YALANLA DOĞRUNUN
KƏSİŞMƏ NÖQTƏSİ
Kamal Abdullaya görə,
bu, Füzulidə hətta üst-üstə düşür
Diqqətli oxucuların
yəqin ki, yadındadı. Mən çox böyük maraqla oxuduğum və müəllifi də Kamal Abdulla
olan "Mənim Füzulim” kitabı barəsində bir neçə yazı yazmışam. Daha doğrusu, kitabdakı bütün esselər barəsində bir oxucu olaraq fikirlərimi
ayrıca yazı şəklində ifadə
etməyə çalışmışam.
Bu, həmin esselərin sonuncusu olan "Məndə Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var” barəsində düşüncələrimdi. Və mən onu digər yazılarımdan fərqli
olaraq daha çox özümlə söhbət kimi qəbul etdim. Yəni hörmətli Kamal müəllimin dediyi paradoksa istinad edərək mən hardasa Füzulinin bir zərrəsi olmaq fikrinə düşdüm.
Bu nə
boyda iddiadı? Onu kənara qoyub demək istəyirəm ki, bu elə həm
də Füzulidən
əxz elədiyim
"Şair sözü,
əlbəttə, yalandır”
fikrinə birbaşa güvənməyimin nəticəsidir.
O güvəncdən çıxış
edərək mən də bu qənaətə
gəlmişəm ki,
bütün şairlərin
sözlərini təkcə
şah damarı deyil, elə nöqtə-vergülü də
hardasa yalandır. Elə ona görə
də şairə, şairliyə bir az fərqli münasibət var, olsun...
Bəli, qayıdıram
mətləb üstünə.
Yəni Füzulinin Məcnundan da artıq, böyük Məcnun olmasına. Və demək istəyirəm ki, burada söhbət məcnun-dəli yozumu yox, məhz Məcnun, yəni aşiq, sevdalı olan birisindən gedir. Həmin o Məcnun da
sevənlərin, sevgilərin
əlçatmazıdı. Necə ki, Leyli
zərif cinsin sevən və sevginin qurbanı olan inanc yeridisə,
Məcnun da bütün dövrlərdə
öz zirvəsinə
yüksələ bilmiş
sevgi Tanrısıdır
mənimçün. Amma mənim
həmin sevgi Tanrım Füzulinin qələmiylə mənə
sevdirildiyi kimi, Füzulinin özünün
də sevə-sevə
tanrılaşdırdığı və sonda da
bununla barışmayıb
özünü onun kölgəsindən daha yüksəyə qaldırmasıdır
- bütün o məcnunluğun
ifadəsi, təntənəsi.
Yəni mən bir oxucu olaraq
Kamal Abdullanın təqdimatında dərk etdim ki, Füzuli
son məqama qədər Məcnunla ya yanaşı dayanır, ya özü Məcnunu kənardan izləyir. Yalnız Məcnin Leylinin anası vasitəsilə göndərdiyi
məktubu oxuyub ona qovuşmaq üçün Ölümü
seçib qəbul edəndən sonra Füzuli bir şair kimi sanki silkələnir. Hiss edir ki, Məcnun onu üstələdi, özünü sevgisinə
qurban verdi.
Leyliyə qovuşmaq üçün
ölüm ona vüsal yolu oldu. Bax, burda Füzuli
dözmür. Özünü artıq Məcnunu yaradan, idarə edən, təqdim edən müəllif hüququndan istifadə edərək vurğulayır
ki, "Məndə Məcnunda füzun aşiqlik istedadı var”! Və ardınca da vurğulayır
ki, aşiq elə mənim özüməm, Məcnunun
isə adı var. Deməli, Füzuli bu etirafıyla həm müəllif hüququnu qorumuş olur, həm də özünün bir sevdalı qısqanclığını dilə
gətirir. Oxucunun Məcnuna
olan sevgisini özünə yönəldir,
diqqəti özünə
çəkir.
Bu yerdə yadıma
Kamal müəllimin həmin
essenin əvvəlində
dediyi "Füzuli paradoksu” qədim yunanlardan gələn və özü də yunan olan
Enimendisin bir fikrini salır. Bu yunan alimi vurğulayırdı
ki, bütün yunanlar yalançıdır”.
Əslində burda müəyyən
mənada təhqir də var, həqarət
də var, düşünməli məqam
da. Ona görə ki,
fikri səsləndirən
milliyyətcə, əslən
yunandı. Əgər bu
onu dilə gətirirsə, deməli,
yalanla həqiqəti üz-üzə qoyur, qarşılaşdırır. Bu, mümkün olmayan
bir gerçəklikdi.
Yəni bir millət bütünlüklə
yalançı ola bilmədiyi kimi, bir millət
də bütünlüklə
dürüst ola bilməz. Bax, paradoks da burdan
ortaya çıxır.
Fikri dinləyən düşünməyə
məcbur olur. Doğrudanmı, bütün yunanlar
yalançıdır və
yaxud əksinə?
Təbii ki, bu sualın
özü uzun-uzadı
müzakirələr tələb
edən, fərqli yanaşmalar ortaya çıxaran bir fikrin sambalını göstərir. Elə Füzuli də məhz "İnanma, şair sözü yalandır” deyəndə və yaxud da "Məndə Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var, söyləyəndə həmin
o paradoksu o qədər
incə bir şəkildə bizə təqdim edəndə istər-istəməz hamı
sualın ətrafında
birləşir və düşünür. Doğrudanmı, Füzuli kimi nəhəng bir şair bu fikri
deyir və bütün şairlərin
sözünü yalana
yozur. Və
yaxud özünü Məcnundan üstün tutur?
Bəli, mən Kamal
Abdullanın "Mənim
Füzulim” kitabındakı
son esseni də dərk etdiyim səviyyədə həzm edərək bütövlükdə bu
qənaətə gəldim
ki, böyük sevgi və maraqla
mütaliə etdiyim əsər mənə Füzulini bir daha tanıtdı. Onun bilmədiyim və bəzən də barəsində düşünmədiyim elə
çalarlarını, elə
qatlarını açıb
göstərdi ki, bunun üçün ancaq və ancaq
müəllifə minnətdar
oldum.
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət.- 2020.-
21 aprel.- S.5.