Çiçək ətirli sevgilər
şairi
Bu gün Xalq şairi Nigar Rəfibəylinin
doğum günüdür
Azərbaycan ədəbiyyatının
incə ruhlu, zərif təbiətli şairi, Məhsəti Gəncəvi
yaradıcılığını özünəməxsus
üslub və formada davam etdirən, yeni ənənələrlə
zənginləşdirən Nigar Rəfibəyli ictimai həyatda
və yaradıcılıqda mübarizələrlə dolu
bir ömür yaşamışdır. Hələ
ilk gənclik çağlarından özünün
istedadı ilə ədəbi mühitdə ulduztək
parlayan, sözündə, fikrində qorxmaz, cəsur olan
şair özünün poetik ecazı ilə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə gözəl, dəyərli əsərlər bəxş
etmişdir. "Çadra” onun "Dan ulduzu” jurnalında (1928)
çap olunmuş ilk şeiri, "Şeirlər”
isə (1934) ilk kitabıdır. İndiki məqamda yadıma
şairin ”İşıqlı dünyam” (1969), "Günəşdən
gənclik istədim” (1974), "Həzin bir axşamda
düşərsən yadıma” Şanlı nəsillərin
yadigarısan” (1982), "Zəfər nəğməsi” (1943),
"Yol xatirələri, Avropa ətrafında səyahət
gündəliyindən” (1957) kitabları düşür.
Bildiyimə görə, cəm halda onların sayı 35-dir.
Kitabların əksəriyyəti nəşr olunduğu
vaxtlardan ədəbi mühitin diqqətini cəlb etmiş,
müzakirə mövzusu olmuş, oxucular tərəfindən
böyük rəğbətlə, sevgiylə
qarşılanmşdır. Nigar xanımın
şeirlərində, ümumən bütün əsərlərində
təbiət mənzərələri, insanın mənəvi
aləmi, vətənpərvərlik, sülh, əmin-amanlıq,
azadlıq ideyaları yaradıcılığının
leytmotivini təşkil etmişdir.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu gün Xalq
şairi Nigar Rəfibəylinin anadan olmasndan 107 il ötür.
Bu gün sevimli şairimizin
şeirlərini yenidən oxuyanda qəribə, həm də
xoş hisslər keçirir, həmin şeirlərin
zamanında dillər əzbəri olduğunu da
xatırlayıram. Çiçəklərin adına
yazdığı bahar ətirli şeirlər, ana məhəbbətilə
vəsf etdiyi poetik incilər, Nizamiylə, Füzuliylə
söhbətləri, balalarımızın ürəyini
oxşayan bədii nümunələr, hansını deyim... Hələ tərcümə əsərləri, Məhsəti
Gəncəvinin rübailəri, Nizaminin, Nəvainin qəzəlləri,
A.S.Puşkindən, M.Y.Lermontov, A.Axmatova, M.Svetayeva, Qərb ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən dilimizə
çevirdiyi möhtəşəm əsərlərin N.Rəfibəylinin
yaradıcılığında əlahiddə yeri var.
Qəlbi çiçəklər kimi zərif,
incə olan Nigar Rəfibəyli şeirinin dilində
sözündə, ifadəsində bir həzinlik duyuram. Bu həzinlik
insanın təbiətində bir bahar ovqatı yaradır. Bu
şeirlər qışın sərt günlərində belə,
insana yaz təravəti bəxş edir, könülləri
nurlandırır. Güllər insana yaraşıq verir,
gözəl rayihəsilə ruhumuzu oxşayır. Bir-birilə
bəhsə girən çiçəklər insan qiyafəsində,
obrazında bizimlə həmsöhbət olur. Şairin
şeirləri insanla təbiət arasında bir
yaxınlıq, bağlılıq duyğusu yaradır.
Nigar Rəfibəyli şeirlərinin qəribə
bir işığı, istiliyi də var. Bu
işığın cazibəsi alıb-aparır adamı. Bir
"Qərənfil” şeiri var şairin. Burda müəllif
onu elə əzizləyib vəsf edir ki, deyirsən bəs, təbiətin
ən istəkli canlısı, güllərin
şahıdır qərənfil. Sonra onun əksər
şeirlərində bütün güllərin,
çiçəklərin bənzərsiz vəsfini görəndə
anladım ki, Nigar xanım bənövşəni, nərgizi,
yasəməni... təbiətin yaratdığı,
bitirib-yetirdiyi bütün gülləri sevir və insanın
həyatına gözəllik səpən bu zərif
gül-çiçələrin yerini göstərir. Bir
şeirində yazır:
Ömrümü güllərə məftun
yaşadım,
Gülü, bənövşəni, nərgizi
sevdim...
... Ömrümün bəzəyi oldu həmişə
Gah dağ çiçəkləri, gah aran
gülü.
... Çiçəklər aləmi – incə
xəyaldır,
Gözəldir, qəşəngdir zanbaq
çiçəklər.
Yaxud da
Yuxuda çiçəklər görürəm
hər gecə,
Öpürəm onları gizlicə...
Bu, duyğusal qadın təbiətinə xas
olan zəriflikdi, ülfətdi, sevgidir. Həm də bu, sadəcə
məhəbbət deyil. Əslində əksər şeirlərində
güllərin, çiçəklərin insan kimi canlı
obrazı var. Bu şeirlərdəki çiçəkli
sevgilər işıq təki üzünə-gözünə
saçılır insanın. Ruha dinclik gətirən,
vəsfi göz-könülü oxşayan belə gül əirli
şeirləri kim sevməz ki! Şairin bir çox şeirlərini
oxuyanda hiss etdim ki, əsərlərinin mövzusu müxtəlif
və çoxçeşidli olsa da onların hamısında
gül ətri, çiçək rayihəsi duyulur.
Nigar xanım təbiətin bu zərif varlıqlarına insan
kimi yanaşır, ətrafa təbiətin, çiçəklərin
gözü ilə baxır. Elə
yaradıcılığı boyu ən böyük istəyi,
umacağı da təbiətdən olub. Günəşdən,
meşədən, küləkdən, güllərdən,
quşlardan, yarpaqdan, dağdan... hər nə istəyibsə,
təbiət də bu saf qəlbli, duyğusal şairdən
heç nəyini əsirgəməyib.
Nigar Rəfibəyli "Odlu-alovlu günlər”dən,
müharibə mövzusundan da bəhs edib. Bir
şairin, ədəbiyyat adamının düşüncələr
silsiləsində qələmə aldığı şeirlərində
müharibəyə gedənləri, cəbhədə
döyüşənləri, yaralananları əzizi,
doğması kimi boyunu sevərək vəsf edir. Əsgərləri
(ömür-gün yoldaşını da) sevgililərin dili ilə
ruhlandırır, bacı olaraq, qardaşlarına cəngavər
təki döyüşməsini tövsiyə edir, ana kimi
öyüd-nəsihət verir. Bu ağır illərdə vətən
qızlarını vəsf edir, arxa cəbhədə
onların mərdliyindən, qoçaqlığından
söz açır. Övladın anaya, vətənə məhəbbətini
dilə gətirir.
Şair səyahətdə olanda da öz
müşahidələri ilə gördüklərini qələmə
alır, yaxud da xəyalında yaşatdığı qəhrəmanlarını
şəhərbəşəhər, kəndbəkənd gəzdirir.
"Qürbətdə axşam” olanda vətən haqqında
düşüncələrə dalır, qəribsəyir, vətənin
acı tüstüsü, sərt küləkləri
üçün darıxır. Sərhəddən kənarda
gördükləri poetik yaddaşında qərib mahnılar
kimi səslənir. "Rahibə”nin geyimi, soluxmuş gözləri,
qupquru əlləri onu üşüdür. Məryəm
ananın surəti önündə diz çökən rahibəni
qınağa çəkir: "Aç başından
qaranı, Gözündən yaşları sil, Canlı insan
kimi bax, Qadın kimi danış, gül...” deyə, onu həyatın
qoynuna səsləyir...
Şairin şeirlərinin birində
qəlb ağrısı ilə söz açdığı
"Bəşər oğlu” böyük Nazim Hikmətin əziz
xatirəsinə yazdığı elegiyadır. Şairin əbədiyyətə
qovuşduğu gündə millətindən asılı
olmayaraq, onu yola salan insanların yanğısını
misralarına göz yaşı kimi səpir:
Tabutunun başında
Millətləri, xalqları
Qardaş gördüm;
Rus
qızının, ərəb şairinin,
Alman
kommunistinin
Gözündə yaş gördüm.
...
İndi sevdiyin, məhəbbətlə baxdığın
Gözlər
ağlayır...
Şair həm də anadır, təkcə öz
övldlarının deyil, millətin anasıdır – kədərini
ürəyində çəkən, bütövlüyü,
azadlığı, xoşbəxtliyi yolunda cəfalara
qatlaşan mətin bir ana. N.Rəfibəyli
dünyaya həm də ana məhəbbətinin
işığı ilə baxır. Şair
vətənin, onun övladlarının
qayğısını ana kimi çəkir. Onun ən böyük məhəbbəti qurub-yaradan
və yaşadan insanadır. Bu da təbiidir.
Dünya insanın varlığı, onun əməlləri,
zəhməti ilə gözəldir. Bütün
gözəlliklərin yaradıcısı, təbiətin
özündən başqa, həm də insandır. Şair harada olur-olsun, vətəndə, ya qürbətdə,
düşüncəsində insanın silsilə
obrazını yaradır.
Bir udum vətən
suyuna,
Bir ovuc vətən
torpağına
Həsrət olanları düşünrəm.
Vətəndən
ayrı düşüb,
Qürbətdə qalanları düşünürəm.
Şair təbiətdə
üzə gülən, gözə-könülə fərəh
çiləyən gözəllikləri, dünyanı
özünün şəfqəti, istisi ilə nura qərq edən
ana-qadınları vəsf edir, daim dodaqları sevgi nəğmələri
pıçıldayır... Hərdən mənə
elə gəlir ki, Nigar Rəfibəylinin ədəbi
yaddaşından süzülən, könlündən pərvazlanan
çox poetik düşüncələri hələ
aydınlığa çıxmamış, bəlkə də
heç dünyaya gəlməmiş qəlbindəcə məhv
olmuşdur. Belə düşünərkən
yazıçı Anarın Nigar xanım haqqında nə
vaxtsa səsləndirdiyi bu fikirləri xatırladım:
"Anam yaza biləcəklərinin yüzdə birini də
yaza bilmədi. Ailə borcu, analıq vəzifəsi,
böyük evin qayğıları onun
yaradıcılığına mane olurdu. Biz
hamımız onun vaxtını talayırdıq, qarət
edirdik, onu yazı masasından ayırırdıq, hisslərini,
duyğularını, fikirlərini dağıdıb pərən-pərən
edirdik... Həmişə yanındaydıq, həmişə
böyründəydik, həmişə onunlaydıq;
öz-özü ilə tək qalmasına imkan vermirdik, qəlbiylə
baş-başa qalmağa macal tapmırdı”.
Əslində mənim gendən-genə duyduğum, hiss
etdiklərim də bunlar idi. Macal tapsaydı, ədəbiyyat
tariximizə daha zəngin ədəbi-mənəvi irsini bəxş
edərdi. Amma Nigar xanım bir qadın-ana
olaraq ailə yükünü, məsuliyyətini, cəmiyyətə
fayda verəcək övladlar yetişdirməyi
yaradıcılığından üstün tutmuşdu.
Çünki, istedadlı şair, güclü
poetik fəhmlə, həyati gerçəkliklər içində
ədəbi incilər yaratmağa qadir olan şair, vətəndaş
ailəni ən böyük əsəri sanırdı. Mənəvi övladları da zaman-zaman bütün
varlığı ilə bağlı olduğu ailənin bətnindən
doğulurdu. Şairə gücü, ilhamı verən də
onun gözünün nuru, ilhamının həmişəyaşıl
pöhrə-budaqları – sevimli Rəsulu, balaları idi... Amma
bu gün Nigar xanımın ədəbi irsi ilə
bütövlükdə tanış olanda
bu hünərvər şairin ədəbi
yaradıcılığındakı çoxşaxəlilik məni
heyrətə gətirir. Nigar Rəfibəyli həm
böyüklər, həm də uşaqlar üçün
poetik əsərlər yazan lirik şairdi, tərcüməçidi,
publisistdi, özü də bu sahələrin hər birində
mükəmməl sənətkardı. Nə gizlədim,
bütün bunların fonunda bir oxucu kimi Nigar xanımı həssas,
zərif təbiətə, incə duyuma malik, əsrarəngiz
güllərin, çiçəklərin insana bəxş
etdiyi ülvi sevgilərin tərənnümçüsü
kimi daha çox sevir və xatırlayıram...
1913-cü
ildə, yazın son ayı, iyunun 23-də dünyaya gəlib
Nigar xanım... Hələ bağ-baxçalar,
yaşıl düzənlər, qayaların kölgəsi,
daşların arası rəngbərəng
gül-çiçək içindədir. Mənə elə gəlir ki, həmişə ilk
yazla birgə doğulan bənövşənin, nərgizin,
yasəmənin – təbiətin bütün nazlı
çiçəklərinin Nigar xanımdan ötrü
gözləri yaşarır. Gül-çiçəklər
onun vəsflərinin, nazlı oxşamalarının həsrətini
çəkirlər. Tezcə də
düşünürəm ki, qəmlənməyə dəyməz...
Torpaqdan boy göstərən, güc alan,
günəşdən nur içən bu gül-çiçəklər
hər yazda Nigar Rəfibəylini yad edir, ruhunu salama gəlir,
həsrətlilər kimi sanki bir-birinə sarılır,
öpüşüb-görüşürlər... Bir də düşünürəm ki, həyat nə
qədər davam edəcəksə, hər açılan
sabahlarda, hər doğulan baharda, elə bütün fəsillərdə
Nigar Rəfibəyli özünün çoxçeşidli əsərləri
ilə xalqımız tərəfindən məhəbbətlə
yad ediləcək.
Şəfəq
Nasir yazıçı-publisist
Ədalət.-
2020.- 30 iyun.- S.8.