Seyran Səxavət: "Qarabağ əlilini incidən məmurun qanını içmək halaldır”
"Füzuli yerində olanda mən
Bakıda heç kəsi bəyənmirdim, yekə-yekə gəzirdim”
Modern.azsaytının"Qarabağ
söhbəti”layihəsi çərçivəsində
növbəti müsahibi yazıçıSeyran Səxavətdir.
- Hər halda münaqişə
başlayanda erməni ziyalıları ilə
görüşmüsünüz. Xatırlayırsınızmı
heç?
- Elə Levon Adyanla görüşdüm, o, burda idi.
- O nə
deyirdi?
- Mən
münaqişə barədə ona heç nə demirdim. O
deyirdi ki, bu niyə belə oldu, utanır, xəcalət
çəkir. Sonra getdi, bir roman yazdı .
Romanın adı "Uzaqlaşan sahillər”
idi. Orada mənim də adım var. Abbas Abdullanın,
Siyavuş Məmmədzadənin, bir də Natiq Rəsulzadənin
və 5-6 Azərbaycan qadınının adı var ki, onlar ermənilərin
yadında müsbət qalıb. Qalan
hamısını erməni hikkəsi ilə yazıb. Mən ona cavab da yazdım.
- İndi onunla əlaqəniz
varmı?
-O romandan
qabaq bir dəfə o yazmışdı ki, sözüm yoxdur
deməyə. Mənə yazmışdı.
Amma açığını deyim, Levon
Adyanın xətrini bütümn Azərbaycan
yazıçıları çox istəyirdi. Qarabağ ermənisi idi, gözəl də
yazıçı idi. Amma ermənidir.
Erməni ilə dostluq elə,
çomağı əldən qoyma.
- Sosial şəbəkələrdə,
saytlarda ziyalılardan Qarabağla bağlı mövqe istəyirlər.
Sizcə, ziyalıların mövqeyi yetərlidirmi, cəmiyyətə
mesaj verə bilirlərmi? Yoxsa onlara qulaq asan
yoxdur?
-Əgər Qarabağ problemi 2-3 gün bundan əvvəl
başlasaydı, sənin dediyin kimi, saytların, ümumiyyətlə,
KİV-lərin istədiyi kimi mövqeyə ehtiyac var idi. İndi
mövqe çoxdan məlumdur. Özü
də ziyalılardan mövqe istəyənlər hamısı
da tərtəmiz deyillər. Onlar nə isə
quyruqları, yaxud yuxa yerləri qapının arasında
qalanda başlayırlar ki, ziyalılar haradadır? Ziyalılar yerindədir. Sənin
nə yaxşı ziyalı yadına düşüb, ondan
danış.
Mövqedən keçib. Qarabağı ermənilər
xarici təşkilatlara müraciət edib alıb? Yox. Müraciətlə torpaq geri
almaq olar?
- 2016-cı ildə aprel
döyüşləri oldu. Həmin
döyüşlərdə Azərbaycan əsgəri siz
dediyiniz o əsəri yaza bildimi?
- Təxminən
bir abzas yazdılar, gör nə qədər ruh yüksəkliyi
meydana gəldi. Onlar Ali Baş Komandanın
müəllifliyi, müdafiə naziri və xalqın dəstəyi
ilə bir roman yazsalar, o əsər dillər əzbəri
olar. Elə əsər lazımdır.
Yoxsa Seyran Səxavət yazsın. Yenə deyirəm, Rembo kimi təkbaşına
qırsın-dağıtsın, amma ortada da heç nə
yox. Yenə deyirəm, mənə kitabda yox, reallıqda
Qarabağ lazımdı .
-Heç
gözləməzdim. Onu "Daş yuxular”a qədər
müdafiə etdim. Bu əsəri yazanda
dırnaq boyda yer belə qalmadı ki, onu müdafiə edək.
Mən ondan heç vaxt gözləməzdim.
Dedilər guya Nobel mükafatı almaq
üçün bunu edib. Türkiyəli
yazar Orxan Pamuk da Nobel mükafatı aldı. Mən elə adamlara nifrət edirəm. Kimsə xalqını aşağılamaqla Nobel, ya
da hansısa Komsomol mükafatı alacaqsa, onlar heç
olmasın.
- Fərz edək 1988-ci ildir. Azərbaycan ziyalıları ilə erməni
ziyalılarını necə müqayisə edərdiniz?
- Bu o demək
deyil ki, erməni ziyalılar üstün idi. Bu
o deməkdir ki, onlar xalqı əməlli-başlı
hazırlamışdılar. Bizim isə
ağlımıza gəlmirdi. Mən
heç erməni ziyalısı ilə Azərbaycan
ziyalısını müqayisə etmək istəmərəm.
Zori Balayan, Silva Kapitukyan – hər ikisini
tanıyıram. Onlar ziyalı deyil. Ziyalı başqasının qanını axıdar?
Ziyalı mənim üçün
"Rusiyanın Janqabeni” adlandırılan Armen Ciyərxanyandır.
Mənim də şəxsən
tanıdığım idi, oturub-durmuşuq. O bir dəfə
bu məsələlərdə Azərbaycan xalqının əleyhinə
söz demədi. Bir yazıçı da var Qrant
Matevosyan – ziyalı cəmi bu iki şəxsdir. Meri Janterquranyan adlı erməni isə köpəyoğlunun
biri idi. Mənimlə birlikdə Tiflisdə
"komandirovka”da da olub. Orada gürcü
balası onu döydü də. Mən gürcüyə
dedim ki, həmin erməni deyir, harada kilsə var, ora erməni
torpağıdır. Meri Janterquranyan da təsdiqlədi.
Nəticədə döyüldü. Yəni,
onlar ziyalı deyillər, alçaqdırlar
- Erməni yazıçılarla
harada görüşmüşdünüz?
- Moskvada.
O zamanlar mövcud olan SSRİ Yazıçılar
İttifaqında. İttifaqın binası o
zamanlar rus çarı olan II Aleksandrın malikanəsində
yerləşdirdi. Orada həm də Aleksandr Fadeyev adına Mərkəzi Ədiblər Evi var idi. Böyük, gözəl restoran idi. Ora ancaq SSRİ Yazıçılar
İttifaqının üzvlərini buraxırdılar. Orada gedib, otururduq, çay, kofe, araq içirdik.
Ermənilərlə orada
qarşılaşırdıq, normal bir şey idi.
- Heç o zamanlar hiss etdirmişdilərmi,
öz erməni xislətlərini?
-Yox. Elə
onların gücü də bir az budur ki,
hiss etdirmirlər. Bizim birimizə bir söz desələr, gəlib
ilk növbədə arvada deyərlər
ki, sabah hücumdur. Onlarda isə başqa
cürdür.
- Ümumiyyətlə,
Qarabağın gələcəyini necə
görürsünüz?
-Düzünü
deyim, məndə möhkəm inam var. Yalançı inam
deyil, həm də o demək də deyil ki, mənim inanmaqdan
başqa çarəm yoxdur. İçimdən,
əqidəmdən söhbət gedirsə, möhkəmdir.
Çünki bizim artıq indiki ordumuz
1993-cü ildəki kimi deyil ki. Elə aprel
döyüşləri də bunu göstərdi. Erməni qandan qorxan idi. Söz
var, deyir necə qorxdusa, elə bil erməni qan gördü.
Onun havadarı Rusiya olmasaydı, erməni o qələtləri
edə bilməzdi. Yaba, bel ilə onları
döyüb Qarabağdan çıxarardıq. Arxalı köpək qurd basar. Mən
ümidimi üzməmişəm, görürsən
inanıram. İldə 5-6 dəfə də
gedirəm Qarabağ tərəfə.
- Yəqin
ki, televiziyaları izləyirsiniz. Ermənistanda
hakimiyyət dəyişikliyi oldu. Bəziləri sadəlövhcəsinə
deyirlər ki, guya Paşinyan hakimiyyətə gəldi,
Qarabağı geri qaytaracaq...
-Qarabağı
heç kim verməyəcək,
qaytarmayacaq. Qarabağı biz özümüz
almalıyıq ki, bizimdir. Öz
malımızı özümüz geri qaytarmalıyıq.
Ancaq müharibə ilə. Başqa
yol yoxdur. Bir misal da var idi, deyir, "Allah, allah!”
deməklə donuz darıdan çıxmaz.
- Seyran
müəllim, "Nekroloq” romanında Qarabağ əlillərindən
də yazmısınız. Bu gün bəziləri deyir ki,
Qarabağ əlillərinə birmənalı münasibət
yoxdur, onlar incidilir və s...
-Yox,
Qarabağ əlilləri niyə incidilir ki? Ola
bilər kimsə, haradasa alçaqlıq edir, hansısa məmur-filan.
Amma mənim neçə qohumum var, hamısına
maşın, ev veriblər. O qədər
tanıdığım adamlar var ki, dövlət onlara ev tikir. Qarabağ əlillərini
incidənlərdə azərbaycanlı qanı yoxdur.
- Qarabağ əlilini incidən şəxsin
qanı bizim qandan deyil?
-Bəli.
Eləsinin qanını içmək olar.
İştahan çəkdi-çəkmədi.
- Bir ara
Yazıçılar Birliyi cəbhə xəttinə getmək
üçün təşəbbüs göstərmişdi.
O məsələ nə yerə qaldı?
-O işə
Nəriman Həsənzadə baxır. Təxmini
10 ay əvvəl mən özüm getmişdim. Əsgərləri düzdüm sıraya, təxmini
30 nəfər idi. Komandirləri də
subay idi, özləri də. Onlarla
yaxşı söhbət etdik. Özü
də mənim orada polkovnik dostum var, təsadüfən
gördüm. Fövqəladədə çalışır.
Mən özüm xahiş etdim, dedim təsadüfən gəlmişəm,
mamamı (atamın bacısını) görməyə gəlmişdim.
Amma gələn dəfə hazırlıqlı
gələrəm. Uşaqlardan biri
qayıtdı ki, Seyran müəllim siz, bəlkə gələn
dəfə gələndə biz burda olmadıq. Dedim,
harada olacaqsınız? Cavab verdi ki, Yerevan
tərəfdə-filan. Xoşuma gəldi. Mən də düşündüm ki, bunu
paylaşım.
Ümumiyyətlə, mən kampaniya xarakterli şeyləri
xoşlamıram. Özün yekə kişisən, imkanın var, gedirsən
get, getmirsən getmə.
- Qarabağ hadisələrində
çox məqamlar oldu ki, Azərbaycan xalqının
yaddaşında mənfi iz qoydu. Sizə ən
çox təsir edən hansı oldu?
-Mən
bölə bilmərəm. Elə
bütünlükdə Qarabağ və onun ətrafında
olan hər şey. Elə şey yoxdur ki,
adama təsir etməsin.
- Hadisələrin bu şəkildə
cərəyan etməsində o vaxtkı rəhbərliyin də
məsuliyyəti var idi. Bütün məsuliyyəti
rəhbərliyin üzərinə atmaq olarmı?
-O
vaxtı SSRİ hökuməti var idi. Deyir, imam
üçün ağlayanda gərək yezid
üçün də yer qoyasan. Amma hər
halda diribaşlıq nümayiş etdirmədilər,
günahları çoxdur. Bunu dəqiqliyi
ilə deyə bilmərəm. Çünki
SSRİ kimi nəhəng imperiyaya qarşı Azərbaycan nə
edə bilər?
1992-ci ildə Mərkəzi Komitənin orqanı olan
"Bərəkət” qəzetində sonuncu səhifəni
bizə vermişdilər. Həftədə bir dəfə
ayrıca "Kasıb” adlı səhifə ilə
çıxırdıq. Həmin qəzet
14 nömrə çıxdı. Məsələn,
1992-ci ilin iyunun 2-də çıxan 4-cü nömrəsində
qeyd edilmişdi - "Azərbaycan kasıblar cəmiyyətinin
pənahı (orqanı)”, "Qəzetin əsası ibtidai
icma quruluşunda qoyulmuşdur”, "qiyməti – kasıbın
olanından”, "ayda-ildə bir dəfə
çıxır”, "ünvan Azıx mağarası” ...
Orada çox şeylər var idi. Məsələn,
"Soruşun cavab verək”, "Tapmaca desəm,
taparsanmı?” adlı rubrikalar var idi.
- Qəzetdə Qarabağla
bağlı nələrsə yer almışdımı?
- O qədər
şeylər var idi ki qəzetdə. Məsələn,
"Kim deyər, erməni nədən əmələ gəlib?”,
"Kim deyər, icra hakimiyyəti yaxşıdır, yoxsa
raykom?”, "Kim deyər, parlament yaxşıdır, yoxsa Milli
Şura?”, "Kim deyər, Şuşanı neçəyə
satıblar?”, "Kim deyər, Azərbaycan xalqı nə vaxt
ayılacaq?”, "Kim deyər, Xankəndindən Yerevana
neçə kilometrdir?” və s. suallar var idi.
Satirik-yumoristik qəzet idi, "Molla Nəsrəddin”yönümlü. Bir dəfə
lağlağı üçün elan verdim ki, "Kasıb”
qəzetinin redaksiyası Mirzə Ələkbər Sabirin sabun
bişirdiyi tiyanı axtarır. Kim onu gətirsə,
50 min manat mükafat veriləcək. Redaksiya
tiyanla dolmuşdu. Bakının kəndlərindən
köhnə tiyan gətirmişdilər ki, bax bunda bişirib.
Amma heç kim başa düşmədi
ki, burada söhbət tiyandan getmir axı.
"Kim deyər, Allah niyə başımıza daş
salıb, qalmışıq altında?” – bunlar
hamısı sənin dediyin dərdlərdi. "Kim
deyər, Babək bu gün sağ olsaydı, Qarabağın əldən
verilməsinə görə kimin üzünə
tüpürüb, onun balaca tikəsini qulağı boyda
edərdi?”, "Kim deyər, müharibə vaxtı
çoxuşaqlı ana olmaq yaxşıdır, yoxsa sonsuz?”,
"Kim deyər, dünya nə vaxt dağılacaq?”, "Kim
deyər, Qarabağ uğrunda döyüşlərdə
güllə adamın dizinə dəysə
yaxşıdır, yoxsa təpəsinə?”.
Mən deyərdim ki, "Bərəkət” qəzetini
bizim "Kasıb”a görə alırdılar. "Alqışlar,
qarğışlar” adlı rubrikada deyilirdi – "Səni
görüm hakimiyyətə gələsən, gələsən-gedəsən,
gələsən-gedəsən”, "Səni görüm,
Moskva mehmanxanasının damından öz xalqına güllə
atasan”, "Səni görüm, vətənə
qayıtmağa üzün olmasın”, "Səni
görüm parlamentdə ikitərəfli sətəlcəm
olasan, sonra da səsin batsın”, "Səni görüm xərçəng
xəstəliyinə yox, vəzifə xəstəliyinə
tutulasan”, "Səni görüm xalqın yolunda yanasan,
yanasan, yanasan kül olasan”.
- Seyran müəllim, SSRİ
Müdafiə Nazirliyində tərcüməçi işləmisiniz.
Bu necə baş vermişdi?
-
Bişkekdə. Orada Ali Təyyarəçilik Məktəbi
var idi. Həmin məktəbdə SSRİ
məkanından olan uşaqlar gəlib, təyyarə sürmək
öyrənirdilər. Bütün ərəb
ölkələrindən, Əfqanıstandan, Şərqi
Avropa ölkələrindən gələnlər var idi.
Mən orda əfqanlarla tərcüməçi
işlədim. Gündə 6 saat müəllim leksiya
oxuyurdu, fars dilindən ruscaya və əksinə
tərcümə edirdim. Leytenant kimi. 180
manat da maaş alırdım. Sonra bitirdim, ölkəyə qayıtdım.
- Bəzən "xalq
diplomatiyası”nı qabardırlar. Bu vacibdirmi?
-Bu da bir
cəhd idi, etdilər, gördülər boş şeydir. Münaqişə silahla, zorla həll edilməlidir.
Rusların bir sözü var idi, nə ilə xəstələnmisənsə,
onunla da müalicə olun. Silahla
alıblar, silahla da geri qaytarmalıyıq.
- Qarabağdan olmayan azərbaycanlıların
qarabağlılara münasibətini normal hesab edirsinizmi?
-Elə götürək mənim öz nəslimi, heç kəsin xətrinə dəyməsin. Biz Muradxanlı tayfasıyıq. Təxminən 1200 nəfəri keçmişik. Orada da görürsən ki, kimisə bəyənmirik. İndi deyirlər də, qaçqınlar gəldi, yerləşdi. Bəzən deyirlər ki, qaçqınlar bizdən yaxşı yaşayır. Allah səni qaçqın eləsin, get hamımızdan yaxşı yaşa. Qaçqının yaşayışı nə olacaq? Vətən olmayandan sonra sən kimsən? Füzuli yerində olanda mən Bakıda heç kəsi bəyənmirdim, yekə-yekə gəzirdim. İndi yetim quzu kimi büzülüb yatıram. Millətdi də, bu olan şeydir. Elə şeylərə fikir verməyin. Hamıda var, bizdə də olacaq. Qaçqın necə səndən yaxşı yaşaya bilər? Elə bir müddət əvvəl bir yataqxana yandı. Necə olur bəs bu? Sənin Allahın yoxdur? Qaçqınların hamıdan yaxşı yaşadığını deyənlər, qaçqın olmayan qonşusuna da yəqin deyir ki, buna bax, köpəkoğlu maşın aldı. Yəni bu insanın xisləti budur. Onun üçün qaçqın, qardaş, qohum-qonşu fərq etməz. Kimsə ondan yaxşı yaşasa gözü götürməyəcək. Gözü götürməyənlər isə ingilislərdə də, ruslarda da, azərbaycanlılarda da var.
Aqşin
KƏRİMOV
Aysel ASLAN
Ədalət.-2019.-16 yanvar.-S.5.