“Başqasının gücüylə rəssam,
bəstəkar, yazıçı olmaq olmaz”
"Xanım sözü” rubrikasının
növbəti qonağı şairə, pedaqoq Kəmalə
Abiyevadır.
-Karantin günlərini necə keçirirsiniz?
- Karantin qaydalarına əməl edirəm. Evdəyəm.
Evdən çıxmağa çox da meylli deyiləm.Hərdən
gərginləşirəm. Vəziyyət üzücü,
yaşamaq gözəldir. Mütaliə edir, xəbərləri
izləyir, köhnə sovet filmlərinə baxıram, sosial
şəbəkə, yazılarım var, kitab
hazırlayıram, tərcümə edirəm, ev işləri
görürəm, dərslərə başlamışam. Nəvəmlə
vaxt keçirirəm, dərsləriylə, daha çox da
riyaziyyatla məşğul oluram.Elə bilirəm riyazi biliyi
olmayan, ya zəif olan adamın məntiqi də zəif olur.
- Yaradıcılıqdan əlavə
pedaqoqsunuz. Hansı fənni tədris edirsiniz?
- Ailəmizdə müəllim çox olsa da,
fizika müəllimi olmaq ağlımdan keçməyib. Sadəcə
dəqiq elmlərdə də birincilərdən idim. Anam fizika –riyaziyyat fakültəsini Stalin təqaüdü
ilə bitirən ilk bir –neçə tələbədən
biri, qızlardan isə ilk tələbə olub. Ədəbiyyatı
da sevib, bütün şairlərin şeirlərini əzbər
bilirdi, şeir yazırdı. Hələ də şeir dəftərləri
məndədi. Amma dəqiq elmlərin dəlisi idi. Heyrət
edirdim: insan bu qədər riyaziyyatı, fizikanı sevə bilərmi?
Bax,bu sahəyə getməyim onun basqısı ilə oldu.
-Uzun illərdir müəllimliklə məşğulsunuz.
Elə zaman olubmu sıxıcı gəlsin sizə?
- Məktəbi, şagirdləri sevdim. Müəllim
kimi sevildim. İllər necə keçdi, bilmədim. Təhsilin
təcrübə sahəsinə dönməsi ruhumu
sıxır. Kurikulumu bəyənmirəm. Sovet təhsil
sistemində oxumuşam, işləmişəm, bəlkə
ondandı –deyə düşünürəm.Amma çoxluq
narazıdır. Summativ qiymətləndirmələr
şagirdlərdə məsuliyyət hissini azaldır, nitq,
yazı, gündəlik oxumaq kimi vərdişlər arxa plana
keçib. Çox sıxıcıdı. Bu başqa bir
mövzudu.
-İkinci aydır ki, məktəblərdə
dərs yoxdur. Siz bu cür boşluğu necə doldurursunuz?
Şagirdlərlə bu baxımdan hər hansı əlaqəniz
varmı?
- Tək mən yox, bir çox müəllimlər
dərslərin davamına başlayıb. Yenə də fizika
dadımıza çatır. Anam deyərdi ki, elm fizikadır.
-Şeirlərinizə bəstələnən
mahnıları nəzərə alsaq sizin özünüzdən
çox məşhurdur. Hətta bəzilərini az qala hər
kəs bilir. Necə hisdir mətnin imzadan daha məşhur
olması?
- Bütün şairlər sözlərinə
mahnı olmasını istəyir. Amma Xalq artisti Aygün
xanım Səmədzadənin bəstəsində -"Məktəb
illəri " kimi bir dəfə oxunmaqla bu qədər məşhur
olan mahnılar çox olmur. Onlarla kitabla, efirlərə
çıxmaqla, müxtəlif tədbirlər keçirməklə,
ya cürbəcür fəxri – fərmanla və nələrləsə
bir mahnı mətni ilə qazandığım məşhurluğu
qazana bilməyənlər var. Maddi imkanın varsa, reklam edərsən
özünü, amma mənasız sözü sevdirə bilməzsən.
-Bu mahnılar haqqında, onların yaranma səbəblərindən
danışardınız.
- 80- ci illərdə bütün
qəzet, jurnal, almanaxlarda yazılarım olardı. 88 – ci ildə
"Yazıçı” və "Gənclik”nəşriyyatlarında
kitabım çıxmalıydı. Rəylər də
yazılmışdı. Eləcə iki qovluq şeirlərim
qaldı. Oqtay Kazımi ilə ilk mahnılarım artıq
dövlət televiziyasında səslənirdi. N.
Qasımova, A. Ağayev, Z. Məmmədova, A. Haşımova
ifa edib. 88 - ci il hadisələrindən sonra 15 ildən
çox zaman kəsiyində mən heç bir mətbu
orqanında görünmədim. Ədəbi mühitdən
uzaq düşdüm. Ağır gəlirdi şeir çap
etdirmək bu qədər ağrılar varkən. Bacım
şeir dəftərimi gizlicə Aygün xanıma verməsəydi
1999 – cu ildə "Məktəb illəri ", eləcə
də digər mahnılar yaranmazdı. İmzam məhz
mahnı mətnləriylə yenidən göründü. Elə
onda da A. Səmədzadə "Niyə şeirlərini bu dəftərlərdə
saxlayırsan?-dedi. Həmin vaxtlarda 80 – ci illərin
dostlarından istedadlı şairimiz Zülfüqar Şahsevənliylə
rastlaşdım təsadüfən. Onun təkidi və
redaktorluğu ilə "Gənclik” nəşriyyatında"Yağış
yağır bu şəhərə”kitabım
çıxdı. Ancaq yaxın ətrafım bildi.
”Yağış"mahnısı da məşhur oldu.
Özün sözündən məşhur olmaqdansa,
sözün özündən məşhur olsa
yaxşıdır.
-Əksər mahnılarımızın
sözləri çox bayağıdır. Sizin kifayət qədər
əlaqəniz var, şeirlərinizə mahnı bəstələyənlər
sizə hörmət edir. Bəlkə bu əlaqələrinizdən
istifadə edib mahnı mətnlərimizi xilas edək?
- Mahnı əsərdi. Musiqi
zövqünün formalaşmasında ən vacib janrdı.
Mahnının auditoriyası çox böyükdü. O
biabırçı mətnlər birbaşa qavrama zərbə
vurur. Arada belə söhbətlərimiz olur müğənnilərlə.
Verilişlərdə demişəm, hətta yazım da var.
Sözlərə önəm verən
ifaçılarımız var. Bəziləri yüngül,
bayağı sözlərin asan
anlaşıldığını, tez şöhrət gətirdiyini
düşünür. Məşhur olanları olur, amma tez də
unudulur. Kamalın bəstəsi olan "Özün
günahkarsan” çətin mahnıdı. Bu sözlərə
hər bəstəkar musiqi yazmazdı. Amma sevilir illərdi.
Dediyiniz kimi mətni əzbər bilirlər. Sözü də,
musiqisi də, özü də bayağı olanlar da var. Oqtay
Kazımi ilk mahnını yazanda o qədər həyacan
keçirirdim. Bədii Şura vardı, icazə verməyə
bilərdilər. İndi xərc çəkir klip çəkdirir,
ödənişlə harda istəsə səsləndirə
bilir. Burda bəstəkarın da yanaşması önəmlidir.
Bu bayağı mahnıları adətən ifaçılar
özləri yazır. Məncə TV –lər də ciddi
yanaşmalıdır bu məsələyə. İndi bu məsələyə
diqqət verilir məncə, efirləri bayağılıqdan
uzaqlaşdırmağa çalışırlar. Heç bir
pul xalqın düşüncəsinə, mənəviyyatına
, musiqimizə, sözümüzə vurulan ziyanı ödəyə
bilməz.
- Qızınız və qardaşınız
da yaradıcılıqla məşğuldur.
Yaradıcılıqla məşğul olan başqa
doğmalarınız da var?
-
Yazıçımız yoxdu, amma jurnalistimiz, musiqiçimiz
var. Böyüyən nəslimizdə olacaq. Məsələn,
İzel çox meylliydi, nağıl danışır,
şeir yazır arada. Amma indi
aşpazlığa meyl edir."Restoran açacam, öz
brendim olacaq” – deyir.
-"Dəli Kürdə” bir epizod var. Deyir, niyə qəssab
oğlu hökmən qəssab olmalıdır. Müqayisə
bəlkə də kobud çıxar. Niyə
Azərbaycanda yazıçı və şairlərin
övladları da şair, yazıçı olur?
- Dünya
ədəbiyyatında da var, bizdə də. Bu o
demək deyil ki, bütün yazıçıların
övladları yazıçı olur. Amma
şair, yazıçı övladı olmaq şansdır.
Sabir Yusifoğlunun oğlu olduğun
üçün sən də şanslısan. Qəssabın oğlunun qəssab olması da təbiidi.
Bəlkə o qəssab oxusaydı elə
şair olardı. Genetikasa
danılmazdır, elmi təsdiqi də var. Genetika təkcə
peşə seçimi deyil, xarici və daxili bənzərlikdir.
İstənilən halda yaradıcılıq elə
sahədir ki, orda kimisə nə pulla, nə atanın, ya bir
başqasının gücüylə rəssam, bəstəkar,
yazıçı etmək olmaz.
-Yaradıcı
şəxslər haqqında məqalələr
yazırsınız. Hətta belə bir kitabınız da 3-4 il öncə çapdan çıxdı.
Şairlərin adətən başqalarından kitab, yazı həsr
etməsi qısqanclıq və ya ayrı səbəblərdən
az olur.
- Bəlkə
bu pedaqoji fəaliyyətimlə bağlıdır.Mən gəncliyin
ağıllı, savadlı, hər cəhətdən daha
sağlam olmasını, daha gözəl yaşamasını,
öndə olmasını istəyirəm. Onun
istedadını niyə qısqanım? Onları
sevə bilərəm, hər uğuruna sevinə bilərəm.
Onlar haqda yazılar bu hisslərdən
yaranıb. Bir mövzu səni narahat edir,
bir gəncin yaradıcılığı diqqətini çəkir,
"nə gözəldi” demək ehtiyacı duyursan…Bu
yazıların hər biri mətbuatda çap olunub. "525” — də, daha çox "Ədalət”də.
-Nəsillər
arası savaşı götürdükdə yaşlı nəslin
gəncliyi tərifləyən yazıları nadir hallarda olur.
Adətən ya tənqid, ya da məsləhətlər.
Sanki xoş söz deməyə çəkinirlər.
- Bu
yazıları daha çox tənqidlə
rastlaşdığım zamanlarda yazmağa başladım. İndi də yazıram."Niyə yazırsız,
özlərindən çox razıdırlar”,”Niyə
yazmırsız, maraqla oxuyurduq, gözləyirik” deyənlər
də oldu. Gəncliyin də yaşlı nəslə
münasibəti ürəkaçan deyil. Ədəbiyyat,
sənət elə sahədir ki, orda kimsə
başqasının yerini tuta bilməz. Vəzifə
kürsüsü deyil ki, tanışlıqla kimisə oturda
biləsən. Zəhmət və istedad
lazımdı. Düşünürəm
ki, insanları daha çox sevgi, səmimiyyət gözəlləşdirər.
-"Azərbaycan...
De, gözlərimi açsam, gözüm-gözünə
baxsa, məni bağışlarmısan?” belə deyirdiniz. Azərbaycan
bağışlaya bildimi sizi? Və ya Kəmalə
Abiyevanı Azərbaycan nə vaxt, nədən sonra
bağışlaya bilər?
- Torpağı- Vətəni hər problemdə
günahkar bilən, suçlayan yazılara, şeirlərə
rast gəlirik.
Anlamıram, əgər kasıbsansa, villan
yoxdusa, ya qanunlar pozulursa, rüşvətxorluqdan narazısansa
və s. bu torpaq neyləsin? Ona bütün problemlərə
bais şəxs kimi aşağılamaq olar?Ona
görə"daha anamız olma”, "məni
bağışlarmısan?-deyirəm. Dili olsa, nələr deyərdi
bizə?Ayağa qalxa bilsə,silkələnib
tökərdi bizi boşluğa.Vətən səni sevən
yer deyil, sənin sevdiyin yerdi. Uşaqlıqda Ordubada, Astaraya
gedərdik tətildə. Xüsusi icazə vərəqi
olmalıydı. Ordubada qatar sərhəd
boyu yoldan keçirdi. Araza, tikanlı məftillərə
baxıb kövrələrdim.
Onda
yazmışdım Araza:
Axar su olar sərin, Bu yanğı səndə hardan?
Dəyişməyib
ki, yerin,bəs niyə narahatsan?
Vətəni sevmək, Araz yanğısından Məmməd
ARAZ -"vətən daşı” olmaq gərəkdi. Azərbaycan,
şeirdə dediyim kimi,” bütün paralarını bir- bir
yerinə qoysaq”, bəlkə bağışlayar?
-Göy
göyə bənzəmirsə, bulud buluda bənzəmirsə,yarpaq yarpaqa bənzəmirsə biz
uydurduğumuz dünyadayıq?
- Əlbəttə,
reallığı yaşamaq çətindi.Yəni ölmək
üçün necə yaşamaq olar?Reallıq
budur. Arzular, xəyallar, uydurmalarla
yaşayırıq. Məgər həmişə
bulud buluda oxşayır?
-Mərhum
şair Vaqif İbrahim xatirələrinizdə kövrək, həssas
xətlə keçir...
- Vaqif
İbrahimi heç unutmadım. Gənc
Yazarları ədəbi birliyinin rəhbəri idi. Gözəl atmosfer yaratmışdı. O
birlikdə çox səmimi dostlar qazandım. Çox
təəssüf ki, AYB – də illər ərzində onun bir
xatirə günü –yubileyi qeyd olunmadı.70 illiyində kitab
tərtib etdim, maraqlı tədbir keçirdik. Əbülfət Mədətoğlu kitablarımdan
biri haqda yazısını "Bizim illərin uşaqları”
adlandırıb. 80 – cilər –
"Bizim illərin uşaqları” , bütün ailə
üzvləri, nəvəsi Vaqif İbrahim də iştirak
etdi.
- Bu arada
bir təsadüfi qeyd edim ki, Sumqayıtda məktəblərdən
biri Vaqif İbrahimin adınadır və o məktəbi
oxumuşam.
-
Sumqayıtı sevirəm. Ordakı ədəbi
mühit də fərqlidi. Maraqlı tədbirlər
keçirirlər. Sumqayıtda
yaşayıb yaradanları da unutmurlar.Vaqif İbrahimin də
xatirəsi əzizdir. Hətta Vaqif İbrahimin
latınca ilk kitabının təşəbbüskarı da
İbrahim İlyaslıdır. Məktəb
olduğunu bilirdim, bir daha şadam ki, təkcə sevdiyim Eminlə
deyil, həm də o məktəbin məzunuyla söhbətləşirəm.
-Ədəbi mühitdə adətən valideyn-övlad
məsələsi kənara qoyulur. Amma sizin Aysel Əlizadə
məsələsində çox həssas olduğunuzu deyirlər.
Məsələn, o tənqid olunan kimi bir ana
kimi müdafiə etməyə, onun xeyrinə nəsə etməyə
çalışırsınız.
- Bilirsiz Ayselin təqdimatlarında təkcə oxucular
deyil, söz dünyasında çəkisi, cəmiyyətdə
xüsusi yeri, mövqeyi olan insanlar iştirak edib, maraqlı, dəyərli
fikirlər söyləyiblər. "Ayselin bənzərsiz
şeirləri” adlı ilk yazını sevimli
yazıçımız Kamran Nəzirli yazıb."Göy
qurşağı” publisitik yazıları toplanmış
kitaba hər yazısı mənimçün yazı olan
İradə xanım Tuncay çox təsirli ön söz
yazıb. Sabir Rüstəmxanlı, Vaqif Yusifli, Esmira
xanım Fuad, Fazil Mustafa, Əbülfət Mədətoğlu,
Firuz Müstafa və başqa söz sahiblərinin
kitabları, yaradıcılığı haqda yazıları
var. Adam var illərdi aparıcı kimi görünmək
üçün çabalayır, tamaşaçı
yığa bilmir. Ayselin hər
çıxışının on minlərlə, yüz minlərlə
izlənməsi olur. Tənqidi fikirlər də ola bilər. Yəni qərəz
yox, tənqid. Nə təpki? Bilmirəm,
kim deyir, niyə deyir? Məni yaxından
tanıyanlar bilir ki, mən riyakarlığa, namərdliyə,
haqsızlığa və s. və i. təpki göstərə
bilərəm. Sağlam düşüncəyə
yox. Və sağlam düşüncəli kimdəsə
belə bir hiss yaranıbsa, ana duyğusu kimi çox səmimi,
hörmətlə anlayış göstərər. Heç bir utancverici qarşılıq verməz.
Böyük adamlar böyük
düşünür.
-Aysellə
sizi müqayisə edəndə Aysel daha
çılğın, emosional təsir
bağışlayır. Sizsə səbrli, təmkinli.
- Aysel və
onun yaşıdlarının yeniyetməliyi çətin
dövrə düşdü. Sosializmdən
kapitalizmə keçdik. Aysel 18
yaşında aparıcı kimi çox məşhur oldu.
TV – ni çox sevir. Heç
təsəvvür edə bilməyəcəyiniz qədər
haqsızlıqlarla üzləşdi. İndi də var.
Çılğınlıq hamıda olur.Amma xaraktercə
çılğın adam bunlara əyilərdi.
Emosional olur, amma səbri, təmkini, iradəsi
üstələyir. Ədalətlidi, mərddi.
Ona ən böyük namərdliyi edənə
darda düşünmədən dayaq olar. Ən
ağrılı, çoxunun ehtiyat etdiyi mövzulardan
yazır. Öz işini
görür.Heç bir maliYyə dəstəyi olmadan sayt
yaradıb. Maraqlı müəlliflər
var. Mənsə, tərifdisə tərif olsun,
çoxlarından təmkinli və səbrliyəm.
Çünkİ əminəm ki, ədalət,
dürüstlük, mərdlik, sevgi və s. gözəl
duyğular o qədər qiymətlidir ki, hər adama xərcləmək
olmaz.
-Son olaraq…
- Gəlin sonda hər kəsə aydın məqsəd,
aydın düşüncə, aydın baxış arzulayaq.
"Sağlamlığınıza diqqət edin "-deyək.
Söhbətləşdi: Emin Piri
Ədalət.- 2020.-
18 aprel.- S.18.