QƏZA VƏ
QƏDƏR VƏ YA ALIN YAZISI
Vaqif Cəliloğlu,
Tex. elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
«Qədər» sözünün ərəbcə lüğəti mənası ölçmək, biçmək, təqdir etmək, müəyyən hissələrə ayırıb hər kəsə qismətini vermək, planlaşdırmaq deməkdir. Qədər – Allahu-təalənin
əzəldən əbədə qədər olan və olacaq
yaxşı və pis hər şeyin başvermə
zamanını, yerini və xüsusiyyətlərini əzəldən
bilib yazmasıdır. Qəza isə həmin yazı və layihələrin
zamanı gəlincə həyata keçirilməsidir. Astrofizika və super kompüterlərin
inkişafı da təsdiq edir ki, atomlardan qalaktikaya qədər
kainatdakı hər varlıq yaradılışı ilə
birlikdə proqramlaşdırılıb. İlahi
elmdə isə bu, o deməkdir ki, hər şeyin aqibəti
Allah dərgahında olan Lövhi-Məhfuzda qabaqcadan təyin
və təsbit olunub. «Həqiqətən
ölüləri dirildən, onların nə etmiş
olduqlarını və qoyub getdiklərini yazan Bizik. Biz hər
şeyi hesaba alıb, Lövhi-Məhfuzda təsbit etmişik»
(Yəsin, 12)».
Kainatdakı sonsuz əşya və hadisələr,
onların başgicəlləndirici müxtəlifliyi və
zahirən aldadıcı xaoslu hərəkətləri əslində
təsadüflərdən tam uzaq olan ilahi elm və qüdrət
ilə yaradılıbdır. Bu plan və layihə isə bir nizam
içində, o nizam da bir mizan (ölçü) içində,
o da bir tənzim içində, o da bir təvzin (bölünmə,
paylaşma) içində, o da bir sənət içində,
o da bir gözəl yaradılış içindədir. Məs., toxum qədər vasitəsilə ondan əmələ
gələcək ağacın bütün həyatını
özündə əks etdirən sehirli
sandıqçadır. Hər bir toxum məhz qədərin
ona biçdiyi mənəvi bir paltarla (yazı ilə) surət
və şəkil alıb maddiləşir və ağac olaraq
kölgəsi, çiçəyi, meyvəsi ilə gözləri
oxşayır. Bəşər həyatında
isə həmin sehirli sandıqça rolunu nütfə
görür. Belə ki, o bir damla suda
insanın ölümünə qədər bütün həyatı
şifrələnibdir.
Qədərə inam qeyb aləminə məxsus
olduğu üçün onu elm və əməllə yox,
vicdan və hal ilə duymaq olar. Qəza və qədərə
hər kəs öz səviyyəsinə görə
inanır. Zira Allah barədə bəndə
mərifəti və bəndə-Allah münasibətləri
müxtəlif insanlarda müxtəlifdir. Qəza
və qədərə inanmaq xeyir və şərin Allahdan
olduğuna iman etmək deməkdir. Təbiət etibarilə
təkəbbürlü olan insan, «Mən etdim, mən
düzüb qoşdum» deyərkən, ilahi yazı (qədər)
onun səsini kəsib deyər: «Sizi də, sizin düzəltdiklərinizi
də Allah yaratmışdır!» (Şəffat, 96). Öz ilahi elm və iradəsinin
cüzi hissəsini insana bəxş edən Rəbb, təkəbbür
sahibinə sanki belə deyir: «Həddini bil! Mən
iradəmin kölgəsindən sizin hər birinizə
yalnız bir zərrə vermişəm. İfrata
varsanız, yaxanızdan tutub sizi cəzalandıraram. Yaradan Mənəm». Lakin inadkar və qafil insan
Rəbbin: «(Ey insan!) Sənə yetişən
hər bir yaxşılıq Allahdandır, sənə üz
verən pislik isə özündəndir» (Nisə, 79) kəlamına
istinad edərək, deyər: «Əgər məni də, mənim
etdiklərimi də yaradan Allahdırsa və O istəməsə
mən edə bilmərəm, deməli, mən qədərin
proqramlaşdırdığı bir robotam. Və etdiklərimin
mənə nə dəxli vardır ki, həmin işlərdə
məsul və günahkar olam?» Bu zaman
inadkar bəndəyə deyilər: «Xeyr, məsulsan. Çünki sənə canlıların heç
birinə verilməyən ağıl, iradə, əzm, səy,
halalı haramdan, yaxşını pisdən ayırd etmək
qabiliyyəti verilib».
Göründüyü kimi, qəza və qədər
çoxlarının onun mahiyyətini yanlış
anlaması səbəbindən bu gün də aktual və
vacib olan mövzulardan biridir. Zira buna səbəb
«Sizi də, sizin düzəltdiklərinizi də yaradan
Allahdır» ayəsi ilə «Hər bir yaxşılıq
Allahdan, pislik isə insandandır» ayəsinin ilk
baxışda, zahiri görünüşcə bir-birinə
zidd olmasıdır. Rəbb kəlamlarındakı
bu ilahi hikməti açıqlamağa cəhd edənlərin
səyi nəticəsində VII əsrdə İslamda iki cərəyan
əmələ gəldi. Bunlardan biri qədərilər,
yəni insanın azad iradə sahibi kimi faili muxtar
olmasını iddia edənlərdir. Həmin
cərəyanın əksi olan cəbrilər isə, şəksiz
alın yazısının tərəfdarları, yəni iradə
azadlığının əleyhdarları idilər. İnsan iradəsini nəzərə almayanlar öz əməl
və günahlarını qədərə yükləyərək,
«Fələk, zalım fələk, qədərimin oyunu,
yazım belə imiş» deməklə, onlara üz verən
müsibətlərdən sonra aktiv həyat tərzini – iradəsini
səfərbər etməyi unudanlardır. Öz iradə və «mənəmliyinə» ümid
edib, qəza və qədərin Allahdan olduğunu nəzərə
almayanlar da, «mən hər şey etdim, fəqət
alınmadı, daha yaşamağın nə mənası»
deyib, ümidsizliyə düşənlərdir. Halbuki qəza və qədər mövzusunun
açılışında tərəzinin bir gözündə
insana verilən iradə (sözsüz ki, ağılla birlikdə),
digər gözündə isə qədər olmalıdır.
Başqa sözlə, bəla və müsibətlərə
uğrayan insan, «qədərim belə imiş. Yəqin,
mənim bilmədiyim bir hikmət və ya günahım var ki,
Allah məni əhli dünya vasitəsilə imtahan edir və
ya cəzalandırır» - deməli və sonra da gələcək
işləri üçün iradə və ağlını
səfərbər etməlidir. Bu zaman o, həmin
bəlanın Allahdan gəldiyini qəbul edib, yenə də
Ona ümid edib, Ona sığınıb və Ona yalvarmalıdır.
İradə və qədər tərəzisində
tarazlıqda olan insan, baş verən bəlaların onun
üçün bir kəffarə və əfv səbəbi
olduğunu düşünüb, səbr və mətanət
nümunəsi göstərməlidir. Zira deyilib: «Qədərə
iman edən, kədərdən əmin olar».
Mahiyyətinə görə qədər iki
növdür.
1.İnsan iradəsinin iştirakı olmadan
kainatdakı ümumi qədər və yaratma. İradə sahibi olmayan varlıqlar üçün
bu bir «mütləq cəbrilikdir». Və o,
tamamilə Allaha aid olan qədərdir. Allah
mülkün sahibidir və mülkündə istədiyi kimi
hökmranlıq edir. O, mütləq faili-muxtardır, nəyi
isətəsə onu edər. Lakin Allah mütləq
mənada, həm də Adil Hakimdir. «Həqiqətən,
Allah insanlara zərrəcə zülm etməz. Lakin insanlar özləri-özlərinə zülm
edərlər» (Yunus, 44). Kainat və onun
içindəkilərinin insan iradəsindən asılı
olmayaraq yaradılmasında məqsəd, onların yalnız bəşərə
xidməti üçündür. Hava, Günəş,
külək, Yer, Ay, ulduzlar, nəbatət, heyvanat və s. və
i. varlıqlar insan iradəsindən asılı olmayaraq, onun
xeyrinə işləyir və ona qulluq edirlər. 2. Allahın
insanın iradəsini nəzərə alıb
yazdığı əmrlər. Bu qədərdə
«mütləq cəbrilik» yox, «şərti cəbrilik»
vardır. İnsanın
çalışması, necə yaşaması, ibadəti,
yaxşı işlər görüb, pislikdən çəkinməsi
və s. kimi.
Göründüyü kimi, Allah insan müdaxiləsi
olmadan kainatda cərəyan edən hadisələri də,
insanın iradəsini nəzərə alaraq əmr etdiyi hadisələri
də, insanın yaxşı yaşaması üçün
yaradıb. Fəqət ikinci qədərdə insanın bəzi
əməllərindən Onun xoşu gələr, bəzilərindən
isə xoşu gəlməz. «Allah fəsad
və zülmü sevməz» (Bəqərə, 205). Lakin
əgər insan ona lütv edilən cüzi iradəsi ilə
pis işlər görərsə, bu iş Allahın xoşuna
gəlməsə də, O, bu işi yaradar. Əks
halda, ağlın və iradənin insana verilməsinin
heç bir hikməti olmazdı. Deməli,
Allah bizim əl-qolumuzu bağlamayıb, bizə sərbəstlik,
iman, elm verməklə yanaşı, onları
reallaşdırmaq üçün xüsusi bir icra mexanizmi
də verib ki, onun da adı cüzi iradədir.
İnsan öz felinin failidr. O felin xaliqi isə Allahdır. Yəni xeyri də, şəri də görən bəndə,
onları yaradan isə Allahdır. Şəri yaratmaq
şər deyil, şər iş görmək şərdir. Çünki aləmdə Allahdan başqa
yaradıcı yoxdur. Fəqət Onun şəri
yaratmağa rizası da yoxdur. Şər, bəndə istədiyi
üçün (məs., məişətdə
işimizi asanlaşdıran bıçaq qatil əlində
şər alətinə çevrilir) və ya bir imtahan və
müqayisə üçün yaradılır. Hətta bəzən, «Mükafatın
böyüklüyü bəlanın böyüklüyünə
görə olur» (həz. Məhəmməd).
Allah bəzən sevdiyi şəxsi sınamaq
üçün ona bəlalar göndərər. Qul bu imtahana riza göstərərsə, Allah da ondan
razı qalar. Ümumiyyətlə, insan iradəsi ilə
şər iş görməzsə, Allah da şəri
yaratmaz. Əlbəttə, sonda nəyin xeyir, nəyin
şər olduğunu yalnız Allah bilir. «Bəzən
xoşlamadığınız bir şey sizin
üçün xeyirli, bəzən də
xoşladığınız bir şey sizin üçün
zərərli ola bilər. Allah
bilir, siz bilməzsiniz» (Bəqərə, 216).
Bildiyimiz kimi, Qurani-Kərim də daxil olmaqla,
bütün səmavi kitabların əsli, orijinalı Allah dərgahında
olan Ana Kitabda – Lövhi-Məhfuzdadır. Lakin
Allahın yerdəki xəlifəsi olan hər bir insanın
keçmiş və gələcəyinə aid bütün əməlləri,
onların taleyi də həmin kitabda qabaqcadan yazılıb.
Və bu yazıya pozu da yoxdur. «De ki:
«Allahın bizim üçün (Lövhi-Məhfuzda)
yazdığından başqa, bizə heç bir şey
üz verməz» (Tövbə, 51).
İnsan dünyaya gələn kimi, onun taleyinə aid
yazıların bir nüsxəsi Ana Kitabdan
çıxarılaraq onun boynundan asılar. Və insan həmin
yazılı mənəvi lövhəni ömrünün
axırına qədər boynunda gəzdirər. «Biz hər bir insanın əməlini onun boynundan
asar və qiyamət günü (bütün əməllərini)
açıq kitab kimi qarşısına qoyarıq. (Və
ona belə deyərik): «Oxu kitabını (əməl dəftərini).
Bu gün sən özün-özünə haqq-hesab çəkməyə
(özün öz əməllərinin şahidi olmağa)
kifayətsən!» (İsra, 13-14).
Allah Ədl sifətilə mütləq ədalətin
sahibidir. O,
inadkar, tərs, təkəbbürlü, qafil insanın: «Mən
bu işləri görməmişəm. Bu mənə
qarşı böhtan, təxribat və yalandır» deməməsi
üçün, iki mələyə tapşırır ki, hər
bir insanın gördüyü yaxşı və pis əməlləri
ayrıca dəftərə yazsınlar. Və bu iş
insan dünyaya gələndən ölənə qədər
davam etdirilər. «(Ya Peyğəmbər!)
O gün hər ümməti diz çökmüş görəcəksən).
(Onlara belə deyiləcək): «Bu gün sizə (dünyada)
etdiyiniz əməllərin əvəzi (mükafatı və
ya cəzası) veriləcək! Bu Bizim
kitabımızdır (sizin əməl dəftərinizdir).
O, sizin əleyhinizə haqqı deyər. Biz siz etdiyiniz əməlləri
(orada mələklərə bir-bir) yazdırmışıq!» (Cəsiyə, 28-29). Qiyamətdəki
sorğu-sualda isə Allahın hər bir insanın taleyi barədə
yazdığı yazı ilə, mələklərin həmin
insanların praktik əməlləri əsasında
yazdıqları yazı arasında heç bir fərq olmaz.
Başqa sözlə, hadisələri Alim sifətilə
qabaqcadan yazan Allahın yazısı (nəzəriyyə) ilə,
insanın ömrü boyu felən nə etdiyini göstərən
yazı (praktika) arasında zərrə qədər fərq
olmaz. Artıq bu zaman inadkar və tərs
insanın Haqq məhkəməsinə qarşı heç
bir etirazı da olmaz. Bax, bu durumda bəndənin
Hakimi də, Vəkili də Allah olar.
İnsan Lövhi-Məhfuzda qabaqcadan
yazıldığı üçünmü məcbur
qalıb ona uyğun hərəkət edir? Əsla yox! Allah
insanın iradəsilə dünyada nə edəcəyini
öncədən bilir. Və bildiklərini
yazır. Həmin yazı, yəni qədər
insanı zorlamır. Bu çox incə və həssas məqamda
aşağıdakıları qeyd etmək çox vacibdir: a)
Allah sonsuz elmi ilə insanın nə edəcəyini öncədən
bilib, onları Lövhi-Məhfuzda (Allah dərgahında
saxlanılan, mühafizə edilən mənəvi kitab) – bəbir
caislə, "Ana kompüter”də yazır. O, bu
yazının bir nüsxəsini bəndəsinin boynundan
asır; b) İnsan da bu nüsxədə yazılanlardan xəbəri
olmadan öz iradəsi ilə yazalınları icra edir; v) Allah
insanın etdiklərini yaradır, hətta bəzən həmin
əməllərdən xoşu gəlməsə belə; q) Mələklər
də bəndənin öz iradəsilə etdiyi əməlləri
yazaraq, onu axirətdə insana verib deyərlər: «Oxu əməl
dəftərini».
Göründüyü kimi, Alləhu-təala iradəmizi
hansı istiqamətə (pis və ya yaxşı) yönəldəcəyimizi
qabaqcadan bildiyi üçün qədərimizi (alın
yazımız) də ona müvafiq yazır. Məs.,
Günəş və Ay tutulmaları qabaqcadan bilinib təqvim
və elmi məqalələrdə saat və dəqiqəsilə
yazıldığı kimi. Sual olunur: Günəş və
Ayın tutulması qabaqcadan yazıldığı
üçünmü baş verir? Xeyr! Bu hadisə
ona görə baş vermir. Onların
tutulacağı elm vasitəsilə bilindiyi üçün qabaqcadan
yazılır, qeyd olunur. Yəni Ay və
Günəşin tutulması barədə yazı olmasaydı
da, onlar tutulacaqdı. Sadəcə, insan
elm vasitəsilə bunu bilib, qeyd edir. Mütləq
elm sahibi olan Allah da insanın nə edəcəyini qabaqcadan
bildiyi üçün, onu qədər kitabında yazır.
Fəqət insan qədərdə
yazıldığına görə bu işi etmir. Haşə, Allah onu yazmasaydı da, insan həmin əməli
edəcəkdi.
İnsan pis və yaxşı işləri qədərlə
yox, iradəsilə görür. Məlumdur ki, vicdan yalan demir. Çünki o, Allahın dəlili və
şahididir. İnsan qədərlə
(alın yazısı) əli-qolu bağlı olsaydı, pis əməllərdən
peşimançılıq çəkərdimi? Əgər Allah insana iradə sərbəstliyi verdikdən
sonra, həmin iradəni qədərlə boğsaydı, o nə
dərəcədə ədalətli və demokratik Məbud
olardı (Haşə)? Məgər oturmaq, durmaq, işləmək
və s. işlərə bizi kimsə məcbur edirmi? Əsla yox. Çünki
heç birimiz robot, oynadılan kuklalar deyilik. Nə ediriksə, öz iradə və
ağlımızla edirik. İnsanı
cinayətə sövq edən işləri məgər
alın yazısımı edir? Əgər bunu qədər
etsəydi, onda Quran şəhidlik, din və bayraq uğrunda
mücadilə, həşr, cihad, mübarizə, ədalət
məhkəməsini təbliğ edib, cənnət və cəhənnəm
barədə məlumat verərdimi? Əgər
günah və cinayətləri qədər etsəydi, onda
insan əməlinə görə məsuliyyət
daşımazdı. Şübhəsiz ki,
o zaman nə hökumət, nə məhkəmə, nə də
polisə ehtiyac duyulardı. Belə
olsaydı, Allahu-təala insana iradə və ağlı verərdimi
və bəşəri yaratmağa lüzum görərdimi?
Əlbəttə yox! İnsanı heyvandan fərqləndirən
cəhətlərdən biri də ona ağıl və iradənin
verilməsidir. Elə isə ağıl,
idrak, düşüncə, iradə, səy və cəhdin
qiymətini verməmək və onları təyinatına
görə işlətməmək dəlillik və iradəsizliyin
özü olmazdımı? İnsan
külək aparan saman çöpü də deyil. O,
Allahın xəlifəsidir. Deməli,
gördüyümüz işləri Allah yox, öz iradəmizlə
özümüz edirik. Allah isə, iradəmizə
uyğun həmin işlərin yaradıcısıdır.
Unutmamalı ki, pisliyi, haramı istəmək və
icra etmək şər işdirsə, o şəri yaratmaq
şər deyil. Çünki yaratma bəndənin
istəyinə görə edilir.
«Aləmlərin Rəbbi olan Allah istəməzsə, siz
də istəyə bilməyəcəksiniz» (Təkvir, 29) ayəsinin
zahirinə uyanlar təəssüf ki, insanı qədərin
zorlayıcı qurbanı hesab edirlər. Əslində
isə, bu ayə ilə Allah buyurub ki, bütün insanlar həmişə
Onun qüdrəti, hökmü və iradəsi
altındadır. O, bəndəyə bir şeyi istəməyincə,
bəndə o şeyi özü istəyə bilməz. Fəqət öz külli iradəsindən cüzi
iradəni quluna bağışlayan Allah, bəzən insanlara
bir imtahan, müqayisə, kəffarə və ibrət olsun deyə,
bəndənin istəyini qəbul edib, ümumi inkişaf naminə
şəri də yaradır.
«Hər şey ziddi ilə tanınır». Məs. xəstəlik olmasa
sağlamlığın həqiqi qiyməti, qaranlıq olmasa
işığın dəyəri, pislik olmasa
yaxşılığın savabı bilinməz və s. və
i. «İnsana çalışdığından başqa
yoxdur» – ayəsinin zahirinə uyanlar isə, alın
yazısını qəbul etməyib, qəza və qədəri
insana şamil edirlər. Həqiqi qədər
isə bu iki səhv anlayışın ortasındadır.
Yəni bütün kainat və insan həyatı
bir qədər qələmi ilə yazıldığı
kimi, Allahın yaratdığı müstəsna varlıq olan
insan da meyl, niyyət, düşüncə, mühakimə, qərarvermə,
əməletmə kimi dəyərləri ehtiva edən
cüzi iradə və istəyə sahibdir. Elə
Quranın «oxuyun, yazın, düşünün, Allahdan istəyin,
Allah yolunda mücadilə edin» və s. kəlamları da məhz
bu cüzi iradənin düzgün istiqamətləndirilməsilə
həyata keçirilir. Qulun iradə kəsbi ilə Allahın
yaratması arasındakı bu əlaqə Quranda belə təsbit
olunub: «Əgər siz Allaha yardım etsəniz, Allah da sizə
yardım edər (Məhəmməd, 7), «Hər hansı tayfa
öz tövrünü dəyişmədikcə, Allah onun
tövrünü dəyişməz» (Rad, 11)
Nəticə
1. Kainatda
ilahi bir qədər və proqram hakimdir. İnsana
da bir iradə və meyl verilibdir.
2. Allah
sonsuz elm sahibi olduğu üçün keçmiş, indiki
və gələcək zamanı (əzəldən əbədə)
bir nöqtə kimi görür və bilir.
3. Allah gələcəkdə
baş verəcək hadisələri Ana Kitabda (Lövhi-Məhfuzda)
yazıb.
4. Bəndə
əməlini Allahın yazdığına görə etmir. Allah bəndənin iradəsini haraya yönəldəcəyini
qabaqcadan bildiyi üçün onun qədərini yazır.
5. Allah
insana onun şah damarından da yaxındır. Zira məmulatı,
onu yaradandan artıq heç kim tanıya
bilməz. Qəza və qədərə inam
Allahın Alim, Qadir, Xaliq sifətlərinə inamdır.
6.
İnsan, iradəsinin xaricində olan qədərə görə
yox, iradəsi daxilindəki qədərə görə
sorumludur, məsuldur.
Kainatda "Burda mənəm, Bağdadda kor xəlifə”
prinsipi işləmir. İnsan da daxil olmaqla kainatın Sahibi var.
Həmin sahibdən «Allahın qəzasına razı olmayan və
Allahın qədərinə inanmayan kimsə, özünə
Allahdan başqa iləh axtarsın» (Peyğəmbər (ə)).
Bu kəlam işığında biz də deyirik: Allahın tərbiyəsindən,
hökmündən, icraatından, inayət və rəhmətindən,
qüdrət və hikmətindən, din olaraq İslamdan və
Peyğəmbər (ə)-dən razıyıq və məmnunuq.
Rəbbin qəzasına razı, qədərinə
də inanırıq. «Nərin (atəşin)
də xoş, nurun da xoş, qəhrin də xoş,
lütfün də xoş».
P.S.Qəza və qədərə razı olmaq iradə və
istəyə əks olsaydı, dua etmək əmr olunmazdı.
Ədalət 2019.- 30 may.- S.6.