarova haqqında söz demişdi. Demə
jurnalistlər bunu bəzəyərək, aləmə
başqa cürə car çəkiblərmiş. Söhbətə mən də bir publisist kimi
münasibətimi bildirdim. “Zeynəb
Xanlarovaya zəng” adlı yazıyla. İndi
deyəcəksiniz ki, yəqin Rafael müəllim sənin bu
yazından inciyib. İncisəydi sevinərdim.
Söysəydi susardım. Bilirsinizmi
ki, o boyda akademik, millət vəkili, komitə sədri, alim,
muzey direktoru nə etdi? Mənə
öldürücü zərbə vurdu. İndiyəcən
özümə gələ bilmirəm. Nə
etdi? Məni “Feysbuk” dostluğundan
çıxartdı.
RAFAEL
HÜSEYNOV QORXUSU
Atamın 90 illik yubileyi günlərində AzTV-də
yayımlanan verilişdə çıxış etdi. Orda “Nəsimi”
poemasıyla bağlı mənə gizli qalan bəzi
detalları açıqladı. Sonra Filarmoniyada
keçiriləcək yubileydə “kimin çıxış
etməyini istəyirsən” deyə mənə müraciət
ediləndə, ilk olaraq iki nəfərin adını dedim:
akademik Nizami Cəfərov və akademik Rafael Hüseynov. Razılaşmadılar. Rafael
Hüseynovla bağlı onu əsas gətirdilər ki, ürəyi
doludur. Açıldısa, dayana bilmir.
Reqlamentə təslim olmur. Başqalarına
danışmağa imkan vermir. Mənə
İsa Həbibbəylini məsləhət gördülər.
Mən də ona razılıq vermədim.
Oldu heç-heçə – 1:1
QABİLLƏ
YAXINLIĞI
Atam Rafael Hüseynovun xətrini çox istəyirdi (əlbəttə
ki, sağlığında). Bunun ilk olaraq hardan
qaynaqlandığını açıqladım. Rafael Hüseynovun “Millətin zərrəsi” adlı
kitabı barədə yazdığı “Bu kitab...” adlı məqaləsində
əsas fikirlərini açıqlayıb. İstəyən olsa oxusun. Bir
yaxınlıq da var. Bu da ondan ibarətdir ki, hər ikisi
avqustun 12-də anadan olub. İkisi də əsl
sənətin, əsl sənətkarın xiridarıdır.
Hə. Lap yadımdan
çıxmışdı. Bir şəxsi
zarafatyana söhbətləri də vardı. Atamın adaşı olan xolodelnik ustası Qabillə
bağlı. Bunu Rafael müəllim
özü yaxşı danışır. Mən
desəm korlayaram. Hə, bir xüsusiyyətini
də qeyd etmək lap yadımdan çıxmışdı.
Rafael müəllimin gözəl musiqi duyumu var.
Səməd Vurğunun yaratdığı Vaqifin təbirincə
desək, “az-az oxuyur yeri gələndə”. Hətta deyərdim ki, xormeysterlik də edə bilər.
Aşağıdakı videoda bunun siz də şahidi ola bilərsiniz. Mən hiss eləməmişəm.
Amma deyirlər ki, Rafael müəllim yaman
iddialı adamdır. Məncə mənfi
cəhət deyil. Deyərdim ki, hətta
müsbət xüsusiyyətdir.
SON
Ürəyimi boşaltdım. İndi qayıdaq
başlığa. Bəlkə də
yadımdan çıxanlar da oldu. Qalsın
sonraya. Dünyanın axırı deyil ha...
Gülhüseyn
Hüseynoğlu “Xalq yazıçısı” fəxri adı
alanda soruşdum:
- Papa,
Gülhüseyn müəllimə niyə verdilər ki, bu
adı? Bir məşhur əsəri var. O da ki,
“Mücrü”. Onu da yaxşı ki, AzTV o
vaxt balaca bir film kimi çəkib. Yoxsa heç kim tanımazdı. “Mücrü”yə
görəmi verdilər?
- Yox!
- Onda, Azərbaycan
mənsur şeirin əsasını qoyduğuna görə.
- Yox!
- Yəqin
o vaxt antisovet gənclər hərəkatındakı
iştirakına, “Azadlıq” deyə hayqırdığına
görə.
- Yox!
- Onda, Azərbaycan
ədəbiyyatını bir alim, bir müəllim kimi təbliğinə
görə?
- Yox.
- Bəs
niyə?
-
Müşfiqin mənəvi övladı olduğuna görə.
Nədənsə, Prezident İlham Əliyevin üç yazıçı haqqında sərəncamını görəndə atamla dialoqumuz yadıma düşdü. Və gözümün önünə ilk olaraq adını bu sərəncamda görmədiyim, amma görmək istədiyim Rafael Hüseynov, onun “Vaxtdan uca” əsəri gəldi. Atam sağ olsaydı ona sual verərdim. Deyərdim ki, bəs Hüseyn Cavid haqqında yazılan 363 səhifəlik “Vaxtdan uca” kitabı – gözəl əsər olmağı bir yana qalsın – mənəvi övladlıq deyilmi? 408 səhifəlik “1002-ci gecə” kitabı mənəvi övladlıq deyilmi? “Məhsəti necə varsa” kitabı mənəvi övladlıq deyilmi?
“Millətin zərrəsi” kitabı mənəvi övladlıq deyilmi? Bütün əsərləri, kitabları sadalamağa ehtiyac duymuram. Sabah Rafael Hüseynov adı unudulsa da, əsər adları unudulmayacaq. Çünki sənətkarı atası verdiyi ad yox, yaratdığı əsərlərin adı yaşadır. “Koroğlu” operasından üvertura səslənir. Qulaq asırıq. Sonra deyirik: “Allah bunu bəstələyənə rəhmət eləsin”. Hər hansı milli valyutanı qiymətə mindirən qızıl, ləl-cəvahiriyyatdır. Xoşbəxt o yazıçıdır ki, onun heç olmasa bir kitabının, bir misrasının adı yaddaşlarda qala. Uzağa getməyək. Lap Qabili götürək:
Küt bıçaq parıldayıb
Xırçıltı salıb.
Qılınc qında pas atıb
Qında korşalıb...
Heyf... korşalırıq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Ədalət 2019.- 26 iyun.- S.6.