Barıt qoxuluy, qələbə sevincli payız
"Bugün düşmanın karşısına
çıkabilenler, yalnız
kalp ve vicdanları
vatan sevgisinin ateşiyle dolu olan millet evladıdır”
(Atatürk).
Təbiət həssas insanların diqqətindən yayınmaz,
payızlar bir-birinə
bənzəməz... Payızda
tökülən yarpaqlar,
xəzan yağışları
günəşin şüalarını
xatırladır. Təbiət
sanki günəşin
rənginə boyanır.
Günəşin varlığı
bütün fəsillərdə
öz isti nəfəsi ilə yaşayır, sevgi və mübarizə ilə...
Payız fəslinin
çalarlarında yaşayan
insan özünü yarpaq-yarpaq tökülmüş,
sarmaşığa bükülmüş
və kərpic-kərpic
sökülmüş kimi
görür. Günəş
qızılı rəngini
yarpaq-yarpaq xəzana verir, beləliklə yer üzü büsbütün günəş
saçır əslində...
Nə yaxşı
ki, daşa tamah içində
Hələ sənə
"qızıl payız”
deyən var.
Çünki sənin torpaq adlı yiyən var. (Qızıl payız, qızıl daş)
Alnımda ömrün
yazısı, yazanı
varsa, mən kiməm deyən payıza öz möhürünü vurmuş
təbiət şairi
Musa Yaqub hisslərini bir xəzan yelində itən otla, qurumuş yarpaqların daşqalağında kəpənəksayaq
sığınıb duran,
lal sükut içində bir payız tənhalığı ilə
deyil, qələbə
sevinci ilə keçir bu payızdan.
Sən
Allah bir qanad göndər dalımca
Məni
bu payızın içindən keçirt (Payız
tənhalığı).
Etiraf edək
ki, hər birimiz payızda darıxırıq. Quruyan ağaclar, torpağa sancılmış baş
daşları kimi insana ölümü, yoxluğu xatırladır.
Boşalan təbiətdə dünya ilə təkbətək özünə
doğma olan hissləri ilə birlikdə qalır insan. O hisslər ki, insanı şair də edə bilər aşiq də mübariz bir əsgər də... payızın qızıl
fonunda bütün bəzək düzəksiz
nə bilim daha nələrsiz... sadə və səmimi...
Əl çəkib hər yana qızılı
payız,
Ağaclar soyunub yaşıl
donunu
Üzünə ölümün sarısı
çökən
Yarpaqlar gözləyir ömrün
sonunu.
(Nəzakət Məmmədli)
Tarixdə müharibələrin fəsli də payızdır – istər iki alyansda birləşən,
dünyanın ən böyük güc mərkəzləri qoşulduğu
I və II dünya müharibələri (28 iyul
1914 – 11 noyabr 1918), (1 sentyabr
1939- 2 sentyabr 1945), istərsə
də böyük türk dünyasındakı
savaşların çoxu
– Türkiyənin yeddi
əfsanə savaşlarından
olan Sakarya Meydan Muharebesi (22 Ağustos - 13 Eylül
1921), Niğbolu Savaşı
(28 Eylül 1396),
Türk Kurtuluş
Savaşı-Suriye Cephesi
(23 Temmuz 1920 - 20 Ekim
1921) məhz bu mövsümə təsadüf
edib. Hər bir vətəndaş
ayağı ilə ürəklə basdığı
torpağın bir vaxt altında olacaqını xatırlarsa
o zaman ən qiymətli varlığın
üzərində olduğunun
fərqinə varacaq, gələcəyə ümidlə
baxaraq ürəklə,
əzmlə addımlayacaqdır.
Gələcəyi qaranlıq
görüb qorxu ilə ölmək isə ən aciz ölümdür... "ümidə min kurşun sıksa da ölüm, unutma ümidə kurşun işləməz gülüm”
Nazim Hikmət. Torpağa naməhrəm əli dəyməsindən
narahat olan istiqlal şairi Mehmet Akif Ersoy, azanların
susmamasını tapşırır əsgərə.
Çünki bir ölkənin
toprağı, bayrağı
və dininin şəhadəti olan azanı yoxdursa ora vətən sayılmir. "Şudur cihanda benim en beğendigim meslek: Sözüm odun gibi olsun;
hakikat olsun tek!” (Safahat)
deyir.
Bastığın yerleri «toprak! » diyerek geçme, tanı!
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehîd oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyâları
alsan da, bu cennet vatanı.
Bu payız Azərbaycan
xalqının Haqq mübarizəsi ilə başladı. Vətənimizin hər qarışını
qoruyan və illərlə həsrətində
olduğumuz ana yurdun torpaqlarını qanları bahasına işğaldan azad edən əsgər məktubları ilə başladı.
Əsgər məktubunda torpaq
göyərir,
Meşələr uzanır ufüqlərəcən.
Əsgər məktubunda bir
dağ göyərir
–
Ətək də Vətəndir, zirvə də Vətən.
Məmməd Araz "Əsgər məktubu”
Və məhz bu payızda
uşaqlığının ən gözəl vaxtlarını işgal günlərini əzbərləməklə, biribirinə
çadırda, vaqonda
yaşayanları misal
gətirməklə şükr
edən, özünü
dərk etmədən
qisasını boynunda
gəzdirərək böyüyən
səbri tarıma çəkilən "and olsun
gecənin bu vaxtına ki, əsgər yarasında qurşun kimiyəm...” (Fərid Hüseyn) deyən şair torpaqlarımızla yanaşı
təbiəti də qorumaq üçün vətənin səsi ilə özünü və hər kəsi döyüşə
çağırır:
Quşlar
mərmi səsindən
pərəm-pərəm düşməyəcək,
qələbə meydanlarına
asudə qonacaqlar,
düşmənin arzu leşlərinin
gözlərini oyacaqlar.
şəhid kərpicləriylə
hörülür
şərəf yüksəkliyindəki
qalamız.
Bu payız torpaqlarımız
daha da müqəddəsləşdi
– şəhid qanına,
anaların göz yaşına və dualara qarışdı. Bəlkə də
bu bəşəri bir estafet idi.
Torpaqlarımızı və o torpaqlarda
qədimdən gələn
mənəvi dəyərlərimizi,
milli mədəniyyətimizi,
təbii sərvətlərimizi
əsrdən-əsrə, nəsildən-nəsilə
yola salan Azərbaycan tarixini, coğrafiyasını qoruyan
və tamamlayan şəhidlik zirvəsi qələbə sədasına
qarışdı.
"Torpaq İnsanı udanda qəbir olur,
İnsan
torpağı udanda Şəhid” (Şəhriyar
del Gerani).
İllərlə işğal, faciə günlərini yaşayan xalımız bu günlərin yarasını
sözlə, poeziya ilə sarıb. Ağdaban
faciəsinin 20-ci il dönümünə həsr
olunmuş "Kəlbəcərsiz
19 il” kitabında
"Kəlbəcər tacıdır
Azərbaycanın” poemasında
Ələmdar Cabbarlı
Dədə Şəmşirin
elsiz qolu bağlı, kədərli
və qəlbi dağlı olduğunu bildirir:
İgidlər, qovğaya hazırsınızmı?
Hər an silah tutan
əllərinizlə
Yağının qəbrini qazırsınızmı?
Öncə əlinizlə öz
bəxtinizə
Qazilik, şəhidlik yazırsınızmı?(Kəlbəcər tacıdır Azəbaycanın)
Bu payız Qafqazın incisi, Qarabağın çırpınan qəlbi
olan Şuşa, Xarıbülbül əsirlikdən
azad olundu. "Kainat boyda
sevə bilərdim, səni əzizim Şuşadakı möcüzəsən
sən, Xarıbülbülsən!”
(Nargis). Bu gecə yuxusu tərsinə yozuldu Zəlimxan Yaqubun:
Bu gecə yuxuma girmişdi Şuşa,
Cabbar ağlayırdı,
Xan ağlayırdı.
Dönmüşdü qanadı qırılmış quşa,
Qarabağ başabaş qan
ağlayırdı
(Bu gecə yuxuma girmişdi Şuşa).
Ürəyi Vətən və
xalq məhəbbəti
ilə döyünən,
yurdunun rifahı yolunda hər cür çətinliklərə
dözən – Nəcəf
bəy Vəzirovun, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Firudin bəy Köçərlinin və
ürəyi qan ağlasa da heç vaxt ruhdan düşməyən
"Üzündə son bahar,
ağzında yaşmaq
sənin gözəlliyin
solğun görünür...”
(Səməd Vurğun)
Xan qızı Xurşidbanu Natəvanın
ahı yerdə qalmadı:
Hicrani-yar
səbəb oldu ağlamağıma
Ya rəb,
görüm həmişə
səbəbkarı ağlasın.
Bu payız bütün
payızlardan fərqlidir,
fərəhlidir. Bu payız
barıt qoxulu qələbə sevincli əsgərə yurd əmanətlidir. Bu payız əsgərə həsr olunmuş nəğmələr, marşlar
və zəfər xəbərləri ilə
yağış əvəzinə
ürəklərə nur
çiləyir. "Geciksin gəlməsin qəlbin payızı geciksin illərin dolaylarında” xoş müjdəli bir savaşdan pay istəyən, şair-həkim
Şahin Musaoğlunun
şeirləri bu payız bütün əsgərlərdə ruh
yüksəkliyi yaratdı:
Əsgər vətən əmanəti
yurd əmanəti
Əsgər ocaq əmanəti,
od əmanəti.
İntiqamı alınmasa şəhidlərin
geri dönmə!
Son qələbə çalınmasa,
silahınla sən öyünmə! (Vətən əmanəti).
Bu payız (20.11.20) Azərbaycan
bayrağı Azan səsləri
ilə Ağdam Cümə Məscidində,
Kəlbəcərdə (25.11.20), Laçında (1.12.20), Qarabağda
dalğalanır. Azərbaycanda "qaçqın” adı ləğv olundu:
Qaçqınlıq yaman zülümdü,
Adam adamlıqdan çıxır...
Ölümə yamaq ölümdü-
Çörək adamlıqdan çıxır
(Əbülfət Mədətoğlu).
"Bu gün
Ulu Türkün ruhu Ulu Tanrının
ədaləti uğrunda
vuruşur. Ona görə
bu savaş bütün türk dünyasının savaşıdır.
Ona görə savaşımız
müqəddəs, əsgərimiz
müzəffərdir” (Azər
Turan). Bu gün M.Ə.Rəsulzadənin
"Şübhəsizdir ki,
bir gün həqiqət parıldayacaq”
dediyi zamanın içindəyik”.
Əlin
qopmasa ordan
Köynəyim Bayraq olub,
Seçilməz laləzardan
Mən əsgərəm
vermərəm
Əlimdən
o bayrağı vermərəm,
Öz canımı
verərəm,
Qarabağı vermərəm! (Tofiq Bayram)
Bu payızın
hüsnü ona görə gözəldir
ki, onun hüsnü Azərbaycanı
qələbə sevinci
ilə süsləndirdi.
Ordumuz qızıl payızda mənfur düşmənin
bağrını qızıl
qana boyadı. Və məhz bu payız könlü
Qarabağdan keçən
Azərbaycan xalqı Vətən həsrəti
ilə nəhs aylardan, nəhs illərdən çıxaraq
intizarla qələbə
gününə qovuşur:
Kölnüm keçir, Qarabağdan
Gah bu dağdan, gah o dağdan
Axşamüstü qoy uzaqdan
Havalansın Xanın səsi
Qarabağın şikəstəsi...
Fidan Nizaməddin
qızı
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru,
dosent
Fidan Nizaməddin qızı
Ədalət.- 2020.- 1 dekabr.- S.5.