Nəşriyyat
işi: bu gün və sabah
Kitabın mövcudluğu qeyri-adi, mürəkkəb ictimai və mədəni hadisədir. Onda fikir və söz, elm və
incəsənət, hər bir insanın və bütöv cəmiyyətin
mənəvi aləmi əks olunur. Bəşəriyyətin
yaratmış olduğu ən böyük xarüqələrdən
biri kitabdır. Kitab təbiəti, cəmiyyəti və
insan təfəkkürünü əks etdirən zəngin
bir aləmdir. Təbiət, cəmiyyət və insanlar daha
çox kitablar vasitəsilə əlaqələnir,
formalaşır, inkişaf edir.
Azərbaycan xalqının mədəni, elmi, siyasi səviyyəsinin
yüksəlməsində Azərbaycan kitabı
böyük əhəmiyyətə malikdir. Əlbəttə,
Azərbaycan kitabının yaradılması nəşriyyat
prosesindən keçir və hər bir kitabın nəşri
müəyyən məqsəd və vəzifəni yerinə
yetirir. Əsərin nəşriyyat-redaksiya
prosesində formalaşması, çapdan buraxılması nəşriyyat
fəaliyyəti ilə əlaqədardır. Müasir dövrdə kitab nəşrinin vəziyyəti
və qarşılaşdığı problemlər, həmin
problemlərin çözülməsi yolları barədə
kiçik araşdırma aparmaq məqsədilə bu sahədə
xeyli təcrübəsi olan Nadir Məmmədliyə müraciət
olundu. O, məmuniyyətlə razılaşdı. Beləliklə,
müsahibimiz "Nurlan” və "Elm və təhsil” nəşriyyatlarının
direktoru, filologiya elmləri doktoru, professor Nadir Baloğlan
oğlu Məmmədlidir.
Nadir Məmmədli 1959-cu ildə Bakı şəhərində
anadan olub. 1985-ci ildə Bakı Dövlət Universitetinin
Filologiya fakültəsini bitirib.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Nəsimi adına
Dilçilik İnstitutunda çalışıb, SSRİ Elmlər
Akademiyasının Dilçilik İnstitutunda, İran
İslam Respublikasının Təbrizdəki Dil və Ədəbiyyat
Universitetində təcrübə keçib.
N.Məmmədli 1989-cu ildə "Müasir Azərbaycan
dilində feili sinonimlər” mövzusunda namizədlik, 2001-ci
ildə "Müasir Azərbaycan dilində alınma terminlər
(1920-1991-ci illər)” mövzusunda doktorluq dissertasiyası
müdafiə edib; filologiya elmləri doktoru, professordur.
1992-ci ildən Azərbaycan Memarlıq və
İnşaat Universitetinin Azərbaycan dili kafedrasında müəllim
və dosent vəzifəsində işləyib. Hal-hazırda
Azərbaycan bölmələrində "Azərbayca dili və
nitq mədəniyyəti” fənnindən dərs deyir.
1995-ci ildə
Respublika Təhsil Nazirliyinin təsis etdiyi humanitar sahə
üzrə "Gənc alim müsabiqəsi”, 2002-ci ildə
"Rəsul Rza” mükafatı laureatı, 2000-ci ildə
"Alınma terminlər” monoqrafiyasına görə Təhsil
Nazirliyinin "Ən yaxşı elmi iş” müsabiqəsinin
qalibidir. N.Məmmədlinin əsərləri Bakı, Təbriz,
Tehran, Trabzon, İstanbul, Mahaçqala, Oş, Bişkek, Perm,
Ufa, Okinava (Yaponiya), Quvahati (Hindistan), Estern (Şri Lanka) və
b. şəhərlərdə nəşr olunub.Azərbaycan Jurnalistlər
və Yazıçılar Birliklərinin üzvüdür.
Nadir Məmmədli
respublikada tanınmış "Nurlan” və "Elm və təhsil”
nəşriyyat-poliqrafiya müəssisələrinin təsisçisi
və direktorudur.
-Nadir Məmmədli bizim
üçün savadlı, ziyalı alim, şəxsi keyfiyyətlərinə
görə isə gözəl xasiyyətə malik, hamı ilə
öz dilində danışan, münasibət quran, başqa
sözlə, insanlara hörmətlə yanaşan,
yaxşı dost və tanınmış naşirdir. Bəs Nadir müəllim özü
üçün kimdir?
Birinci növbədə mən özüm
üçün dilçiyəm. Peşəkar
dilçi hesab edirəm özümü, çünki,
ömrümü bu işə sərf etmişəm. Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsini
bitirmişəm. SSRİ Elmlər
Akademiyasının Dilçilik İnstitutunda, İran
İslam Respublikasının Təbriz Universitetinin Dil-Ədəbiyyat
Fakültəsində təcrübə keçmişəm.
Peşəm, ömrüm ancaq bu işlə
bağlı olub. Həmişə hiss etmişəm ki,
alimlərin əksəriyyəti ehtiyac içindədir. Kimsə onlara dayaq durmalı, kömək etməlidir.
Fikirlərini kağıza
köçürürlər, lakin onu çap edə bilmirlər.
Elmlər Akademiyasının şöbələrində,
institutlarında nə qədər işlər yatıb
qalır, çap olunmur. Mən alimlikdən
naşirliyə gəlmişəm ki, onlara dayaq durub və əlimdən
gələni əsirgəmirəm.
-Nadir müəllimin həyat gündəliyi
varmı? Gündəlik yazmağa, iş qrafiki, cədvəl
tutmağa həvəsiniz olurmu?
Yox, cavanlığımda nə vaxtsa gündəlik
yazmışam. Hər günümün öz adı
vardı. Gündəlik
qayğılarımdan sonralar tərgitdim. Səhər
oyanandan ancaq bir qayğı ilə, bir fikirlə
yaşayıram. Yalnız kitabların
taleyini fikirləşirəm, axı, hər kitab bir insanın
sevincidir. Bir insana 100 kitab veririksə, o da
100 insana sevinc bağışlayır. Deyirsən
gündəlik yazmaq, hər çıxan kitab mənim
gündəliyimdir, həyat normamdır, tarixdir,
yaddaşdır. Çünki biz
kitabların arxasına yazırıq filan tarixdə, filan
gündə, filan sifarişlə, filan qədər kitab
çıxıb. Bunların hamısı
mənim üçün gündəlikdir.
- Əvvəlcə öz
yaradıcılığınıza toxunaq, sizin qələminizdən
elmi məqalələrdən başqa bədii əsərlər:
roman, povest çıxıbmı və ümumiyyətlə
bədii yaradıcılığa münasibətiniz necədir?
- Mən
bir dəfə təşəbbüs eləmişəm. Bir dəfə bir pritça (kiçik və orta həcmli
nəşr nümunəsi) və bir novella yazmışam və
hər ikisi sırf təsadüfdür. Bir
günün içində yazmışam, səhərisi
gün "Ədəbiyyat” qəzetinə vermişəm, həftə
sonu da çap olunub. O qədər ürəklə
yazmışam...ürəyim istədiyi kimi. Yox,
roman yazmamışam... içimdə şeir yazmaq olubsa, ancaq
alınmayıb. Qorxmuşam ki, Haqverdiyevin məşhur qəhrəmanı
kimi – "Fələk vurub darvazamızı
qırıbdır” və yaxud da Vaqif Səmədoğlunun –
"Xoşbaxtlıq, xoşbaxtlıq” - sonu gəlməyən
bir şeir olsun...Ona görə mən fikirləşmişəm
ki, bunu daha yaxşı yazanlar var. Onları həmişə
oxuyum və qibtə edim.
-Ədəbiyyatda hansı
janrları sevirsiz?
-Esse.
-Sizin üçün yazmaq
asandır, yoxsa nəşr etmək?
-
Dünyada yazmaqdan çətin bir iş yoxdur. Yəni, yazmaq
belədir ki, ağ vərəqlə
üz-üzə oturursan. Yazılı
nitqinqanunlarına görə öz yazını redaktə edə
bilirsən, yazını dəyişdirə bilirsən. Hər şey sənin əlindədir. Ancaq, yazmaq mənim üçün çox
şirindir, həddindən artıq. Çünki
sonra mən həmin yazını oxuyanda, fikirləşirəm
ki, necə yaxşı fikirləşmişəm, nə
yaxşı fikirlərlə yazmışam, yaxşı
yazmışam. İnsanlara həmişə
yaxşılıq arzulamışam. Yazılarımın
heç birində mənfi bir emosiya yoxdur. Heç vaxt olmayıb. Elmi əsərlər,
elmi məqalələr yazandan sonra xeyli fikirləşirəm
yazını elə yazmaq lazımdır ki, oxucu bunu başa
düşsün. Yəni skeptip kimi özümə
qapanım, öz yazılarımı heç kim
başa düşməsin, yox...Əksinə. Elmi
əsəri, elmi məqaləni elə yazıram ki, oxucuda
yaxşı bir hiss, ovqat oyatsın. Mən
dilçiyəm axı. Dilimizin
qanunlarını gözləyirəm, dilimizin gözəlliklərini
çatdırıram yazılarımda. Birinci
növbədə nə edirəm? Düzdür,
elmi üslubda bir balaca çətindir. Ancaq
hər halda o sözləri tapıb işlədirəm ki,
onlar bizim məişətimizdə var. Öz dilimizin
şirinliyini, gözəlliyini insanlara daddıraq. Bəziləri çalışır ki, əcnəbi
dillərdən yeni sözlər işlətsin öz məqalələrində.
Mən isə öz ana dilimizdə olan sözlərdən
daha çox istifadə edirəm, əcnəbi sözlərdən
qaçmağa çalışıram.
-Deməli,
sizin üçün yazmaq daha çətindir.
- Nə qədər
çətindirsədə, o qədər də xoşdur. Yəni, asan olsaydı, biz yazıya barmaqarası
baxardıq. Yazıya həm də
üslub, varis, nəhayət yaddaş kimi baxıram. İstənilən vaxtı onu vərəqləsəm,
geri qayıtsam, oxusam fikirləşirəm ki, mən bunu necə
yazmışam? Həvəslə
yazmışam. Nə qədər çətin
olsa da, bir o qədər gözəldir.
-Nəşriyyat hər zaman müəlliflərlə
bol olur, hamıyla danışırsınız, hamının
suallarına cavab verirsiniz, heç kəslə gizli söhbət
etmirsiniz, açıq söhbət aparırsınız, bəlkə
elə bu səmimi münasibətinizdir sizi sevdirən müəlliflərə?
-Nəyə
görə açıq söhbət edirəm? Çünki bütün müəlliflər,
ziyalılar hamısı mənim dostlarımdır. Elm adamıyam, gəlib bu səviyyəyə
çatmışam. Bir az
utanıramda ki, professor deyim. Lakin hər halda bu
adı qazanmışam. Mükafatların
demək olar ki, hamısını almışam. Təhsil
Nazirliyindən də və s... Yəni, mənim
üçün bu nəşriyyatda kənar adam
yoxdur. Su töküldü qaba, oldu içməli.
Bu nəşriyyata da təsadüfi adamlar gəlmir,
əksəriyyəti tanınmış şair,
yazıçı, elm adamlarıdır. Bizim
ətrafımız genişdir, lakin bir məsələ var ki,
ziyalılar bir şeydə həmişə çətinlik
çəkirlər. Bu ondan ibarətdir ki,
çoxları nəşriyyatla mətbəəni ayıra
bilmirlər. Respublikada gerçək həyatda
ən tez tora düşən, ən tez aldanan
ziyalılardır. Biz bunları kənardan
müşahidə edirik. Yəni ki, kənar
işlə məşğul olan adamlar, bu sahəyə aid
olmayan adamlar bir ziyalının qoluna girib ki, gəl gedək mən
sənin kitabını çap edim, və ya çapına
kömək edim deyəndə təmənna güdürlər.
Halbuki, getməmişdən əvvəl filan yerə
elə sifariş edir ki, mənim payımı ayırarsan.
Bax, bu sistem bizdə yoxdur. Gələn
adamlar dostlarımızdır, gətirdiyi insanlar da özlərinə
oxşayib. Biz onlara izah veririk ki, nəşriyyat
başqa, mətbəə başqadır. Biz
respublikada o müəssisələrdənik ki, bizim
adımız nəşriyyat və poliqrafiyadır. Deməli həm nəşriyyat, həm də
poliqrafiya, mətbəə statusumuz var.
-Nadir müəllim, naşirlik
işi ilə qürur duya bilirsiz?
-O qədər...Dünyada
naşirlərin hamısı tanınmış şəxsiyyətlərdir.
Hətta əsrin əvvəllərində
Bakıda Orucov qardaşlarının nəşriyyatı olub
və bu günə qədər də tarixdə onlar bu nəşriyyatla
yaşayırlar – Orucov qardaşları, Orucov
qardaşlarının nəşriyyatı. Bilirsiz, naşirlik nədir? Alimin,
yazıçının, şairin, əqli mülkiyyətini
insanlara çatdırır. Dünyada
bundan gözəl şey yoxdur. İnsanlara
yalnız sevinc bəxş edirik.
-...Hələ də həvəslisiz,
yoxsa bu iş sizi yorub artıq?
- Xeyr, qətiyyən.
Əksinə, gündən-günə meyilim
artır, sevinirəm. Yenə də deyirəm,
insanlar doğulur, ölür. Kitablar
doğulur, amma ölmür. Rəflərdə
yaşayır, kitabxanalarda yaşayır. Mən
həmişə onunla fəxr edirəm ki, zamanımız gələr,
biz də bu dünyadan köçərik, ancaq mənim
istehsal etdiyim, nəşr etdiyim kitablar uzun bir ömür
yaşayacaq. Deməli, məni də
yaşadacaq. Hər bir kitabın
arxasında mənim adım var.
-Nadir müəllim hansı müəlliflərlə
işləmək sizə daha çox zövq verir?
- İntellektual adamlarla. Xüsusilə elm
adamlarıyla. Yaxşı şairlərlə.
Mən özüm şeir yazmasam da hər
gün mütaliə edirəm. Yaxşı
şeirləri çox sevirəm. Yaxşı
hekayələri çox sevirəm. Yaxşı
romanı çox sevirəm. Siz təsəvvür
edin ki, məndən çox kitab oxuyan yoxdur. Hər gün bizim nəşriyyatımızda 3-4
kitab doğulur və mütləq aparırıb evdə onu vərəqləyirəm,
oxuyuram. Yaxşılığını
da, naqisliyini də qeyd edirəm. Dünyada
pis kitab yoxdur, pis naşir var.
-Nəşriyyat sistemində
gördüyünüz bu günün problemləri?
-O deyiləsi
deyil, gərək heç bu sualı verməyəydiniz. Bilirsizmi, bu gün nəşriyyat işi sahəsində
yetərincə problemlər var. Əvvəla Poliqrafiya nazirliyi
yoxdur, ləğv olunub. Poliqrafiya
haqqında verilən qanun öz qüvvəsini itirib. Ona görə də biz başsız
qalmışıq. Kimə müraciət
edək problemlərimizlə, kimlər məşğul olsun?
Kimdən kömək istəyək?
Heç kim bizə kömək etmir. Bu sahədə kimin necə gücü
çatırsa, elə də işləyir. Ancaq istənilən bir dövlətdə dotasiyalar
olmalıdır, yenidən dirçələn, yenidən
başlayan nəşriyyatlara kömək lazımdır.
Respublika maşın istehsal eləmir. Biz onları
xaricdən gətiririk. Görün
gömrük nə boyda qiymətlər istəyir. Respublika kağız, rəng, sərfiyyat materiallar
istehsal eləmir, onların hamısı xaricdən
alınır. Kağız xaricdən gətirilir.
Gömrükdə müəyyən problemlər
yaranır, bu bizdən asılı deyil. Bunlar
hamısı bizim üçün problemdir. Yəni, bizə kömək edən bir kəs yoxdur
ki, əlimizdən tutsun. Bu inkişaf
üçün çox çətindir. Təbii ki, bu problemlərin də hamısı deyil,
mən onları bir-bir sadalamaq istəmirəm. Bu bizim daxili problemimizdir.
-Azərbaycan nəşriyyat sisteminin
strukturunu təsvir etmək, vərəq üzərində
çəkmək desəydilər sizə, bu strukturu necə
təsvir edərdiniz? Siz öz nəşriyyatınızı
bu sistemdə hansı yerdə çəkərdiniz?
-Sizə
elə gəlməsin ki, mən özümüz haqqında
çox yüksək fikirdəyəm. Ancaq əslində
belədir. Çünki mən, yenə də
təkrar edirəm, elmdən naşirliyə gəlmişəm.
Elmi kitabların içindən naşirliyə
gəlmişəm və fikirləşirəm ki, məndən
yaxşı kitabı bilən yoxdur, çünki gecə-gündüz
kitabların içindəyəm. Gözümü
açandan kitab rəfləri görmüşəm. Başımın üstündə kitab oxunub -
"Quran”. "Quran-Kərim”ə də
kitab deyilib. Allah sevimli peyğəmbərlərinə
Kitab bağışlayıb. "Koroğlu”,
"Qaçaq Nəbi” dastanı ilə böyümüşəm.
Kitablara müqəddəs baxıram. Bu günkü nəsildən fərqli olaraq, biz
gözümüzü ancaq kitabla açmışıq,
kitabla da dünyanı görürük. Bu
gün də şükürlər olsun ki, mən kitabla
yaşayıram. Kitablar yazı masamın üstündə
qalaqladır, onları canlı hiss edirəm
Düzdür,
ola bilər ki, texnoloji baxımdan
hansısa iri müəssisələrdən geri qalaq, bu
aydın məsələdir. Ayaqlaşmaq çətindir,
maddi cəhətdən. Ancaq, kitab sənayesində,
kitab sahəsində, kitab texnologiyasında, özümü ən
yüksəklərdən biri görürəm.
Çünki mənim duyduğum qədər kitabı, vərəqlərin
ahəngini heç kim hiss edə bilməz.
Naşirlər ancaq onu çap edirlər.
Ancaq kitabda canlı bir ünsiyyət var, tutaq ki, kitabla təmasda
olursan, barmaqların təması, lamisə duğular var... vərəqlərə toxunursan. Bu
məndə platonik əhval-ruhiyyə yaradır.
-Nadir müəllim üçün əsl
naşir kimdir?
-Düzdür,
naşirlər haqqında bir qanun var ki, guya naşirlər
istehsala başlayıb, ona pul qoyub və s. gətirib ərsəyə
çatdıran adamlara deyilir. Yəni, birinci
növbədə maddiyyatı nəzərdə tuturlar ki,
kitabı ərsəyə gətirib, meydana
çıxarıb. Mən isə belə
düşünmürəm. Naşir
birinci növbədə kitabı, onun içinin məzmununu
duyan və son nəticədə bunu həvəslə
çap edən, ortaya, ərsəyə gətirəndir.
Məncə maddiyyat naşirliyə aid deyil.
Biz kitabın gözəlliyindən danışırıq.
Kitabın içinin məzmunundan
danışırıq. Naşir o
adamdır ki, yəni dövlətçiliyimizi qorusun, vətənimizi
qorusun, çətinliklə qazandığımız
azadlığımızı qorusun. Öz
çap etdiyi kitablarda heç vaxt yanlışlıqlara imkan
verməsin. Hansısa bir dələduz, yaddaşı zəif
olan adam yaddan çıxarmasın ki, bizim
dövlətçiliyimiz vur-tut cəmi 28 ildir. Bundan
qabaq 23 ayı çıxmaq şərti ilə. Bunları mütləq nəzərə alsın.
Kitabın içində hər hansı bir naqis
fikrin getməsinə imkan verməsin. Vətənə sədaqətli
olsun, onunla nəfəs alsın!
-Kitaba hörmət sizcə əvvəlki
kimidir?
-Düzdür,
kifayət qədər şikayət edənlər var ki, kitab
oxumurlar və s. Mən isə elə deməzdim. Hər kitabın özünün oxucusu var. Tutaq ki,
bəziləri düşünür ki, kitablar oxunmur, kimə
lazımdır və yaxud, başqaları – yüksək elita
kitab oxumur. Yanlış fikirlərdir.
Səməd Vurğun məşhur bir şeirində
deyir ki, şeiri elə yazmaq lazımdır ki, çoban da onu
başa düşsün. Elmi kitabı qoy
elm adamları başa düşsün, ondan qidalansınlar.
Gözəl şeirlər vasitəsilə poeziyaya sevgi yaranar
və s. Ümumiyyətlə, keyfiyyətli yazmaq gərəkdir.
Dili, üslubu qorumaq lazımdır, dilin qol
qanadını qırmaq olmaz. Birinci
növbədə dilin, orfoqrafiyanın qanunlarını bilmək
lazımdır. Hər kəs
özünün orfoqrafiyasını yaratmamalıdır.
-Sizin nəşriyyatınız və
mətbəəniz var, təbii ki bunu yaratmaq asanlıqla
başa gəlmir, bunun üçün nələrisə
qurban vermisiz?
-. Bəlkə bunu demək düzgün deyil, yaxud
lazım deyil, ancaq qoy deyim siz biləsiz ki, heç bir şey
elə-belə başa gəlmir. Biz Azərbaycanda
ilk özəl nəşriyyatlardan biriyik. Bəlkə
də birincisiyik. O vaxtı biz fəaliyyətə
başlayanda respublikada hələ ki, dövlət nəşriyyatları
mövcud idi. Sırf təsadüf. Mən SSRİ Elmlər Akademiyasına təkmilləşməyə
gedəndə Moskvada "1905-ci il”adlı bir metro
stansiyasının yanından keçirdim. Hər gün burada qoltuğunda kağız, qələm,
cürbəcür, konstruksiyalar olan uşaqların texniki
peşə məktəbinə getdiklərinin şahidi olurdum.
Bir gün soruşdum ki, hara gedirlər belə?
Dedilər ki, bəs burda Poliqrafiya deyilən bir
texniki peşə məktəbi var. Məndə də bu
işə böyük həvəs var idi. Yəni, nəyə görə həvəs
yaranmışdı, sizə deyim də. O zaman mənim
bir kitabım nəşr olunmuşdu. Söhbət
1991-ci ildən gedir. Baxdım "Maarif” nəşriyyatında
işıq üzü görən kitab poliqrafik cəhətdən
o qədər yararsızdır ki, özüm özümdən
xəcalət çəkdim, utandım. Axı
mən bu elmi kitabı 8-9 ilə yazmışdım. Hər bir cümləsinin üstündə əsirdim.
Ancaq nəşr olunanda xəcalət çəkdim.
Üzü nə gündə, rəngi nə
gündə. Rənglər axır, gedir.
Ha fikirləşdim, axı bu kağız, bu rəng, bu
çap maşını. Niyə axı xarici, əcnəbi
bunu yüksək səviyyədə çap edə bilir, ancaq
bu bizdə alınmır? Bax mən Moskvada olarkən
maraq məni apardı: gedim həmən texniki peşə məktəbində
qulaq asım dərslərə. Bilmirəm siz o
vaxt bilirsiz ya yox, Beysik deyilen kompüter proqramı təzə
çıxmışdı. Kompüterdən
dərs keçirdilər, tədris edilirdi. Mətn
hazır olandan sonra, pilyonkanın üzünə, sonra dəmir
təbəqələrə köçürülür və
çap edilirdi və s. Mən bu prosesləri texnoloji cəhətdən
görürdüm və fikirləşirdim ki, nə
üçün bu sərfiyyat materialları bizdə ola-ola nə
üçün Moskvada yaxşı çıxsın, bizdə
pis. O fikirnən Bakıya – evimə dönəndən sonra,
yenə də deyirəm deməyə bilərdim, amma qoy deyim
böyük bir risk etdim. Nə? Maşınımı satdım, 4 otaqlı evimi
satdım, qayıtdım gəldim atam evinə. O
pulları verdim yeni avadanlıqlara. O vaxt SSRİ artıq
dağılmışdı. Avadanlıqları
xaricdən ölkəyə gətirirdilər.
Böyük risk edib, bu pulları verdim avadanlıqlara. Məni də dirçəldən əslində
dostlarım olub. Nəyə görə?
Əvvəla, yazdıqları əsərlərin
əlyazmasını oxuyub, onları böyük həvəslə
redaktə edirdim. Hazırlayırdım,
kitablarını çap edirdim. Bütün
bu işlərin müqabilində heç kimdən məvacib
ummurdum. Yəni, ancaq kitabın
çapından sonra gördüyüm işə görə
maddiyyat alırdım. Böyük bir risk
etdim. Riskim uğurlu alındı ki, sonra
ardınca başqa maşınlar aldım, belə, belə
inkişaf edib, gəlib bu günə çatdıq. Buna görə də Allahıma çox
şükürlər olsun.
-Nəşriyyatda sizi əvəz edən,
sizin yerinizə qərar verən ikinci adam
olurmu?
-İdarəçilik baxımından yoxdur, lakin
texnikanı mənimsəmək baxımından əvəzolunmazdırlar. Hətta
işlədikləri çap maşınlarını özləri
təmir edirlər. Kənardan biz təmirə adam gətirmirik. Bu böyük
göstəricidir. Öz çap
maşınlarını bütün xırdalıqlarına qədər
bilirlər. Amma bəzi işləri
görəndə işçilərlə məsləhət
də edirəm. İşçilər o qədər
peşəkardırlar ki, sifarişin formatını deyəndə
o, dərhal işini başa düşür. Mən çox sevinirəm ki, universitetlərin birində
professoram, nitq mədəniyyətini tədris edirəm. Fikirləşirəm ki, çox yaxşı olar,
kimsə məni əvəz edər, mən də asudə
öz işimlə məşğul olum. Səhər əvəzimə
işə götürdüyüm adam
gündüz saatlarında mənə zəng vurur ki,
bağışlayın, bacarmadım, tövbə edirəm,
bir də bu işə qayıtmayacağam. Kitab istehsal etmək
düşündüyünüz qədər asan iş deyil.
-Nadir müəllim, siz
özünüz də Azərbaycan özəl nəşriyyat
sistemində öz nəşriyyatınızı yaratmaqla yeni
bir səhifə açmısız və bu sistemdə sizin
yaratdığınız nəşriyyatın öz yeri var.
Sualım budur ki, bu sistemdə öz çəkisi olan digər
nəşriyyatlarla əməkdaşlıq edirsiz?
- Xeyr, qətiyyən,
bazar iqtisadiyyatında rəqibik. Necə əməkdaşlıq
edə bilərik? Biz ancaq sərfiyyat
mallarını eyni yerdən ala bilərik, ancaq əməkdaşlıq
yox.
-Deməli, nəşriyyatlar
arasında koordinasiya yoxdur?
- Xeyr,
yoxdur. Ola da bilməz. Çünki,
bu biznesin qanunlarıdır. Hətta, xaricdə
biznesin qanunlarına görə kitabın texniki göstəricilərində
- sonunda tiraj yazılmır. Düzdür,
bizdə açıq-aydın yazılır. 1000 tiraj, 2000 tiraj. Ancaq xaricdə
belə sistem yoxdur. Biznesin qanunlarıdır, heç kim heç kimə sirrini deyə bilməz. Əgər sən kitabı almaq istəyirsənsə,
müvafiq yerə müraciət edib ordan ala bilərsən.
Bunun üçün müəyyən
strukturlar var. Düzdür, bizdə mətbəə ilə nəşriyyat
arasında sistem qırılıb. Respublikada
insanlara ən çox ziyan vuran nəşriyyatlardır.
Əgər respublikada 3 faiz, 4 faiz mətbəə varsa, 96 faiz
nəşriyyat var. Nəşriyyatların da qanunları belədir,
yəni, müəllifin kitabını götürüb
yığmalı, nəşrə hazırlamalı, redaktə
etməli, dizayn, kitaba ümumi bir quruluş və müəllifə
qonarar verməli, eyni zamanda kitabın satışını təşkil
etməlidir. Ancaq bizdə belə deyil. Bizdə
nəşriyyatlar mətbəələrlə insanlar
arasında broker rolunu oynayırlar. İngilis sözü broker
bizim dilimizdə "dəllal” deməkdir. Onlar
heç vaxt mətbəənin ünvanını demirlər.
Buraxdığı kitablarda da nəşriyyatın
ünvanını yazırlar. Axı bir adam
ondan soruşmur ki, nəşriyyat kitab çap edə bilər?
Mən oturumuşam otaqda, 3 kompüterim var. Nəşriyyat
sistemi qurmuşam və burda insanları qəbul edirik. Kitabları səhifələyirik, hazirlayırıq.
Biz necə kitab çap edə bilərik?
Heç cür... Demək bunu nəşriyyat
prosesindən sonra mətbəəyə ötürmək
lazımdır ki, çap olunsun. Sovet
dövründən qalma humanist bir ənənəni məhv
etdilər. Sovet dövründə çap edilən
kitabların sonunda 6-lıq, 7-lik kiçik, petit şriftlərlə
yazırdı: "26-lar mətbəəsi”ndə çap
edilmişdir, "3 saylı mətbəə”də çap
edilmişdir. Ancaq irəlidə kitab açılan kimi
böyük hərflərlə "Maarif” nəşriyyatı,
"Azərnəşr”, "Gənclik” yazılırdı. Nəşriyyatlar heç bir zaman kitab çap etməyiblər.
Mümkün deyil axı, balaca bir otaqda,
kompüter yığımı olan otaqda mətbəə kimi
kitab çap edilsin. Bu ənənə
keçib brokerliyə. Bu da öz növbəsində
böyük fəsadlara gətirib çıxarır. Ona görə də naşir, nəşriyyatın
direktoru sifarişçidən mətbəənin
ünvanını gizlədir, brokerlik edir, bu da qiymətə
təsir edir. Tutaq ki, 200 manata başa gələcək
bir kitab 400 manat civarında olur, qiymət süni surətdə
qalxır. Bu da kitab mağazalarına təsirsiz
ötüşmür.
- Hansı naşir dostlarınız
var?
-
Hamısı mənim dostlarımdır. Lakin görüşəndə
nəşriyyat işlərindən yox, dost kimi
danışırıq. Hamısı ilə
gözəl münasibətləri qoruyub saxlayıram. Biz telefonla əlaqə saxlayırıq, hal-əhval
soruşuruq - bircə işdən başqa. Çünki nəşriyyat özü strateji bir
sahədir. Burda hər şeydən
danışmaq olmaz.
-Sizin üçün yaxşı
kitab nədir? Mövzusu, tərtibatı, qiyməti, yoxsa
tirajı?
- Əlbəttə mövzusu. Məni heç bir
şey maraqlandırmır. Ara-sıra
özüm gedirəm kitab mağazalarına. Hərçənd
ki, mənim nə qədər dostlarım var, bayaq dedim ki,
naşirlər hamımız bir-birimizi tanıyırıq. Heç vaxt telefonu götürüb zəng vurmaram
ki, filankəs qardaş, sənin nəşriyyatında belə
bir kitab çıxıb, bağışla mənə.
Heç bir vaxt bu ifadəni işlətməmişəm.
Mənim üçün bu çox
aşağılayıcı sualdır. Əgər
istəyirəmsə, "könlü balıq istəyən...”
gedirəm, zəhmət çəkirəm mağazaya, bizdə
tanınan kitab mağazaları var, birində olmursa, mütləq
o birisində olur. Axır tapıb
alıram.
-Nadir müəllimin həyatda
dostları kimdir?
-Birinci
növbədə övladlarım.
- Elektron nəşrlər, yoxsa
çap kitabları? Hansına daha çox
üstünlük verirsiniz?
- Bu bizim
yaralı yerimizdir. Elektron nəşrləri... Məşhur
bir ifadə var, oxuyur Səlyanski, sözləri Səlyanski,
musiqisi Səlyanski. Elektron kitabların
müəllifləri özləri yazır, elə özləri
oxuyur, virtual aləmdə bir-birilə didişir, o buna
ötürür, bu ona ötürür. Siz
baxın o kitablar nə gündədir. Nə
redaktəsi, nə korrekrurası var, başı pozuq. Hələ mən demirəm ki, geniş oxucu kütləsi
bunu oxumur. İstənilən varvarizmdən
istifadə edirlər, istənilən söyüş
formatından istifadə edirlər. Həmin
kitablarda nə istəyirsən yazırlar. Kitabın bir qayəsi olar, kitab nə
üçündür? Kitab bir mədəniyyətdir.
Oxuyursan, öyrənirsən,
başqasının təcrübəsini öyrənirsən.
Ancaq bunlar üçün burda çox sərbəstlik
var. Bir kitabın ki, redaktoru olmaya. Bir kitabın ki,
korrektoru olmaya, özüm yazım, özüm oxuyum, dostuma
verim o oxuyur... Bu nə deməkdir? Kitabın gözəlliyini duymayıb, dizayn etməyib,
və ya barmaqlarınla o vərəqlərə toxunub
xışıltısını eşitməyəsən, bəli
bunlarsız kitabın nə duyğusu? Bunlar
elə bil ki, daş-divar. O yazılar mənim
üçün çılpaq bir hərflərdir. O sözlərdə
də istilik görmürəm. İstiliyi
kitabda görürəm. Hər kitabın
üzünə baxanda öz düşüncəm olur.
-Azərbaycanda bu gün geniş oxucu
kütləsi var? Varsa hansı mövzular, hansı müəlliflər
daha çox oxunur, yoxdursa, səbəb?
-Maraqlıdır
ki, yeni nəsil yazıçılar, yetişir, amma deyirlər
ki, yoxdu... Əksinə, elə gözəl
yazıçılar, elə gözəl şairlər var ki.
Sovet dövründən qalma ənənədir.
Məsələn, "Şamo” çox gözəl
romandır. Baxmayaraq ki, sosializm
quruluşuyla bağlıdır. Amma yenə
də oxuyuram, doymuram, heyranam sözün gözəlliyinə.
Sözlər necə hamar yazılıb,
yazıçı necə tapıb bu sözləri. Məsələn, tabesiz mürəkkəb cümləni
elə qoşur bir-birinə, elə bilirsən ki, sadə
cümlələr oxuyursan. O qədər gözəldir
..., mübtəda ilə başlayıb xəbərlə bitənə
kimi ortada ikinci dərəcəli üzvlərin çox
olmasından aslı olmayaraq, əvvəlindən
başlayıb cümlənin sonuna kimi hər şey sənə
aydın olur. İndi cavan nəsil yetişir,
çox yüksək səviyyədə şeirlər
yazılır. Sistemə bələdik: dünya ədəbiyyatı
klassikləri bunların üzünə açıqdır. Oxuyurlar, qidalanırlar, fikri tuturlar.
Yaxşı istedadı olan adam təbii ki
bunu şeirə köçürə bilir. Yenə
də deyrəm, indiki dövrdə sovet dövründən fərqli
tərifəlayiq, məsələn, ötən əsrin
60-cılar, 70-cilərindən fərqli yeni bir nəsil
yetişir. 90-cılar, 2000-cilər yeni bir
nəsildir, tamam yeni bir ruhlu insanlardır, yeni ruhlu gənclərdir,
Düzdür, bəzən onları qəbul etmirlər. Onlar haqqında "açıq-saçıq
yazırlar” və s. umu-küsülər olur. Bu da onların bir üslubudur, bir yoludur. Belə düşünür ki, belə
yazmalıdır. Bu sovet dövründəki
kimi insanların ağzını yummaq düzgün deyil.
Sən belə danışma, belə demə.
İnsanlara sərbəstlik ver, görək nə
danışır, nə demək istəyirlər. Məsələn, mən sizə maraqlı bir
şey deyim, 90-cı illərin əvvəllərində xarici
sosioloqların nümayəndələri Bakıya gəlirdilər.
Nə istəyirdilər? Məsələn
gəlirdilər nəşriyyatları qapı-qapı gəzirdilər,
soruşurdular ki, görün kimin oxumadığı, zay bir
şeir kitab varsa, satın alırıq. Hətta
deyim sizə baha qiymətə alırdılar. Məsələn,
elə şeir yazan var ki, heç vaxt bir kitab üzü
açmayıb, təbi gəlib yazıb, özünü
şair sayıb, məsələn, gödəkçəsinin
başlığını qaldırır göyə ki,
artıq bu şairdir, yolda gedə-gedə danışır,
özü haqqında yüksək düşüncədə
olur, özü üçün, və ya ailəsi
üçün bir şeir yazıb, kitab çap etdirib. Onlar isə məhz bu kitabları baha qiymətə
alırlar. Bir dəfə mən ondan
soruşdum ki, o qədər yaaxşı kitablar var, siz bu
kitabları nə edirsiz? Dedi ki, biz əksər adamlarla
danışanda öz cəmiyyəti haqqında, özü
haqqında, hər şey haqqında yaxşı olmasını
deyir. Hər şey qaydasındadır. Bizdə sovet dövründə olduğu kimi,
heç vaxt problem olmur, narkoman yoxdur, residivist yoxdur.
Hamısı ziyalıdır və s. Deyir biz isə bu
kitabları toplayıb adi adamların fikrini öyrənirik:
bunlar nə istəyirlər? Bunu məsələn,
Səməd Vurğun yazsaydı, tamam başqa cür
yazardı, və ya Vaqif Səmədoğlu yazsaydı tamam
başqa cür yazardı. Deməli, bu istəyir
ki, adi adamın fikrini öyrənsin. Siz nə
yazırsız? Siz nə istəyirsiz?
Bax, bu kitablardan bunu öyrənirik.
Müsahibəni
apardı
Kitabşünaslıq
və nəşriyyat işi
kafedrasının
müəllimi
Leyla ABASOVA
Tarix üzrə
fəlsəfə doktoru
Bakı Dövlət
Universitetinin
Ədalət 2019.- 14 mart.- S.5;7.