“Dünyaya çıxmaq
üçün əlləşən adam deyiləm...”
Yazıçı Aqil Abbasla
müsahibə
Adalet.az millət vəkili, yazıçı Aqil
Abbasın "Ədəbiyyat qəzeti"nə verdiyi
müsahibəni təqdim edir.
- Aqil müəllim, 70-80-ci illər ədəbi
nəslindənsiniz. O vaxt ədəbi proses necə idi? Çap məsələsində çətinliyiniz
olurdumu?
- Həmin
vaxtlar çap olunmaq qeyri-mümkün idi. Gərək
böyük dayaqların olaydı. Arxanda
nüfuzlu şair-yazıçı durmalıydı. O
zaman ədəbiyyat özü də mafiya kimi idi. Mühitin içinə düşmək, çap
olunmaq çətin olurdu. Amma deyim ki, o qədər
də dəhşətli deyildi vəziyyət. Çətinlik olsa da, çap oluna bilirdin. Məsələn, "Ulduz” juranlı gənclərə
yer ayırırdı, yeni imzaların yazıları orda
çap olunurdu. Ədəbi dərnəklər
vardı, gənc yazarları bir araya yığırdı.
Yeni imzalardan ibarət almanaxlar çap olunurdu.
Gənc yazarların ilk kitabları nəşr
edilirdi. Nüsrət Kəsəmənli, Siyavuş Sərxanlı
və başqa nüfuzlu adamlar ədəbiyyata təzə gələnlərə
dəstək olurdu. Sonra Əkrəm Əylisli "Azərbaycan”
juranlında baş redkator oldu, gənclərə böyük
bir meydan verdi.
- Siz ilk dəfə harda çap
olundunuz?
- İlk hekayəm "Şirinlik” "Ədəbiyyat qəzeti”ndə
çap olundu.
Sabir Əhmədli sağ olsun, bəyəndi və
məmnuniyyətlə çap elədi.
- O
dövrün çətinliklərindən
danışdınız. Deyəsən, sizin də
çap probleminiz olub. "Evləri köndələn
yar” povestinizi deyirəm...
- Onun
çapı uzun çəkdi. "Evləri
köndələn yar” povestimdə Qədir Rüstəmovun
obrazını yaratmışdım. Povesti
1971-ci ildə yazmışdım.
- Bildiyimə
görə, povestin təməli dərs otağında
atılıb... O povestin maraqlı tarixçəsi olub...
- Hə,
o tarixçə belə olmuşdu... Bəxtiyar
Vahabzadənin dərsində oturmuşduq. Pəncərə
açıq idi, küçədə Qədirin səsini
eşitdim. Dəftərə "Sona
bülbüllər” haqda cızma-qara elədim. Sonra yazdığımı Bəxtiyar Vahabzadəyə
verdim. O da oxudu və çox xoşuna gəldi.
- Elə
bu əsərin də çapı baha-başa gəlib...
- Elədi...
Deməli, Bəxtiyar müəllim onu aparıb verdi
"Ulduz” jurnalına. Əhməd Cəmil
"Ulduz”da işləyirdi, məni yanına
çağırdı, dedi ki, burda bıçaqlanma yeri var,
bu Komsomola yaraşmaz, gəl bu hissəni çıxardaq.
Dedim ki, bəs əsərin əsas yeri odur, onu çıxartsam,
heç nə qalmaz. Nə isə,
söz-söhbət getdi. O səhnəyə görə
əsəri çapa vermədilər.
- Sonra nə oldu bəs?
- Yazıçı Anarla qonşu idik. O zaman heç məni
tanımırdı. Bir dəfə
rastlaşdıq, nə yazdığımla maraqlandı.
Mən də bu povestdən danışdım.
Maraqlandı, dedi, ver oxuyum. Povesti oxuyub bəyənmişdi və
mənə dedi ki, bunu mütləq çap etmək
lazımdı. Ona çap problemini danışdım, dedi, həll
edərik. "Ulduz”a göndərdi, dedi, Yusif Səmədoğluya
deyəcəm çap etsinlər. Amma yenə
çap olunmadı. Mən də
üstünə düşmədim. Aradan bir az vaxt keçdi, yenə Anarla rastlaşdıq.
Dedi, bəs niyə povestin çap olunmadı. Dedim,
xəbərim yoxdu. Bərk əsəbləşdi.
Zəng elədi redaksiyaya, onlara bunun səbəbini
soruşdu. Ardınca mənə zəng elədilər.
Dedilər ki, kim sənə deyir çap
olunmayacaq. Povest çap olunacaq, darıxma.
Hə, beləcə, povest 10 il sonra
çap olundu. Amma ondan əvvəl hekayələrim
çıxmışdı.
- "Evləri
köndələn yar” sizə məşhurluq gətirdi...
- Elədi.
Bilirsiniz, cavan yaşda povest yazmaq çətin
idi. Hər cavan yazıçının
povestini də çap etmirdilər. O povestimə görə
xeyli məktublar gəlirdi redaksiyaya. Poçt
işçisi məktub daşımaqdan bezmişdi,
söyürdü (gülür) Demək olar ki, o məktubların
80-90 faizini oxudum. Əsas yazanlar gənclər
idi. Sevgi, romantika ab-havasında məktublar
yazmışdılar. Mən də o zaman əsəri
çap etməyə imkan verməyənlərə, mane
olanlara deyirdim ki, bəs deyirdin bu əsəri çap etsən
gözdən düşəcəksən. Nə
oldu bəs? Bu oxucu rəyləri nədi?
Mən o məktubları saxlayırdım.
Ağdamda yandı getdi.
- Bu məşhurluq
sizə problem yaratmadı ki? Yəni bəzən populyarlıq
qazanmaq növbəti əsərləri yazmaqda çətinlik
yaradır...
-
Doğrudur. "Evləri köndələn yar”
əsəri çap olunandan sonra bir müddət yazmaqdan
soyudum. Aylar sonra "Ən xoşbəxt adam”
povestini yazdım. "Ulduz” juranlında
çap olundu. Bu povestdən sonra ard-arda
hekayələr və povestlər yazdım.
- Şeir də
yazmısınız... Bu nəsr əsərlərindən
əvvəl olub, ya sonra?
- Mənim
ilk yazım nəsr olub. Elə haqqında
danışdığımız "Evləri köndələn
yar” povesti. Əsasən hekayə, povest
yazmışam. Arada şeirlər də
yazmışam. Daha doğrusu,
yazmamışam, əzbərimdə olub, dost-tanışa
demişəm. Heç bir şeirimi qələmlə
yazmamışam. Dostlarımın çoxusu
onu kağıza almışdılar. Rasim Qaraca şeirlərimi
yığıb "Alatoran” jurnalına vermişdi. Başqa bir dostum da "Ulduz” jurnalında məndən
xəbərsiz çap etdirmişdi. Yəni
həmişə dostlarımın sayəsində şeirlərim
işıq üzü görüb.
- Gözəl şeirləriniz
vardı. Niyə şeirlə davam eləmədiniz?
- Cavan
vaxtının şeirləri idi. Qız aldatmaq,
qızların könlünü almaq üçün şeirə
baş qoşmuşdum (gülüşmə).
- Şair olmaq istəmədiniz demək. Bildiyimə görə, evdə
ədəbiyyatçı olmağınızı istəmirlərmiş...
- Evdəkilər
mənim həkim olmağımı istəyirdilər. Tibb Universitetinə sənədlərimi vermişdim.
Kiçik dayımla buraxılışa gedəndə
birdən ağlıma gəldi ki, məndən həkim olmaz,
geri qayıtdım. Sənədlərimi ədəbiyyat
fakütləsinə vedim. Evdə də
bunun üstündə dava düşdü. Amma mən ədəbiyyatı sevirdim. Ona görə də o fakültədə oxumaq istədim.
Oxuya-oxuya da yazılar yazır, qəzetlərdə
çap olunurdum.
-
Çox erkən vaxtlardan yazmağa başlamısınız.
Tez də məşhurlaşmısınız.
Hətta Komsomol mükafatını da sizə gənc
yaşlarında veriblər. O mükafata görə bir az narazılığınız olub deyəsən....
Onun tarixçəsi necədi?
-
Narazılıq deyildi. Deməli, 1988-ci ildə
"Günah” adlı kitabımı təqdim etdilər Lenin
Komsomol mükafatına. Mən də o
mükafatı aldım. Mükafatı
alandan sonra məndən müsahibələr alırdılar.
"Gənclər” qəzetindəki müsahibəmdə
soruşdular ki, mükafatı almağa sevindinizmi. O zaman
dedim ki, əgər bu mükafatı Ramiz Rövşəndən,
Vaqif Bayatlıdan sonra alsaydım, çox sevinərdim. Onlar məndən istedadlı adamlardı, necə
olur ki, mən alıram, onlar almır? Bir az
da problem yaratmışdı bu sözüm.
- Aqil müəllim, sizi tanıyanlar,
dostlarınız deyir ki, o, çox koloritli, yumor dolu
insandır. Hətta İradə xanıma
(yazıçı, Məmməd Arazın qızı İradə
Tuncay nəzərdə tutulur – red) elçi getdiyinizdə rəhmətlik
Məmməd Arazla Füzuli üstündə münaqişə
düşdüyü deyilir. Necə idi o əhvalat?
- Elə
şey olmayıb. Mən bir az
qabartmışam. Biz Bayat kəndindənik, atamın da
üç sevdiyi şair var: Nizami Gəncəvi, Sabir, Səməd Vurğun. Atam
bunları əzbər bilirdi. Deyirdi ki, o
biriləri şeir yazıb. Onun
üçün göydən gələn üç şair
var idi, vəssalam. Deməli, elçilikdə
də Füzuli söhbəti düşdü. Bir az mübahisə yarandı. Məmməd Araz da
dedi ki, məndən qız almağa gəlmisiniz, yoxsa dava eləməyə?
(gülür). Yəni
sözündən belə çıxdı ki, məndən ədəbiyyat
davası eləyirsən?
- Ən məşhur romanınız "Dolu"dur. Hətta roman əsasında
film də çəkilib. Müxtəlif rəylər
aldınız, kimiləri çox təriflədi, kimiləri
də tənqid etdi. Müsahibələrinizin birində
demişdiniz ki, romanın detallarını siqaret
qutularının üstünə yazmışam...
- O zaman
Türkiyədə idim. Kağız tapa
bilmirdim. Ya siqaret qutularının
üstünə yazırdım, ya da qəzetin
qırağına qeyd edirdim. Rəşad Məcidin
gözünün qabağında olub bu. Rəssam "nabroska”
eləyən kimi mən də beləcə xırda-xuruş
qeydlər edirdim.
- Sonra o
qeydlər romana çevrildi...
-
Ağdam işğal olunandan o roman beynimdə idi. Ayrı-ayrı şeylər yazmışdım.
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz”,
"Qiyamət gecəsi” və s. Hiss edirdim ki, bu roman
yavaş-yavaş içimə yığılır. Günlərin birində Elməddin adında bir
döyüşçü ilə çay içirdik. O
mənə bir əhvalat danışdı. İki dost əsgər
olub, dalaşıblar. Müharibədə biri
ölüb, o birisi də bunu daşıyıb. Bu əhvalatı mənə danışdı, səhərisi
romanı yazmağa başladım.
- Bəs nə vaxtsa müharibə
mövzusuna təkrar qayıdacaqsınızmı? Bir dəfə
demişdiniz ki, müharibə haqda cəmi 10 faiz
yazmışam, hamısını yazsam, aləm dəyər
bir-birinə. "Dolu”nun davamı olacaqmı?
-
Davamı olmayacaq yəqin ki. Başqa bir
mövzuda yaza bilərəm. Amma müharibə
orda mütləq olacaq. Bilirsiniz, indi
böyük həcmdə nəsr oxunmur. Daha
yığcam formada nəsə yazmağı
düşünürəm. İkincisi, sualınıza gələndə...
Elə şeylər var ki, onları yazmaq olmur,
aləm bir-birinə dəyə bilər. Adam
hər bildiyini yazmaz. Bu olmaz.
- Aqil
müəllim, sevimli yazıçınız Mirzə Cəlildir...
- Mirzə Cəlil stolüstü kitabımdır. Mən Mirzə
Cəlil məktəbinin davamçısıyam. Mənim bütün əsərlərimdə ironiya
var. Bu da Mirzə Cəlildən gəlir. Ümumiyyətlə,
düşünürəm ki, Mirzə Cəlili, Haqverdiyevi,
Üzeyir Hacıbəyovu oxumayan heç vaxt yaxşı yaza
bilməz. İndiki gənc yazarlar elə
ancaq Den Braun, Kafka adı çəkirlər. Azərbaycan dilini bilmir bu uşaqlar. Çünki bu dildə oxumayıblar. Yazdıqları da tərcümədən
oxuduqları kimidir. Azərbaycan dilinin
gözəlliyini, dərinliyini, incəliyini bilmirlər.
Çağıraq bu dəqiqə gənc
yazarların çoxusunu, görək nə qədər
sinonim, antonim sözlər bilirlər. Bir
cümlədə iki eyni sözü işlətməzlər
axı. Hətta nəinki eyni sözü
bir cümlədə. Hətta bir abzasda da
işlətməzlər. Bu
yazıçı işi deyil. Amma onlar
bilmirlər və bu səhvləri həmişə təkrar
edirlər. Biri cümlədə "müvəffəqiyyət”
sözünü on dəfə yazır, bir dəfə də
"uğur” yaz da…
- Oxuyursunuz gəncləri?
-
Cavanların demək olar hamısını oxuyuram. Şərif
Ağayar, Kəramət Böyükçöl, Aqşin
Yenisey, Seymur Baycan, Ayxan Ayvaz, Oğuz Ayvaz, Eminquey sevdiyim imzalardı.
Sizə bir şey deyim. Gəncləri
tənqid etmək olar, amma qolunu-qanadını qırmaq olmaz.
Mən sadəcə dostcasına onlara iradımı demişəm...
- Postmodernizm haqda nə
düşünürsünüz?
- Mən
bilmirəm o postmodernizm nədir. Yazıçı
yazısını yazar, onun janrını tənqidçi
müəyyən edər. Yazıçı
qarşısına məqsəd qoymaz ki, mən postmodern mətn
yazacam. Bu mənim üçün
anlaşılmaz bir şeydir.
- Sevirsiz o cür postmodern mətnləri?
-
Xoşuma gələnlər olur. Məsələn,
mənim üçün Azərbaycanda ən gözəl
postmodernist yazıçı Kamal Abdulladır. Azərbaycan ədəbiyyatından kənara da
çıxa bilib və orda da qəbul olunub.
-
Yazıçı və millət vəkili.
Özünüzü daha çox hansı sahədə hiss
edirsiniz?
- Mən yazıçıyam. Millət vəkilli
müəyyən dövr üçündür. Əslində
şairlər, yazıçılar, rəssamlar millət vəkilləridir.
Millət vəkili iki cürdür: rəsmi, qeyri-rəsmi. Bu,
şərəfli bir addır.
- Aqil müəllim,
son sualım: Nobel mükafatı qazanmaq istəyiniz olub?
-
Nobel siyasi mükafatdı. Heç bir azərbaycanlıya o
mükafatı verməzlər. Məsələn, İsa
Hüseynova Nobel düşürdü, amma vermədilər. Mənə
gəldikdə isə... Dünyaya çıxmaq
üçün o qədər əlləşən adam deyiləm.
Söhbətləşdi: Dəniz
Pənahova
Ədalət 2019.- 22 yanvar.- S.4.