YURDUMUZA BAHAR
GƏLİR
Birinci etüd
Yurdumuza bahar 𝗴ə𝗹𝗶𝗿. Onsuz da bu il ha 𝗾ı𝗺𝘇𝗮𝗻𝘀𝗮 da,ha özünü toparlasa da yerindən qalxa bilməyən Qış artıq lap əldən düşüb.Bir neçə gün əvvəl ha çalışdı,ha vuruşdu- üzə bir şey çıxara bilmədi:nə qar gördük,nə buz.Əslində heç biz qışda yağan yağış da görmədik. Bir iki gün göyün üzü tutuldu,seyrək yağan yağış daha çox yaz yağışını xatırladırdı. İndi isə Bahar artıq öz gücünü göstərir: Zoğal çiçəkləyib,qonşunun həyətində alça gəlin kimi ağappaq geyinib,şahanə duruşu ilə adamı heyran edir. Həyətimizdə bir kiçik tala var. 𝗕𝘂𝗿𝗱𝗮 𝗲𝗹ə 𝗰𝗶𝗻𝗰𝗶𝗹𝗶𝗺 ə𝗺ə𝗹ə 𝗴ə𝗹𝗶𝗯 𝗸𝗶. .𝗗𝗮ğ𝗸𝗲ş𝗻𝗶ş𝗶 də cücərib. Deyirlər 𝗾𝘂𝘇𝘂𝗾𝘂𝗹𝗮ğı, 𝗾𝘂şə𝗽𝗽ə𝘆𝗶, 𝘆𝗮𝗿𝗽ı𝘇,hətta 𝗴𝗶𝗰𝗶𝘁𝗸𝗮𝗻 da özünü göstərib.Bir azdan 𝗹𝗮𝗹𝗮,𝗾𝗼𝘆𝘂𝗻 𝗾𝘂𝗹𝗮ğı da baş qaldıracaq. Küçədən keçəndə həyətlərdən bərk qızmış sacın qoxusu duyulur. Bəli,bəli. Yanılmadınız:sac deyirəm. Bu, adi qızmış dəmir iyi deyil, bu,daş, torpaq,kül,odun,tüstü qarışıqlı valehedici bir qoxudur.Bu qoxunun dalınca isə kətənin ətri gəlir. Göy qutabının yox a, əsil kətənin,Qarabağ kətəsinin,Füzuli kətəsinin.Hər biri iri bir sacın yarısı boyda, bir çəngə çol pencərinin nam-nazik yuxanın arasına bükülmüş, qıraqları saçın kənarına dolayı qoyulan maşanın üstündə qızardılmış,bəzən bir qədər də ütülmüş kətəni deyirəm.O kətəni ki, yalnız , isti dəydikcə barmaqlarının arasından süzülüb axan təzə nehrə yağı, üzlü inək qatığı ilə yeyərlər.
Həyətdə ə𝗺ə𝗸ö𝗺ə𝗰𝗶 də çıxıb. Düzdür,hələ cəmi üç-dörd kiçik yarpağı var, dərməli deyil, ancaq özünü göstərməklə deyir ki, darlxmayın ,süfrənizə ləzzətli "𝗯𝗮𝗹𝘃𝗮” da gələcək. Gərək ç𝗶𝗿𝗶ş𝗶𝗻 çıxmağını da gözdən yayındırmayasan-onun ləzzəti çox,ömrü az olur.Odur ki, nişanasını görən kimi çiriş kətəsinin tədarükün görməlisən...
İKİNCİ
ETÜD
Yurdumuza bahar gəlir.Uşaqlı-böyüklü hamının böyük ümidlərlə gözlədiyi Novruz bayramına az qalır.
Havalar get-gedə qızmağa başlayır.Artıq sobaları fasiləsiz yandırmağa ehtiyac yoxdur. Gün ərzində evdə normal hərarət saxlamaq üçün iki qalam odun bəsdir. Birazdan buna da ehtiyac olmayacaq. Bu gün artıq Od çərşənbəsidir. Bayrama bir az da yaxınlaşırıq.Gecələr hələ də soyuq olsa da gündüzlər hava meyxoşdur.Boz aydır də, bozara-bozara sona doğru gedir.Rayon yerlərində sobaları yığışdırmağın vaxtıdır...
... Xəyal yenə məni 45-50 il əvvələ aparır..
Anam " öy töküb”. Kifayət qədər qurum toplamış soba "ustufluca " həyətə çıxarılır.Oradan bir kənara aparılıb çırpılır,təmizlənir, pas atmasın deyə "ağ nöyütlə” silinir və vaxtı gələnə kimi əl yerinə yığışdırılır...
Bizim ev qış-yay döşənikli olardı: ilin isti vaxtlarında pambıq palaz və kilimlərlə, payızın ortalarından ta Novruza qədər- qalın gəbələrlə. Divarlardan da xalça -kilim asılar,onların üzərinə isə anamın əl işləri-müxtəlif mövzulu tikmələr düzülərdi. Bu tikmələrin əksəriyyəti müxtəlif mifləri, əsatirləri əks etdiridi.Ancaq təbiət mövzusunda tikilənlər də zövq oxşayırdı. Nə qədər düşünsən də ,cavab tapa bilmirsən:Gün çıxandan axşamdan xeyli keçmişə kimi fasiləsiz çalışan analarımız bu xüsusi diqqət tələb edən zərif tikişləri qoymağa nə zaman macal tapırdılar?! Heyif ki, o zamanlar hər evi bəzəyən bu el sənəti indi unudulmaqdadır.
Atam xalça həvəskarı idi.Evimizdə çoxlu sayda gəbələr,klilimlər, cecimlər, palazlar var idi.Bir neçə çuval, xurcun ,fərməş evin yuxarı başındakı nikel çarpayının daimi sakinləri idi. Böyük bir at çulu da əzizlənirdi. İpək saplarla toxunmuş ,gözəl naxışlarla bəzədilmiş bu nadir toxuculuq nümunəsi işıqda bərq vururdu. Bu, məxsusi toxunmuş və anam gəlin gələndə atın üstünə salınmış çul idi.İllərin ağırlıqlarına , müəyyən dövrlərdə düşdükləri maddi çətinliklərə baxmayaraq valideynlərim bu müqəddəs ailə yadigarını qoruyub saxlamışdı. Nə isə..
Evdə nə vardısa bayıra çıxarılar,yorğan-döşək yerə sərilmiş çadırların üstünə yığılardı. Bundan sonra otaqlar əhəng,sinka, duz qarışığı ilə ağardılardı. Bu sadə ağardıcı məhlulun evlərə verdiyi təravəti bugünkü heç bir "ocvejitel "-zad verə bilmir. Üstəgəl tər-təmiz yuyulu b qəzet kağızı ilə silinmiş par-par parıldayan pəncərələr və yuyulub ütülənmiş sadə çit pərdələr çilçıraqsız-filansız asılmış yüzlük elektrik lampasının işığında otaqlara yenilik, təzəlik, həqiqi mənada novruz-yeni gün ruhu gətirərdi...
ÜÇÜNÇÜ
ETÜD
Bayram hazırlığının ən əsas mərhələlərindən biri bazarlıq idi
Atam bayram bazarlığını əsasən Ağdam bazarından edərdi. O illərdə yaxşı düyü, kişmiş, ərik, şabalıd, küncüt,xurma ,ən əsası - Füzulidə tapılmayan hil, darçın, zəncəfil, sarı kök və zəfəran əsasən Ağdam bazarında olardı.Ona görə də bayram ərəfəsində atam məni də özü ilə götürüb Ağdama gedər, günortaya kimi bazrlıq edər, axşama yaxın evə qayıdardıq.
Öz bazarımız da kifayət qədər zəngin olardı. Yaddaşım mıni aldatmırsa, 60-cı illərdən başlayaraq bizim bazar bir neçə dəfə yenidən qurulmuş,genişləndirilmiş, o dövrə görə müasirləşdirilmişdi.
Lap əvvəllər bu bazarın heç sərhədləri də yox idi.Üzü küçəyə baxırdı.Arxası isə voyenkomatın həyətinə dirənirdi. Arxa tərəf xeyli hündür idi. Adi günlər bazar seyrək olardı-səhərlər satılmağa çıxarılan məhsullar qısa müddətdə satılar, günortaya yaxın bazarda ancaq daimi sakinlər qalardı .
Burada
xeyli sayda alverçi də var idi. Onlar bazarda ləngimək
istəməyənlərin ( və ya bazarda satış etməkdən
çəkinənlərin ) gətirdikləri bağ- bostan məhsullarını
alar,sonradan baha qiymətə satardılar. Bazar günləri
isə burada insan əlindən tərpənmək
mümkün olmurdu. Ərazi şərti olaraq bir neçə
hissəyə bölünmüşdü: bir tərəfdə
xalça- palaz satılardı. Buraya yerli mallarla yanaşı
Ağdamdan, Cəbrayıldan çoxlu sayda əl işi gətirilərdi.
Atamın Ağdamın Mərzilisindən,
Gülablısından, Cəbrayılın Süleymanlı,
Balyand,Soltanlı kəndlərindən xeyli dostlaı var idi.
Gülablı Qasım baba, Süleymanlı Xudaverdi baba
,Balyandlı Piri baba zaman –zaman şənbə günləri
axşamdan bizə gələr, gecələyər,səhər
isə o başdan durub işlərinin arxasınca gedərdilər.
Bazarın
ortasında hörülmüş piştaxtalar yağ ,
süd-qatıq,şor-pendir satanların ixiyarında
olardı. Buraya rayonun bütün kəndlərindən
müxtəlif keyfiyyətli məhsullar gətirilərdi.Çoxlarının
daimi müştərisi var idi.Ona görə də ləngimədən
mallarını xırıd edib gedərdilər. Ağacın
altında isə toyuq-cücə,yumurta bazarı idi. Bir qədər
aralıda taxıl satışı təşkil olunardı.
Qapançı Nəcəf kişi kisələri çəkər,
qapan haqqı alardı. Alınmış taxılı
ünvana çatdırmaq üçün arabalar da uzaqda
deyildi..Girişdə kartof,soğan ,digər məhsullar
düzülərdi. Elə ora yaxın yerdə isə Zərgərlilər
göy-göyərti satardılar.Zəhmətkeş Zərgər
camaatı ilin bütün fəsillərində əhalini tər
göyərti ilə təmin edərdi.
Xanlıqdan
(Qubadlı rayonu) müxtəlif növ düyü gətirilərdi.
Düyü kisələrdə deyil, yerə
salınmış geniş süfrələrin üstünə
tökülərdi. Elə buradan da qollu tərəzinin gözünə
yığılıb çəkilərdi. Mer –meyvə,xuşgəvər
də bol olardı.
50 il əvvəl
bazar həm də mədəni-kütləvi tədbirlərin
mərkəzi idi. Məsələn, bir də
görürdün kəndirbazlar gəlib. Bazarın nisbətən
geniş yerində qurğularını qurar və bir neçə
gün dalbadal tamaşalar göstərərdilər Qara
zurna,nağara səsi ətrafı bürüyər,
tamaşanın başlanmasından xəbər verərdi.
Tamaşa bitəndən sonra təlxək sıra ilə
düşüb pul yığardı. Və heç kim də
durub yayınmazdı.Hamı onların halal zəhmət
haqqını ödəyərdi... Sonradan sirk ustaları,
müxtəlif illyziyaçılar da tamaşalarını məhz
bazarın içərisində qurulmuş səyyar
"zal”larda göstərərdilər. Mənim həmyaşıdlarım
yəqin ki, "Kəsik baş” illyziyasını, divarla hərəkət
edən motosikletçiləri yaxşı
xatırlayırlar..
Bazarda bir
neçə daimi xırda alverçi də vardı.Qəriədir
ki onların çoxu bizim məhlədə
yaşayırdı: Gülaya mama (bu bizim qapı bir
qonşumuz idi,atama qardaş dediyi üçün biz də
ona belə müraciət edərdik),İngilis xala,Minaya xala,
Niyar xala, İntizar xala. Bazrın düz qabağında isə
Kübra xala oturardı Onların qarşısında
kiçik kətilin və ya adi taxta yeşiyin üstündə
günəbaxan tumu ilə dolu iri bir ləyən,elə həmin
ləyənin qırağınaca düzülmüş "
şirin quş” ,kibrit olardı. Bayram ərəfəsində
bu daimi "assortimentə” yumurta boyası və bayram
şamları da əlavə olunardı. Biz uşaqlar
buruq-buruq , rəngarəng şamları yandırmaqdan
çox saqqız kimi çeynəmək üçün
alardıq.Valideynlərimiz bunu qadağan etsə də biz əlimizdə
düşən qəpik-quruşla bu şamları alar və
ləzzətlə çeynəyərdik....
İndiki
nəsil insanın istifadə etdiyi xeyirli-xeyirsiz,faydalı-ziyanlı
bütün məhsulların bolluğuna düşüb.
Mağazalarda,marketlərdə,dükanlarda təkcə
saqqızın onlarla növü var.
Bizlər
hər şeyin ən sadəsini və çox az-az
gördüyümüz kimi saqqızı da satışda
görməmişdirk,yəni satılmırdı,gətirilmirdi.
Ümumiyyətlə sovet cəmiyyətində saqqız tənqid
olunan və istifadəyə məsləhət görülməyən
bir məhsul idi. Buna baxmayaraq biz ara-sıra əsil saqqız
görürdük. Cürbəcür saqqızlar idi. Məsələn,Veysəllidə
( gördüyümü deyirəm,yəqin ki başqa kəndlərdə
də) saqqız çöpü vardı.Onları toplayar,
südlü şirəsini çıxarar və çeynəyərdilər.
Həmin saqqız o qədər şirin olurdu ki, dəridə
dəydyi yeri yandırardı. Üstəlik,yapışdığı
yerdən qopmazdı,adi su ilə yuyulmazdı,paltardan təmizləmək
olmurdu. Qəribədir ki, yalnız ağızda bulaşmazdı.
Atmaq istəyəndə də gərək əl-əyaqdan kənara
ataydın.
Başqa
bir növ saqqızı qaraçılar gətirərdilər.
Biz uşaq olanda ayağında xrom çəkmə , qəlifeyi
şalvar, başında uzun dimdikli şapka olan uzun
bığlı , uzun saqqalı kişilər çiyinlərində
dəhrə,balta, zənçir, mal-heyvan hörükləmək
üçün mıx ,şiş, koğa,müxtəlif
ölçülü bıcaqlar,daha nələr,
küçələri bir-bir gəzə r və satış
edərdilər. Bəzən onlarla birlikdə , ya da ayrıca
bir neçə rəngli paltarı üst-üst geyinmiş,
üstündən döşlük bağlamış,
başı yüngül güllü çalmalı
qadınlar da gəzərdi. Qadınların satdıqları
isə əsasən ələk olardı. Nədənsə
hamı onların satdığı tükdən çəkilmiş
ələkləri xoşlayırdı,mağazada satılan
"dəmir setkalı” ələklər o qədər də
bəyənilmirdi. Bunlar qaraçılar idi. Həmin bu
qaraçılar,xüsusilə qadınlar,həyətlərə
soxular , qarşısına çıxan ev adamına taleyi ilə
bağlı elə bir atmaca atardılar ki, eşidən
mütləq maraqlanmalı olurdu. Və bununla da
ilişirdi-qadın kifayət qədər pul,paltar,hətta
qır-qızıl da alıb xəsətlərin
sağalmasını proqnoz edər, qızların bəxtini
"açar”, qaynanaların dilin-ağzaın
"bağlayar”,itmiş əşyanın "yerini göstərər”
və sairə " xeyirli "işlər görərdilər.
Bax həmin bu qaraçılar çox dadlı saqqız da
satardlar. Deyirdilər ki,onu saqqız ağacının şirəsindən
düzəldirlər. Bu saqqızı pulla satmırdılar.Onu
çörəyə dəyişərdilər-gətirdiyin
çörəyin qədərinə müqabil saqqız
alardın. Düzdür,60-cı illərin çörək
qıtlığı şəraitində bu çox bahalı
mal idi,ancaq doğrusu biz bunu sadəcə anlamırdıq,
qanmırdıq, başqa cür imkan olmayanda hətta
çörəyi xəlvət də götürüdük.
O dövrdə hətta bu saqqızları da
açıq-aşkar istifadə etmək olmazdı.Valideynlər,xüsusilə
məüəllimlər uşaqları tənbeh edir,bu vərdişin
nə qədər ziyanlı, utanc gətirici və tibbi cəhətdən
zərərli olması ətraflı izah edilirdi.
Nə
evimizdə, nə məktəbdə,nə küçədə
və ya ictimai yerdə saqqız çeynəyən
yaşlı adam görməmişəm. Uşaqlar bu "əyləncə”
ilə xəlvət məşğul olardı.Onu da deyim
ki,heç kim gigiyena –zad gözləmirdi:hamı biri birinin
ağzından alıb üfürür və iyrənib-eləmədən
çeynəməkdə davam edirdi.Kim çox ala bilimişdisə
və ya artıq "dadını
çıxarmışdısa” kibrit qutusuna,markaya,nişana,
"paçemiyə” (podşipnik,sankanın ən vacib hissəsi)
da dəyişirdi.Mən bu gün də qəti əminəm
ki, o zaman saqqız adi uşaq marağından başqa bir
şey deyildi.
Çox
təəssüf ki, 80-ci illərdə SSRİ-də də
saqqız istehsalına başlandı .Metal pul boyda səliqəsiz
folqaya bükülmüş bu məmulat o qədər keyfiyyətsiz
idi ki, çox vaxt vitrində qalırdı və bəzi
mağazalar onu alıcılara xırda pul əvəzinə
"sdaça” kimi qaytarırdı. 90-cı illərdə isə
əsil saqqız inqilabı baş verdi,mağazalra,bazarlar
müxtəlif ölkələrdən gətirilmiş
saqqızla dolduruldu. Və müəyyən mənada
"Avropa nə olan şeydi?” sualına çavab tapmaqda
adamlara yardımçı oldu Məsələn,
saqqızın necə çeynəilməsindən insanın
tərbiyəlilik səviyyəsi də müəyyən
olunurdu.Əxlaq, mərifət,ailə tərbiyəsi üzə
çıxırdı.Yada salın:
avtobusda,metroda,küçədə bir nəfər utanmadan
saqqız yaxılmış dilini bayıra
çıxarır, onu şar kimi üfürür,
partladır və heç nə olmamış kimi
ağzına qaytarıb çeynəməkdə davam edir. Və
ya saqqızı əli ilə tutub dartır,sonra da
ağzını yuxarı qaldırıb bu nazik lenti hissə-hisə
yenə də ağzına ötürür. ....
Metroda
gedirdik. Gənc ana oturmuşdur,qucağında da körpəsi.
Ananın çənəsi dayanmadan işləyirdi. Uşaq
ağlamağa başladı. Onu ovundurmaq üçün ana
ağzındakı saqqızı üfürüb
uşağa tərəf uzatdı.Uşaq da əl atıb onu
partlatdı.Ana bu "tryuk”u bir neçə dəfə təkrar
etdi, sonrasını görmədim,yaxşı ki qatar
stansiyaya çatdı və mən düşdüm.
Doğrudur,bu
gün bu iş bir qədər səngiyib,ancaq demək istəyirəm
ki, "əlahəzrət saqqız” bizim "avropalı”
olmaq ,azad olmaq , emansipasiya haqqında təsəvvürümüzün
nədən ibarət olduğunu aydınlaşdırmaqda
yardımçı vasitə oldu.
Nə isə,qayıdaq
evimizə..
Anamın
coxlu mis qabları var idi: irili-xırdalı qazanlar,
çömçə,qaşıq və kəfkirlər,
teşt,məcməyi, sinilər,döyrələr,
dolça,sərnic,aftafa,kasalar,sy səhəngləri.
Bunların əksəriyyəti ata nənəmdən miras
qalmışdı.Teştin,məcməyinin, iri qazanların
ikisnin ,dolçanın və kəfkirin kənarlarına hətta
əsgi əlifba ilə Hürü nənəmin adı da
döyülmüşdü. Teşt,məcməyi, "orta
qazan”,kəfkir,dolça və kasa ,iki ədəd səhəng
daim işlənirdi.Bəziləri elə beləcə
saxlanılırdı. Elələri də var idi ki,onlar
mütləq bayramda istifadə olunmaylıydı. İl ərzində
istifadə olunan qablar paxır bağlayardı,yəni misin
öz rəngini alardı və deyilənə görə
keyfiyyətinə mənfi təsir göstərirdi .Ona görə
də fevralın ortalarında bu qabların hamısı
qalaylanardı. Qalayçi Hacı var idi, Allh rəhmət eləsin.
Yaxşı adam idi. Onun qalayçı dükanı sonradan Məişət
Evinin binası tikilən yerdə,”Volodun budkası " ilə
yanaşı idi. Gətirdiyimiz qabları Hacı əmi
hündür,iri gözlü tərəziyə
yığıb çəkər və çəkiyə
görə zəhmət haqqının qədərini deyərdi.
Qalayçılıq çox maraqlı bir sənətdir. Mən
dəfələrlə dükana girib ustanın işləməsinə
tamaşa edərdim. Usta iri maşa ilə böyük qablardan
birini kürənin üstünə qoyur, ayağı ilə
körüyü basır, kömürdən od
püsgürür, mis qızarır,usta isə maşa ilə
durmadan onu sağa-sola fırlayır.Nəhayət
qip-qırmızı qızarmız, nar çiçəyi rəngini
almış qabı ocaqğın üstündən
götürür,qalayı onun üstnə çəkir və
iri bir pambıq topası ilə qalayı qabın üstünə
yaxmağa başlayır. Qab par-par parıldqyır
,işıqda bərq vurur. Hacı əmi təkcə qab
qalaylamırdı. O qızarmış dəmiri zindanın
üstünə atıb çəkiclə döyür , istədiyi
şəklə salır,sınmış,əyilmiş
qabları qalaylamazadan əvvəl təmir edir, yamaq
vurur,növbəti istifadə üçün
hazırlayırdı... Heyif ki,70-ci illrdə bu dükan da
bağlandı.Bununla da bu qadim sənət bizim rayonda yox oldu.
Düzdür,Qarğabazar kəndində Qərib kişi var
idi.O qapı-qapı düşüb mis qabları
"Payalnı lampa” vasitəsilə ağardırdı.Amma bu
o qalay deyildi..
SONUNCU ETÜD
Biz tərəflərdə
Novruz bayramı əsasən ilaxır çərşənbələrdə
xüsusi təntənə ilə qeyd edilərdi. Həmin
günü bayram süfrəsi üçün nəzərdə
tutulan nə var idisə hazır olardı. Hərdən
düşünürdüm- nəyə görə bu gün
istifadə etdiyimiz milli şirniyyyatlarımız əvvəlki
dadda deyil ,nə üçün adamı cəlb etmir?
Sualın cavabı da çox sadə imiş: şəkərbura,paxlava,qoğal,digər
milli şirniyyatlar ancaq bayramlarda və xüsusi əlamətdar
günlərdə-nişanda,toyda hazırlanardı. XX əsrin
60-70-ci illərində evlərdə,ailələrdə bu ənənələr
ciddi qorunurdu. Əgər yanılmlramsa,bizim tərəflərdə
bu şirniyyatlar ümumiyyətlə az
hazırlanardı.Özü də deyirdilər ki,paxlavanı
Qalalılar(Şuşalılar) daha yaxşı
hazırlayır.
Paxlava
bişirmək xüsusi bir dəstgah idi. Paxlava mis teştlərdə
bişirildiyi üçün xəmir bu teştin içi
boyda yayılar, müvafiq qaydada yığılardı. Daha
sonra 5-6 "maşınka”(kerosinka”) lazım idi ki,bu da
qonşulardan toplamaqla təmin olunurdu. Maşınkalar da
xüsusi olaraq hazırlanardı-piltələr təzələnər,
neft qaydasında tökülərdi ki, yananda his eləməsin.
Sonra biri ortada,qalanları isə onun ətrafında
düzülər, mis teşt onun üzərinə qoyular,
ağzı mis mecməyi ilə örtülərdi. Bir müdət
keçdikdən sonra hilin,mixəyin, su dəyirmanında
üyüdülmüş buğda ununun, təmiz kərə
yağının,daha nəyin bihuşedici qoxusu ətrafı
bürüyürdü. Bir neçə saata başa gələn
bu neməti heç vaxt bu gün duxovkada tez-bazar bişirilən
məmulatlala müqayisə belə etmək olmaz ...
Anamın
bişirdiyi "bişi” (ya "pişi”) ayrıca bir ləzzət
verirdi.Doğrusu ,mən bu günə kimi bu kökələrin
təkrarını nə evlərdə, nə də ki
satışda görməmişəm. Qat-qat xəmirdən
hazırlanmış, quyruq yağında
qızardılmış,üzərinə şəkər
tozu səpilmiş bu bişinti olduqca ləzzətli olmaqla həm
də tuttumlu idi,adama tez dəyirdi.
Bu gün
Novruz bayramı ilə bağlı biş-düşdən
danışanda ancaq şəkərbura,paxlavadan söz
salınır. Məgər qovurğa yalnız bizlərə məxsus
xuşgəvər deyilmi? Bayram verilişləri hazırlanarkən
aparıcılar özlərindən süni adət,ənənə
quraşdırmağa çalışır, əkəsr
haalrda da süni olduğu kimi dadsız-duzsuz ,heç kimin
yadında belə qalmayacaq bir əməl edirlər .Neçə
illərdir izləyirəm, heç bir televiziya, radio
proqramında , heç kimdən "Qovurğa”, "
Qovut”,onların hazırlanması barədə bir söz
eşitmirəm. Halbuki bu da Novruz bayramı ərəfəsində
evlərdə hazırlanan şirniyat növüdür.
Xoşbəxtlikdən bütün bunlar kəndlərimizdə
hələlik qorunub saxlanılır
Axır
çərşənbə günü həyətimizdə
yerə böyük çadır sərilər,üstünə
palaz salınardı. Qıraqda yan-yana bir neçə ocaq yeri
düzülərdi-aş qazanı üçün, digər
yeməklər üçün və saç
üçün. Qədimi kömür samovarı da
yanında. Axşam üçün hazırlığın
hamısı burada,açıq havada görülərdi.
Günortadan
sonra anam yeməkləri hazırlayardı,şər
qarışanda isə qovurğa qovurmağa başlayardı .
İri buğda dənələri sacın içində çırtladıqca
uşaqlar niyyyət tutardılar. Əvvəlcədən ”
istağa qoyulmuş” noxud duzlu "məməko” səpilərək
ayrıca qovrulardı. Küncüt, qanqalbaşı (hamı
buna çətənə deyərdi,yalnız bizimkilər-qanqalbaşı)
da qovrulub nimçələrə yığılardı.
Sonra isə
anam yeddi iri boşqabda bayram payı düzəldər və
yeddi qapıya pay göndərədi.
Axşam
hamı eyni vaxtda süfrə başına toplaşar,bayram
şamı edər,sonra cavanlar tonqal qalamaq, papaq atmaq, qapı
pusub " dil dinləmək” üçün həyət-bacaya
çıxardı...
Hafiz Tahirov
Ədalət.- 2020.- 17 mart.- S.5; 7.