Şamxal
Rüstəmin yarımçıq nağılı.... - Vaqif
Tanrıverdiyev yazır
48-i
KEÇSƏM, ÇOX YAŞAYACAM...
Bu fikri bir dəfə Gəncədə olarkən
demişdi. Saç ustasının yanından
çıxdıqdan sonra söylədi ki, usta işləyərkən
güzgüdə sifətimin necə əridiyini
gördüm, saçım su kimi axıb, sifətimi tuturdu,
dedim bu da sonu... Amma tədricən özümə gəldim. Bilmirəm vəziyyətimi usta hiss elədimi,
baxışlarında bir qəribəlik sezdim, amma mənə
bir söz demədi. Ürəyimə damıb ki, 48
yaşımda öləcəm, amma 48-i keçsəm,
çox yaşayacam, bəlkə 100-ü də keçdim.
48-i keçdi, amma çox yaşamadı, bəlkə də
həyatını necə gəldi yaşamasını,
yaradıcılığına laqeydliyini, sərgərdanlığını
ürəyi ona bağışlamadı...
Şamxalla bizim tələbə
yoldaşlığımız təsadüflə
bağlıdır, çünki o kursda qalmasaydı,
yaddaşımıza yazılan çox maraqlı xatirələr
olmayacaqdı. Amma onun gəlişi tələbə həyatımıza,
insani münasibətlərimizə, hətta təhsilimizin səviyyəsinə
də təsir göstərdi. Təsadüflə
başlayan münasibət bizim həyat tərzimizə,
insanlara münasibətimizə, bəlkə də şəxsiyyət
kimi məhz bu cür formalaşmağımıza da təsir
etdi. Bir az əvvəl dediyim kimi mən ikinci kursdan sonra ilk dəfə
araq içdim, ilk dəfə məhz təkcə onunla
aşıq-saçıq zarafatlara başladım. Sonra
çox yaxın, doğma münasibətlərimiz oldu, sanki
bir evdə doğulub, birlikdə böyümüşdük.
Münasibətlərimizi zarafatsız təsəvvür etmək
mümkün deyildi...
Bizlərdən biri bu dünyanı ondan tez tərk
etsəydi, Şamxal xatirə yazardı, özü də necə
yazardı, daxilən təmiz, saf olanların qələmi də
saflığa, təmizliyə işləyər. O tez getdi,
özü də çox tez, Allahın işidir. Tələbə
dostlarımız, onu tanıyanlar ürək sözlərini
bölüşürlər. Mən də yaddaşa
söykəli bəzi məqamları danışacam,
Şamxalın ruhu bağışlasın, çünki onu,
həyatını və yaradıcılığını tərənnüm
etmək hər adamın işi deyil.. Şamxal nə qədər
saf, nə qədər təbii idisə, çox laqeyd, böyüklərin
sözü olmasın, özünə düşmən adam
idi.
O böyük istedad sahibinin bir şerlər
kitabı da çıxmadı, bəlkə də kitab nəşr
etdirmək heç yadına da düşmədi. Yalnız bir dənə uşaq şerlərindən
ibarət kitabı nəşr olundu, onun da ilk nüsxəsini
mənim uşaqlarıma göndərmişdi, çox isti bir
avtoqraf da yazmışdı. Şamxaldan nə qaldı, bir
yaddaşlarda yaşayan şer parşaları, ürəklərdə
sevilə-sevilə oxunan mahnılar, bir də düzlü-məzəli
sərgüzəştlər. Onun özünə,
yaradıcılığına laqeydliyi haqqında hələ
o vaxt tələbə yoldaşımız Vaqif Bəhmənli
danışdığı bir bir əhvalat yadımdadı.
Deyir Bakıya yaxşı bir yağış
yağmışdı. Yağışdan sonra Şamxalın
kirayənişin qaldığı evə gedəsi olduq.
Otağa daxıl olanda
qarşılaşdığım mənzərədən
çaşıb qaldım, bir müddət don vurmuş adam
kimi dilim söz tutmadı. Evin tavanının bir yerindən
yağış dammış, onun şerləri
yazılmış vərəqləri tamamilə məhv
etmişdi. Mən dözmədim, ağladım,
Şamxal isə gülürdü, bu mənzərəni
sözlə ifadə etmək mümkün deyildi... Onunla
maraqlı səfərlərimiz, sərgüzəştlərimiz
çox olub. Leninqrad səfəri, Ulyanovun ruhuna
“etiramı”, Krivtsov küçəsindən yadıgar
xatırələri eşitsən heyrətlənərsən.
Ümumiyyətlə, Şamxal həcv yazmaqda, xüsusilə
də arxaik sözlərdən şer-möcüzələr
yaratmaqda çox güclü idi, bəlkə də tayı-bərabəri
yox idi. ...Neçənci kursda idik, bilmirəm,
üç yoldaş olub, yola düzəldik, mən, Şamxal
və bibim oğlu Əsəd. Əsədində ömrü
yarıda qırıldı. Gəncədə
yaşayırdı, tələbə yoldaşı olmasaq da,
münasibətlərimizin səmimiliyinə görə o da
bizə qoşuldu. Yaxın vaxtlara toyu
olacağına görə ailəsindən bir güc-bəla
ilə icazə aldı. Səfərimiz çox səliqə-sahmanlı
başladı. Heç Biləcəri stansiyasından
çıxmamışdıq ki, Şamxal qələm-kağız
çıxardı, çox zəngin bir plan tutdu, sanki
yaradıcılıq ezamiyyətinə gedirik. Yadımda
qalanları deyim: Yazıçılar İttifaqına getmək,
şair Şestinski ilə görüş, məşhurların
dəfn olunduğu Fəxri Xiyabandan yazılar hazırlamaq.
Yadımda qalmayıb, Şamxalın dediyinə görə o qəbristanlıqda
Azərbaycan ədəbiyyatı ilə əlaqəsi olan
insanlar da dəfn edilmişdi.
Deyir sən saydığını say, gör fələk
nə sayır. Bir az qabağa gedərək
deyim ki, həmin plan bir də sonuncu gün, qatara minməyimizə
bir neçə saat qalmış yada düşdü. Krivtsov
küçəsində, Veranın evində keçən sərgüzəştləri
qələmə almağa qabiliyyətlə yanaşı həm
də “cəsarət” istəyir. Uzun sərgüzəştlərdən
sonra Leninqrad yaradıcılığının ilk məhsulu
hazır oldu. İlk yaradıcılıq “məhsulunda” –
“Leninqrad” şerində qədim şəhər, onun
Şamxalın yaddaşına yazılan anları,
tanış olduğu qızlarla bağlı təəssüratları
təsvur olunurdu.
Yadımda
qalan daha bir bənd:
Ayrılanda
ağladılar zarhazar,
Yasa batdı, neçə kafe, neçə bar.
Tək
Krivtsov küçəsindən yadıgar,
Neçə qızın qoxusu var canımda.
Leninqrad qərib
evim-eşiyim,
Leninqrad qızlarınla sevişim.
Leninqrad
tualet ver ...
Sifilis olmaq qorxusu var canımda.
Daha sonra,
“ bal yuxusunu zəhərə döndərən,
bir əsr qədər uzalı yuxusuzluq...”, canındakı
millət duyğusu...Nə isə... Çox
ustalıqla yazılmışdı, elə cəlbedici idi ki,
eşidənlər valeh olurdu, şer yazıb verməyi
xahiş edirdi.
... Yenə həmin yayın bir günü, yenə
Leninqradın küçələrini dolaşırıq.
Bir qadın bizə yaxınlaşır:
-Uşaqlar bakılısınız
– deyə rus dilində soruşur, rayonlu olsaq da təsdiqlədik.
Söylədi ki, “Lenfilm” kinostudiyasında
“Dvatsad dney bez voynı” adında film çəkilir. Hadisələr müharibə dövrü, arxa cəbhədə,
Daşkənddə cərəyan edir, pavilyon çəkilişləri
zamanı rejissora sizin kimi, qara millətə məxsus adamlar
lazımdır, razılıq versəniz kütləvi səhnələrdə
çəkiləcəksiniz. Əsəd
qabağa düşüb, adlı-sanlı aktyorlar kimi
razılığımızı bildirdi. Rejissor köməkçisinin
telefonunu bildirib, Gülya Qasımovna verib deyin. Bir az aralanıb, maraqla, tələsik telefon
butkasına yaxınlaşdıq. Əsəd
qabağa düşdü, söhbətin gedişindən
anladıq ki, epizodik olsa da çəkilmək
üçün bəzi tələblər var və onlara əməl
etməliyik, ən başlıcası isə
bakinbardlarımız gödək vurulmalı idi. Əsəd sanki Hollivud aktyorlarıyıq, əda ilə
başını yelləyib, razılığını
bildirdi. Nə isə bir gün sonra olduq
studiyada. Rejissor köməkçisi cavan,
yaraşıqlı bir qız idi. Bizi başdan ayağa
süzdü, sonra o da öz köməkçisinə bəzi
tapşırıqlar verdi. Və
bizi müharəbə dövründə arxa cəbhədəki
insanların qiyafəsinə saldılar. Mən
başımda tubiteyka, əsl özbək qiyafəsində
idim, görünür, xanım köməkçi mənim
sifətimdə, yəni gözlərimdə özbək cizgiləri
kəşf edib. Əsədə köhnə
sırıqlı geyindirib, başına da bir qulağı
sallaq köhnə əsgər papağı qoymuşdular.
Şamxal başqa otaqda “bəzədilirdi”.
Qəfildən Əsədin bərkdən
gündüyünü eşitdim: - Vaqif, ona bax, “Nu poqodi”
multiplikasiya filmində dovşan qaçır, Canavar da
samokatla qovur. Onlar növbə ilə yoldakı
lyukun üstündən keçdikdən sonra oradan bir kirpi
çıxıb qorxu, təlaş içində, onların
arxasınca baxır, Şamxal kombizonda, qıvrım
saçı ilə lap o kirpiyə oxşayır. Doğrudan da əynində kombizon, saçları
qıvrım Şamxal eynilə filmdəki o kirpiyə bənzəyirdi.
Düzü elə bərkdən şaqqanaq çəkdik ki,
Azərbaycan dilində dediyimiz sözləri başa
düşməyən “studiya əhli” xeyli mat-məəttəl
bizə baxdı, ürəklərindən nə fikir
keçdi, yazmıram, anlamış olarsınız.
Onu da deyim ki, sərgüzəştlərimiz
başımızı elə qatdı ki, çəkiliş
günü yadımıza düşmədi, bizim “aktyorluq
karyeramız” baş tutmadı, təsadüfi
tanışlıqdan başlamışdı, zərurətə
çevrilmədi. Amma sonralar o filmə təəssüf
hissi ilə baxdıq. Bəlkə birini də
danışım, onsuz da kefsizsiniz, əhval-ruhiyyəniz az da olsa yüksəlsə, Şamxalın da
ruhu şad olar. Dediyim kimi, Əsədin bizə
qoşulmağı çox çətin oldu, səbəb də
o idi ki, çox gənc olsa da, valideynləri onu evləndirmək
qərarına gəlmişdilər, toy üçün son
hazırlıq işləri görülürdü. Səfər vatı deyildi. Bunu Şamxal da
bilirdi, ona görə zarafatla Əsədə
sataşırdı:
56-da
doğulsa da çıxıbdır, boyu Əsədin,
Üzümüzə gələn ayda olacaq toyu Əsədin.
Əsəd
də borclu qalmadı, birləşib, biz də Şamxala bir
misra zarafat “düzəltdik”:
52-də doğulsa da çatıbdı hayı
Şamxalın.
Lap bu yaxınlarda olacaq vayı Şamxalın.
Hardan biləydik
ki, o vay vaxtsız olacaq, bilsəydik, dilimiz-ağzımız
qurusun deyərdik...
Nə isə...Səfər başa çatıb Gəncəyə
dönəndə bizi Əsədin atası
qarşıladı, çox əsəbi idi, səfərimizin
uzanması kişini tamam hövsələdən
çıxarmışdı.
Acıqlı-acıqlı:
- Harda qalıbsınız,
qoşulublar bir Şampaldı, nədi ona, heç fikirləşmirlər
ki, vaxtımız çox azdı, əlimizdə xeyli
görüləsi işimiz var.
Amma təəssüf ki, Bakıda qaldığı
üçün Şamxalın yeni təxəllüsündən
xəbəri olmadı. Əsədin toyu oldu, körpələr gəldi
dünyaya, amma onun da həyatı yarıda qırıldı,
çox tez köçdü, bu dünyadan... Hələ
sağlığında Şamxal haqqında düşünəndə
həmişə bir şerindən bir misra tale yazısı
kimi məni düşündürüb:
Hər
çiçəyi, hər gülü leysan
yağışı tutmaz,
Xata hər ömrü tutmaz, bəla hər başı
tutmaz.
Süd əmmişəm
döşündən, ana qarğışı tutmaz,
Bircə
biləydim məni kimin qarğışı tutdu...
“Döşündən
süd əmmişəm, ana qarğışı
tutmaz,”deyirdi, sonra da özündən soruşurdu, görən
kimin qarğışı tutdu, məni...Amma yarıda
qırılan həyat, bada verilən ömür-gün
Yaradanın ona səxavətlə verdiyi böyük ürəyin
ah-fəğanı idi, ondan belə qisas aldı...
Bir
şerində yazır:
...Dünyaya
gəlişim ağ günə
düşüb,
Siz məni
heç nəyə tələsdirməyin...
Və
bitirir:
Vaxtında
gəlibdi ürəyə ağrı,
Saçımın dəni də vaxtına
düşüb.
Taledən
hərəyə bir pay düşəndə,
Mənim
də gecikmək baxtıma düşüb-
Siz məni
heç nəyə tələsdirməyin...
Heç nəyə, heç yerə tələsmədi,
heç nəyə, heç yerə tələsməyən
Şamxal ölümünə tələsdi. Çox faciələr
görmüş, çox ağrılar
yaşamışıq, Yaradan birini də artırdı...
Vaqif Tanrıverdiyev
Ədalət.- 2020.-
19 noyabr.- S.5.