Məmməd Araz yaradıcılığında çağlayan “Araz”
Məmməd
Araz başqa bir eyni məzmunlu "Mən Araz şairiyəm”
şeirində "Çox yazırsan Arazdan. Nə bilim
gahdan quzu, Gahdan aslan Arazdan” - deyə məzəmmət edənlərə
cavabən deyir:
O mənim mürəkkəbim
Mən onun qələmiyəm.
Mən Arazın səsiyəm,
Mən onun yatağıyam,
Mən onun sahiliyəm,
Mən onun ləpəsiyəm,
Dalğaları yara-yara,
Ən böyük dəryalara
Dildə söz, əldə qələm
Onunla getməliyəm .
Bu deyilənlərdən bir daha aydın olur ki,
Məmməd Araz Araz şairidir. Sabir Rüstəmxanlı bu
haqda yazır: "Araz haqqında çox yazılıb və
yazılır. Lakin "Araz şairi” olmaq Məmmədə
qismət olub. O, bu adı çox böyük bir ləyaqətlə
daşıyır və Araz dərdinin şeirimizdə ən
gözəl ifadəçilərindən biridir”. Arazdan şaxələnən, akademik Bəkir Nəbiyevin
təbirilə desək, "şeirimizin xan çinarı”,
şeriyyəti çinar ömrünə bənzəyən
Məmməd Araz "Araz şairi” olduğunu, qələminin
Arazdan göyərdiyini, ruhunun Arazdan
qidalandığını, bədii duyğularının,
Arazdan ilhamlandığını və klassik irsə olan
ehtiramını aşağıdakı misralarda belə
dilə gətirir:
Mən Arazdan şaxələnən
çinardım,
Ömür boyu tufan əydim, su yardım,
Xətayinin qılıncını suvardım –
Məmməd Araz karandaşı göyərdi...
Arazı sadəcə imzasında deyil,
bütövlükdə yaradıcılığında
yaşadan və əbədiləşdirən Məmməd
Araz öz ilham qaynağını yalnız tərənnüm
etmir və ya təkrarlamır. Araz onun sehirli
dünyasının sirri, şüurlu ömrünün qayəsi,
canlı yaşamının mənası və bədii
dünyası, söz aləminin mənbəyidir. Şairin
öz bədii düşüncəsinə və
duyğularına görə Arazsız Məmməd Araz
dünyasının mənası yoxdur və yaşayan
ruhdan fərqli deyil:
Mən səni görməyə,
Yazmaya bilmərəm.
Mən səndən deməsəm,
Deməli, demirəm, gülmürəm.
Səni öz məcrandan
Qoparım gərək mən.
Mənim
tək bir andım,
Bir də
bu ricam var, Araz,
Mən səni
apara bilməsəm,
Sən məni
apar Araz!
Şairin
"Bu gecə yuxumda Arazı gördüm” adlı şeirində
təbiətin ən gözəl hadisələriəndən
olan, coğrafi məkanda qərar tutan, el arasında Xan Araz
kimi şöhrətlənən bu çayı yuxusunda
görən şair hisslərini bədiiləşdirərək
belə ifadə edir:
"Bu
gecə yuxumda Arazı gördüm,
Arazı belə tox görməmişdim heç.
Arazı
bəxtindən çox razı gördüm,
Üstündən
yol atdı: "Cəsarətlə keç!”
Bu şeir şairin Araz mövzusundakı silsilə
şeirlərinin sırasında eyni və ya yaxın məzmunda
olsa da, fərqli ampuladadır. Gündüz
gözü ilə görmək istədiklərini və deyə
bilmədiklərini yuxuda görmüş kimi dilə gətirir.
Şairin 80-ci illərdə qələmə
aldığı bu misralarda onun real həyatda gercəkləşə
biləcəyini ümid etmədiyi arzusunun sadəcə yuxuda
reallaşdığını xəyal edir. M.Arazın xəyal gücü çox təsirlidir.
Onun 1967-ci ildə yazdığı "Araz
üstə çinar gördüm” şeiri dərin bir xəyali
duyğudan yaranıb. Araz çayının hər iki
sahilində eyni sudan canlanaraq göylərə
ucalan uzunömürlü çinar ağaclarının fəryadı
kədərli notlarla oxucuya təqdim olunur:
Xəyalımın
üfüqündə görüş istədi
İki tənha
pərişan çinar...
Şairin
hər hansı bir nəsnəyə həsr etdiyi şeirlərin
sırasında "Arazın işıqları” adlı
şeirinin də bədii tutumu ilə yanaşı, şairin
yaradıcılığında aktuallığını itirməyən
mövzu hakimdir:
Araz
axır yırğalana-yırğalana,
Elə bil ki, yorğalana-yorğalana.
Buradakı orijinal bənzətmələrin poetik dəyəri
bir rəssam fırçasının mövzusu olsa da,
ardınca yazdığı "Bir ac dəvə o yanına,
bu yanına ağız atır” misrası milli tarixin
yaddaşı, acı həqiqətləridir.
M.Arazın
Araza həsr olunan silsilə şeirlərinin sırasında
"Araz yadıma düşüb” şeirinin də ayrı
bir məzmunu var. "Bir gözümdə sevinc var, bir
gözümdə qəm yaşı” təzadlı
misraları ilə başlayan bu şeirin mayası
bütövlükdə həsrətdən yoğrulub. Şairin uşaqlıq çağlarının
keçdiyi bu yerləri – Arazın sahilini xoş xatirə kimi
xatırlayır və doymadan baxdığı Arazın
sularını "Hər teli min havalı saza” bənzədərək
metaforanın ən gözəl nümunəsini yaradır.
Şairin həsrəti, kədərli duyğuları o vaxt
sona çatacaq ki, aşağıdakı misraları
gerçəkləşəcək:
Gəzim
Araz sinəmdə,
Naxçıvan qucağımda.
M.Araz ilk
növbədə vətəndaş olmağı bacaran,
öz şəxsi taleyini xalqın taleyinə bağlayan,
ruhunu xalqdan alan, damarlarında qeyrət
qanı axan bir şair - vətəndaşdır. Bəlkə də, onun vətən daşı olmaq
diləyindən irəli gələn həqiqi vətəndaşlığı,
xalq adamı olmağı, sadəliyi, poeziyasında hər
zaman hiss etdiyimiz ataya-anaya ehtiramlı olması, yurda, elə-obaya
bağlılığı onun
yaradıcılığının tərbiyəvi əhəmiyyətinin
əsasını təşkil edir. Araz
çayına da xalqın taleyinə, tarixi keçmişinə
şahidlik edən ulu varlıq kimi baxmaq Məmməd Araz
poeziyasının fərdi özünəməxsusluğudur.
Şairin nəcib duyğularından yoğrulan,
mərhəm hisslərinin ifadəçisinə çevrilən
Araz mövzulu şeirlər silsiləsindən "Arazın nəğməsi”
adlı şeiri həm məzmunca, həm həcmcə ən
geniş və əhatəli olanıdır. O, tarixin min
illərdən bəri qan yaddaşına çevrilən Araza
qarşı hiss etdiyi duyğuları aşağıdakı
misralarla belə ifadə edir:
Sən
canlı tarixsən doğrudan, Araz,
Səsində min ildən qəm-qubar qalıb.
Sinəndə
dil açan bu yanıqlı saz
Ulu babalardan yadigar qalıb.
M.Araz Arazı xalqımızın mübarizə,
döyüş rəmzi kimi simvolizə edir.
Qoca
şahidisən qoca dünyanın;
Çox nahaq qanlara boyanmısan sən.
Nə
bilim, bəlkə də neçə ananın
İlıq
göz yaşından yaranmısan sən...
Nə qədər
ağarmış dərdin, möhnətin,
Ağrıdır sinəmi acı xəyallar.
Araz, dilin
olsa sözün, söhbətin
Min il yazılası bir dastan olar.
Yox, yox, gəl
incimə hələ uşaqdır
Bu nəğmə
şairi, bu saz şairi;
Sabah
dastanını başlayacaqdır
Bu Araz
şeirinin Araz şairi!
Bu şeirin poetik ruhundan aydın duyulur ki, şair Arazdan
nə qədər yazıbsa, yenə də demək istədiklərinin
çoxunu deməyib, ümümiyyətlə, Araz
dastanına başlamayıb. Eynulla Mədətli "Məmməd
Arazın Araz dastanı” ilə bağlı fikirlərini belə
ifadə edir: "Arazlaşır Məmməd Araz... Arazı günahlandıran, ittiham edən şairlərin
heç biri Məmməd Araz qədər onu sevə bilmir.
Bunun üçün ürəkdə
yanğı gərəkdir. Elə yanğı ki,
heç Araz da söndürə bilməsin: həmişəyaşar
yanğını”. Alim bu haqdakı fikirlərini
"Məmməd Arazın "Araz axır” poeması Azərbaycan
ədəbiyyatında bu mövzuda yazılmış ən
yaxşı əsərlərdən biridir” – deyərək
tamamlayır. Professor Y.Axundlu istiqlal şairlərindən
biri kimi səciyyələndirdiyi Məmməd Arazın
poeziyasını tədqiq edərkən onun Arazla bağlı
şeirləri haqqında yazır: "Şairin Vətənə
münasibətdən və məhəbbətdən söz
açanda ilk növbədə onun Arazla bağlı şeirləri
yada düşür. Onun bir sıra şeirləri, həmçinin
"Araz axır” poeması bu mövzudadır” .
M. Arazın 1959-60-cı illərdə qələmə
aldığı "Araz axır...” poeması bəhs etdiyimiz
mövzuya həsr etdiyi genişhəcmli əsəridir. Burada təsvir olunan süjet xəttində dayanan
Ayrıgülüm adlı qız əslində bir
oğlanın bir qıza olan sevgisindən yaranan baş qəhrəman
olsa da simvolik bir obrazdır. Aşağıdakı
misralara diqqət edək:
"Ayrıgülüm hazırlaş!
Oğlum
deyəcək: hara?
Oğlum
Təbrizə birbaş,
Gedək görək babanı”.
O,
arzularını bu cür dilə gətirir. Əsgərin
qəh-qəhə çəkib ona güldüyünü
görəndə qıpqırmızı qızarır və
ona dəli kimi baxmamasını utana-utana xahiş edir.
Əsgərin cavabı:
-
Ağlını yığ başına,
Dünyada qız qəhətdir?!
Sərhəddəki əsgərlə olan dialoqunda bir
anlıq müharibə illərinə - 1941-45-ci illərə
qayıdır.
Onlara verilən hərbi əmri və o
vaxtkı öz əsgər düşüncələrini xəyalına
gətirir. Vətəni uğrunda Araz
sahilindən Berlinəcən gedən əsgərin
başından keçənləri xatırlayır. Bu poemanın süjet xəttində dayanan Araz
bütövlükdə Vətəni təmsil edir.
Məmməd
ArazIn "Görüşməmiş dostlar” şeri cənublu
qardaşlarımızın hüquqsuz həyatıdır. Məlumdur ki, bir cox görkəmli şairlərimiz
Araz cayına və Cənubi Azərbaycanın dərdinə
dair elə təsirli şerlər, elə sənət inciləri
yaratmışlar ki, bundan sonra həmin mövzuda orijinal
söz demək, bədii kəşf səviyyəsinə
yüksələn şeir yazmaq hünərdir. Məmməd
Araz "Görüşməmiş dostlar” şeri ilə məhz
belə bir mövzuda yeni baxış nümayiş etdirdi. Şair öz fikrini ifadə etmək
üçün Arazın hər iki sahilini əhatə edən
Böyük düzü şeirin obyekti olaraq
götürmüş, biri o tayda, digəri bu tayda olan iki
çobanın həyatını və diləklərini qələmə
almışdır. Bu çobanların
çox maraqlı həyatı vardır. Hər
ikisi eyni vadinin müxtəlif çəmənliyində
sürü otarır, hər ikisinin ocaqları bir
alışır, "yaylımları bir başlanır”, hər
ikisi sürüsünü eyni çayda suvarır, hər
ikisi tütəklərində eyni havanı çalır,
qışda eyni qışlağa, yayda eyni yaylağa
qalxırlar. Onlar şəxsən
görüşməsələr də qırılmaz və əbədi
tellərlə bir-birinə bağlıdırlar. Ancaq bu iki çobanın həyatı bir-birinə nə
qədər bənzəyirsə, bir o qədər də fərqlənir.
Şair bu iki insanın timsalında iki
dünyanı, iki ictimai sistemi qarşılaşdırır.
Çobanlardan biri cəbhədən qəhrəmanlıq
nişanı ilə qayıtmış, o birinin ürəyindən
isə ehtiyac və ailə dərdi öz nişanını
asmışdır. Burada xalqı, Vətəni
düşündürən böyük bir ictimai-siyasi fikir
vardır. İctimai qayədən, xalq
idealından məhrum olan əsərlər isə nə qədər
bəzək-düzəkli olsa, gözəl vəzn-qafiyə
donuna geydirilsə də təsirsizdir.
Ümumiyyətlə, şairin vətənə, ana
yurda, ulu torpağa, elə-obaya həsr olunmuş şeirlərində
də müəyyən hiss-həyəcanı, daxili
duyğuları, hissi narahatlıqları ifadə etmək
üçün Araza xitab edir və ya müəyyən
münasibətlə adı çəkilir. Məsələn, yurdumuzun
hər cür gözəlliklərini vəsf edən, poetik
tablo yaradan "Ana torpaq” şeirində "Arazımda Nizamilər,
Füzulilər nəğməsi var” – deyərək şairin
daha özüllü və sistemli şəkildə ədəbiyyata,
poeziyaya gətirdiyi Arazın səsini bir nəğməyə
və ədəbiyyat nəhənglərinin poetik
duyğularını bu nəğmənin nəqarətinə
bənzədir. Qeyd olunduğu kimi Araz şair
üçün nisgil, ağrı, həsrət yeridir.
O, şeirlərində xalqının, millətinin taleyindəki
nisgili, ağrını, həsrəti Araza xitabən dilə
gətirərək bəzən bütöv bir şeirini bu
mövzuya həsr edir, bəzənsə müxtəlif
mövzulu şeirlərində məqamı gəldikcə
xatırlayır. Məsələn, "Təklənmə”,
"Saç ağartdım”, "Şair ya baxtım”,
"Böyüklər, uşaqlar”, "Oxuyan Təbriz”, Xudafərin
körpüsünün daşlarını sökmək istəyən
mühəndisə səsləndiyi "Daş harayı” və
s. şeirləri bu mövzudadır. Məmməd
Arazın yaradıcılığınada sütun olan, daim
qırmızı xətlə keçən Araz mövzusunun
yekunu sankı "Sərhəd çəpərləri”
adlı şeiri ilə tamamlanır:
Özümdən-özümə
muştuluq yetər,
Gözlərim,
sizin də gözünüz aydın!
Qəlbimdən
birbaşa Təbrizə gedən
Bir yol cilovladım, bir tel ayırdım.
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra
yazılan bu misralar şairin Təbriz həsrətli
poeziyasının mahiyyətini açıq ifadə edir. Bütövlükdə
ictimai məna daşıyan bu şeirdə sərhəd
çəpərlərinin sökülməsini haqdan gələn
yuxu kimi ifadə edir. Arzudan, xəyaldan
doğan həqiqi məntiqə xidmət edən, tarixi haqqa
qovuşan bu şeirin məzmunu Məmməd Araz
yaradıcılığında həsrətin sona yetməsinin
poetik təcəssümüdür. 50-80-ci
illərdə bu cür həssas bir mövzunu əlində
bayraq tutan şairin xəyallarının
reallaşdığı müstəqilik illərində
öz alovunu sanki Arazın suyu ilə söndürür.
Nəticə
olaraq onu qeyd edə bilərik ki, şair, yazıçı,
publisist, ictimai xadim və ən nəhayət, böyük Azərbaycan
filosofu Məmməd Araz yaddaşlarda həm də
yaxşı insan, sınmaz, qorxmaz, mubariz bir şair kimi əbədiyyətə
qovuşdu. Özünü Araza, səsini tutqun
Araza bənzətdi, "Nə zaman ki qələm gəlir əlimə,
Araz gəlir dilimə” yüksək pafoslu xitabını edərək,
yaddaşlarda Araz abidəsi ucaltdı. Onun
yaradıcılığının ilkin və sonrakı mərhələlərində
bütün mövzuları "tükənsə” də, Araz
mövzusu dərdləri kimi bitmək, tükənmək bilmədi.
Bəlkə də bu üzdən Məmməd
Arazın şeirlərində "Araz mövzusu” çox
işləndi. Bu şeirlərini
adlarının oxşar və ya ümumi olmasına rəğmən
müraciət olunan mövzular təkrar deyildi. Hər şeirdə fərqli tərəflərdən
baxılaraq yeni mövzular işlənmişdir. Bir qisim şeirləri də biri-birinin davamı kimi
səciyyələndirmək olar.
Məmməd Araz Araz dərdini milli bir məsələyə
çevirmişdi. O, Araz çayının Məcnunudur. Araz
onun şeirlərinin mayasıdır, gövhəridir. Araz şairin həsrət dolu Leylasıdır.
Araz şair üçün axıb gedən bir
ömürdür. Məmməd Arazın keşməkeşli
taleyi və söz dünyasıdır.
M.Araz nəinki klassik şairdir, nəinki bir
şair kimi sevilir, həmçinin sadə bir xalq adamı kimi
ümumxalq sevgisi qazanmışdır. O sənət kredosuna və
yazan qələminə heç bir zaman xəyanət etmədi.
Çünki M.Araz vətəninin, millətinin,
torpağının vurğunudur. Onun qələmindən
çıxan heç bir şeirində, misrasında təkəbbür
yoxdur. Şairin öz yaradıcılığında vəsf
etdiyi "mən”i və ya M.Arazı milyonların zərrəsinə,
dənizlərdə damlaya, dumanda görünməyən
qaraltıya, qayaların altında kiçik bir daş
parçasına, mamıra, bəzənsə
qapıda əsən vətən küləyinə və s. bənzətsə
də, əslində bunlar M.Arazın özünü ifadə
vasitələri deyildi; bu, Xalq şairinin millətinə, vətəninə,
torpağına, ulu yurduna verdiyi böyük dəyərin
bariz ifadəsi idi. Ona görə xalqının sevilən
şairidir ki, o, xalqına və millətinə xas olan milli dəyərləri
hər şeydən uca tutub. M.Araz sadəlik, təvəzökarlıq
rəmzidir və hər zaman oxucusuna təkəbbürdən
yoxsul, sadəliklə zəngin olan yaradıcılıq təqdim
edib. Araz çayı Məmməd Arazın bütün
yaradıcılığından axır. Bu poeziyada bir
çay yatağı kimi uzansa da, çox zaman çoşur,
dəli-dəli aşıb-daşır. Onun düşüncəsindəki
milli və bəşəri problemlər Araz
çayının timsalında ümumiləşdirilərək
bədii həllini tapır. Şairin Araz mövzulu silsilə
şeirləri gələcəklə keçmiş
arasında tarixi körpü yaradır. Azərbaycan
torpağını Araz çayı axmadan, ədəbiyyatını
isə Məmməd Araz poeziyası olmadan təsəvvür
etmək mümkün deyil. Onu bütövlükdə
yaradıcılığının əsas qayəsi vətəni
sev nidasıdır və işıqlı Azərbaycan gələcəyinin
nurlu sabahına çağırışıdır. Nə qədər
ki doğma torpağımızın qoynunda Araz çayı
yırğalanır, həzin-həzin, dəli-dəli axır
Məmməd Arazın olməz irsi bir o qədər əbədiyaşar
olacaq.
ZÜLFİYYƏ
İSMAYIL
AMEA
Naxçıvan Bölməsi
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Ədalət.- 2020.- 24 oktyabr.-
S.11,15.