Elçin İsgəndərzadənin şeirlərində mənəvi dəyərlər ya insan psixologiyasında poetik təsvirlər

 

 

 

Mətn onun ötürdüyü informasiya insan düşüncələrinə, davranışlarına idarəetmə qabiliyyətinə birbaşa təsir etmiş olur. Mətnyaddaş, qavrama, müşahidə nəticə çıxarma baxımından çox önəmlidir. Poeziyada yaddaş, qavrama, müşahidə kimi meyarlar həm alt, həm üst düşüncə səviyyəsinə görə dəyişir. Hegel poetik düşüncə tərzini ildırım vuran ağaca bənzədirdi. Burada ağacın keçirmiş olduğu sarsıntı insan poetikası ilə müqayisə olunur. Yəni şeir insanın ildırım vurmuş halından sonrakı mərhələsidir.

 

Müasir Azərbaycan poeziyasında Elçin İsgəndərzadənin yaradıcılığı öz spesifikası, bütövlüyü pafosdan, standart tərzdən uzaq əlamətləri ilə seçilir. Şeirin müasir ölçüləri mexanizmləri texnologiya, informasiya qloballaşan dünya ilə ayaqlaşmalıdır. Yəni bu gün əgər texnika, geyim, məişət cihazları necə gündəlik tələbata uyğunlaşdırılırsa, bu gün poeziya da, ümumən ədəbiyyat da bu prosesə qoşulmalıdır.

 

Elçin İsgəndərzadə öz müşahidə yazı üslübu ilə diqqət çəkməyi bacarır. İfadələr dolğundur, sadədir, təsvirləri rəngli canlıdır. Aşağıdakı şeirdən bir nümunəyə baxaq:

 

Xatirələrin içində ölür adam... Bir əl qapayır gözlərini. O əli tutub saxlamaq istəyirsən, istəyirsən ki, açıq qalsın gözlərin öləndən sonra da. Amma gücün çatmır, gözlərin qapanır.

 

"Xatirələr içində ölür adam…” Xatirələr insan həyatının keçmişlə bağlı sistem halında formalaşan ömür kadrlarıdır. Bu kadrları istənilən vaxtı geri qaytarıb baxmaq, təhlil etmək, yaddaşa vermək, yaxud yaddaşdan silməyə çalışmaq istəyirik. Elçin İsgəndərzadə xatirələrin

 

içində ölən arzularını, ümidlərini diri saxlamağa çalışır. O, arzularını, ümidlərini xatirələrin caynağından sağ çıxarmaq üçün, özünü qurban verir… "Bir əl qapayır gözlərini.” Burada Füzulinin bir qəzəli yada düşür. "Olur qəddim düta eşqin yolunda hər bəla görcək”. Əl-bəla anlamında işlənə bilər. Bəla isə Füzulinin təbirincə desək nemətdir. Gözlər günah savab əməllərin şahididir. Əl Tanrı, İlahi qüvvə kimi düşünülə bilər. İnsanın gözlərini( bəsirət gözünü ) İlahi bağlayıb, aça bilər

 

Elçin İsgəndərzadə yaradıcılığına nəzər saldıqda psixoloji sosioloji təzadların, polemikaların-tale, qismət, alın yazısı kimi anlayışlarla fokuslandığını görmək mümkündür:

 

səni xatirələrə gömürlər, bilmirlər ki, sən çoxdan gömüldüyün yerdəsən. Amma onda gözlərin açıq baxırdın bütün ayrılıqlara, bütün gedişlərə, indi gözlərin qapalı baxacaqsan sonraya... Sonraya baxmaq varmı qədərdə, sonra var qədərimizdə, - xatirələr varmı?...

 

Ayrılıq, həsrət, tərk olunmaBu üçü ifadə fəlsəfi aspektdən şairin şeirlərində tez-tez rast gəlinən nəsnələrdi. "İndi gözləri qapalı baxacaqsan sonraya…” Sonra-zamanın naməlum gedişində yaşanan həyat elementlərini işarə edir. Sonra-nə vaxt? Sonra-Harda?, Sonra-Kim? Bu kimi suallar şairin oxuculara ünvanlanan ritorik suallarıdı

 

Dekartın "düşünürəmsə, varamfəlsəfi yanaşması Elçin İsgəndərzadənin poetik aləmində bu cür nümyiş olunur: "düşünmək, həm ölümə qarşı çıxmaqdır…” Düşünmək, həm ölümü qəbul etməməkdir. Beləcə şair düşüncənin özünəməxsus fəlsəfi mahiyyətini axtarmağa çalışır. Axtarışları onu bu şeiri yazmağa vadar edir:

 

Göyüm göyündən keçmirsə, külüm külündən keçmirsə, bütün yollar sənin yolundan keçmirsə... keçmirsə, sevgi deyil.

 

"Sevgiadlı şeirdə bədii təyinlər, təşbehlər təzadlar oxucunu düşünməyə sövq edir. "Göyburada mövcudat, kainat, materiya, ilkin başlanğıc, Yaradılış anlamında qəbul oluna bilər. Yollar yaşam, yaşantı mövcüdat anlamında əsas ortaq nöqtə hesab olunur. "Sevgiən sadə anlamda ruhla bağlı olduğu kimi, yol da sevginin hərəkət, var olma qaynağıdır

 

Antik yunan fəlsəfəsində insan öz təbiətinə uyğun şəkildə yaxşılığa doğru can atan varlıq olaraq qəbul edilir. Bu fəlsəfənin mənbəyində insanın qüsurlu, yəni kamil olmaması ilə bağlı varlıq düşüncəsi dayanır. Sokrat, Platon Aristotel kimi antik filosoflar insanın özünü müəyyən etik prinsiplər vasitəsilə kamil şəxsiyyət kimi formalaşdıra biləcəyini vurğulayırlar. Elçin İsgəndərzadə şeirlərində estetik zövq etik qaydaların insanın kamillik dünyasına bir pəncərə açdığını göstərir. Bu estetika etika "sevgidən keçir, ancaq hər zaman yoxOna görə , şair ayrılığı labüd hesab edir, onu zərurət bilir, əsla təsadüf bilmir

 

Sevgi söz yarasıdı, göz yarasıdı. Sevgi ürəkdə köz yarasıdı, buludu yandırır, göyü yandırır.

 

Ən isti yağışlar sevgili buludlardan yağır, sevgili göylərdən gəlir.

 

Mişel Fukoya görə insan təbiəti sevgini anlamır, ancaq onu tanıyır, dərk etmir, ancaq onu həzm edirBu o anlamdadı ki, insan bir ömür boyu kamilləşməyə, müdrikləşməyə meyil etmirsə, yolun başlanğıcını ifadə edə bilmir, yəni”sevgi”nin aliliyini qavraya bilmir

 

Elçin İsgəndərzadənin yaradıcılığında diqqəti çəkən məqamlar biri diə "mənkonsepsiyasıdı. İn Yan fəlsəfəsində əsas tezis olan insan fenomeni bütün dövrlərin ictimai sferalarında böyük maraq kəsb edib.

 

Bu şərq fəlsəfəsində özünü biruzə verən əsas faktorlardan biridir. Təsəvvüf fəlsəfəsində”mən”-in əsasını təşkil edən nəfsin tam silinməsi deyil, bilinməsi nəfsin cilovlanması təlqin edilir. Məhz sosial mənada nəfsin ölümü qəbul edilməzdir. Bunu təsəvvüf fəlsəfəsini sistemləşdirən həyatlarında tətbiq edən İbn Ərəbi, Sadrdəddin Konəvi, Cəlaləddin Rumi digər böyük sufilərin həyatlarında müşahidə etmək mümkündür. Təsəvvüfdəkixəlvət dər əncümən” (cəmiyyət içərisində Haqqı unutmama) məfhumu birbaşa cəmiyyət fenomeninin qəbuludur. Məhz bu düşüncə Quranda Nur surəsinin 37-ci ayəsinə istinad edilərək şərh təfsir olunur: ” Elələri var ki, onlar üçün ticarət, alış-veriş Allahı zikr etmələrinə, xatırlamaqlarına maneə yaratmır

 

Ən yaxından keçir hər şey, gözəl günlərin , xoşbəxtliyin . Sevincin dodağından gülüş kimi qaçır harasa, bir uşağın əlindən qopub göyə uçan üfürcək kimi...

 

Elçin İsgəndərzadə sözün içində söz axtaran, sözün içində itən düşüncələrini tapmağa çalışan şairlərdəndi. Niderland filosofu Spinozanın təbiət fəlsəfəsindəki "insan psixikasıkimi Elçin İsgəndərzadənin şeirlərindəki insan psixikası mürəkkəb axtarışlardan ətarfı seyr edir, araşdırır, yenilikləri qəbul etməyə hazırlaşırBu da oxucuların həm mənəvi ağrılarını azaldır, həm yeni fikir dünyalarını kəşf etməyə kömək etmiş olur

 

Ən yaxından keçir bədbəxtlik , ha özünü görməzliyə qoyursan,

 

boynuna sarılıb sənə qısılır... Kədər onun kimi, uzaqdan üstünə yüyürür, ayrılıq da onun kimi qollarının arasına sığınır.

 

Elçin İsgəndərzadə şeirlərində tale həyat sözlərini sintez edərək, insanın yeni yaşam modelini təqdim etməyə çalışır. Bu yaşam modeli həm təzadlı təsvirlərlə əks olunur, həm qarışıq hisslərin çulğalaşması nəticəsində anlaşılmaz izahlara yol açır

 

 

Tural Cəfərli

 

 Ədalət.- 2022.- 12 fevral.- S.5.