Ömürlərini xalqın taleyinə
bağlayan Bakıxanovlar
Mədəniyyət kanalında
nümayiş etdirilən “Bakıxanovlar” sənədli filmi
haqında qeydlər
Azərbaycan Televiziyası son illər
tamaşaçıların zövqünü oxşayan,
ölkənin ictimai-siyasi, tarixi, mədəni həyatına
aid layihələri, proqramları ilə diqqəti cəlb
edir. Dövlət televiziyasının Mədəniyyət
kanalı da maarifçilik missiyasını öz üzərinə
götürməklə, Azərbaycan incəsənətinin və
elminin təbliği və tanıdılması istiqamətində
ardıcıl işlər görür.
Bu günlərdə Mədəniyyət
kanalında “Bakıxanovlar” sənədli filminə baxdım.
İlk dəfə efirə gedən filmdə Azərbaycan tarixində, ədəbiyyatında,
musiqisində xüsusi xidmətləri və yeri olan
bakıxanovlar haqqında müfəssəl məlumat verilir.
Film Abbasqulu ağa Bakıxanovun aşağıdakı
misraları ilə başlayır:
Zəkasının gücü ilə şərafətə
qovuşur,
İnsan idrak sayəsində Günəş
kimi saçır nur.
Bəli, insan zəkasının gücü,
idrakı sayəsində nələrə qadir deyil? Bu filmə
baxdıqca Abbasqulu ağa Bakıxanovun timsalında bu nəslin
öz xalqı, milləti qarşısındakı xidmıtlərinin,
ümumiyyətlə bəşəri dəyərlərə ən
ali sadiqlik nümunəsinin bir daha şahidi oldum. Azərbaycanın böyük nəsillərindən
biri olan bakıxanovların son üç yüz ildə Azərbaycan
tarixi, dövlətçiliyi, hərb işi, ədəbiyyatı,
mədəniyyəti, incəsənəti, tibb və s. sahələrdə
böyük xidmətləri olmuşdur.
Filmdə adı çəkilən nəslin
nümayəndələri ehtiramla yad edilir. Akademik Rafael
Hüseynovun müəllif proqramı kimi təqdim edilən
film bakıxanovlar nəslinin ən görkəmli nümayəndəsi
Abbasqulu ağa Bakıxanovun ictimai-siyasi fəaliyyəti, ədəbi
yaradıcılığı haqqında maraqlı məlumatlarla
başlayır. Qeyd olunur ki, onlar ömürləri
boyu Xəzərin sahilində yaşadılar, Xəzəri
sevdilər, bir də Bakının yanında “xan”
adlarını yaşatdılar. Çətin zamanlarda
1920-30-cu illərdə soyadlarında “bəy”, “xan” adları
olduğu üçün onları təqib etdilər. Ən
yaxşı halda soyadlarını “bəy”siz, “xan”sız
etmələrini təkid olundu. Lakin bakıxanovlar bu soyadı
həmişə qorudular. Çalışdılar ki, əməlləri
soyadlarına daha artıq başucalığı gətirsin.
Bakıxanovlar nəslinin qol-budağı
dünyanın bir çox yerlərinə yayaılıb. Filmdə
göstərilir ki, akademik Ziya Bünyadov İrana səfəri
zamanı Tusi şəhərində 60-a yaxın Bakıxanov
ailəsi ilə görüşüb. Elə buna görə
də filmdə bakıxanovlardan bir nəfərin bu şərəfli
nəslin şəcərə ağacını düzəltmək
üçün tədqiqata başlaması təklif edildi.
Bəstəkar Tofiq Bakıxanov
ulu babalarının İçərişəhər yaranan
vaxtdan burada yaşadığını diqqətə
çatdırdı. Bildirdi ki, hələ 17-ci əsrdə
burada bakıxanovların 111 otaqdan ibarət mənzili olub.
İçərişəhər ona görə də bu nəslə
doğma məkandır. Babam Məmmədrza bəyin
bacıları, qardaşları indiki Asəf Zeynallı
küçəsinin qurtaracağında yaşayırdılar.
Xaricdən qonaqlar gələndə çox vaxt həmin evdə
qalıblar. Məsələn, Buxara əmiri Bakıya gələndə
xan həmin evdə qalıb.
Görkəmli musiqiçi danışır
ki, İçərişəhərin ilk hakimi Dəryaqulu xan
olub. O, çox savadlı adam olub. Ondan sonra övladları
Birinci Mirzə Məhəmməd xan, onun vəfatından sonra
İkinci Mirzə Məhəmməd xan idarə edib. İkinci
Mirzə Məhəmməd xan Abbasqulu ağa Bakıxanovun
atası olub. Filmdə bildirilir ki, İkinci Mirzə Məhəmməd
xanın və Abbasqulu ağa Bakıxanovun möhürləri
bu günümüzədək gəlib çatıb.
Birinci Mirzə Məhəmməd xan
dünyasını dəyişəndən sonra
xanlığı qardaşı İkinci Mirzə Məhəmməd
xana verirlər. Lakin İkinci Mirzə Məhəmməd xan
kiçik olduğundan İçərişəhəri
dayısı Fətəli xanın köməyi ilə idarə
edib. Hüseynqulu xan böyüyüb İçərişəhəri
idarə edəndə Məhəmmd xan Əmircanda
yaşayırdı və Abbasqulu ağanın 7 yaşı
vardı. Onlar Fətəli xanın təklifi ilə Qubaya
köçür və Əmsar kəndində
yaşayırlar. Hazırda Əmsar kəndində Abbasqulu
ağa Bakıxanovun ev muzeyi və abidəsi var.
Filmin aparıcısı– Rafael Hüseynov qeyd
edir ki, fitrətindən müəllim olan Abbasqulu ağa
Bakıxanov “Məsai” – “Öyüdlər” adlı bir kitab
yadigar qoyub. Bu əsər başdan-başa düşüncələrə
həkk olunmalı ustad vəsiyyətləridir. O belə nəsihət
edirdi: “Başqasına pislik etmək istəyənə
yaxşılıq eləmə. Bu pislərə
yaxşılıq etmək, yaxşılara pislik etmək kimi
bir şeydir”. A.Bakıxanov belə öyüd verirdi:
“Ağıldan və elmdən daha yaxşı bir dövlət
yoxdur. Çünki onlar həmişə səninlə olar və
heç kəs onları sənin əlindən ala bilməz”.
“Yaxşı əməldən iki dəfə zövq alarsan:
birincisi onu edəndə, ikincisi onun əvəzi sənə
çatanda”;
Abbasqulu ağa Bakıxanovu digərlərindən
fərqləndirən onun universal zəka sahibi olması idi. O,
yeddi dil bilirdi. Coğrafiyaya, astranomiyaya, əxlaqa, etikaya aid əsərlər,
şeirlər yazıb. Azərbaycanın ilk elmi tarixini
yaradıb. Bakıxanov ən müxtəlif elm sahələrinə
səriştə ilə bələd insan idi.
Bakıxanovlar nəslindən görkəmli
alimlər, ədəbiyyatçılar, musiqiçilər
yetişib. Bu da bakıxanovların gendən gələn, irsən
keçən bir xüsusiyyəti idi. Abbasqulu ağa ədəbi
məclisin başında dayanırdı. O dövrün
ziyalıları Bakıxanovun ətrafına, onun
işığına toplaşırdılar. Qriboyedovla
görüşündə onlar təkcə dövlət
işlərini deyil, həm də ədəbi məsələləri
müzakirə edirdilər. Qribayedov özü yazırdı
ki, mənə fars dilini öyrədən Abbasqulu ağa
olmuşdur.
Müəllif vurğulayır ki, Abbasqulu
ağa Bakıxanovun əsərlərindən başqa məktubları
da var ki, günümüzə gəlib çatıb. Həmin
məktubları oxuduqca sanki o diridir, nəfəs alır məktubların
içində. Bundan başqa Bakıxanovun haqqında söz
açılan məktublar da maraq doğurur. Belə məktubların
birini Puşkinin anası oğluna yazıb. Məktubda deyilir
ki, Abbasqulu ağa gəlmişdi bizə. Onun yüksək
intellekti, mədəniyyəti bizi heyran qoydu.
Puşkinlə də möhkəm dostluğu
olub Bakıxanovun. Qlinka vaxtilə “Ruslan və Lyudmila”
operasını yazanda əsərdə istifadə etmək
üçün ona bir türk mahnısı lazım olur.
Qlinka Puşkindən mahnı ilə bağlı məsləhət
istəyəndə o, bu barədə Bakıxanova müraciət
etməyi tövsiyə edir. Qlinka Bakıxanovun təklifi ilə
“Qaladan qalaya” mahnısını operaya daxil edir. Həmin
mahnı Orta Asiyadan, Hindistandan, Rusiyadan tutmuş Avropaya kimi hər
yerdə tanınırmış.
Yuxrıda qeyd edilən məlumatlardan
göründüyü kimi, Abbasqulu ağa Bakıxanov musiqini
çox sevirdi. Şeirlərinin biri “Fatma tar
çalırdı” adlanır. Böyük mütəfəkkir
bu şeirlə həm də onu bizə çatdırır
ki, Azərbaycan qadını da tar çalır. Onun qəzəlləri
vaxtilə xanəndələrin ifasında səslənib.
Tofiq Bakıxanov şairin “Fatma tar çalırdı”
şeirindən ruhlanaraq “Səninlə bağlıdır bəxtiyarlığım”
adlı mahnı yazıb.
Aparıcı bakıxanovlar nəslinin
daha bir görkəmli nümayəndəsi Əhmədxan
Bakıxanov haqqında danışarkən vurğulayır
ki, hamının qəbul etdiyi
münsif kimi ad qazanmışdı. O qədər ədalətli,
o qədər düzgün insan idi ki, hər kəs onu
doğrunu ölçə biləcək tərəzi hesab
edirdi. Xalq musiqisi ilə bağlı idi. Sakit təbiətli,
mülayim adam olub Əhmədxan. Ə.Bakıxanov sinəsini
qabağa verib o dövrdə neçə-neçə gəncləri
müdafi edib. Onların sırasında sonralar görkəmli
sənətkarlar kimi yetişən Zeynəb Xanlarova,
Hacıbaba Hüseynov və digərləri var idi. O, 1931-ci ildə
Xalq Çalğı Alətlər Ansamblını
yaradıb. Əhmədxan Bakıxanovdan bu xalqa
muğamlarımızın ritmli boyaları olan rənglər
yadigar qalıb. Ə.Bakıxanov Bakıda doğulmuşdu.
Atası Məmmədrza bəy də Bakıda doğulub.
Qardaşı Məmmədxan Bakıxanov da görkəmli
musiqiçi olub. 1941-ci ildə Azərbaycan musiqiçiləri
İrana gedəndə Məmmədxan Bakıxanovu da
aparmışdılar. O da gözəl muğam bilicisi idi. Azərbaycan
və İran tarında çalmağı bacarırdı.
Əhmədxan Bakıxanov uşaqlıqdan evlərində
böyük tar görüb. Həmin tarın
çox güclü səsi vardı. Bu tarda atası,
dayısı Mirzəağa, sonralar Əhmədxanın
qardaşı Məmmdəxan da çalırmış.
Əhmədxana növbə çatmırmış. Bir
gün evdə adam olmayanda Əhmədxan tarı
götürüb simlərin yerini sağdan sola dəyişir
ki, ondan başqa çalan olmasın. Əhmədxan
Bakıxanova müəllim deyə müraciət edirdilər.
Tarı solaxay etməkdə də bir müəllimlik məharəti
görünür. Əhmədxanın atasını qubernatora
sui-qəsdə şübhəli bilirlər. O ailəsi ilə
birlikdə Tehrana köçür, sonra da Zəncana gedir.
Lakin orada həbs edib Bakıya gətirirlər. Xarkovda altı
il həbsdə qalır. Uşaqlar dayısı Mirzəağanın
himayəsində yaşayırlar.
Repressiya illərində Əhmədxanı və
qardaşını həbs etmişdilər. Onu İran
musiqisini təbliğ etməkdə günahlandırırdılar.
Məmmədxan və Əhmədxanı İran
şahının agenti kimi suçlayırdılar. 1938-ci ildə
Moskvada Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyəti
ongünlüyü keçirilirdi. Həmin vaxtda Əhmədxanın
həyat yoldaşı Üzeyir bəyə müraciət edərək
günahsız tutulan qardaşların azad olunmasına kömək
etməsini istəyir. O da Mir Cəfər Bağırovla
qatarda Moskvaya gedəndə kömək üçün
xahiş edir və qardaşlar günahsız tutulduqları
üçün azadlığa buraxılır.
Üzeyir Hacıbəyovun xahişi ilə
Əhmədxanın övladları Avropa musiqi alətləri
ifaçılığını öyrənərək
peşəkar musiqiçilər olmuşlar. Azərbaycanın
ilk solist skripkaçısı isə Tofiq Bakıxanov
olmuşdur.
Abbasqulu ağa Bakıxanov Məkkəyə
ziyarətə getmək üçün imperatora müraciət
edir ki, məni yaradıcılıq işlərim ilə əlaqədar
vəzifədən azad edəsiniz. Müraciətə
razılıq verilmir. Onu Qafqaz komandanlığından icazə
almaq üçün Polşaya getməyi məsləhət
görürlər. Bakıxanov Varşavaya gedir. Ərizəsinə
bir şərtlə icazə verilir ki, yerinə
bacarıqlı bir nəfər tapsın. Bakıxanov bu işdə
Mirzə Fətəli Axundovu öz yerinə təyin etdirərək
vəzifəsindən uzaqlaşır. O, Mirzə Fətəliyə
özünün ardıcılı, davamçısı kimi
baxırdı və haqlı idi də. Çünki Axundov da
Bakıxanov kimi Azərbaycan ədəbiyyatında yeni
cığırlar, yollar açırdı.
Müəllif bildirir ki, Tofiq
Bakıxanovun “Xəzər” balladası baleti onun əsərlərinin
içərisində xoşbəxt taleli əsərdi. 1961-ci
ilin martında Bakıda bu əsər uğurla ifa edildikdən
sonra Parisdə keçirilən 7-ci xeoqrafiya həftəsinə
aparıldı. Tamaşaçılara uğurla təqdim edilən
əsər parisliləri valeh etmişdi. Festvaldan sonra
baletimiz Fransanın ayrı-ayrı şəhərlərində
nümayiş etdirildi.
Köməyə ehtiyacı olana əl uzatmaq Bakıxanovların
qanıda olan xüsusiyyətdir. Xalq artisti bəstəkar Tofiq
Bakıxanov ömrü boyu həmin nəslin ənənələrini
şərəflə davam etdirib. O ahıl
çağlarında Ərtoğrul Cavid haqqında kitab
yazmağı da öhdəsinə götürdü və bu
işi mənəvi borc kimi böyük həvəslə yerinə
yetirdi.
Aparıcı qeyd edir ki, Abbasqulu ağa
Bakıxanov Xəzəri çox sevirdi. Ömrü boyu da Xəzərlə
bağlı araşdırma aparıb. Rus şərqşünası
İlya Berezin (1818-1896) yazırdı ki, Bakıxanov Xəzər
sahilində sular altında qalmış yaşayış məntəqəsini–Şəhri-yunanı
axtarırdı. Hətta Gürcüstandakı dostluq əlaqələrindən
istifadə edib komandanlıqdan ona komək veirlməsini
xahiş etmişdi. Həmin şəhəri tapmasa da
Bakıxanov elə adalar, elə qitələr tapdı ki, həmin
yerlərdən Abbasqulu ağanın səsi həmişə
gələcək.
1990-cı illərdə bakıxanovlar nəslinin
nümayəndələri mənə dedlər ki, Xəzər
Dəniz Gəmiçiliyi İdarəsinə müraciət
edib Abbasqulu ağa Bakıxanovun da adını əbədiləşdirməyi
xahiş edək. Mən də müfəssəl məktub
hazırladım. Bakıxanovun Xəzərlə
bağlı araşdırmalarından da məktubda söhbət
açdım. Çox
keçmədi ki, A.Bakıxanovun adını
daşıyan gəmi Xəzər sularında üzməyə
başladı. Abbasqulu ağa Bakıxanov irsi bu gün də
dünya dənizlərində, okeanlarında, Xəzər sularında üzməkdədir.
Amma sonsuzdan sonsuz, nəhayətsizdən nəhayətsiz
söz dənizi ki var orda Abbasqulu ağa Bakıxanov – Qüdsi
həmişə üzüb, bundan sonra da üzəcək.
Sənədli filmin senari müəllifi,
quruluşcu rejissoru və aparıcısı akademik Rafael
Hüseynovdur. Filmdə bakıxanovlar ailələrinin şəxsi
arxiv materiallarından, Dövlət Arxiv İdarəsinin,
Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinin, Azərbaycan Televiziyasının arxiv
materiallarından istifadə edilib. Filmin üstün cəhətlərindən
biri elmiliklə bədiiliyin vəhdət
təşkil etməsidir. Filmin çəkilişlərində
bakıxanovların yaşadığı, işlədiyi məkanlardan
geniş istifadə edilməsi, arxiv materiallarının, sənədlərin
dəqiq yeri və digər məkanların görüntüləri,
film boyu hadisələrin gedişinə uyğun uğurlu
musiqi seçimi ona olan marağı qat-qat artırır. Ömrünü Azərbaycan xalqının taleyinə
bağlayan bir nəslin nümayəndələri haqqında
ensklopedik bilgi verən sənədli film həm məktəblərdə,
həm də ali təhsil müəssisələrində dərs
deyən müəllimlər, eləcə də tələbələr
üçün zəngin material verir. Xalqımızın
taleyində mühüm xidmətlər göstərmiş
görkəmli nümayəndələri, klassiklərimiz
haqqında bu cür filmlərin sayını artırmaqla
onları xalq daha yaxşı tanımaq, müasir
texnologiyanın imkanlarından istifadə etməklə
tamaşaçıya daha çöx və maraq doğuran məlumatlar
çatdırmaq yaxşı olardı.
Qabil ƏLİYEV
İki
sahil.- 2020.- 27 avqust.- S.-25.