MƏCNUNLARIN MƏCNUNU
Hüseynqulu
Sarabski –140
Mustafa Çəmənli
Bizlər
boş səhrada toxum əkmişik.
Lakin onu suvarmağa və göyərtməyə
qüvvə lazım idi.
Hüseynqulu
Sarabski
Səhnəyə, sənətə məcnuncasına
Məcnunumuz təkdi, gəldi və getdi.
Füzuli gözünün yaşından
doğan
Məcnunumuz təkdi, gəldi və getdi.
Süleyman
Rüstəm
Hər axşam həsrət və intizarla yola saldığım günəşi səhərlər Xəzərin aynasına boylanan görəndə uzaq səfərdən sonra sahilə yan alan nəhəng bir gəmini xatırlayıram. İnsanlar da belədi, onlar da doğan və batan günəşə bənzəyirlər. Lakin hər doğulan işıq saça bilmədiyi kimi, hər dünyasını dəyişən də yenidən doğulmur. Ancaq elə tarixi şəxsiyyətlər var ki, illər keçsə belə, öz böyük əməlləri sayəsində yenidən doğulur, minnətdarlıq hissi ilə daim yad olunurlar.
XX əsrin ilkin çağlarında, geniş
xalq kütləsi teatrın nə demək olduğunu başa
düşmədiyi bir vaxtda, belişallı hacıların,
ağzıyava mollaların, əlitapançalı
qoçuların mənəm-mənəm dediyi bir zamanda, təkcə
qadınların deyil, kişilərin də aktyor olması cəsarət
tələb edirdi. Əgər yoldan ötən bir nadan tində
qabağını kəsib sənin şəxsi işinə
qarışırdısa, hətta
bığını qırxmağa «icazə» vermirdisə, belə
bir dövrdə aktyorun faciəsini,
yaşayışını təsəvvür etməmək,
illər keçsə belə, ürək
döyüntüsünü eşitməmək mümkün
deyil. Hüseynqulu Sarabskinin xatirələrindən tək bircə
misal:
«Hacı Qənbər – Cəbi, get molla Səfini
çağır gəlsin!»
Hacı Qənbər rolunu o zaman mən
oynayırdım. Günahkar
oldum bu sözü dedim. O günün sabahı İçərişəhərdə
Qala küçəsi ilə gedirdim. Bir nəfər
şişpapaq qabağımı kəsdi. Məndən
soruşdu:
–
Keçən gecə teatrda Hacı Qənbər olan sən
idin?
Dedim: «Bəli».
– Balam,
teatr oynamağınız bəs deyil, bizim
mollalarımızın adını niyə çəkirsiniz,
– deyə mənə bir sillə vurub qaçdı» (Bax:
H.Sarabski. «Köhnə Bakı», «Yazıçı», Bakı,
1982, səh. 41).
Minlərlə tamaşaçını güldürəsən,
ağladasan, düşündürəsən, küçəyə
çıxanda ətirli gül dəməti əvəzinə
sənə yağlı bir şapalaq bəxş edələr?! Çox qəribədi,
çox utandırıcı, acıdan da acı bir mənzərədir!!!
Yox, bütün bu cəfalara dözməyin
böyük bir səbəb olub. Nə?
Pul qazanmaq? Yox! Şöhrətmi?
Əgər şapalağı şöhrətdən
qabaq yeyirsənsə, onda necə? Yox! Yox! Yox! Ancaq sənətə məhəbbətdən,
xalqın gələcəyinə, teatrın yüksəlişinə
inanan insan – sənətkar bu cür əzab-əziyyətə,
təhqirlərə dözə bilərdi. Hüseynqulu Sarabski də dözdü. Yox, ancaq
dözmək az idi. Hər
küçədə bir artist peyda olurdusa, onların içərisindən
parlayıb çıxmaq da böyük istedad tələb
edirdi.
Əlbəttə, o zaman gənc Hüseynqulunun «artistliyə
qurşanmasını» sənət dostlarından başqa
heç kəs sevinclə qarşılamadı. Əksinə, ilk
çıxışından sonra onu səhnədən
çəkindirmək üçün
«çıxışlar», «müzakirələr», hədə
və təhniz, nəsihət dolu başgicəlləndirici
«iclaslar» qarşıladı. Hüseynqulu iki yol
ayrıcında qaldı. Nə etmək,
hansı yolu seçmək? Çox götür-qoydan
sonra o, ürəyini Nəriman Nərimanova açır və
ondan belə bir cavab alır:
«Hüseynqulu, sən əgər istəyirsən camaat
arasında adın olsun, mətbuatdan xəbərdar olub
camaatına qulluq eləyəsən, gərək
ziyalılardan əl çəkməyib heç bir boş
sözə qulaq asmayasan. Avam camaatın və qohumların zərbəsinə
davam edib səhnədə çalışmalısan. Bizim teatrımız belə qalmayacaq, bizim səhnəmiz
yüksələcək».
Xoşbəxtlikdən Hüseynqulu Sarabski görkəmli
ictimai xadim, yazıçı-dramaturq Nəriman Nərimanovun
dediyi yolla getdi. Bir-birinin ardınca Fərhad («Gaveyi-ahəngar»),
Vəli bəy («Dövləti bisəmər»), Ərəb
(«Əlimənsur»), Karl («Qaçaqlar»), Yaqo («Otello») və
başqa rollarda oynadı.
Əlbəttə,
bir aktyor kimi bu surətlərdən onun ruhuna doğma olanlar
da, uyğun gəlməyənlər də vardı, həyatı
qədər sevdiyi, adı ilə yanaşı çəkilən
Məcnun obrazı da…
Hüseynqulu Sarabski deyərkən, ilk növbədə,
onun yaratdığı Məcnun obrazı yada
düşür. O bizim üçün bu rolla əfsanələşib,
nağıllaşıbdır. Əlvan boyalarla
yaratdığı Məcnun surətinin əzəməti
oynadığı digər rolların üstünə
kölgə salmışdır. Hüseynqulu Sarabski mədəniyyət
tariximizə təkcə böyük müğənni, aktyor,
rejissor kimi deyil, həm də «Cəhalət», «Axtaran tapar», «Nə
tökərsən aşına, o çıxar
qaşığına» kimi öz dövrü
üçün xarakterik olan dram əsərlərinin, eləcə
də «Azərbaycan milli kostyumu», «Hüseyn Ərəblinskinin
tərcümeyi-halı», «Bir aktyorun xatirələri», «Köhnə
Bakı» adlı əsərlərin müəllifi kimi də
daxil olmuşdur.
Bəs necə olmuşdur ki, ilk Azərbaycan
operasının banisi olan Üzeyir bəy Hacıbəyli
onlarca aktyor, xanəndə içində Məcnun rolu
üçün məhz H.Sarabskini seçmişdir? Aktyor az
idimi, yoxsa geniş diapazonlu səsi olan xanəndələr
yoxdu? Vardı! Ancaq birinin səsi, digərinin
aktyorluğu çatışmırdı. Üzeyir bəyə isə elə bir aktyor lazım
idi ki, bu keyfiyyətlərin hər ikisi onda olsun. O, belə
bir istedadı təsadüfən Heynenin «Əlmənsur» tamaşasına
baxarkən Hüseynqulu Sarabskidə tapmışdı. Həmin tamaşada Hüseynqulu Sarabski «Hicaz»
oxuyurmuş və özünün dediyi kimi, bundan sonra
çox şöhrət qazanıbmış. Müğənni yazır ki, «Bir gün Üzeyir mənə
yanaşıb, «Nə gözəl «Hicaz» oxudun, çox
xoşum gəldi. Mən bir «Leyli və Məcnun»
operası başlamışam... İki gündən sonra
yanıma gələrsən – dedi». Sarabski sonra yazır:
«İki gün sonra getdim, yazdığı əsərin
havalarından mənə oxutdurdu, çox asanlıqla oxudum. Üzeyir daha da həvəsləndi. Ondan sonra gedib hər gün Məcnun roluna
hazırlaşırdım. «Leyli və Məcnun»
hazır oldu. Əsəri «Nicat»a gətirdik.
Çünki artistlərin hamısı orada
oynayırdı».
«Leyli və Məcnun» əsərinin müvəffəqiyyət
qazanacağına şübhə ilə yanaşanlar, əsərin
müəllifini, Məcnunun ilk ifaçısını ruhdan
salanlar, qorxudanlar da vardı.
Əsas
rolun ifaçılarından biri kimi Hüseynqulu Sarabskini bir məsələ
çox düşündürmüşdü: əfsanə və
nağıllarımızın, Nizami və Füzuli kimi nəhənglərin
sevimli qəhrəmanı olan Məcnunun səhnə obrazı
necə olmalıdır? Hətta Məcnunun
xarici görünüşü belə aktyoru
maraqlandırırdı.
«Mən özümü bir qara qul eləmişdim. Çünki
bir dəfə hacılardan birisi Məkkədən bir qara qul
gətirmişdi. Mən də bütün
ərəbləri bir qara qul hesab edərək
özümü bu şəklə salmışdım».
Xoşbəxtlikdən H.Sarabskinin Məcnunu ilk
tamaşadan böyük məhəbbətlə
qarşılanır.
«İkinci
pərdə düşdükdən sonra camaat,
yoldaşlarım və teatrda iştirak edənlər mənim
başıma yığılıb «Afərin, afərin!» deyə təbrik etdilər... Mənə
deyirdilər: «Hüseynqulu, əgər üçüncü
pərdəni də yaratsan, artist adı alacaqsan». 3-cü pərdəni
başladıqda mən cəsarətlə onlara dedim: «Gedin,
tamaşa edin, görərsiniz!» O pərdədə
məndə elə hiss oyandı ki, tamam Hüseynqululuğu-mu
unudub bir Məcnun kəsilmişdim. Səhnə
mənim üçün bir səhranı təmsil edirdi.
Mənimlə iştirak edənləri tanımırdım.
Gözlərim heç bir şey
görmürdü. Pərdə düşdükdən
sonra camaatın məni dəfələrlə sürəkli
alqışlar içərisində pərdə
qabağına çağırması və
yoldaşlarımın pərdə dalında məni əhatə
edib öpmələri mənə o qədər təsir etdi
ki, biixtiyar ağlayırdım... Bu oyundan sonra
camaat və səhnə yoldaşlarım məni Məcnun deyə
çağırardılar. O ad mənə o qədər
əziz idi ki, hər kəs bu adla çağırdıqda fərəhlənirdim».
Məcnuna olan bu böyük sənətkar məhəbbəti
H.Sarabskini bütün ömrü boyu tərk etməmişdi. Əsl aktyor
üçün təkcə oynayacağı obrazı sevmək
azdır, onu sevdirmək də lazımdır. Bunun üçünsə yuxusuz gecələr
keçirmək, axtarışlar, tapıntılar etmək gərəkdir.
Bu mənada Məcnunu anlamaq və duymaq bir
aktyor-müğənni kimi H.Sarabskiyə qismət olmuşdu.
Məcnun kimdir? Dəlidir, ağıllıdır,
şairdir, aşiqdir, filosofdur? Məhz
H.Sarabski öz oyunu ilə bu suallara cavab verdiyi
üçün özündən sonrakı bütün «Məcnunların»
ustadı olmuş və olaraq qalmaqdadır. Bizim bəzi gənc müğənnilər səhv
olaraq səhnədə Məcnunun «dəliliyini» qabartmağa cəhd
edirlər. Bu doğru yol, sənət yolu
deyildir. Hüseynqulu Sarabski isə Məcnunun
məcnunluğunun səbəblərini
tamaşaçılara göstərirdi. Məcnunluğun
əsasında isə böyük insani məhəbbət və
kədər, özünüdərk, yüksək humanist
duyğuların tərənnümü, dövrdən
şikayət, bir
sözlə, Məcnunun mürəkkəb fəlsəfi
düşüncələri, zəngin mənəvi
dünyası durur... Məcnun avam, cahil
insanların zülmündən çöllərə
düşmüşdür, onu insanlara, cəmiyyətə
bağlayan yeganə tel sevdiyi Leylidir. Bütün
bunlar Sarabskinin oyununda öz böyük mənasını
tapırdı.
1914-cü
ildə Sarabskinin Tiflisdə qastrol səfərindəki
çıxışlarının şahidi olmuş professor
Əziz Şərif «Keçmiş günlərdən»
kitabında yazır: «Sarabskinin oyunu misilsiz idi. Onun
nəğmələri bulaq kimi axır, boğazımdan tutub
sıxır, gözümdən yaş axıdırdı.
Divanə Məcnunun dağlarda dolaşması, inilti və qəhqəhəsi,
iztirab və həyəcanları! Bu sehrli mənzərəni,
bu əfsanəvi musiqini, Məcnunun sonsuz kədərini unutmaq
olarmı?
...Zavallı,
uğursuz, divanə Məcnun! Sarabski öz
rolunu böyük məhəbbətlə oynadı. O, Məcnunun
surətini tam mənası ilə canlandırdı».
Hüseynqulu
Sarabski vaxtaşırı qastrol səfərlərinə gedərək
başqa rollarla yanaşı, Məcnunu Qafqaz, İran və
Orta Asiya torpaqlarında da şöhrətləndirmiş,
özü də böyük xalq məhəbbəti
qazanmışdı. Aktyor 1913-cü ildə Qarabağdakı
qastrol səfərini belə təsvir edirdi:
«Müdir gəldi ki, nə etməli, aləm
biletli-biletsiz dolub teatra. Dedim gedin zalın pəncərələrini
açın, hamı da sakit olsun, tamaşanı başlayaq. Pərdə açıldı, «Şəbi-hicran»
oxundu. Camaat sakit idi. Mən
səhnəyə çıxdım, camaat tərəfindən
gurultulu alqış və gül-çiçək səhnəyə
tökülürdü. Mən təzimdən
sonra alqışın kəsilməsini gözləyirdim.
Amma alqış davam edirdi. Bu
halda Əbülfət Vəlini gördükdə nə etmək
lazım olduğunu sordum. Əbülfət mənə
tez-tez dedi: «Qaç, qaç səhnədən çıx!» Əbülfət sözünü
qurtarmamış yerli gənclər gəlib məni səhnədə
atıb-tutmağa başladılar... Leyli rolunu oynayan
yoldaşım Ağdamskiyə dedim: «Əhməd, mən bu
gecə oxumayacağam, ağlaya-ağlaya oynayacağam. Amma sən oxumalısan». O gecə
oynadığım Məcnunu deyə bilərəm ki, nə
oynamışam, nə də oynayacağam».
Xalq
şairi Süleyman Rüstəm aktyor-müğənniyə
həsr etdiyi məqalədə onu belə xatırlayır:
«Yadımdadır,
məktəbli çağlarımızda əlimizə pul
düşən kimi «Leyli və Məcnun», «Şah
İsmayıl», «Əsli və Kərəm» və digər
tamaşalara baxmağa gedərdik. Hüseynqulu
Sarabskinin aktyorluq istedadı, ürəkləri dindirən məlahətli
səsi biz gənclərin ruhunu oxşayardı, həyəcanlandırardı.
Onun iştirak etdiyi tamaşalara təkrar-təkrar
baxdıqca bu sənətkara məhəbbətimiz qat-qat
artırdı. Məcnunu o qədər təbii,
canlı, zəngin boyalarla oynayırdı ki,
salondakıların gözləri yaşarardı.
O zaman
Hüseynqulu Sarabskinin iştirakı ilə verilən
tamaşa axşamları teatr qarşısında atlı milis dəstəsi növbə çəkərdi.
Çünki billet tapa bilməyənlər nə yolla
olur-olsun içəri girib Hüseynqulunu səhnədə
görmək istəyirdilər».
Yox,
Hüseynqulu Sarabski Məcnunu hər zaman, lap yaşlı
vaxtlarında belə, böyük ilhamla oynamışdır. Bunu aktyoru səhnədə görənlər, onunla
çiyin-çiyinə çalışmış sənətkarlar
da etiraf edirlər ki, Sarabskinin Məcnunu əvəzsiz idi.
Onun Məcnunu bir içim su, bir udumluq hava deyildi, axar
çaydı, təptəzə bahar havası idi. Sarabski Məcnunun məcnunuydu.
Əbədilik qazanmış, həmişəcavan, həmişəyaşar
Məcnun!
Üzeyir bəy H.Sarabskinin məzarı başında demişdir: «...Aktyorluq dərsi oxumamış, obraz yaratmaq sənətini keçməmiş, məktəb və darülfünun bitirməmiş olan Hüseynqulu Sarabski olduqca çətin və mürəkkəb bir faciə təmsil edən Məcnun obrazını yaratmaq sahəsində öz-özündən elə bir məharət göstərdi ki, sair artistlər üçün bir nümunə, tam bir məktəb oldu».
P.S. Arzu edərdim ki, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə anadan olmasının 140 illik yubileyini keçirdiyimiz
Hüseynqulu Sarabskinin «Köhnə Bakı» kitabı latın
qrafikası ilə yenidən nəşr olunsun. 1982-ci ildə
«Yazıçı» nəşriyyatında mənim
redaktorluğumla 50 min tirajla nəşr olmuş bu kitaba
H.Sarabskinin «Bir aktyorun xatirələri» və «Hüseyn Ərəblinskinin
tərcümeyi-halı» xatirələrini də əlavə
edərək çap etmişdik. Düşünürəm
ki, görkəmli aktyorun «Köhnə Bakı» kitabının
nəşri onun yubileyinə ən dəyərli hədiyyə
olardı.
Ədalət.-2019.-16 mart.-S.12.