Türkiyə – Rusiya münasibətləri
Mehman Cavadoğlu
Tarixin təkəri əks tərəfə
dönür
Türkiyə Rusiyadan Su-35 döyüş təyyarələri almağa hazırlaşır. Bu barədə ABŞ-da nəşr olunan və daha çox müdafiə və hərbi-texnoloji məsələlərdən yazan "Defense News” jurnalı məlumat verib. Məlumat yüksək səlahiyyət sahibi olan bir türk yetkiliyə istinadən yayılsa da onun adı açıqlanmayıb. Anonim mənbə deyib ki, sözü gedən təyyarələrin alınması istiqamətində intensiv danışıqlar aparılır və yaxın günlərdə siddi bir anlaşmanın əldə ediləcəyi gözlənilir.
Jurnalın yazdığına görə
söhbət 48 ədəd Su-35 qırıcısından gedir ki, bunun
da hər birinin qiyməti
təxminən 50-70 milyon
arasındadır.
Əgər yazılanlar həqiqətdirsə onda bu, iki
ölkə arasında S-400 hava hücumundan müdafiə sistemləri ilə
bağlı baş tutmuş
sövdələşmədən sonra ikinci böyük anlaşma olacaq. Türkiyə
bu il Rusiyadan
2,5 milyard dollara iki S-400 sistemi alıb ki, bu da
olduqca güzəştli qiymət hesab olunur. Odur
ki, bəzi müşahidəçilər
danışıqların son mərhələsində
Su-35-lərin də qiymətində xeyli
güzəştlər olunacağını istisna
etmirlər.
S-400-lərin
alınmasının Qərb, xüsusilə ABŞ müttəfiqlərinin
sərt təpkisi ilə üzləşməsini nəzərə
alsaq, həmin müttəfiqlərin ikinci belə hərbi sövdələşməyə
necə reaksiya verəcəklərini təxmin
eləmək çətin deyil.
"Defense
News”dakı yazının ardınca Rusiya-Türkiyə
münasibətlərindəki istiləşmənin
gün-gündən yüksələn xətt üzrə getməsiylə
ilgili başqa bir məlumat da
yayıldı – bu dəfə artıq anonim mənbələrə istinadən yox, çox yüksək
səviyyəli rəsmi şəxsin dilindən. Rusiyanın xarici işlər naziri Sergey Lavrov
öz bolqar həmkarı
Yekaterina Zaxariyeva ilə
birgə keçirdiyi mətbuat
konfransında ona ünvanlanan
bir sualın cavabında bildirib
ki, Türkiyə ilə Suriya
lazım bilsələr Moskva Adana razılaşmasında bəzi dəyişikliklər
edilməsinə yardımçı ola
bilər. Lavrov daha
sonra sözünə davam
edərək deyib: "Təbii ki, Türkiyə ilə Suriya
arasında bir dialoqun
qurulması çox vacibdir.
Biz də bu məsələyə
lazım olan dəstəyi göstərməyə
hazırıq. Anqara və Dəməşq
Adana razılaşmasında hər
hansı dəyişiklər etməyi istəsələr biz də bunu qəbul edər
və dəstəkləyərik”.
Xatırladaq ki. iki ölkə arasında 1998- ci ildə imzalanmış Adana razılaşması tərəflərin terrorla mübarizədə əməkdaşlığından bəhs edir. Bu razılaşmanın ən mühüm cəhətlərindən biri odur ki, sənəddə terror təhlükəsi zamanı Türkiyənin Suriya sərhədlərinə doğru 5 km. girməsi bəndi də öz əksini tapıb. Son anlaşmalardan sonra Türkiyə artıq sərhəddin 30 km. dərinliyinə doğru girmək imkanı qazansa da, hələ Suriya böhranının başlamasından çox-çox əvvəl belə bir sənədin imzalanması terrorla birgə mübarizənin hər iki dövlətin maraq dairəsində olduğunun bariz nümunəsidir. Odur ki, Bəşər Əsəd reallıqla barışmalı, Suriyadakı hadisələrin ilk mərhələsində Türkiyənin sərgilədiyi mövqeydən dolayı içinə yığılmış kini boğaraq Türkiyə ilə iş birliyinə dodaq büzməməlidir.
Ötən yüzilliyin
20-ci illərində ortaq maraqlar
ucbatından Leninlə Atatürk
arasında yaranmış qısamüddətli əməkdaşlığı
çıxmaq şərtilə Türkiyə-Rusiya münasibətləri
öz çoxəsrlik tarixi
ərzində heç vaxt
indiki qədər yaxın olmayıb. Bu yaxınlığı şərtləndirən
bir çox məqamlar
olsa da, ən
başlıca səbəb, heç
şübhəsiz ki, hər iki ölkənin və onların liderlərinin
ABŞ və Avropa Birliyi
tərəfindən təklənməsidir. Putinin yaxın sələflərindən
fərqli siyasətini, bir az
da konkret desək, yeni geopolitik
iştahlarını, Ərdoğanınsa Atatürkdən sonrakı
türk liderlərinin heç
birində olmayan müstəqil
davranışlarını sinirə bilməyən Qərb unudur ki, bu
cür qısnama siyasətiylə
onları nəinki özlərindən daha
da uzaqlaşdırır, eyni
zamanda bir-birilə günbəgün
yaxınlaşdırır.
Rusiya ilə məsələ
xeyli bəsitdir, ABŞ və AB-nin orda demokratik
bir dövlət qurmaq
illuziyası puç oldu.
Odur ki, bir vaxtlar adına şər
imperiyası dedikləri və çox böyük çətinliklər hesabına
çökdürdükləri Sovetlərin yeni
dirçəlişini əsl fəlakət və məğlubiyyət
sayır, buna hər vəchlə mane olmağa
çalışırlar.
Bəs, Türkiyə? Özünün
NATO müttəfiqinə, həm də bütün
Yaxın Şərqdə yeganə dayağı və güclü hərbi potensiala
malik bir müttəfiqinə
qarşı bu cür
kin-kidurətli mövqe nədən
qaynaqlanır?
Təbii ki, Türkiyə Avropa standartlarına uyğun gələn bir demokratik dövlət deyil. Elə buna görə də onun AB-nə üzv olması barədə hələ Ərdoğanın hakimiyyətə gəlişinin ilk dönəmlərində başlayan və bir müddət intensiv şəkildə davam edən danışıqlar, deyəsən, artıq biryolluq keçilməz dalana dirənib qaldı. Açığı, dərindən incələyəndə burda həm haqsız, həm də haqlı məqamların olduğu üzə çıxacaq. Burda məsələ təkcə dövlətlərin, ölkələrin siyasi, iqtisadi, strateji və s. əməkdaşlığından yox, həm də ortaq dəyərlər sistemini bölüşməsindən gedir ki, bu sahədə Qərb və Şərq toplumu, onların mentaliteti, təfəkkür tərzi arasında adi gözlə görünəcək dərəcədə kəskin fərqlər var. Üstəlik, Ərdoğanın aşırı dinçiliyinin də bu məsələdə axırıncı rol oynamadığı heç kimə sirr deyil.
Ancaq terrorizmlə mübarizə, ölkənin ərazi bötövlüyünü qorumaq
hər bir dövlətin təməl
haqqıdır, axı. Təəssüf ki,
Qərb müttəfiqləri bu məslədə
də Türkiyəyə qarşı səmimi deyillər və
onun bu yöndəki hər
hansı təşəbbüsünü süngüylə
qarşılayırlar. Addımbaşı Anqaranın
ünvanına haqlı-haqsız təhdidlər
yağdırmaq, onu sanksiyalarla
hədələmək artıq Qərb siyasi
dairələrinin az qala
hobbisinə çevrilib. Düzdür, belə məqamlarda
NATO yetkililəri nisbətən təmkinli mövqe
sərgiləyirlər, ancaq nəzərə
alsaq ki, dövlətlərin
hərbi müttəfiqliyinin taleyi də hərbiçilərin
yox, siyasətçilərin əlindədir,
onda heç
etibarlı hərbi tərəfdaşlıqdan da
danışmaq mümkün deyil.
Beləliklə, Rusiyayla
Türkiyənin Qərbin yuxusuna haram qatan bugünkü
əməkdaşlığının təbii şəkildə,
necə deyərlər, zamanın diqtəsiylə gündəmə
gəldiyini, bir az da bədii-psixoloji çalara
bürüyərək özünüqoruma
instinkti nəticəsində
yarandığını söyləsək, yanılmarıq.
Dünən Vaşinqtondan,
onsuz da, böhran dövrünü
yaşayan ABŞ-Türkiyə münasibətlərinin
daha da pisləşməsinə
rəvac verəcək yeni bir
xəbər də gəldi. Konqresin Nümayəndələr Palatası Türkiyənin
əleyhinə birdənbirə iki qərəzli
qətnamə çıxardı. Bu qətnamələrin
biri "Sülh
çeşməsi” əməliyyatı ilə bağlı
Türkiyəyə sanksiyalar tətbiq
olunması, ikincisi isə artıq uzun illərdir ki, ABŞ
siyasətinin kif basmış qovluğunda özünə yer eləmiş və Domokl
qılıncı kimi Türkiyənin
başının üstündən asılmış qondarma erməni soyqırımı məsələsiylə
bağlıdır. Doğrudur, hər iki sənəd Senatda qəbul
olunduqdan və prezident
tərəfindən imzalandıqdan sonra
qüvvəyə minəcək. Ancaq
münasibətlərin indiki səviyyəsində
həmin üzdəniraq qətnamələrin hər iki instansiyadan keçəcəyi
ehtimalı çox böyükdür.
Erməni soyqırımı məsələsilə
bağlı bu cür
təşəbbüslərin qarşısı vaxtilə
prezidentlər tərəfindən son anda alınsa da, indiki reallıqlar çərşivəsində,
üstəlik, sabah hansı addımı
atacağını bu gün
özü də bilməyən birisinin Ağ evin sahibi olduğu
bir dönəmdə bir
daha baş verəcəyini
proqnozlaşdırmaq xeyli çətindir.
Açığı, hazırkı şəraitdə Türkiyəyə yönəlik bu cür sərt addımların atılacağı gözlənilən idi. Ancaq məsələnin acınacaqlı tərəfi həmin sənədlərin qəbul edilməsində yox, necə qəbul olunmasındadır. Çünki hər iki qətnamə, demək olar ki, demokrat və respublikaçı konqresmenlər tərəfindən yekdilliklə, birincinin əleyhinə 16, lehinə 403, ikincinin əleyhinə 11, lehinə 405 səslə qəbul olunub. Demokratik yolla seçilmiş parlamentlərdə hətta sıradan hər hansı bir sənədin qəbulu zamanı da çox nadir hallarda bu cür həmrəylik nümayiş etdirilir.
Təbii ki, məsələnin
iki kökü var. Bunun birincisi,
son vaxtlar Amerika siyasi dairələrində
əndazəsini aşan antitürk
ovqatdırsa, ikincisi Türkiyə prezidentinin bəzən haqlı, bəzən
haqsız olaraq gün-gündən artan antiamerika və nə
qədər qəribə də olsa, antiisrail ritorikasıdır. Məsələ
burasındadır ki, Ərdoğan məşhur
"ayn moment”
demarşından sonra məqsədli və
ardıcıl şəkildə zahirən kiçik
və gənc İsrail dövləti,
mahiyyət etibarıylasa dünya siyasətini
ovcunda gəzdirən bütün
İsrail övladlarıyla münasibətləri
açıq düşmənçilik səviyyəsinə
qaldırdı. Hələ çox-çox
uzaq tarixi dövrlərdən
bu qövmlə türklərin
yaxşı münasibətləri olmuşdu.
Xristianlar tərəfindən hər
addımbaşı təqiblərə və qətliamlara uğrayan yəhudilər fürsət
düşdükcə türklərin himayəsinə
sığınmış, Osmanlı dövləti onlara qahmar
çıxmış, havadarlıq eləmişdi.
Ermənilərdən fərqli olaraq
yəhudilər unutqan millət deyil, yaxşılığı yaddan çıxartmırlar. Yəhudi lobbisi məhz uzaq
keçmişdən Ərdoğana kimi mövcud olan sıx dostluq münasibətlərinə görə
Türkiyəyə həmişə dəstək olmuş, onun
maraqlarının müdafiəçisi qismində
çıxış eləmişdi. Bax,
Nümayəndələr palatasındakı dünənki səsvermənin
bu cür
biabırçı nəticəsinin başlıca səbəblərindən
biri də həmin dəstəyin itirilməsiylə
bağlıdır. Odur ki, tarixin heç bir dönəmində
indiki qədər güclü
olmayan yəhudilərlə bu səviyyədə düşmənçilik
etmək lazım deyildi. Özü
də kimin-kimin, Ərdoğanın aşiqi olduğu
Osmanlını dar ayaqda
ingilislərin ayağına verən, öz
din qardaşlarına arxadan
zərbə vuran ərəblərin
ucbatından.
Bəli, bu gün Türkiyə-Rusiya
yaxınlaşmasını zəruri edən, artıq onu strateji tərəfdaşlıq
müstəvisinə çıxardan əsas amil
Qərb siyasi dairələrində həddini
aşan və getdikcə təhlükəli
mərhələyə qədəm qoyan antitürk siyasətidir. Sanki
tarixin təkəri əks tərəfə
dönür. Vaxtilə Kremlin
təhdidlərindən yayınmaq üçün
NATO-ya qoşulmuş
Türkiyə indi Qərbin təzyiqlərinə
sinə gərmək üçün Moskvaya üz tutur. Razılaşın ki,
Putin üçün
bundan əla fürsət ələ
düşməzdi. Hazırda dünyanın
yeganə fövqəlgücü olan bir hərbi blokun Şərq
cinahındakı ən böyük
dövlətlə ən strateji
silahların alqı-satqısı səviyyəsinə qədər
dərinə işləyən əməkdaşlığın
səbəblərini də məhz burda axtarmaq lazımdır. Hələ bir aşağıdakı açıqlamaya fikir verin: "Kürdlər
(oxu: terrorçular) Soçi anlaşmasında nəzərdə tutulduğu kimi sərhəddən
30 km. aralıya çəkilməsələr
türk ordusu tərəfindən
məhv ediləcəklər”. Sitatın müəllifi vaxtilə
hazırda gündə bir adla
zühur edən həmin seperatçı
terror təşkilatını
yaratmış və bəsləmiş rəsmi Moskvanın rəsmi
sözçüçü Dmitri Peskovdur.
Belə görünür ki, indi Türkiyənin yox, Qərbin seçim anıdır. Əgər Qərb öz strateji müttəfiqinə yönəlik açıq düşmənçilik siyasətindən əl çəkməsə Anqara-Moskva əməkdaşlığının strateji partnyorluq həddinə yüksəlməsi qaçılmaz zərurətə çevriləcək.
Ədalət 2019.- 2 noyabr.-
S.1;4.