HƏSƏNOĞLUNUN
YENİ QƏZƏLİ
Seyfəddin
Altaylı, Ankara,
2012-ci ildə
XIII yüzildə yaşamış görkəmli şairimiz Həsənoğlu və yeni tapılan "Sirətin-Nəbi"
adlı məsnəvisi ilə bağlı, "Həsənoğlunun dili" adlı ardıcıl dörd məqalə yazdım, köşəmdə yayımlandı, oxucularım yəqin xatırlayarlar. O vaxtdan bəri onun bu əlyazma əsəri
haqda zaman-zaman məlumatlar verdim, müxtəlif uluslararası
simpoziumlarda elmi məruzələr etdim. İki həftə
öncə həmkarım Çiçək Hüseynova
xahiş etdi ki, tələbələrə Həsənoğlunun
yeni tapdığım iki qəzəli haqda danışım,
mən də məmnuniyyətlə qəbul etdim. O gün gəldikdə
tələbələrimizin sürprizi ilə
qarşılaşdım. Dərs otağına (auditoriya) daxil
olduqda gördüm ki, Azərbaycan filologiyası bölməsində
oxuyan Nərmin Novruzova Atif qızı Axundov Kitabxanasına
gedib, mənim 2012-ci ildə yazdığım məqalələrimi
"Ədalət" qəzetinin nüsxələri
arasından axtarıb-tapıb, fotosunu çəkərək
məktəbə gətirərək slaytını
hazırlayıblar, hamılıqla oxuyublar. Həmin gün tələbələrə
Həsənoğlunun irsi, məsnəvisi "Sirətin-Nəbi"
haqda geniş məlumat verdim və yeni tapdığım
aşağıdaki şeiri onlara oxudum.
Öncəliklə
xatırlatmalıyam ki, "Sirət" peyğəmbərimiz
hz. Məhəmmədin həyatı və mübarizələri
ilə bağlı olaraq yazılan mənzum əsərlərdir.
Elmlər doktorluğu dissertasiyası daxilində
götürdüyüm "Sirət-in nəbi" adlı bu
məsnəvini əlyazmadan latın əlifbasına
köçürərkən həddən artıq gözəl
şeirlərlə də qarşılaşıram (Artıq
410 səhifə işləmişəm).
Həsənoğlu
peyğəmbərimizlə bağlı bu məsnəvini
yazarkən müstəqil hekayələr də yaradıb.
Bunlardan biri də "Miqdad bin Əsvəd"ə həsr
edilib. Öncəliklə Miqdad bin Əsvəd haqda qısa bir
məlumat verməyin oxucular üçün maraqlı
olacağını düşündüm.
Miqdad bin
Əsvəd Peyğəmbərin islam yolunda yeritdiyi
bütün döyüşlərdə iştirak edib və
Əshabı-kiramın ən məşhur şəxsiyyətlərindəndir.
Əsl adı Miqdad bin Amr (Əsvəd) bin Sələbə
bin Malik bin Rəbiə bin Sümami bin Matrud ən Nəhrani əl
Kindidir. Atasının adı Amrdır. Atası birini
öldürməsi səbəbiylə Bəhra tayfasından
başını götürüb qaçaraq Bəni Kində
tayfasına sığınıb və Miqdad miladi 584-cü
ildə Nəhrada dünyaya gəlib. Miqdad burada Əbu Şəmr
bin Hucru adlı şəxsi yaralayıb və Məkkəyə
qaçıb. Orda Əsvəd bin Əbdüyəgüsün
himayəsinə girib, Əsvəd də onu
övladlığa götürüb. Beləliklə, o Miqdad
bin Əsvəd kimi tanınıb.
Miqdad,
islam dinini qəbul edən ilk yeddi nəfərdən biridir,
sağlığında Peyğəmbərimiz tərəfindən
cənnətlə müjdələnib. İki dəfə Həbəşistana
(Əfiyopiya) gedib. Peyğəmbərin Mədinəyə hicrət
etməsindən sonra onun əmri ilə Məkkədə
qalıb və Peyğəmbərə zaman-zaman məlumatlar
yollayıb. Müşriklərin Mədinəyə hücum
çəkəcəklərini xəbər alan kimi bu xəbəri
bir məktubla Peyğəmbərə bildirib, sonra da Məkkəli
müşriklərlə yola düşərək Mədinəyə
gedib. Hz. Məhəmməd vəziyyəti bildiyindən Ubeydə
bin Haris rəhbərliyindəki kiçik bir süvari dəstəsini
onların üstünə yollayıb. İki qrub Səniyyətülmərrə
deyilən yerdə qarşılaşdığında
müşriklərin içində özlərini gizlədən
Miqdad ilə Utbə bin Qazvan müsəlman olduqlarından
onların tərəfinə keçiblər. Mədinəyə
qayıtdıqlarında bir müddət Külsüm bin Xidmin
evində qonaq qalıb. Peyğəmbər müsəlmanları
on nəfərlik qruplara ayıraraq onlar arasında möhkəm
qardaşlıq duyğuları yaradıb. Bir müddət
sonra Miqdad ilə Cabbar bin Saxrın olduğu on nəfəri
qardaşlaşdırıb.
Aradan
aylar ötdükdən sonra bir gün Əbdürrəhman bin
Avf Miqdada sual verib ki, niyə evlənmirsən. O da onun
qızını istədiyini, icazə verərsə evlənəcəyini
söylədikdə Əbdürrəhman bu təklifindən qəzəblənərək
Miqdada təhqiramiz sözlər deyib. Peyğəmbər
olayı duyduqda çağırıb Miqdada təsəlli
verib və onu əmisi Zübeyrin qızı Dubaa ilə evləndirib.
Miqdad, Rəsulallahın
oxçularından olub, Uhud, Xəndək, Xeybər, Bəni
Kureyza və diğər birçox hərbdə iştirak
edib. Peyğəmbərin vəfatından sonra ilk üç
xəlifənin dövründə də islama xidmət edib və
hz. Osmanın xəlifəliyi əsnasında 79 yaşında
ikən vəfat edib.
Həsənoğlunun
"Sirət-in nəbi" adlı əsərində olan və
ədəbiyyat dünyasında ilk dəfə oxunacaq həddən
artıq gözəl bir şeiri oxucularıma təqdim etmək
istəyirəm. Gəlin öncə bu şəirin əsərə
görə yazılma səbəbinə nəzər salaq.
Yuxarıda
Miqdad bin Əsvəd haqda qısa məlumat vermişdim.
İzzəddin Həsənoğlu Miqdadın həyatından
bir hissəni və onun eşqini həmin şeirdə dilə
gətirib. Ancaq Miqdad yuxarıda da işarə etdiyim kimi
Peyğəmbərimizin əmisi Zübeyrin qızı Dubaa ilə
evlənib. Ancaq Həsənoğlunun Miqdadla bağlı hekayətində
isə o Bəni Kində tayfasının bəyi və həm
də öz əmisi olan Cabərin qızı Miyasəyə
aşiq olur. Miyasə pəhləvan bir qızdır, onu
heç bir gənc məğlub edə bilməyib. Ona nəinki
gənclər bəylər, xanlar, padşahlar elçi
düşüb və onlardan biri də islam düşməni
Əbu Cəhil olub. Atası Miyasənin Əbu Cəhil ilə
ailə həyatı qurmasını istəyib, lakin o "Məni
meydanda məğlub edəcək cavana yar olmaq əhdimdir"
deyərək təklifi geri qaytarıb.
Miyasənin
evlənəcəyi oğlanı seçmək
üçün şərti olduğu, döyüş
meydanında gənclər arasında birinci olacaq və
axırda özünü məğlub edəcək igidlə
ailə həyatı quracağı, onunla evlənmək istəyən
gənclərin bəyliyin məydanında
yığışacağı xəbəri dörd bir
küncə yayılıb.
Miqdad
atası rəhmətə getdiyindən
dolanışıqlarını çobanlıqla təmin edən,
düzilqarlı, mərd, igid bir gəncdir. Bu xəbəri
duyunca gizlidən-gizliyə aşiq olduğu Miyasə ilə
evlənə biləcək belə bir fürsət əlinə
keçdiyindən anasından birtəhər icazə alıb
və döyüş sınaqlarının keçiriləcəyi
meydana gedib, qarşısına çıxan bütün igidləri
məğlub edib. Miyasə onun bahadırlığını
görüncə, "Məni ancaq bu məğlub edə bilər,
yarım da bu ola bilər", deyə fikirləşib. Meydana
çıxıb döyüşdəki bütün məharətini
göstərsə də, Miqdad onu məğlub edib. Miyasənin
atası qızının üzünə qarşı Miqdad
ilə evlənməsinə razı olmayacağını
söyləyib. Miqdad anası ilə gedərək elçi
düşdükdə, Cabər Miqdaddan qızılla və əşya
ilə yüklü yüz dəvə, yüz dəvə
yükü qumaş qaftan, ayrıca min misqal qızıl,
yüz ölçü gümüş başlıq istəyib,
üstəlik bunları üç ayda təmin edib gətirməsini,
gətirməsə qızını özgəsinə verəcəyini
söyləyib. Miqdad onun bu şərtini qəbul edib, məsələni
Miyasəyə açıb, bir-birlərinə əhdi-peyman
ediblər. Miqdad səhərisi günü atını minib
üz tutub atı hara aparır ora. Dördüncü gün
qarşısına bir karvan çıxıb, bunu fürsət
bilərək onu qarət etmək istəyib. Karvanda olanlardan
kim olduqlarını sorduqda onlardan biri, "Mən hz. Məhəmmədin
əmisi Abbasam, bu da əmisi Əbu Talibin oğlu Cəfəri
Təyyardır, biz Bəni Haşim tayfasındanıq",
dedikdən sonra yol kəsməyin onun kimi bir igidə
yaraşmadığını söyləyib. Miqdad da əsl məqsədinin
yol kəsmək olmadığını, başına gələnləri
danışıb. Onların hərəsi yüküylə
birlikdə beşər dəvə bağışlasalar da
Miqdad bunların ona kifayət etmədiyini bildirərək təşəkkür
edib, əllərini öpərək üzrxahlıq istəyib.
Onlar da
fars padşahı Nuşirəvanın yurduna getməsini, məsələni
ona açmasını söyləyiblər. Miqdad xudahafizləşib
üz tutub fars ölkəsinin paytaxdı Mədain şəhərinə.
Şəhərin meydanında bir ordu görüb üzünə
niqab çəkərək məydana girib salam verdikdən
sonra döyüşdəki məharətini göstərib.
Ordu komandiri bunun səbəbini sorduqda o padşahla
görüşmək arzusunda olduğunu söyləyib. Məsələni
padşaha çatdırıblar, o da Miqdadı qəbul ədib.
Miqdad Nuşirəvana yüz minlik ordusundan min nəfəri
seçməsini və onlarla tək başına
döyüşəcəyini, qalib gəlsə ona kömək
olmasını, ölsə qanının halal olduğunu
söyləyib. Nuşirəvan onun təklifini qəbul edib,
şəhər əhlinə bu xəbər yayılıb,
meydan qurulub. Miqdad Nuşirəvanın min nəfərlik
seçmə dəstəsini çil cücəsi kimi
dağıdıb. Padşah onun bahadırlığını
görüb xoşu gəlib, yanında saxlayıb, ona
xüsusi ev, qul-qaravaş, mal, nemət verib. Zaman sürətlə
ötüb və üç ayın tamam olmağına az
qalıb. Padşahın başı dövlət işinə
qarışdığına görə Miqdad unudulub, Miyasə
də adaxlısının yolunu gözləyib. Həsənoğlu
Miyasənin sevgilisinə qovuşa bilməməyin intizarı
ilə ürək çırpıntılarını onun
diliylə aşağıdakı şəkildə qələmə
alıb.
***
Ey yigitlər
sərvəri sərvi-rəvanım qandasın
Gəl ki
yolunda rəvan oldı rəvanım qandasın?
Qamətügün
həsrətindən bu tənüm oldı hayal
Surətügün
firqətindən yandı canım qandasın?
Ey xəyalı-munisi
bu qayğusı çoq könlümü?
Ey
vüsalı can ilindən armağanım qandasın?
Gicə-gündüz
yol gözədür gözlərim gözlər səni
Gəl ki
qaldı yollarında didə-banım qandasın?
Bülbülü-zaram
firaqında işüm oldı rəvan
Ey
boyı səlvi, yanağı gülistanım qandasın?
Sən əsirgərdin
bəni görsən ki sənsüz nicəsi
Gicə-gündüz
göklərə çıqdı fiğanım qandasın?
Çoq
cəfa qıldı bəlalu könlümə ayruluğun
Qanı əhdin
ey vəfalu mihribanım qandasın?
(Həsənoğlu, "Sirət-in
nəbi",
s. 322-345).
altaylı_s@yahoo.com
Ədalət 2019.- 16 mart.- S.13.