Dərd dili- sözü
yandıranda
Son illər ədəbi ictimaiyyətin diqqətini
çəkən və geniş oxucu auditoriyasının rəğbətini
qazanan istedadlı şair Şöhlət Əfşarın vətəndaş
mövqeyindən, milli təəssübkeşlikdən
doğan qayğı və
nigarançılığının, dil yandıran dərdlərinin,
qəlbi sızladan harayının bədii ifadəsi kimi ərsəyə
gələn "Dərdnamə” kitabı (Şöhlət
Əfşar.
"Dərdnamə” (poema və şeirlər), Bakı,
"Nurlar” Nəşriyyat- Poliqrafiya Mərkəzi, 2020, 160 səh)
məndə ikili təəssürat yaratdı: bir tərəfdən
şairin sənətkarlıq məharəti, duyğu və
düşüncələrin təbiiliyi, səmimiliyi, poetik,
eyni zamanda epiqonçuluq və hər cür təqliddən
uzaq didaktik, irfani, canlı, cilalı dili və ənənlərlə
çağdaşlığın sintezindən formalaşan
üslubu xoş ovqat yaratdı, digər tərəfdənsə,
şairin əsərlərində, xüsusilə onun "Dərdnamə”
adlı poemasında göstərilən halların- cəmiyyət
həyatında nadanlıq, mövhumat və xürafatın bəzən,
hətta maarifçilik hərəkatı dövründəki
kimi, belə demək mümkünsə, "yerində
sayması”, hərdən də milli-mənəvi dəyərlərin,
vətənə, torpağa məhəbbət duyğusunun
harama, rüşvətə, pula, var-dövlətə dəyişdirilməsi,
satılması, müstəqilliyin qədrini bilməyən
yaltaq, bacarıqsız, ləyaqətsiz, ikiüzlü məmurların
meydan sulaması dərin və acı təəssüf hissini
daha da artırdı. Bu əsərlərin 27 Sentyabrdan
başlanan Vətən Müharibəsindən əvvəl və
bu tarixi hadisə ərəfəsində ərsəyə gəldiyini
də əlavə etsək, poema və şeirlərin daha bir
məziyyəti üzə çıxmış olacaqdır: əsərlər
şairin nikbinliyinin, gələcəyə inamının, istək
və arzularının, hiss və duyğularının, fəhminin
tərcümanıdır.
Şair
Şöhlət Əfşar "Dərdnamə” kitabında
verilmiş eyniadlı poemanı Şərq klassiklərinə
xas "Minacat”la başlayır, Allaha sevgi və
şükranlığını dilə gətirir və Uca
Yaradandan "təqvanı, ixlasını əsigəməməyi”,
"ilham pərisi”nin ona könül bağlamasını diləyir.
Bir çox müasir poemalar kimi "Dərdnamə”nin
də vahid süjet xətti yoxdur, şair fikir və
düşüncələrini, duyğularını oxucuya səmimivəpoetik
bir dillə çatdırmaq üçün maraqlı
üslub seçmişdir. Poema-ithaf janrında qələmə
alınan əsər istedadlı şair Barat Vüsala
"Mərhəba,
Barat Vüsal, əziz dostum, qardaşım,
Ey mənim könüldaşım, sən, ey mənim dərddaşım!”-
müraciətlə
başlayır və Şöhlət Əfşarın bu
müraciət-monoloqu poemanın sonunadək davam edir, əsərin
məzmununun, ideya-istiqamətinin üzə
çıxmasına, şairin istək və arzularını,
ürək çırpıntılarını, cəmiyyətdə,
insanlararası münasibətlərdə, milli, əxlaqi dəyərlərdə
baş verən proseslərə, aşınmalara dair
mülahizələrini oxucuya dostyanə, açıq,
qabarıq və bütün çılpaqlığı ilə
çatdırmağa xidmət edir. Bu yolla
şair oxucusunu inandırır, həyacanlandırır,
düşündürür. O, dövrandan, zamanın gərdişindən
şikayət edir, fikirdən, xəyaldan bezdiyini,
saysız-hesabsız suallara cavab tapa bilmədiyini yazır:
Tutqunam, pəjmürdə
gözüm yol çəkir,
Qəm-qüssə dumanı bürüyüb məni.
Çəkdiyim bu çilə, iztirab nədir?
Ürəyim ağlımın olub düşməni.
Şairin
şikayətləri əbəs və əsassız deyil, o
yaltaqlığın, yalanın, haramın,
riyakarlığın, rüşvətin,
acgözlüyün, xurafatın, cəhalətin, tarixi
unutqanlığın soydaşlarının həyat və
düşüncəsinə amansız zərbə vurduğunu,
böyük bəlalar törətdiyini, elmin, mədəniyyətin,
ədəbiyyatın, təhsilin tərəqqisinə buxov
olduğunu, milli-mənəvi, dini dəyərlərin bərqərar
olmasına əngəl törətdiyini ürək
ağrısı və göz yaşı ilə qələmə
alır:
Hakim əmr
qulu, vəkil alverçi,
Gəl,
belə zamanda ədalət ara.
Dəstur
verən − acgöz, məmur − dilənçi,
Dünyagirlik hara, ədalət hara?!
Və
yaxud,
Dəmir
çarıq geyib əlimdə əsa,
Gəzib ədaləti tapa bilmirəm.
Mənlik,
qeyrət, qürur batıbdı yasa,
Haqqı, həqiqəti tapa bilmirəm.
-kimi bu qəbil misralarla şair qəzəb və hiddətini
sərt və sərrast şəkildə ifadə edir. Amma bununla da kifayətlənmir,
o, bu naqisliklərə qarşı od
püskürür, üsyan edir:
Nədən yad oxuna kaman oluruq?
Oğuz boyundanıq, türkdür dilimiz.
Gah ərəb,
gah urus, alman oluruq,
Özümüz
olmağa utanırıq biz!
Hanı
sözümüzün sərkərdələri,
Ötən əsrimizin ağır topları?
Hikmət
ehramıydı onun hər biri,
Elm idi onların sərvəti, varı. Və s.
Maraql və
diqqətçəkicidir ki, şair oxucunu şikayət və
üsyanı ilə təkbaşına buraxmır, ona bədbinlik
aşılamır, vəziyyətdən çıxış
yollarını da göstərməyə səy edir:
Əsla,
bu işlərdən sarsılmaq olmaz,
Onlar köpük kimi yox olacaqlar.
Quyu su
tökməklə sulu sayılmaz,
Dünyada
qadirlər ad qoyacaqlar!,
yaxud ,
Köklənib
zamana, illərə, aya,
Dövrün ahəngiylə şur olmaq gərək.
Ağılın
gözüylə baxıb dünyaya,
Elm ilə aləmə nur olmaq gərək.
və
yaxud,
Qüdrətli
eləyər xalqı, ulusu,
Bilim, mədəniyyət, irfan ordusu.
Ruhu diri
tutar kamil beyinlər,
Turana yol açar parlaq zehinlər.-
söyləyən şair, milləti zəlil edən mənəviaşınmaproblemindənxilas
etməyin yolunu elmdə, təhsildə, bunula da,
şüurlarda dəyişiklik etməkdə görür.
Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü mövzusuna, Qarabağ probleminə
poemada geniş yer ayrılır- deməyimiz azdır, əslində
Şöhlət Əfşar nədən bəhs edirsə
etsin, hansı mövzuda, hansı səpkidə yazırsa
yazsın, orada Qarabağ izi, Qarabağ səsi, Qarabağ sədası,
Qarabağ nəfəsi, Qarabağ sevgisi var. Qarabağ kədəri
və problemindən söz açanda isə şair bu dərdlə
nalə çəkir, fəryad qoparır:
Üç
yüz ildir vətən paramparçadır,
İrəvan talanıb, Qarabağ əsir.
Şuşa
darmadağın, Göyçə dardadır,
Dədə yurdumuzda erməni gəzir.
Vətəndaş şair soydaşlarımızı
müqəddəs Vətən və milli dövlətçiliyimiz
naminə, ölkəmizin ərazi bütövlüyü
uğrunda ayağa qalxmağa, qətiyyətli və mütəşəkkil
mübarizəyə səfərbər olmağa səsləyir.
Kitaba
"Dərdnamə” poeması ilə yanaşı
"Əsir qalmış ey ruhum, Qarabağım,
Şuşam, oy!”, "Heç kim dünya işin vurmadı
başa”, "Eşqdir mehrabı uca göylərin”,
"İthaflar” adı altında müxtəlif səpkili
şeirlər də daxil edilmişdir.
Kitabın
"Əsir qalmış ey ruhum, Qarabağım,
Şuşam, oy!” adlı bölməsinə eyniadlı
şeirlə yanaşı "Allah, bu Novruz da keçdi
Şuşasız!”, "Unutma Şuşanı, unutma,
şair”, "Ddanışma, qardaş”, "Ölsün
şair oğlun, ölsün, ey Vətən”, "Gələcəyiz
biz” kimi maraqlı, düşündürücü və təsirli
əsərlər də daxil edilmişdir. Həminşeirlərdə
şair sözün yaratdığı poetik duyğu ilə
oxucunun beyninə nüfuz edir, qəlbini titrədir, onu
düşündürür, torpaqlarımıza göz dikən,
millətimizin qanına susayan mənfur düşmənə
qarşı kin, nifrət hissi oyadır:
Xanqızı
çarəsiz xəyala gedib,
Üzeyirin ruhu çəkilib dara.
Qanayıb
göynəyir, dərddən qövr edib,
Xanın ürəyinə vurulan yara.
(Əsir
qalmış ey ruhum,
Qarabağım, Şuşam, oy).
Şuşadan
yazmasan alışar tənin,
Halına yas tutar qürurun, şənin.
Necə
tab gətirər ürəyin sənin?
Unutma Şuşanı, unutma, şair.
(Unutma Şuşanı, unutma, şair).
Kitabın
"Heç kim dünya işin vurmadı
başa” adlı bölməsində toplanan şeirlər
şairin iç dünyasının, düşüncə tərzinin,
dünya baxışının göstəricisidir. O,
"Amandır, dünyaynan oyun oynama”, "Fani dünyadı”,
"Allahın bəşərə qəzəbi keçib”,
"İki dünya”, "Ölməmək üçün”
adlı şeirləri müdrik söz, tövsiyə və
öyüd-nəsihətlərlə zəngindir. Şöhlət
Əfşar insanları dünya malına, mülkünə
aludə olmamağa, haqqa, ədalətə əməl etməyə,
həyatın və yaşamağın mənasını dərindən
dərk etməyə, dostluğa, xeyirxahlığa
çağırır, dəvət edir, hikkəli, təkkəbbürlüləri
və paxılları məzəmmət edir, qınayır:
Dinlə
məni, ey insan, sözüm var bu gün sənə,
Çalış, ibrət alasan, yaxşı qulaq as mənə.
Qibtə
etmə heç kimə, həsədə olma nökər,
Həsəd güvə kimidir; içini yeyib tökər.
(Karyerist
paxıllara)
Çox
şirnikib tamah salma malına,
Uyub
yalanına, düşmə dalına,
Xam
köhləndir, əlin yetməz yalına,
Əzəldən bu dünya fani dünyadı.
(Fani dünyadı).
Ustad nə
söyləsə, yaz dəftərinə,
Üzünə gülsə də, getmə dərinə.
Salar
böhtanına, salar şərinə,
Amandır, dünyaynan oyun oynama.
(Dünyaynan oyun oynama).
Virus
ürəklərə qorxu salıbdı,
Həkimlər çarəsiz fikrə dalıbdı.
Şah da, dilənçi də evdə qalıbdı.
Allahın bəşərə qəzəbi keçib.
(Allahın bəşərə qəzəbi keçib). Və s. və
i.
Məhəbbəti, insanın zərif, sağlam, saf,
kövrək hiss və duyğularını ustalıqla tərənnüm
edən Şöhlət Əfşar
yaradıcılığında bu mövzu mühüm yer
tutur. Azərbaycan ədəbiyyatının əbədi və
əzəli mövzusunda- məhəbbət poeziyası
meydanında söz demək müşkül və məsuliyyətli
məsələdir. O, bu vəzifənin öhdəsindən
uğurla gəlmişdir və bu qəbildən olan nümunələr
şairin bütövlükdə poetik məninin dəyərləndirilməsinə
yardım edir. Şöhlət Əfşarın ritorikadan
uzaq, eyni zamanda ehtiraslı, təsirli, səmimi şeirləri
təkcə bir qəlbin çırpıntıları,
sızıltıları deyil, sevənləri məhəbbətin
qədrini bilməyə, onları sabaha, səadətə, sədaqətə
səsləyən çoxmətləbli və dərin mənalı
misralardır, şairin mənəvi dünyasının
aynası, ifadəsidir:
Sən gəldin
ömrümə Haqqdan pay kimi,
Gündüz
Günəş kimi, gecə Ay kimi,
Nə tez
gəlib getdin bir səyyah kimi,
Dön geri, əzizim, möhtacam sənə.
(Möhtacam
sənə)
Bəsdir,
bu aləmi bizə güldürüb,
Sınmış bir ürəkdən nə istəyirsən?
Bülbülü
həsrətdən nakam öldürüb,
Eşqin şəhidinə nəğmə deyirsən.
Özümü
məhşərə çəkəcəyəm, bil,
Təpədən dırnağa dəyişəcəyəm.
Nə
sevgin, vüsalın gərəyim deyil, Daha həsrətinlə
sevişəcəyəm!
(Əlvida)
Bəhs etdiyimiz poema və şeirlər barədə
fikirlərimizi yekunlaşdıraraq bu qənaətə gəlirik
ki, cəmiyyət həyatının aktual və
taleyüklü problemlərindən söz açan bu əsərlər
ideya-məzmun, sənətkarlıqbaxımındansanballı,
dolğun, diqqətəlayiq və təsirlidir. Kitabla
bağlı bir məqamı da vurğulamaq istərdik. Şöhlət Əfşar nəşrin sonunda
verdiyi "Şərh və izahlar” bölümündə
kitabda adı keçən bir sıra alınma sözlər,
müxtəlif tarixi hadisə və şəxsiyyətlər
barədə kifayət qədər məlumat verir.
Abid Tahirli filologiya elmləri
doktoru
Ədalət.- 22
oktyabr.- S.6.