İnsan - İradə TUNCAY
yazır
"Kimsə
lakeyin gözündə qəhrəman ola bilməz. Ona görə
yox ki, qəhrəman Qəhrəman deyil. Ona görə ki,
lakey elə lakeydi”.
Hegel
Ömrün hər hansı dövrünü
yaşadıqca həmin səhifələri qatlayıb qoyursan
bir qırağa. Tamam qapamaq olsaydı nə gözəl
olardı. Dünənki gündən heç nəyi
xatırlamazdın, heç nə ağrıtmazdı,
heç nə üşütməzdi. Tam, dərin bir xoşbəxtlik
duyğusu ilə sabah haqqında şirin xəyallara
dalardın. Dünəni unutmusansa sabahı açmaq nə
asan, nə rahat olacaq. Sabah - bütün şou proqramlara
baxacam, SMS göndərəcəm... Sabah - dost-tanışdan,
qohum-əqrəbadan ürəyim istədiyi qədər qeybət
edəcəm.... Sabah - zəhləm gedən birisini o ki var tərifləyəcəm...
Sabah...
... Alınmır. Yaddaşımı silə
bilmirəm. Bəzən mənə elə gəlir ki,
ömrüm bütün təfərrüatı, xırda
detallarıyla yadımdadır. Bəzən də
ayrı-ayrı fraqmentlər qabarır, seçilir. Unuda bilsəydim...
***
Şeir böyük romana, böyük filmə
mövzu olacaq, fəlsəfi xətt olacaq hadisələri bir
neçə misrada verə bilir. Şerin gücü də
ondadır. Gözümü yumuram və möhtəşəmmi
deyim, müdhişmi deyim bir mənzərəni fikrimdə
canlandırıram.
...Nəhəng, əzəmətli insan və ətrafında
qırıldayan, fısıldayan, qaynaşan həşərat
yığnağı. Çoxdular, qüvvədilər.
Əllərinin də sayı-hesabı yoxdu. Daş atırlar
- elə-belə daş yox, közərən daşlar.
Atılan daş-kəsək bu yığnağın
içində tək-tənha qalmış insana yönəlib.
Dəyirlər, onu yaralayırlar, yerə düşürlər.
Yaralardan qan axır. Qırmızı qan qırmızı atəşə
bənzəyir, alışıb-yanır. Və bu daş
yağmurun altından sıyrılıb çıxan insan bizə
sarı gəlir. Susub, dinməz baxanlara. İri, kədərli
gözləri ilə, danışan sükutu ilə:
- Məni təzə daşa kim qonaq eylər? -
deyir.
Bu tükürpərdən edam səhnəsindən
diksinib ayılıram. Fikrim çox yorğundu, çox
qarışıqdır. Harda olduğunu bilmədiyim o laməkan
qüvvədən "niyə", "nədən" -
deyə soruşmağım gəlir. Niyə göndərdiklərini
qoruya bilmirsən? Niyə mərhəmət elçilərin
rəhimsizlərin ayaqları altında əzilir? Nədən
gözü, könülü tox olanları bu acgözlər
parçalayıb yeyirlər? Nədən bu məmləkətdə
ürəyi olanların çörəyi, çörəyi
olanların ürəyi olmur? Cabbarlısayaq bağırmaq
sayıram:
- Bacarmırsan, yaratma! Yaradırsan, yaşat!
Sonra aşağıda dayanıb qaynaşan
zavallılara:
- Niyə sənə gün ağlayanları
ağlar günə qoyursan, niyə daş atırsan? - demək
istəyirəm ki... Yox, heç nə demirəm. İnsan
övladı tapıb insan dilində danışmaq
üçün susuram.
***
Bu aldım-satdım təmənna
dünyasında, bu ilan-çayan, həşərat dolu səhrada
hamının danışdığı, ancaq söz eşidə
bilmədiyin aləmdə insanın var oluşu
müşkül məsələdir. Planetə
"homo-hapiens" deyilən varlığın toxumu
düşəndən bu günə qədər mövcud
olmuş şüurlu məxluqları insan adlandıra bilərikmi?
Və bu gün yaşamaqda olan 5 milyard əhalinin nə qədərinə,
neçə faizinə insan demək olar?
İnsan anlayışına tərif vermək
müm
kündürmü? Dilimizdə bir ifadə var -
kiminsə yaxşılığını bildirmək istəyirlərsə
- deyirlər, insan adamdır. Əslində, xalq dili özü
fərqi göstərir - insan və adam. Yəni biz
özümüz fərqinə varmadan insan və adamlarla
çevrələnmişik. Din kitabları deyir ki, biz Adəm
övladlarıyıq. Amma Adəmin bir oğlu Qabil öz
qardaşı Habili öldürüb ilk qatil olmuşdu.
İndi ətrafımızda bir qisim Qabildən, bir qisim də
Habildən törəyən adamlar və insanlardırmı?
Darvinin nəzəriyyəsinə inansaq, biz meymundan əmələ
gəlmişik. Amma yəqin fərqli meymunlardan.
Maraqlıdır, adamlar hansından, insanlar hansından? Qəliz
məsələdir...
***
Mən belə fikirləşirəm
ki, hər hansı bir şüurlu varlıq ağrını,
əzabı dərk edib ürəyindən keçirə
bilirsə, özü də bu ağrı təkcə
özünün yox, yaxınlıqdakı insanların, mənsub
olduğu bölgənin, elin-obanın, millətin, Vətənin,
ən sonunda, bəşəriyyətin ağrısı,
əzabıdırsa - onda həmin varlığın adamdan
insana doğru yönələn təkamül yolu
hamarlaşır, düzləşir. Amma bu yolun düzləşməsi
həyat yolunun ağırlaşması deməkdir. Və
çox adam da bunu bildiyindən insan olmaq fikrindən uzaq
düşür. Əslində, adam yox, insan kateqoriyasına
daxil olanlar zəmanəyə, dövürə işıq
salırlar. Ancaq zamanın işığı onların
üzərinə düşmür. Özləri
üçün yox, tarix üçün, bəşəriyyət
üçün yaşayanlara zamanın borcu qalır - onlar isə
zamana borclu olmurlar. Deyək ki, belə insanların ən parlaq
nümunəsi İsa peyğəmbərdir. Bəlkə ona qədər
də belə əzabkeşlər olub. Amma görünür,
Tanrı bu dəfə öz övladını ona görə
Yer üzünə göndərmişdi ki, şüurlu
varlıqlar əzabdan, ağrıdan keçib təmizlənməyi
öyrənə bilsinlər. Başqalarının dərdləri
ilə yaşaya bilsinlər. Fəlsəfədə
katarsis anlayışı var - əzablardan, ağrılardan
keçib təmizlənmək. İnsan kədərlənmək
istəmirsə, demək gerçəkləri dərk etmək
də istəmir. İnsan kədərlənə bilmirsə,
demək, düşünmək də istəmir. Kədər
insan qəlbini arındırır, təmizləyir. İnsan qəlbini...
Tanrı onun payına kədəri bol-bol göndərmişdi.
***
Mən İnsan haqqında danışmaq istəyirəm.
Bilirəm yeni söz deməyəcəyəm, yeni kəşflər
eləməyəcəyəm. Elə bir insan haqqında ki həm
bizdən biri idi, həm də bizə heç bənzəmirdi.
O bizim görməyə alışdığımız qəliblərə
sığmırdı. Dünya malında gözü olmayan,
ancaq içindəki bütün sevgini dünyaya verməyə
hazır, iddiasız, təmənnasız bir insan.
Şəxsən özünə yönələn
bütün pislikləri, namərdlikləri unudan, qisas hissi
olmayan İnsan. Mən bilirəm ki, onu fanatik sevənlər də
çoxdur, sevməyənlər də var. Ancaq heç kim
onun böyük insan olduğunu inkar edə bilməz. Mən hər
zaman onun kədərli gözlərini və sükutunu
xatırlayıram. "Azadlıq yolu" dediyi yolla
addımlayanda onun arxasınca gedən insanlar və adamlar
vardı - ideya, amal naminə və pul, vəzifə, şəxsi
maraqlar naminə gedənlər. Kənardan kimin
hansı cığırla, kimin hansı yolla getdiyi aydın
görünürdü. Və yəqin ki, o özü də
kimin nə üçün gəldiyini çox gözəl
anlayırdı. İnsanlara olan böyük sevgisi imkan vermirdi
ki, düşündüklərini onların üzünə
vursun. Susurdu. Hərəkatın ilk illərində
də, hakimiyyətdə olanda da, hakimiyyətdən gedəndə
də çox vaxt barəsində sərhədsiz, hüdudsuz
yalanlar danışılanda da, üstünə çirkab
atılanda da, polis dəyənəyilə başı
yarılanda da susurdu. Əslində, danışıb neyləyəcəkdi
ki? Kim anlayacaqdı ki? Mən bilirəm ki, anlamaq
böyük dərddi. Amma anlanmamaq da böyük dərddi.
***
Mən insanları bütə çevirməyin
qəti əleyhdarıyam. İnsan insandır, ətiylə,
qanıyla, qüsurları və üstünlükləriylə,
sevgisi və nifrətiylə. İnsanı göylərə
qaldırıb eybsiz elan etməklə, Allaha bərabər
tutmaqla onun özünə pislik edirlər. Və günlərin
bir günü fələyin çarxı tərsinə
dövran eləyəndə tarixin ələyindən kim
keçəcək - tarix özü bilir. Ancaq hər halda,
inandığın, iman gətirə biləcəyin,
üzündə işıq gördüyün kimsələr
də olmalıdır. Bu məmləkətdə ideyaya sadiq
insanların sayı çox azdır. Onlar da
yaşamlarını tək-tənha sürdürməyə məhkumdurlar.
Özü də bu tənhalığa kimsə müdaxilə
eləmək iddiasında deyilsə, nə yaxşı?
"Bizim kimi ol" demirsə, nə yaxşı. Amanın günüdür
birdən "mən belə düşünmürəm"
desən barmaqla göstərib yaxşı halda "axmaq"
deyəcəklər.
O, sözün hər mənasında
böyük müəllim idi. O bizə azad insan, şəxsiyyət
olmağı, fərd olmağı təlqin edirdi. Fərd
olmağı, ancaq fərdiyyətçi zehniyyətdən
uzaqlaşmağı, ümumxalq mənafeyi naminə
yaşamağı öyrətmək istəyirdi. Heç kimin qarşısında əyilməyən,
öz məni olan - ancaq mənəm-mənəmliyi olmayan bir
toplum arzusundaydı. Amma çox qəribədir ki,
ağzından çıxan hər kəlməsi ona
qarşı çevrilirdi, verdiyi azadlıq anarxiyaya dönürdü,
məmləkətin hər bölgəsində
padşahlıq iddiasına düşən silahlı
göbələklər bitirdi...
***
Kim günahkar idi? O - öz təmizliyi,
saflığı, yumşaqlığı ilə? Yoxsa
neçə ölkənin xüsusi xidmət orqanlarına
işləyən ətrafı? Ya da köləliyə, qəliblərə,
çərçivələrə öyrəşmiş
xalq? Bilmirəm. Bildiyim bir şey var ki, təmiz, saf adamlar
siyasət deyilən çirkabın içinə girməli
deyillər. Onun hakimiyyətdə olduğu bir il ölkənin
ən ağır vaxtlarıydı. Bir tərəfdən yeni
sistemə keçid, var-yoxdan çıxmış əhalinin
narazılığı, digər tərəfdə müharibə,
şəhidlər, idarəetməni hələ öyrənə
bilməyən naşı kadrlar. Verdiyi bəyanatlar
qonşuluqdakı böyük dövlətləri təbii ki,
qıcıqlandırırdı və məmləkətdəki
qarışıqlığın ən böyük səbəbi
də bundan qaynaqlanırdı. Üzünü tutduğu,
qardaş bildiyi, söykəndiyi ölkə isə ona dayaq
olmadı. Və yaxşı ki, məcbur olub paytaxtı
tərk edəndə həmin ölkəyə yox, öz
doğma kəndinə üz tutdu. Rəsulzadə ora getməklə
nə qazanmışdı?
***
Deyirlər ki, əvəzolunmaz insanlar yoxdur. Mən
də deyirəm ki, var. Əgər indi onun vəzifəli
oğlu-qızı olsaydı, mən bu sözləri nə
yazardım, nə də deyərdim. Mən vəzifəli
adamlara tərifnamə oxumaqdan utanıram. Onun gedişi
böyük bir boşluq yaradıb - hərəsi bir ad
qışqıran, hərəsi bir ölkədən pul alan və
özünü lider adlandıranların düşərgəsi
niyə zəifdir? Azərbaycan kiçicik bir ölkədir.
Kimin uşağı hansı bahalı məktəbdə
oxuyur, kim hansı maşında gəzir, kim müxalifət
olmaq üçün yuxarılardan nə qədər pul
alır - hamısı məlumdur. Azərbaycan zəngin bir
ölkədir. Balaca bir idarəyə rəhbərlik edənlər
oğurladıqları pulla neçə illər dolana bilirlər.
O, hakimiyyətdən gedəndə əynindəki kostyumundan
başqa bir mal varlığı yox idi. Heç evi də yox
idi. Mən əvvəldə dedim - O, bizim görməyə
alışdığımız obrazlara bənzəmirdi.
Üç il xarici ölkədə çalışıb
geri qayıdanda oradan gətirdiyi ancaq kitablar olmuşdu. Onunla
birgə orada çalışanlardan birinin söhbətini
xatırlayıram. Deyirdi ki, maaş günləri Qahirə dilənçiləri
sovet səfirliyinin qabağına yığışıb
gözləyirmiş ki, burada qəribə bir insan var -
maaşını onlara paylayacaq.
***
Çox sevdiyi bir söz vardı - hər
şey üçün vaxt lazımdır. Onun dəyərini
anlamaq üçün, bizim həyatımızdan gəlib-keçmiş
bu qəribə insanın qiymətini verə bilmək
üçün bizə nə qədər vaxt
lazımdır? Biz anladıq-anlamadıq, bu səhifə
tariximizə artıq yazılıb - Əbülfəz
Elçibəy. O deyirdi ki, köləliyi içinizdən
söküb atın, Azad insan olmağı öyrənin.
Əyilməz olun. Amma mən xalqa əyilməzlik öyrədən
oğullara baş əyməkdən utanmıram.
Ədalət.- 2020.-
25 iyun.- S.1;3