Hər bir adam
xatirə müzeyidi
Bir söhbətdən epizodlar
Hər bir həmsöhbət adamın ürəyincə
olmur. Açığını deyim ki, bəzən o söhbətlərdən
bu və ya digər şəkildə qaçmağa, uzaq
olmağa çalışıram. Amma elə həmsöhbət
var ki, adam yaxasını əldən buraxmaq istəmir.
Çünki normal bir ortaq tapmış olursan. Dərdləşirsən,
fikir bölüşürsən, bir az da çılpaq desəm,
ondan söz, fikir qoparmaq fürsəti əlinə
düşür. Bax, bu mənada indi sizə təqdim edəcəyim
həmsöhbətimlə hər gün görüşsəm,
ayda bir dəfə qarşılaşsam yenə təzə
tanış kimi, təzə dərd şəriki kimi bir araya
gəlirik. Mən bunun iki səbəbini özüm
üçün müəyyənləşdirmişəm.
Birincisi, eyni dövrün "uşaqlarıyıq”, eyni siyasi
və ədəbi mühitin
daşıyıcısıyıq, yəni
yaddaşımızda, həyat yolumuzda "sovet
möhürü”, ruhumuzda isə 80-ci illər ədəbi
mühiti hakimdir. Bu bizim doğmalığımızın bir
tərəfidir. İkincisi, mənə görə, heç
vaxt "atalar, oğullar” mübarizəsində biz səksənincilər
iştirak etməmişik. Ona görə ki, biz
bacardığımızı, Allahın bizə verdiyini
sözə çevirməklə məşğul olmuşuq.
Məramımız, məqsədimiz içimizi
pıçıltılı şəkildə oxucuya çatdırmaq,
ədəbiyyatı sözdən yazıya, kitaba
köçürmək olubdu. Təbii ki,
bacardığımız kimi.
Bu gün də biz səksənincilərin deməyə
kifayət qədər sözü var. Bu da bizim çiynimizdəki
"Ədəbi” körpü missiyasından irəli gəlir.
Bu missiyanın da məramı, məqsədi bütün onilliklərin
ədəbi təmsilçilərinin yanında olmaqdır,
onları qovuşdurmaq, onları ədəbiyyatın adamı
etməkdir. Deməli, əvvəldə
vurğuladığım kimi, mən onunla görüşəndə
həmişə bax, bu mövzulardan danışır, öz
yazı-pozularımızla yanaşı, hətta
imzasını ilk dəfə gördüyümüz
yaxşı bir yazı barəsində də rahatlıqla fikir
bildiririk. Amma...
Kəramətin imzası artıq yarım əsrdir
ki, Azərbaycan oxucusuna, hətta onun hüdudlarından kənarda
da bəllidir. Qardaş Türkiyədə ədəbiyyatla
bağlı olan söhbətlərimin birində mənə
bildirdilər ki, o, (yəni Kəramət – Ə.M.) oxunulan
şairdir. Bir dostun, bir həmfikirin barəsində söylənilən
bu deyim məni çox məmnun etdi. Və onu bu günə qədər
Kəramətə deməyə tələsmədim. İstədim
ki, oxucular üçün danışanda bu fikri dilə gətirim.
İndi həmin məqamdı. O məqama isə...
- Kəramət, sənin üçün xatirə
nə deməkdir?
- Bilirsən, nəyə işarə etdiyini
hiss etsəm də, amma demək istəyirəm ki, xatirə
dünəndi, bu gündü və bir də elə mənim
özüməm. Yəni şüuraltı olaraq dünəndən
nə götürmüşəmsə, o, bu gün mənimlədi.
Deməli, mən həm də xatirəyəm. Özü də
gəzən, danışan, həmsöhbət olan xatirə.
Bildiyiniz kimi, dünyada iki böyük partlayış olub.
Deyirlər üçüncü də olacaq. İnsan
dünyaya gəlib. O da bütün gördüklərini,
iştirakçısı olduqlarını özü ilə
daşıyıb bu günümüzə gətirib. Burda
söhbət həm fərdi, həm də ümumi xatirədən
gedir. Burda əsas mənim üçün önəmli olan
yaradıcı insanın xatirəsidir...
- Bağışla, sözünü kəsirəm,
yəqin elə bu səbəbdən kitabının
adını "Xatirə muzeyi (adam)” qoymusan.
- Bəli, həqiqətən mənə
görə hər bir adam muzeydi, özü də xatirə
muzeyi. Bizdən sonrakılar - səni, məni ziyarət edənlər
məhz həmin muzeyi ziyarət etmiş olurlar. Necə ki, biz
özümüzdən öncəkiləri ziyarət edirik.
Özü də söhbət təkcə ədəbiyyat
adamından getmir. Gözəl bir bənnadan da, müdrik bir
ağsaqqaldan da, gözəl barmaqları olan xalça
ustasından da. Bir sözlə, seçilən insanlardan gedir
söhbət. Biz özümüz də hiss etmədən
bəzən aşkar, bəzən şüuraltı həmin
o proseslərin içərisindən keçib
cilalanırıq, təzələnirik, təmizlənirik, yeni
ideyaları, fikirləri çeşidləyirik. Çünki
bunlar yaddaşımızn alt qatında, insanlığın
alt qatında baş verir. Həmin o gördüklərin
günlərin bir günündə xatirə kimi sənin
qarşına çıxır və sənin mövzun olur. Deməyim odur ki, bizim aid olduğumuz 80-ci illərin
yox, bütövlükdə bəşəri xatirənin
şahidi və daşıyıcısıyıq. Özü
də bir daha vurğulayım ki, xatirənin rəngi, dili, dini
olmur. Çünki
söhbət insandan gedir, özü də yaradıcı
insandan.
- Onda bir
sual da verim. Səncə, yaratmaq yaxşı
xatirədi, yoxsa yaşatmaq?
- Məncə,
elə yaratmaq özü yaşatmağı ifadə edir. Çünki yaradırsansa, yaşadırsan.
Onlar bir-birilə sıx bağlıdı, paraleldi...
- Yenə
sözünü kəsim, bəs yaratmaq qabiliyyəti olmadan
yaşatmaq necə?
- Səninlə
razılaşıram, amma yenə demək istəyirəm,
hansı sahədə olursan ol, əgər nəyisə
yaradırsansa, sən artıq onu həm öz içində,
həm də həyatda yaşadırsan. Ən
böyük Yaradan, ən böyük Yaradıcı
Allahdır. İnsana da O, "YARAT!”
hökmünü veribdi. Və insan da
zaman-zaman yaratmaqla məşğuldu.
- Gəl
onda məsələnin başqa bir tərəfinə də nəzər
salaq. İkimiz də eyni dövrü
yaşayırıq, başlanğıcımız da eyni
dövrə aiddir. Bu mənada sənə
hansı xatirələr doğmadır? Şeirində
yazırsan ki:
Bu ev daha ev deyildi
Xatirə muzeyiydi.
Muzey bələdçisi
– Kişi
yaşanan ömrün səsiydi.
səsini
unudub getmuşdi Qadın
bir də
ki, kölgəsini unutmuşdu zalımcasına.
Kölgə
paramparça
Qadın
səsi ayağıyalın, paypiyada,
- Mənim
yerimdə
başqa
qadınla yatma,
-
E-Şİ-DİR-SƏN-Mİ?
- Həyat
yaşadığın andı. Kimin onu
yaxşı, ya pis saymasından asılı olmayaraq, o, qiymətlidir.
Çünki o, həyatdı, yaşamdı.
Sən istəyir onu kədərli, nisgilli, istəyir şirin
xatirə hesab et. Bu, sənin
ömründü. O həm də bu gündür. Yəni sən dünənsən, bu günsən, gələcək
isə əlçatmazdı, mücərrəddi. Mən dünənə, bu günə ona görə
dəyər verirəm ki, kökü, mayası insanlıq olan
hər kəs kimi mən dünyanı görürəm,
inkişafı izləyirəm, müqayisələr
aparıram. Hətta o anda mən səninlə
yanaşı çıxıb Şuşaya getmək istəyirəm,
Cıdır düzündə olmaq istəyirəm. Çünki tələbə vaxtı orda
olmuşam, gəzmişəm, görmüşəm. Bax, dünən hesab olunan xatirəm bu gün mənimlədir,
məni çəkib aparır. Mən bir
fərd olaraq, dünyanı nakam kimi tərk etmək istəmirəm.
Düşünürəm ki, bu, hər kəsin
istəyidir. Yuxarıdan üzü
aşağı, həm də aşağıdan üzü
yuxarı hamı istəyir ki, torpaqlarımız azad olsun,
getsin, görsün o yerləri, qovuşsun xatirələrinə.
Amma bunu hər kəs bir cür ifadə edir.
Biri susmağıyla, biri
danışmağıyla, biri yazmağıyla. Məsələn,
mən bir şeirimdə deyirəm:
Mən səni
o qədər sevdim ki,
Çox
yox e: cıqqana sevdim.
Qolun
açıldığı qədər
Yolun Məbədə
uzanınca
Yanan
ulduzlar sönüncə
Sönən
ulduzlar
Qütb ulduzuna dönüncə sevdim.
Səni o
qədər sevdim ki
"SEVİRƏM” – deyə bilməyənə qədər
sevdim.
Sevgi nədir
bilməyənə qədər.
Yəqin ki, bu şeirlə fikrimi tamamlamış oldum. Amma burda onu da əlavə
edirəm ki, (təbii ki, mövzuya aydınlıq gətirmək
üçün – Kəramət) Türkiyədə bir dostuma
dedim ki, Bakıdan sənə nə gətirim? Hansı
nemətlər keçir könlündən? Nə istəyirsən? Çox kədərli
bir şəkildə dedi ki, mənə Qarabağı gətirə
bilərsən? Bu cavab bütün
varlığımıza, ruhumuza hopmuş bir
ağrıdı. Nə qədər
özümüzü öysək də, nə qədər hər
şeyi edə bilərik, gətirə bilərik desək də,
bu məqamda susuruq. Tibbdə belə bir şey var:
adamın qolunu kəsib götürürlər, amma olmayan qol
ağrıyır. Bax, bizi həmişə
ağrıdan məqamlardan biri də elə birincisi də
Qarabağdı. Onu nə qədər
sevdiyimizi sözlə ifadə edə bilmirik.
- Kəramət,
şeirlərində öz kimliyini bəzən o qədər
ustalıqla, özü də
çığır-bağır salmadan ifadə edirsən
ki, mən o kimliyin qarşısında susuram, heyrət edirəm.
Çünki özünü bənzətdiyin
insanların, bu varlıqların hər biri
ayrı-ayrılıqda zamanın fövqündədirlər.
Deyirsən ki, mən Şah İsmayılam,
Fatehəm, İstanbulu İstanbul edən ər oğlu ərəm.
Amma bir şeirində də deyirsən ki, barama
qurduyam. Doğrudur, mən də barama
qurduna həsəd aparmışam. Kəndim
işğal olunanda yazmışam ki, "bəxtəvər
ipək qurdları, ölür evinin içində”.
- Hə,
xatırladım o şeirimi. 2000-ci illərin əvvəlində
yazmışam:
Tut
yarpağı üstündə,
Şərqin isti küncündə.
Yuxu görrəm yaşıl-yaşıl.
Xəbərim
yox
Böyük ipək yolundan.
Özü-öz
yurduyam mən,
Barama qurduyam mən.
Hörürəm
qapı-pəncərəmi
gəlib
baxsan,
paltardan
savayı heç nə görməzsən.
Daha mən
bu vətənin
vətəndaşı deyiləm,
Yurdumun
yurduyam mən,
Barama qurduyam mən.
- İndi de görüm, niyə bu şeiri yazmısan?
- Şeirim barəsində danışmaq bəlkə də
özünüreklamdı. Amma demək istəyirəm
ki, mən öz içimdə özünü
böyüdüb ictimailəşdirmək ovqatımı
sözə çevirmişəm. Üstəlik,
burda mənim səsim təkcə Azərbaycan, Türkiyə
dairəsi yox, bütövlükdə sözün olduğu hər
yerdə bir ruh harayıdı, ruh
çağırışıdı. Bir az
da açıqlasam, mən o ruhumla hər yerdə olduğumu
dilə gətirmişəm. Həm də
sözlə çatdırıram ki, hansı dövrün,
hansı hakimiyyətin, hansı məqamın
mövcudluğundan asılı olmayaraq, söz adamı öz
ruhuyla hər yerdədi. Həm də
yadımızda saxlayaq ki, şeirlər yaşanan psixoloji
ovqatın ifadəçisidir. Bu mənada
mən Azərbaycanın taleyi kimi yaşayıram öz
taleyimi. Bu taleyin də elə
çalarları, elə məqamları var ki, o yalnız
şairin özünə aiddir, özünə bəllidir.
Biz hər birimiz şair kimi başqa bir
adamıq, vətəndaş kimi, ictimaiyyətin təmsilçisi
kimi başqa bir adamıq.
-Bu yerdə
bir sual da verim. Sən şair kimi necə
yaşayırsan?
- Çalışıram ki, özümü
yeniləyə bilim, özümü təzələyə bilim.
Bütün janrlardan qaynaqlanıb təzədən nə isə
deyim. Burda mütaliəni heç vaxt unutmuram. O cümlədən
Türkiyə, Avropa və dünya ədəbiyyatını nəzərdə
tuturam. Təbii ki, həyatın diqtələri də var,
xüsusilə reklam. Reklam bəzən hadisələri üstələyir.
Ona görə də heç kimə irad tutmaq olmaz ki, niyə
filan şeyi bilmirsən? Çünki reklam daha sürətlidi
indi. Bu mənada ədəbiyyatda da reklam məsələsi
çox qabarıqdı. Ölkəmizdən xaricdə olanda
bizim ədəbiyyatın hansı təmsilçilərinin
orda reklam olunduğunu görüb bəzən təəssüflənirəm,
bəzən təəccüblənirəm, bəzən də
sevinirəm. Onlar hamısı əlaqələrlə,
qruplaşmalarla bağlı olan məqamlardı. Hətta
burada şair kimi tanınmayan, oxunmayan birisi Türkiyədə
elə reklam olur ki, dəhşətə gəlirsən. Və
türklər də həmin reklam olunana baxıb bizim ədəbiyyata
qiymət verirlər. Bax, bu, reklamın qüsurlu tərəfidir.
O cümlədən də Türkiyədən elə
adamları burda reklam edirlər ki, onun türk ədəbiyyatına
heç dəxli yoxdur.
- Sən ölkə içində kimləri
oxuyursan? Kimlərin yaradıcılığı ilə
maraqlanırsan?
- Əvvəldə də dedim ki, mən
yaradıcılığı kimlərinsə yaşıyla,
imkanıyla dəyərləndirmirəm, qiymətləndirmirəm.
Mənim üçün ədəbiyyatda dövr
anlayışı yoxdur. Hansı zamana aid olur-olsun, gözəl,
mükəmməl əsər mənim üçün
maraqlıdı, oxunaqlıdı. Bizim istedadlı dostlarımız,
qardaşlarımız həmişə belə olublar.
Onların bir qayəsi olubdu –yazmaq! Tənqid edənə də
iradımız bu olub ki, özün nə yazmısan onu
göstər, sonra başqasını tənqid et! Təəssüf
ki, heç nə yaza bilməyənlər inkar və imtina etməyi
daha çox sevirlər. Birmənalı şəkildə demək
istəyirəm ki, həyat, ədəbiyyat
yıxıcılıq üzərində yox,
yaradıcılıq üzərində davam etməlidir.
... Və nəhayət... Mən
Kəramətlə dərdləşərkən onun təkcə
ədəbiyyatla yox, bütövlükdə həyatımızla,
yaşamımızla bağlı məsələlərə
yanaşmasını demək olar ki, toplum halında,
külçə şəklində bir araya gətirməyə
çox çalışdım. Amma
gördüm ki, onlar bir yazının söz-söhbəti
deyil. Əgər Kəramət Bakının Hacı Zeynalabdin
Tağıyev dövründən qalan nişanələri ilə
bu gün kibrit qutusu kimi üst-üstə qoyulan beton evlərin
ucalığına baxıb deyirsə dünyada betonlaşma
gedir, o artıq özü ayrı bir mövzudur. Ona
görə ədəbiyyatımızın Kəramətə
aid olan, onun münasibət bildirdiyi kiçik hissəciklərini
bu yazıda söz şəklinə saldım və sizə təqdim
etdim, gələcək məqamların birində bu mövzuya
qayıtmaq üçün.
Ədalət.- 2020.- 3
oktyabr.- S.8.