" Demirəm ki, Nobel versələr,
imtina eləyərəm, amma ..."
-
Tutaq ki, Axundov kimi, Mirzə Cəlil kimi, Haqverdiyev kimi
yazıçılarmız daha çox olsaydı...
- Mən çox istəyərdim, məni
Haqverdiyevlə müqayisə etsinlər. Ən sevdiyim
yazıçılardan biridir. Hekayə ustası deyəndə
yadıma ilk olaraq Haqverdiyev düşür.
- Bəlkə ona görə ki, sizə daha
yaxındır? Mirzə Cəlil sosial ağrılara daha
çox gedib.
- Haqvediyevdə sosial ağrı nə qədər
desən.
- Bəs niyə o birilərdən fərqləndirirsiniz?
- Onun janrını sevirəm. Mənim aləmimdə,
Mirzə Cəlilin hekayələrini götür qoy
Haqverdiyevin hekayələrinin davamı kimi, eyni mənzərədir,
eyni əxlaqdır, eyni üslubdur, eyni dünya
baxışıdır. Sən fərqləndirə bilərsən?
- Məncə, Haqverdiyev daha eleqantdır.
- Mən cilalanmış deyərdim. Biri
monumentaldır, o biri o monumentallığın bir qədər
də cilalanmış forması. Haqverdiyevin ən komik əsərlərinin
içindən birdən elə bir haray çıxır ki, dəhşətə
gəlirsən. Haqverdiyev əvəzolunmazdır.
- Çəmənzəminlinin
hekayələri, romanları haqqında nə
düşünürsünüz?
- Onun
haqqında çox yüksək fikirdəyəm,
çünki Çəmənzəminli faktiki olaraq bizim
keçmişimizi adekvat olaraq vermək istiqamətində
mücadilə aparan adam olub.
- Amma
çox az oxunan və təhlil edilən
yazıçılarımızdandır.
- Elədir.
Bunun niyəsini demək çətindir. Bəlkə də o vaxt roman yox, hekayə vaxtı
idi, ona görə. Görürsən, indi
hamı roman yazır. Görünür,
meyvələrin vaxtı olan kimi janrların da öz vaxtı
olur. Sonralar 20-ci illərin axırında,
30-cu illərin əvvəlində o nəfəs
açıldı. Biz də roman
yazmağa, oxumağa başladıq. Əbülhəsən,
Süleyman Rəhimov, Süleyman Vəliyev, Mehdi Hüseyn, daha
kimlər, kimlər...
- Bir az da indiki ədəbi mühitdən
danışmaq istəyirəm. Kitab sənayesinin
formalaşması, ədəbiyyatımızın müasir
dünya standartlarına çata bilməsi...
- Bunu
bizim ədəbi məmurlar eləməlidir. Bizdə
hamı özü ilə əlləşib. Yaradıcılıq İttifaqları məşğul
olmalı idi bununla. Düzdür, onlar da
çalışıb nəsə etməyə. Bəlkə də sovet vaxtında bu, daha asan idi, indi
daha çətindir. Bu müstəvini indi
başqa şəkildə qurmaq lazımdır. Hansı şəkildə? Demək
çətindir. Bayaq dedin ki, bizim yazıçılar
istəmir bizdən kimsə qabağa getsin. Ən
birinci bunu aradan qaldırmaq lazımdır. Bu, bilirsən nəyə oxşayır? Qabağa qaçan futbolçunu əllə tutub
qoymurlar, dartırlar. Təxminən belə
bir mənzərədir bizim ədəbi mühitdə. “Bibliya”dan gələn iki gözəl fikir var.
Birincisi, öz ölkəndə peyğəmbər olmaq
mümkün deyil, ikincisi, heç kimin göz yaşlarına
inanma.
- Məncə,
biz lazımınca sağlam mühit formalaşdıra bilmədik...
-
Haqverdiyevin “Mirzə Səfər” hekayəsi var. O Mirzə Səfər
mühiti itdi getdi. Mirzəsəfərizm! Mən
buna belə deyərdim. Cəmiyyətin
özündə Mirzə Səfərlik qalmadı. Kiməsə
nəyə görəsə üzgörənlik eləməmək...
Demokratiya deyirik... Mən bir dəfə
yazmışdım ki, demokratiya ölkəni doğmur, ölkə
demokratiyanı doğur. Bu o deməkdir ki,
gərək ölkə inkişaf edə və demokratik model
yarada. Onu süni şəkildə edəndə,
heç bir effekt vermir, eybəcər bir şey alınır.
Bax o cəmiyyəti də gərək ölkə
özü versin. Məsələn, niyə
Bolonya sistemi bizdə Avropadakı qədər effektiv deyil?
Çünki bu sistem onların içindən
çıxıb, bizim yox. Təəssüf,
bizim 18-ci əsrdə Volterlərimiz olmayıb. Volter elə bil, demokratiyanın məhək
daşıdır. O deyir ki, mən sənə nifrət
edə bilərəm, amma fikirlərini azad ifadə edə bilməyin
üçün canımı verərəm. Bax
Avropa buna riayət eləməyə çalışdı.
Nə qədər müvəffəq ola
bildi, bunu deyə bilmərəm, amma çalışdı. Həmçinin Amerikada demokratik proseslər elə dərin
gedib ki, biz onu tam dərk etmirik. Məsələn,
amerikan filmini izləyirsən, qızla oğlan ayrılanda
oğlan etiraf edir ki, mən sənə bunu mütləq deməliyəm,
filan vaxtı belə şey etmişəm. Adama deyərlər, nə vacibdir? Demə də!
Biz heç vaxt demərik. Oğlan
bunu deməsə, qız heç vaxt bilməyəcəkdi,
amma oğlan həqiqəti deyir. Bu da həqiqət
uğrunda mücadilənin bir növüdür.
-
Axırıncı çap olunan “Sirlərin sərgüzəşti”
romanınızı oxuyanda, mənə belə gəldi ki,
bunu sonuncu roman kimi yazmısınız.
- Mən
“Unutmağa kimsə yox” romanımı da sonuncu kimi
yazmışdım. Və mənə elə gəlirdi
ki, bir də əlimə qələm götürməyəcəm.
Bəlkə hekayə, esse, amma roman yox.
- “Sirlərin
sərgüzəşti”ni həm də əvvəlki
romanlarınızın xülasəsi hesab etmək olar.
- O xətt
mənim bütün romanlarımda var. Eyni obrazlar cürbəcür
düşüncələri ilə... Məsələn, Həsənağa
Səyyah. Bu romanımda onun belə bir fikir var: Dünyadan
ayrılmağın yüz min yolu var, insan isə onlardan sadəcə
biri ilə, ölümlə tanışdır. Bu romanda əvvəlki romanlarımın
hamısından nəsə var.
- Bir az da qüssə hiss elədim romanda.
-
Görünür, yazı prosesi hər kəsdə
özünəməxsus şəkildə həyata
keçir, qurulur. Şəxsən mən bu barədə
düşünə bilmirəm. Bunu belə
edim, orasını elə edim. Sadəcə yazıram və
gedir, gedir... Yata da bilmirəm, dura da bilmirəm.
Kiminləsə söhbət edirəm, paralel
şəkildə hansısa tamamlamadığım yazı
haqqında düşünürəm. Beynimdə
hər şey paralel gedir. Bunu mən tənzimləmirəm.
İndi yazdığım nəsə yoxdur deyə
həm beynimdə, həm reallıqda sənlə
danışıram. Bu
düşünüləsi şey deyil.
“Onlardan
danışanda qəhərdən boğuluram”
- Ad
günləri ilə aranız necədir?
-
Çox pis. Bilirsən, qəribə bir şey
var. Bizim ən kədərlənəcəyimiz gündə
sevinirik. Mənim üçün ad
günü kədərli bir gündür. İldə bir dəfə son dərəcə kədərlənirəm.
Sözüm onda yox, amma biz ölüm
günümüzlə də ildə bir dəfə rastlaşırıq.
Yəni, ayın neçəsi öləcəyik,
ildə bir dəfə həmin tarixin üstündən bilmədən
keçirik. Yalnız bir dəfə həmin
tarixdə büdrəyirik. Heç
ölümə də kədərlənmək lazım deyil.
Paralel dünyalardan birində həyatımıza
davam edəcəyik.
- Mən
çox vaxt yubiley yaşını qeyd edən ahıl
yazıçılarımızı qeyri-iradi Səməd
Vurğunla yanaşı qoyuram. Sizi də Səməd
Vurğunla yanaşı qoysaq, ata və oğul kimi
görünərdiniz. Halbuki indi siz onun
atası yaşındasınız. Sizcə,
bu nə ilə bağlıdır?
- Yusif Səmədoğlu da eləydi, elə təxminən
Vaqif Səmədoğlu da. Yaşlarından daha
qoca görsənirdilər. Ola bilər,
genetik bir şeydir. Səməd Vurğunun
atasının da o yaşda şəklini görə bilsək,
daha dəqiq nəsə demək olardı. İstəmirəm, “O dərd çəkirdi” kimi
banal nəsə deyim. Amma deyə bilərəm
ki, haqlısan. Hətta şeirlərində
də tez yaşlaşırdı. Səməd
Vurğun böyük şair idi, amma təkcə Azərbaycan
şeirləri ilə yox. Məsələn,
onun “Gəl, əziz bayramım, bir də öpüşək”
misrası Blokun Rusiyanı öz nişanlısına bənzətməsi
kimi gözəldir. Metafora genişliyi var.
Ümumiyyətlə, mənə görə şeir odur
ki, onun misrasını cümləyə çevirə bilməyəsən. Hətta
cümlə olsa belə. Çünki
şeir məqalə deyil.
- Bəlkə
kitablardır insanı gənc və güclü saxlayan?
- Mən kitab barədə çox iş
görmüşəm. Hətta, bir vaxtlar insanlara ilk sualım
bu idi: “Axırıncı dəfə hansı kitabı
oxumusan?” Sonra bir gün ağlıma qəribə bir şey gəldi.
Mənimlə birgə böyüyən uşaqlar ki var, son dərəcə
düzgün, səmimi, qeyrətli adamlar idilər, amma
heç iki kitab oxumamışdılar. Aslan adında bir dostumuz var
idi, Allah rəhmət eləsin, biz ona “Həyat professoru”
deyirdik. Əgər o iki kitab oxumuşdusa, mən
adımı dəyişərəm. Onu demək
istəyirəm ki, kitab oxumağın bizə nə verdiyini
demək son dərəcə çətindir. Bəlkə, kitab oxumasam daha xoşbəxt olardım.
Bəlkə, biz öz xoşbəxtliyimizi
birinci kitabı əlimizə alanda itirmişik? Bu da narkomaniya kimi bir şeydir. Hərislikdir.
- Bəlkə,
əksi olardı.
-
Düzdü. Bəlkə, kitabsız daha mutsuz
olardım. Bir dəfə bir dostumu pyesimin
tamaşasına çağırmışdım. Mənə qayıtdı ki, yenə ölülərdən
yazmısan?! (Gülür) Yəni, məni
oxumayan dostlarım da var və heç də mutsuz deyillər.
- Kamal
müəllim, çağdaş ədəbi mühitdəki
gəncləri necə görürsünüz? Postqələbə
dövründə bizi nə gözləyir?
- Azərbaycan
gəncliyinin nümunə götürəcəyi bir nöqtə
var - ordu, əsgər. Bizim əsgər çox
şeyi həll elədi. Tək müharibədə
qələbə qazanmadı, həm də sevgini, hörməti
müəyyənləşdirdi cəmiyyət
üçün. Bundan sonra onlar bizim
yönləndiricilərimiz olacaq. Bizim gənclik bu barədə
çox iş gördü. Bizim
universitet şəhid olan biləsuvarlı bir gizirin
üç övladını himayəsinə
götürdü. Mən özüm də
görüşdüm onlarla. Gül kimi
uşaqlardır. Onlar ataları ilə fəxr
edirlər. Göz yaşlarının içində
sevinc var, qürur var. Bax bizim gənclərimiz bizə bunu verdi. Qazilərimiz də, şəhidlərimiz
də. Allah bütün şəhidlərimizə
rəhmət eləsin. Mən onlardan
danışanda qəhərdən boğuluram. Gənc yaşlarında canlarından keçdilər
və dünyaya göstərdilər ki, azərbaycanlılar vətənini
necə sevir. Söhbət bundan gedir.
Biz dünyaya bunu sübut etdik.
- Sizcə,
qələbə ədəbiyyata və mədəniyyətə
necə təsir edəcək?
- Mənə
görə, hələ bir müddət keçməlidir ki, ədəbiyyat
özünə gəlsin. Ədəbiyyat riqqət
halındadır. Bu riqqət keçməlidir
ki, sən bütün bunları daha yaxşı yaza biləsən.
Düzdür, mən də dayana bilməyib
bir-iki hekayə yazdım, amma əsl Qarabağnamələr
bir müddət sonra yazılacaq.
Abdullayev Kamal
Ədalət.- 2020.- 10 dekabr.- S.4.