" Demirəm
ki, Nobel versələr, imtina eləyərəm, amma ..."
Bu gün Xalq yazıçısı Kamal
Abdullanın doğum gündür. Onun 70 yaşı tamam olur.
NUH.az kulis.az-a
istinadən Kamal müəllimlə müsahibəsini təqdim
edir.
- Yubileyiniz münasibətilə sizi təbrik
edirəm. Bu yaşınızın belə bir tarixi dövrə
düşməsi, yəqin, maraqlıdır sizin
üçün.
-
Maraqlı yox, çox fəxredici haldır. Biz
doğma torpaqlarımızın düşmən əsarətindən
azad edilməsinin sevincini, fərəhini, qürurunu
yaşayırıq və bu kontekstdə, əlbəttə ki,
sevinc sevincə qarışır.
- Kəlbəcər
rayonu işğalçılardan azad ediləndə Vəng kəndi
birdən-birə aktuallaşdı. Məlum oldu
ki, Qarabağda bir neçə Vəng varmış. Bu kənd mənim yadımda daha çox sizin
“Unutmağa kimsə yox” romanınızdan qalıb. Sizin
yazdığınız hansı Vəng idi?
- Mənim
yazdığım Vəng Naxçıvanda yerləşir.
- Orda da Vəng
kəndi var, demək...
- Bəli.
Kəndin adı Vəng deyil. Vəng qədim türk sözüdür, ona görə,
mən o sözdən istifadə etmişəm. Bəzən bizə elə gəlir ki, ermənilərin
bizim kəndlərə, yaşayış yerlərinə
verdiyi adlar erməni sözləridir, amma elə deyil. Onlar özlərindən xəbərsiz çox vaxt
qədim türk sözlərindən bol-bol istifadə edirlər.
Soyadlarından tutmuş ailə-məişət söhbətlərinə,
elmi söhbətlərinədək... Vəng
sözünün romanda etimologiyası da verilir. Mənası “inilti”yə bağlanır.
- Hə.
Dağlardan inilti gəlir və bunu yalnız Bəhram kişi eşidir.
- Elədir.
-
Maraqlıdır, azad edilən vaxt dedilər, Kəlbəcərdə
üç min beş yüzdən
çox qayaüstü yazı var. Sizin romanda da
“Çiçəkli yazı” var və onun sirrini alimlər
aça bilmir. Axırda sadə kənd sakini
açır və məlum olur ki, bu, iki misralıq sevgi şeiri
imiş.
- Əyyamı-qədimdən beynimə belə bir fikir
girmişdi ki, bəlkə, dünya tarixi savaşların
tarixi deyil, şahların, padşahların tarixi deyil,
xalqların biri-biri ilə toqquşmasının tarixi deyil,
bir insanın başqa bir insana sevgi məktubudur. Dünya
tarixini bu cür görmək məni həmişə
düşündürürdü və onu həmin romanda
düşündüyüm kimi görrməyə
çalışdım.
- Kamal
müəllim, bilirəm, “kitabdan gəlmə” ifadəsini qəbul
etmirsiniz...
-
Çünki mənə gülməli gəlir...
- Amma yenə
hərlənib-fırlanıb bu söhbətə gəlirik...
- Bu
bölgü və onun ədəbiyyatımıza təsiri, əlbəttə,
var, amma məncə, kökündən doğru deyil. Niyə? “Ədəbiyyatdan gəlir”,
“həyatdan gəlir” bölgüsü aparanlara belə bir
klassik sual ünvanlamaq olar ki, sən əgər ədəbiyyata
həyatdan gəlirsənsə, bu cür
düşünürsənsə, ədəbiyyatı sənin
həyatından silək, onda həyatdan ədəbiyyata gələ
biləcəkdin? Sən həyata gəlmisən,
torpaq üstündə addımlamısan, amma o oxuduğun
kitablar olmasaydı, necə gələcəkdin ədəbiyyata?
Bir ağıllı söz var e, Nabokov deyir,
Folkneri ona görə oxumalıyıq ki, Tolstoy kimi
yazmamağın mümkün olduğunu bilək. Sən ədəbiyyatdan istər-istəməz
keçməlisən. Ən vacib məqam ədəbiyyatdan
keçməkdir. Bu məsələnin
birinci tərəfi. İkinci tərəfi
də odur ki, çox vaxt kənddə doğulub böyüyən,
oraya aid yazanların həyatdan gəldiyini deyirlər. Bəyəm şəhərdə, asfalt
üstündə dünyaya göz açanlar həyatdan gəlmir?
Hökmən gərək torpağın
üstündə yeriyəsən? Asfalt da
bizim evimizdir də. Əgər söhbət
münasibətdən gedirsə, ayağını nəyin
üstünə basmağının əhəmiyyəti
yoxdur.
- “İzm”lərlə bağlı həmişə bizim
dostlar arasında müzakirələr, mübahisələr
olur. Siz necə düşünürsünüz, “izm”ləri
bilmək, onlara riayət etmək yaradıcı işdə
yazıçıya nə qədər kömək edir?
- Siz hələ
dostlar arasında “izm”ləri kimin daha çox bilməsi
yarışından çıxmamısınız? (gülür) Mən “izm”lərlə
əvvəl oxuduqca maraqlanırdım. İnanırsan,
vurma cədvəlini mən hələ də axıra qədər
bilmirəm. Bu dəqiqə mənə
vurma cədvəlindən elə sual verərsən,
cavabını tapa bilmərəm, amma eləsini verərsən,
taparam. “İzm”lər də belədir.
Heç vaxt onları öyrənməyi
qarşıma məqsəd qoymamışam. Vaxtı, yeri gəldikcə onlar haqqında məlumat
beyninə yapışır, ya da yapışmır. “İzm”lər bizi ədəbiyyatın dərinliyinə
aparan cığırdırmı, yoxsa bilmədiyimiz mətləbləri
daha aydın və anlaşılan edir, bilmirəm.
- Yazanda
hansısa “izm”i məqsədyönlü şəkildə tətbiq
etdiyiniz olubmu?
- Qətiyyən!
Qətiyyən!
- Amma sizi
əsasən postmodernist sayırlar.
-
Ömrümdə ağlıma gəlməzdi ki,
yazdıqlarım postmodernizmə, ya başqa nəyəsə
yozula bilər. Qəribə səslənsə də,
mən özümü oxumağı sevirəm. Sonradan öz romanlarıma, yazılarıma yenidən
qayıdıb onları oxuyanda gördüm ki, hər
yazımdan, əsərimdən bir başqa düstur
çıxır. Ona görə, yazıb
qurtarandan sonra romanlarıma bir də baxmaq istədim və
onların felinə uymadım. Sən yazan
zaman yazdığına inanmalısan, oxuyan zaman inanmaya da bilərsən.
- Kamal
müəllim, biz intellektual mətndən təzə-təzə
danışmağa başlamışıq, amma Füzuli
“Dibaçə”sində demək olar, bunun düsturunu verib. Deyir, mənim şeirlərim həm zahirpərəstlər
üçündür, həm batinpərəstlər.
Sizə hansı tərəf daha çətin və məsuliyyətli
gəlir: zahiri estetikliyi təmin etmək, yoxsa daxili dərinliyi?
-
Heç bir tərəfi çətin gəlmir. Çətin yazılan əsərlərimi hələ
yazıb bitirməmişəm. Yazılarımı
asan yazmışam. Nə zahiri tərəfi,
nə də batini tərəfi mənə çətin
görünüb. Onlar qəribə şəkildə
vəhdət yaradıb və sonradan onları oxuyanlar
görüb ki, bunu yazan həm alimdi, həm
yazıçıdı, ona görə qərar veriblər.
Yekunda əsəri bütöv şəkildə
qəbul eləmək lazımdı.
- Azərbaycan
ədəbiyyatında da, dünya ədəbiyyatında da
elmdən ədəbiyyata gələnlərin sayı
artır. Sizcə, bu nəylə
bağlıdır? Nəsrin elmə
ehtiyacı var?
- Mən
bu suala belə cavab verərdim. Dünyada çox möhtəşəm
bir qanun var: tarazlıq qanunu. Görünür, ədəbiyyatımızın
belə bir tarazlığa ehtiyacı olub. Sevgi
romanını sadəcə sevgi nağılı kimi oxumaq
oxucuları bezdirib. Onlar sadəcə oxumaq
istəmir, oxumaqla paralel düşünmək də istəyir.
Yazıçının ona təqdim etdiyi
dünyanın içinə girib öz təfəkküründə
“yazıçılıq” etmək istəyir. Görünür, bütün bunlar o biri tipli
romanlarda mümkün deyildi. Birinci tip romanları hər
yerdə oxumaq olar. Avtobusda, metroda, küçədə,
plyajda... Amma roman var, onu plyajda oxuya bilməzsən.
- Plyaj məsələsini
sizə Umberto Eko demişdi...
- Bəli.
Unudulmaz Umberto Eko.
- Sizə
bəzən Azərbaycanın Ekosu deyirlər...
- Kim kimin
yadında düşürsə, oxuduğu zaman, bu, onun
özünün göstəricisidir.
- Məncə,
siz Borxesi daha çox sevmisiniz.
- Borxeslə
görüşməmişəm, amma ikisini də eyni dərəcədə
sevmişəm.
- Borxeslə
sizin aranızda belə bir paralel aparmaq olar: o da sizin kimi
janrsız yazırdı. Şeir, esse, nəsr və
s.
- Amma
romanı olmayıb, mən bilən. Onun hər bir hekayəsi
roman siqlətində idi...
- O həm də Latın Amerikası ədəbiyyatına
öz yaradıcılığı ilə təkan verən
bir yazıçı olub.
- Mən elə deməzdim. Çünki Markesi
də, Kortasarı da tamam başqa yolun yolçuları kimi
görürəm.
- Mən ümumilikdə ədəbiyyat
üçün təkanı nəzərdə tuturam.
Dünyada tanındı, qəbul olundu, yaxşı əsərlər
çevirdi... Bir növ Qərblə körpü rolunu
oynadı.
- O dövr üçün bəlkə
də, hə. O dövrdə görürük ki, xüsusi
yazarlar pleyadası, musiqiçilər pleyadası,
futbolçular pleyadası ortaya çıxdı. Ümumiyyətlə,
Cənubi Amerika təbiətin insanlarla ünsiyyətinin ən
yaxşı nümunələrindən sayıla bilər.
“Umberto Ekoyla görüşə xüsusi həvəsim
yox idi”
- Səhv etmirəmsə, “Yarımçıq əlyazma”
romanı ilə bağlı Eko sizə demişdi ki, ən
böyük probleminiz “Dədə Qorqud” dastanının
dünyada yetərincə tanınmamasıdır.
- Şəxsən mən bir çox
inandığım adama bu sualı vermişəm ki, əgər
sən “Dədə Qorqud” dastanını oxumasaydın, bu roman
sənə necə təsir edərdi? Müxtəlif cavablar
verilib. Məsələn, amerikalı naşirim cavab
vermişdi ki, “Dədə Qorqud” dastanını
oxumamışam, amma sənin romanını gülməkdən
qarnımı tuta-tuta oxudum. Yəni, ona mənim romanım
özlüyündə tutarlı görünürdü. Adam
da var deyirdi, gərək, o dastanı oxuyasan ki, romanı
anlayasan. Eko da mənə təəssüflə demişdi ki,
əgər “Dədə Qorqud”u oxusaydım, sənin
romanını daha çox qiymətləndirə bilərdim.
- Oxumamışdı?
- Oxumamışdı. Danışdıq bu
haqda. İtaliyada “Dədə Qorqud”un cəmi 6 boyu vardı.
Vatikanda.
- Məncə, Eko haqlıdır. Belə mətnlərdə
hara göndərmə edildiyini bilmək vacibdir.
- Bəli. Ekonun dostu, italiyalı professor Franko
Kardini romanımı oxuduqdan sonra mənə
yazmışdı ki, biz Qərb olaraq mədəniyyət
baxımından Şərqə borcluyuq. Mən sizinlə
söhbət edəndə, görürəm ki, bizim mifoloji
panteonumuzu, ədəbiyyatımızı, mədəniyyətimizi
çox gözəl bilirsiniz, amma biz sizi bilmirik. Buna görə
sizin qarşınızda borcluyuq. Eko da belə
düşünürdü. Qərbin ümumiyyətlə belə
bir günah kompleksi var.
- Bilənlərin də?
- Allah bilməyənləri bilənlərin qəzəbindən
qorusun! (gülür)
Kamal
Abdullayev
Ədalət.- 2020.-10 dekabr.- S.4.