Xanlığın
qapısı
Layihənin istiqaməti:
Azərbaycanın dövlətçilik
tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında kütlƏvi
informasiya vasitƏlƏrinin
inkişafına dövlƏt
dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
(əvvəli ötən sayımızda)
Əgər biz
onlara üz tutsaq, onda birmənalı
şəkildə görərik
ki, qalanın tikintisi ilə bağlı iki fikir var. Onlardan
birinin iddiasına görə, qalanı Mehrəli xan, digər bir qisminin isə Pənah xan tərəfindən tikildiyini
iddia edirlər. Məsələn, Rzaqulu bəy
Mirzə Camal oğlunun "Pənah xan və İbrahim
xanın Qarabağda hakimiyyətləri və
o zamanın hadisələri"
əsərində göstərir
ki, "mərhum İbrahim xanın yadigarlarından üçüncüsü
hər iki Əsgəran qalasıdır.
Bu qalaları hicri 1203, miladi 1786-cı ildə tikdirmişdir".
Digər tarixi
Mirzə Vəli bəy Baharlı isə özünün
"Əhvalati-Qarabağ" əsərində göstərir
ki, "Pənah xan qalanı tamam edib və
Pənahabad adı qoyub. Sonra yenə
fikrə düşüb
ki, qaladan bir neçə ağac aşağıda bir qalaça qoşundan ötrü təmir etsin. Belə ki, həmin
Əsgəran adlanan qalaçaları ki, biri Qarqar çayının
o tərəfində və
birisi digər tərəfində təmir
olub, həmin qalaçaları təmir
elədi və bir cəm qoşun
həmişə qalalarda
durarmışlar".
Ümumiyyətlə, bizim tariximizin
bir danışan dili olan Əsgəran
qalası ilə bağlı tarixçilərin
fikirlərinə diqqət
yetirərkən onda Əhməd bəy Cavanşirin də fikirlərini diqqətə
təqdim etmək zərurəti yaranır. Əhməd bəy Cavanşir vurğulayır
ki, "Mehrəli xan Qarabağ xanlığının
idarəsini ələ
aldıqdan sonra atasının vəsiyyətinə
əsasən xanlığın
daxili işlərilə
məşğul olur;
Şuşanın möhkəmləndirilməsini
başa çatdırır,
o zamanlar köçəri
tayfaların qışladığı
Şuşa ətrafındakı
yerlərə basqın
edən quldur dəstələrinin yolunu
kəsmək üçün
Əsgəran və Ağoğlan qalalarını
tikdirir". Bəli, bu faktı rus
araşdırmaçı-tarixçisi Y.A.Paxomov da təsdiqləyir.
O da öz araşdırmalarının
içərisində vurğulayır
ki, "qala İbrahim xanın qardaşı və Pənah xanın oğlu Mehrəli xan tərəfindən hicri təqvimi ilə təqribən
1172-1174-cü illərdə, yəni miladi tarixi ilə 1750-1760-cı
illər arasında tikilmişdi". Ümumiyyətlə,
qalanın hansı xanın tərəfindən tikilməsinin
mübahisəli olması
və onun araşdırılması tarixçi
alimlərin, arxeoloqların
işidi. Və yəqin ki, bu məsələyə də zamanında bir nöqtə qoyulacaqdı, yəni yekun rəyə gəlinəcəkdi. Bizim üçün
ən vacibi, ən önəmlisi isə təbii ki, Azərbaycan tikinti-arxetektura nümunəsi
olan Azərbaycan tarixinin bir zaman
kəsiyini özündə
əks etdirən və bununla da həm sənət
nümunəsi, həm
tarixi abidə kimi xalqımız üçün son dərəcə önəmli
olan Əsgəran qalasının indiki durumudu.
Yəni onun düşmən
caynağında olmasıdı.
Bunu ona görə xüsusi vurğulayıram ki, ermənilər bu gün nəzarət altına müvəqqəti
də olsa götürdükləri yerlərdə
Azərbaycan tarixinin az qala kökünü
qazımaqla tariximizi məhv edirlər.
Əsgəran qalasının tarix
baxımından önəmli
olması danılmaz fakt olduğu kimi, bu sözün
özünün etimologiyası
da çox maraqlıdı. Yəni ermənilərin bütün
iddialarına, yalançı
və uydurma mənbələrinə baxmayaraq,
sözün özü
birmənalı şəkildə
hansı millətə
mənsub olduğunu
ifadə edir.
Və hətta
rus alimləri də öz əsərlərində bu
qalanın adını
"Əsgəran" kimi
qeyd edirlər. Belə olduğu halda, mədəniyyət və
tarixi arxeologi abidələrə qarşı
soyqırım həyata
keçirən ermənilərin
həyasızlığını sadəcə olaraq elə erməni xisləti kimi dəyərləndirmək lazımdır.
Ən azından ona görə ki, bu millət
bir toplum olaraq həmişə başqasının dəyərlərinə əl
uzatmış, həmişə
başqasının dəyərlərini
özününküləşdirməyə,
öz adına çıxarmağa çalışmışdı.
Ona görə də Dağlıq Qarabağ ərazisində,
əslində isə Yuxarı Qarabağda yerləşən Əsgəran
qalası tarixçi-araşdırmaçı
alimimiz Qiyasəddin
Qeybullayevin toponimlərlə
bağlı fikirlərində
öz əksini tapıb. Onun yazdığına görə,
"qalanın adı
qoşunların dayanacaq
yeri olan ərazinin mənasını
özündə ifadə
edir.
Bu sözün
birinci yozumudu. O ki, qaldı ikinci yozuma, Əsgəranı rus variantında, yəni rus dilində "Askeran" kimi qeyd olunması normal bir haldır
və əsgər sözünün mənşəyi
də Azərbaycan toponimləri ilə bağlıdır.
Bir az da ətraflı şərh etsək, onda məlum olar ki, barəsində müzakirə apardığımız,
fikir bölüşdüyümüz
Əsgəran sözü
XVIII əsrdə Qarabağ
xanı Pənahəli
xanın tikdirdiyi Əsgəran qalasının
adı ilə bağlıdır və sözün bir toponimi olaraq əski mənası, "qədim",
"köhnə" sözlərilə
bağlıdır.
Bax, elə
buradaca mənbədən
götürdüyümüz bir fikirlə vurğulamaq istəyirik ki, "Əsgəran rayonu ərazisində Panah xan tərəfindən
tikilmiş "Əsgəran
qalasının xarabalıqları
vardı, qala yerin adı ilə Əsgəran adlanmışdı".
Bu gün tarixi
abidələrimizə diqqət
yetirəndə onların
paralellərini göz
önünə gətirəndə
və yaxud bununla bağlı elmi mənbələrə,
kitablara üz tutanda onda görürük
ki, bizim məhz həmin dövrə aid, yəni XVIII əsrə aid arxitektura nümunələrimiz, abidələrimiz inşa baxımından tikilmək
üslubundan bir-birini müəyyən mənada
tamamlayır. Onların
tikintisində istifadə
olunmuş təkcə
materiallar yox, həm də üslub baxımından arxitektura elementləri və texnikası baxımından müəyyən
oxşarlıqlar var.
Yeri gəlmişkən
xatırladım ki, Əsgəran qalasının
özü, yəni Xocalının, Şuşanının
işğalına qədərki
mövcud durumu bu gün də
gözlərimin önündədi.
Mən o
qala divarlarının
dibiylə addımlayarkən
keçirdiyim qürur
hissləri və həmin o qala divarlarının yanında
dayanmış əlisilahlı
rus əsgərlərinin
heç bir məna ifadə etməyən siması bizim nələrə həsrət qaldığımızı
sanki bir pıçıltıyla söyləyir.
Böyük Məmməd Arazın qazıntı aparan arxeoloqa, tarixi öyrənən, tarixə
baş vuran alimə üz tutub söylədiyi kimi, "hər daşın altında bir tarix yatır".
Elə Əsgəran qalası da hətta əsirlikdə də o tarixi özündə yaşadır
- bizim olan, Azərbaycanın olan tarixin anlarını.
Əbülfət Mədətoğlu
Ədalət.- 2020.- 8
sentyabr.- S.7.