Bir sevginin
etirafı: Fəlsəfəsində nə
dayanır
Şairə Kəmalənin
"Məni bağışlama” şeiri haqqında
düşüncələr)
Mən iradəsiz deyiləm və
yaddaşıma da arxayınam: keçmişə qaytarır məni,
olmuşların həsrətinə aparır və kövrəldir.
Ötən əsrin 60-cı-80-ci illərinə. Kənd
müəllimliyimdən Bakıya gəlib aspiranturaya
girmişdim, elmə və publisistikaya
atılmışdım. Şairlərlə, jurnalistlərlə,
yazıçılarla, pedaqoqlarla yaxın ünsiyyətim
yaranmışdı. Xüsusilə, gənc
yazıçılarla. Redaksiyaya ("Azərbaycan
müəllimi” qəzetində
çalışırdım, 1976-1984), üzündə və
saçlarında kənd koloritini saxlayan, iri cazibəli
gözlərilə məftunedici təsir oyadan, xoş səsli
bir gənc xanımla tanış oldum, dedilər ki, şeir
yazır, müəllimədir, fizikadan dərs deyir 31
saylı tam orta məktəbdə. Anası Pedaqoji
İnstitutunun dosentidir, tanıdım... Təvazökarlıq
edib şeir oxumadı, hətta "mən şeir yazmıram”
– dedi. Mənim üçün "yazmıram” feili kifayət
etdi ki, şairdir! Yanılmamışdım...
İllər keçdi. İmzası müntəzəm
göründü, bəstəkarlar onun sözlərinə
mahnılar bəstələdilər. Və şeir
kitabları işıq üzü gördü. Müəllim
səriştəsilə də maraqlandım. Valideynlər və
pedaqoqlar bu gənc müəllimədən razılıq etdilər,
bu səriştəsilə də sevindim. "Fiziklər və
liriklər” adlı geniş məqalə çap etdirdim (70-ci
illərdi). İlk məsələni ortaya atdım, məndən
45-50 il sonra Milli Elmlər Akademiyası "ayıldı”, mən
isə xatırlanmadım... Amma mən gənc şairə –
müəllimə Kəmalə Abıyevanı, onun
güclü hisslə qələmə aldığı
şeirlərindən süzülüb gələn
lirikasını unutmadım. Qəzetlərdə
oxuyanda mənə gələn bir hiss də şairənin
yaşadığı olmuşlara, ötənlərə və
əl yetməyən nəsnələrə aşinalığıdır!
Şeir dünəndir, "dünənin” xatirəsindən
doğulan poetik sızıltıdır. Şeir boş gurultu
və tappıltı deyil, qulaq pərdəsinə
güc gəlsin. Şeir ürəkdə qövr edən, pak
sevgisini itirən sızıltıdır, amma ah – nalə də
deyil!
Kəmalə Abıyevada poeziya
ona görə canlıdır, misralar diridir, sözlər
biçimlidir – şairin içindən gələn və
bu daxili ahəngi enerjisi ilə oyadan bir nəsnədir.
Şeir Kəmalə üçün bir daha geri
qayıtmayan taledir, hansı ki, tale ilə zarafat etməyəsən,
özündən küsdürməyəsən.
"Bağışla”, "Eh, bir yanılma idi” etirafları
səndən üz döndərir. Mən A.Kəmalənin
şeirlərində, düzü, sosial möhür
axtarmamışam, naməlum məmurun ərköyünlüyünə
gülməyini eşitməmişəm, acizanə şikayətini
duymamışam, yoxsa o, məni bir oxucu kimi itirərdi. Mən
isə şairənin "Məni bağışlama”
şeirini itirərdim. Nə gizlədim, şeiri
("Ədalət” qəzeti, 02.11.2019) payızın bir səhər
çağında sübh vaxtı oxudum. Təsadüfdənmi,
bəxtimdənmi günəş dan yerində qərar
tutmurdu, buludlar onun qabağını kəsmişdi, amma əbəs
cəhd idi. Dünənin qayğılarından
sıxılmamışdım, pəncərəmdən
aydınca görünən yaşıl yarpaqlı zeytun
ağacları hələ oyanmamışdı,
yarpaqlarını: nəvə – nəticələrini
ağuşunda qoruyurdu. Bir azdan yan – yörəsində
gizlənən tüstü axını yarpaqların gözlərini
qamaşdıracaqdı. Mən isə Kəmalənin "Məni
bağışlama” poetik yarpağının
pıçıltısını eşidirdim misra-misra və
ürəyimdən keçirirdim ki, vacib idimi bu şeiri
oxuyum? Axı, qəzet səhifəsində
"Bağışlaram”, "Külək saçlım”,
"Nə qəribə havadı”, "Getmə demədim”,
"Son sevgimsən” şeirləri də yer alıb, onlar məgər
sənin təştəni söndürməyəcək?
Cavabım birmənalı idi? Deyə bilmərəm! Ona
görə ki, bu yaşımda içimi silkələdi, hər
şeyə təslim olmayan xatirələrimi "təslim
etdi” və çəkilib kənarda durdu. Ona görə ki,
peşiman-peşiman bir zaman içimdə doğulmuş və
ölmüş gənclik sevgimi yenidən qaytarırdı?
Nə
olsun ki, sənə "bağışla” dedim.
Nə
olsun qayıtdım, əlindən tutdum,
Bağışlama
məni, qurbanın olum,
Məni bağışlama, qoy çıxım gedim.
Baxma,
sevgi dolu baxışlarınla
Mən sənin dünyanı yıxıb getmişəm.
Sən həsrət
qaldığın baxışlarıma
Özgə bir həsrəti yığıb getmişəm.
Bu, etirafdırmı, Kəmalə xanım, yoxsa poetik
qüdrətin çəkib gətirdiyi xülyadır? Bəlkə
heç biridir, sevən insanların son elegiyasıdır?
Bu yozum da deyil. Mənim, onun
haçansa itirdiyi bir həsrətdir? Bəlkə
bu, sevən bir insana məxsus enerjidir – vaxtında yanmayanda,
yaxud vaxtsız sönəndə kiçik bir təmasdan
zamanı çağırıb gətirir. Bəlkə
bu, yalnız sevənlərə xas ali
müdriklikdir – üz çevirəndə ən əzizlədiyinə
belə "Məni bağışlama” demək cəsarətinə
gəlir. Mən indi də bilmirəm niyə
"Məni bağışla” dedim və sanki yüngünləşdim,
bu, düşündüyüm və özümə
arxayın olduğum peşimançılıq idi. Kəmalə xanım isə qadın qəlbilə
etiraf edir, kişilərdən ürəyinin daha
dözümlü olduğuna inandırır. O, həssas
duyumla itirilmiş sevginin ürəkdə ölməmiş,
ruhunu – canını heç vaxt tapşırmamış bir
möcüzəsinə baş əyir. Sevən birisi (kişi) təmasa – "əlindən
tutmuşuq” fiziki oyanış kimi yanaşa bilər və
buna sevginin ilk simptomları gözüylə
yanaşırdı. Antik filosof Platonda belə nəvaziş
hissiyyatın gözəlliyi kimi səciyyəlnir, dərk
olunmağa səsləyir. Şərqdə
isə hələ məhəbbət – sevgiyə
çevrilməmiş vurğunluğun ilkin əlamətləri
nəzərə çarpır; əldən tutma oğlanda
(kişidə) zahiri gözəlliyin cizgiləri birbaşa
şüura – yaddaşa ötürülür və hissiyyata
çevrilir. Təbii ki, bu fenomenal nəsnə həyata
əksərən keçirilmir, ya kişi,
ya da qadın tərəfindən və bu, həsrətdə
toxdayır. Şairlərdə (Kəmalə
xanım da istisna deyil) həsrət anlamı poetik obrazı
özündə ehtiva edir, mənəvi yaşantı olaraq
maddiləşir. Şair neçə-neçə
illərdən sonra bu mövzuya təsadüfi qayıtmır,
keçmiş sevginin oyanışı təsiri altında
da olur, yaxud bir təsadüfi rastlaşma zamanı da.
İkincidə, şeir daha həzin, kövrək və kədər
bağışlayır; müəllifə də, oxucuya da! Bu
"rastlaşma” – mən bu cür düşünürəm:
Şairə Kəmalə xanım şeirin yaranması
faktorundan belə unikal şeiri yaza bilmişdir,
keçmişlə indisinin xəyali müşahidəsində:
Sənin
üzündəki qəmin izləri,
Mənim üzümdəki qəmdən dərindi.
Ağarmış
saçların, nəmli gözlərin
Qatili olduğum ayın – ilindi.
Bəlkə bu etiraf deyil, itirilmiş sevginin – mənəvi
cinayətin atributudur, bunu hər qadın şairə
ümumiləşdirmək səlahiyyətinə, daha
doğrusu, cəsarətinə malik olmur. Şeirin
cövhərində sadəcə lirik təəssürat,
içimizi göynədən pafos – poetik ehtiras dayanmır,
sevən tərəflərin münasibətlərindəki
fiziki görüm və ruh. Bir sevgi
daşıyıcısının (oğlanın)
zövqü və cinsi instikti üz-üzə gəlir və
şairin fəlsəfi təsəvvüründə
poetikləşir. Birinci tərəf
oğlan impressiv – təəssüratoyadıcı olur. İkinci tərəf – qız ondan xəbərsiz
yaşlaşmış, saçları ağarmış,
sevgisinə biganə qalmamış qeyri günahkarın
qarşısında özünü təmizə
çıxarmağı belə bacarmır. Müəllifin qəlb genişliyini, həsrətə
bələnmiş sevgiyə verdiyi ən ülvi qiyməti
duymaya bilmərik. Şair bununla özünü
sığorta etsəydi nəyi xatırladardı:
emosionallığı, yoxsa intellektuallığı?
Kiçik haşiyə: itirilmiş sevgi (bu, onun taleyidir) iki
canla, obyektin – tərəf – müqabillərin birləşməsini
– simbioz münasibətini şərtləndirir, necə ki,
şairlə (ümumiyyətlə, yaradıcı şəxslərlə)
şeir, (poeziya) arasındakı sevgi bənzəyişi,
oxşarlığı mövcuddur. Şairənin
təxəyyülündə "Məni bağışla” təsadüfdən
doğulmamışdır – motivləşmişdir, bu,
psixoloji anların hesabınadır. Psixoloq Leon Edel
yazırdı ki: "Ədəbiyyatla (şeirlə – A.E.)
psixologiya ortaq zəmində yüksəlir, ikisi də insan
motivlərilə, davranışları ilə
bağlıdır, birinin nifrətilə ayrılmasının,
digərinin sevgilə birləşməsini incələyir”.
Şairin hər iki amili nəzərdə
tutması belə, əzəmi misraları ürəyində
bəsləyib intellektinə ötürə bilməz, bunu
yalnız ilhamı oturuşmuş şairlər yaradar.
Belə bir prizmadan bircə şeiri lap "Məni
bağışlama”nı necə hasilə gətirmək olar?
Təsəvvür etmirəm ki, mən oxucu
olaraq şeiri ruhumun çağırışında
yaşamağı bacarmışam. Kəmalə
xanımın o hissləri var – poeziyanın ilahi
pıçıltısında yazdığına
möcüzə kimi baxdım:
Ömründə
yer vermə, indi sən məni
Ölən arzuların qoy arasına.
Mənim
öz dünyam var qoy çıxım gedim,
Gedim xəyalların xarabasına.
Bu obrazlar assosiativ çevrilmələr, sözlərin
zərif ucundan sızan bənzətmələr – daha nələr
– şairə – müəllifə həm nicat, həm də həsrət
hissi bağışlayıb ayaq saxlamamışdır. Belə məqamlarda
gizlin deyil, qadın şairələrdə ovqat – əhval –
ruhiyyə sevgi həsrətini özündə ehtiva edir, hətta
onu reallıqdan uzaqlaşdırıb "xəyalların
xarabalığına” aparır. Çünki
qadın şairlər şeirə köklənərkən
sevgi (bu, poeziyaya aiddir) hissindən asılı olur, elə
bir əsər yaranır ki, oxucunun məmnunluq payına
düşür. Unutmayaq ki, şair qadınlar
yaradıcı enerjinin səfasını görür: meyl,
ovqat azaddırsa, hələki onun poetik məhvərindən
uzaqlaşmayıbsan, ürəyində doğulan və yenidən
oyanan sevgisi qarşısında "köhnə yaraları”
təzələmək istəmirsən. Poetik
enerjisi şeiri duyğularda ifadə edir.
Bağışlama
məni, başına dönüm,
Bir də bu yaralar köz bağlamaz ki.
Qoy öz
günahımın oduna yanım,
Cəzam
günahımdan ağır olmaz ki...
Bu poetik etirazdır iki sevən arasında, tərəflərdən
kimsə nə səbəbdənsə (yuxarıda
vurğulamışdım) birgə ömür yolunu keçmək
istəməmişdir, görünür, iqtidarı, yaxud iradəsi
çatmaqdan qorxmuşdur, özünü fədaya rəva
görməmişdir, yaxud hazır olmamışdır. Lev Tolstoyun
"Anna Karenina”dakı Anna – Vronski və "Levin – Kiti” xətlərini
xatırlayaq. Oxucu dərhal təsəvvürünə
gətirir cütlüyün axıracan getməyin məsuliyyətini
– hətta həqiqi sevgi olsa belə. Birinci
xətdə həzin hissin fiziki məhəbbətə xidmətini,
ikinci xətdə məhəbbətdə valideynlik məsuliyyətinin
idrakı. "Məni
bağışlama” deyərkən sevən tərəfin səmimiyyətinə
oxucu inanır, peşimançılığından
çəkinir, daha o çağlar, o günlər... arxada
qalmamışdır, bəlkə də o ehtiraslar
sönmüşdür!
Sevib
qovuşmayanlar da yaşın artımında həyatın
qayğıları ilə əhatə olunmuşlar, o vaxt
bir-birini anlamamışlar, bu günsə
varlıqlarını saran müəmmalı bir hissin baş
qaldırmasını istəmirlər, əslində, heç
də müəmmalı deyil, maddiləşməmiş
münasibətlərin harmoniyasıdır ki, ölməmişdir,
yaşamaqdadır. Halbuki, bir zaman qeyri – rəsmi
cütlər mənəvi – sosial münasibətlərin qiymətini
ölçüb-biçməmişlər, lakin fiziki və
mənəvi dəyərlərini qorumuşlar, qadın tərəf
şahlığından düşməmişdir. Şairə
Kəmalənin poetik hünəridir, – desəm yanılmaram!
"Məni bağışlama” şeirinin
son misralarını oxumaq istəmədim – bilərəkdən,
onu da kəsdirmədim səbəbi nədir? Düzü,
şeirin təsirilə təhtəlşüur
"qatına” düşmüşdüm, bir yandan da günəş
sübhdən aralanmışdı, şəfəqləri
zeytun ağaclarının yarpaqlarını dəlib
budaqlardan torpağa süzülürdü. Açıq pəncərədən
səmanın buludsuz azadlığını
görürdüm, bu isə məni şeirin təsirindən
azad etdi və inandırdı ki.
Ömrün baharı qarlı-qış oldu,
Bir də o bahara dönə bilmərik.
Bağışlama məni, qurbanın olum,
Biz xoşbəxt hekayə yaza bilmədik.
Peşimanlamadım: şeirin poetik ruhu təbiətlə
ahəng yaradırdı, itmiş sevgi qış ovqatında
qalmışdı, əli bahara çatmırdı.
Qarşıda isə yaz gəlirdi, beləcə fəsillər
bir-birini əvəz edir, təzələnir. Sevgisə... Təzələnmir.
Nə yaxşı belədir, yoxsa "Məni
bağışlama” şeiri qələmə gəlməzdi,
poeziya isə yalnız itirərdi! Kim axtaracaqdı onu: Kəmalə
xanım Abıyeva, yoxsa bir oxucu?! Kim belə bir möcüzəli
poetik hekayəni yazacaqdı?! Bu cür şeiri ilahidən
pay olan, yaradıcılığına hörmətlə
yanaşan şairə xanım Kəmalə yarada bilərdi.
Yaradıcılıq mürəkkəb və
dolanbac işin son mərhələsi, dağınıq, səpələnmiş
fikirlərin, ideyaların, dəlillərin bir-birini
bağlayan nostalji hisslərin əks-sədasıdır.
Allahverdi Eminov
Ədalət.- 2020.-
25 iyun.- S.5.