Yaxşılıqla pisliyin 55 illik
mübarizəsi: "Qanun naminə" incisi
O günü bir lətifə oxudum: Deyir, 2 nəfər
oturub filmə baxırmış, filmdə əli silahlılar
baş qəhrəmanın arxasınca düşüb onu izləyir,
fürsət düşəndə isə güllə ilə
vurub öldürmək istəyirmiş. Filmə baxan biri
başlayır qışqırmağa, “ayə arxadan gəlirlər,
ayə ayıq ol, səni vuracaqlar, arxaya dön,, arxaya dön,
əəəə vurdular eee, səni...”
Onunla film izləyən əsəbləşir.Deyir, ə, yekə oğlansan, azca qışqır də! Hər dəfə bu filmə baxanda
elə hey bağırırsan, çığırırsan,
o heç səni eşitmir, yenə axırda güllələnir.
Bitir də bu qaraqışqırığı!
“Qışqırıb-bağıran” halın pozmadan
dönür dostuna tərəf: "Sən narahat olma! O arxaya
dönənə qədər
çığırıb-bağırıb onu xəbərdar
edəcəyəm! Bu qədər
çığırmağım havayı yerə getməyəcək
ki.. axır bir gün eşidəcək, arxaya dönəcək!Ölməyəcək".
Uşaqlıq, yeniyetmə vaxtlarımızda ən
çox baxdığımız filmlərdən biri də Azərbaycanin
kino incilərindən olan hamımızın “Mehman” dediyimiz ,
elə bu adlada sevdiyimiz "Qanun naminə" filmi idi. Yəni,
hər dəfə filmə baxanda Mehmanın tələyə
salınıb qolçomaqlar tərəfindən tutulduğu məqamda
bəlkə də ən çox
çığırıb-bağıran”, sonra da Mehman öləndə
ağlayanlardan biri olduğumu deyə bilərəm.
Bu il bu maraqlı və baxdıqca baxımlı olan
filmin yaranmasından 55 il keçir.
Adalet.az xəbər verir ki, 1968-ci ildə
yazıçı Süleyman Rəhimov "Mehman" əsəri
əsasında rejissor Muxtar Dadaşov film çəkməyə
başlayır.
Sənədli filmlər rejissoru kimi tanınan Muxtar
Dadaşovun bədii kinoda ilk işi olduğu üçün
bir çoxları rejissorun bu işin öhdəsində gələcəyinə
çox da inanmırdılar. Film 1969-cu ildə tamamlanır və
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasında çəkilmiş
bu film elə ilk baxışda tamasaçılar tərəfindən
sevilir. Film sovet rejiminin təbliğatına uyğun olaraq
povestdəki kimi “Mehman” yox “ Qanun naminə”
adlandırılması prokuror Mehmanın simasında
vicdanlı sovet məmurunu qəhrəmanlığını
tamaşaçıya aşılamaq idi.
Həm tamaşaçı Mehman kimi dövlətinə
sədaqətli vətəndaş , həm də dürüst
məmur kimi tanıyıb, onu özünə kumir seçməsi,
ona oxşamağa çalşması filmin əsas qayəsidir.
Filmin mövzusu 1930-cu illərdə Azərbaycan
rayonlarının birində cərəyan edir, o dövrün
hüquq-mühafizə orqanlarının gərgin fəaliyyətindən
danışır.
Rayonların birinə işləməyə gəlmiş
prokuror qatı cinayətlər törədənlərə
qarşı mübarizədə öz həyatını
qurban verməli olur.
Janrına görə dram, kriminal, triller elementlərini
özündə ehtiva edən bu film haqqındakı söhbətimizə
elə Mehmandan başlayaq: sovet və rus teatr və kino aktyoru,
RSFSR xalq artisti Bimbulat Zaurbekoviç Vatayev 15 mart 1939-cu ildə
Şimali Osetiyada anadan olub. Osetindir! İstedadı və
yaradıcılığı ilə yaddaşlarda qalıb. Azərbaycanlılar
onu heç vaxt Binbulat yox, “bizim Mehman” kimi xatırlayıb.
Çünki Azərbaycan kinomatoqrafiyasına yeganə çəkildiyi
“Mehman”la adını həkk etdirdi. Sevilən aktyor 9 may 2000-ci
ildə vəfat edib.
Filmin 2-ci və ən nifrətoyadıcı obrazı
(ən çox ölməsini arzuladığımız)
Qaloşdur. Bu obrazın ifaçısı isə kino və
teatr rejissoru, aktyor və pedaqoqu, Azərbaycan SSR xalq artisti Rza
Təhmasib idi. Təsəvvür edin, dəyərli aktyor Rza Təhmasib
bu personajın daxili aləmini bizə elə ustalıqla
göstərmişdi ki, o filmdən sonra aktyoru başqa filmdə
görəndə də əsbləşirdik. Qaloşun məkr,
hiylə, ikiüzlülük, qorxaqlıq kimi sifətlərini
maraqlı jestlərlə tamaşaçıya
çatdıran R.Təhmasib bəlkə də həmin vaxt
bilmirdi ki, sonradan insanlar ən zəhlələri
qaçdığı, nifrət etdikləri insanları məhz
”Qaloş” deyə xarakterizə edəcəklər.
Rza Təhmasibin filmlə bağlı xatirələrində
yazır:
“1969-cu il idi, "Mehman" filmi ekranlara təzə
çıxmışdı. Bir gün axşamüstü
kinostudiyadan çıxıb piyada gəzirdim. Qəfildən
bir dəstə qadın mənimlə üz-üzə gəldi.
Deyəsən yas yerindən qayıdırdılar,
çünki hamısı qara geymişdi. Qadınlardan biri məni
tanıyıb digərləri ilə
pıçıldaşmağa başladı. Sonra məni
dövrəyə aldılar. Məni tanıyan qadın düz
gözlərimin içinə baxdı.
– Sizə dedim odur!
Çaşıb qalmışdım.
– İndi səni bizim əlimizdən kim alacaq?
– Üzr, istəyirəm, amma sizi başa düşmədim.
Nə olub axı?
– Özünü tülkülüyə vurma,
Qaloş. Başına panama qoyub, boynuna qalstuk taxmaqla deyil ey, sən
necə qıydın Mehmana, onu de.
Hər şeyi başa düşüm.
Gülümsündüm. Qadınlardan biri mənə diqqətlə
baxıb dedi:
– Əşşi, bu o deyil. Oxşayır, ancaq o deyil.
Qaloş belə gülə bilməz. Düz demirəm, ay
qardaş, sən Qaloş deyilsən….
– Düz deyirsən, oxşatmısız, mən
Qaloş deyiləm.
Məni oxşadan qadın bir də tərs-tərs
baxıb uzaqlaşdı. Bir-iki addım atandan sonra anidən
geri çevrildim, qadın hələ də geri boylana-boylana
qalmışdı”.
Filmdə nəfəsimi tutub seyr etdiyim obrazlardan biri də
Kamilovdur. Əynində mundir, başında papaq əllərini
qaldırıb köhnə kişilərə xas
"Çal, mənim havamı çal, heyvagülü"
deyir və ağır-ağır oynamağa başlayır.
Baxa-baxagözümün qarşısına ömrünün
sonuna kimi əynindən mundirini, başından buxara
papağını çıxartmayan kəndimizdimizin
ağsaqqallar gəlirdi.Gəray baba, Kamil baba, Abdüləzim
baba, Zülfüqar baba...
Bəlkə bu Kamilov obrazının daxili
dünyası ilə Adil İsgəndərovun iç
dünyası arasında bir doğmalıq olub? Həm obrazda,
həm aktyorda bir ağsaqqallıq adamı məftun edirdi.. Bəlkə,
o oxşarlıq bizi o obraza nifrət etməyə, o
ağsaqqallıq imicinə görə imkan verməyib. Bəlkə
içi saflıqla, səmimiyyətlə dolu Kamilova möhlət
verilsəydi, əvvəlki həyatından fərqli olaraq
yalnız xeyirxah əməllərlə məşğul
olardı. Çünki onun daxili dünyası saf olsa da, sadəcə
şeytan əməlinə qalib gələ bilməyib.
Mehmanın həyat yoldaşı, bir az
qızıl-pul pərəst, bir az “xəyanətkar” hesab
etdiyimiz Züleyxa- Azərbaycanın xalq artisti Flora Kərimovanın
yaratdığı obraz. Bu haqda jurnalist-tədqiqatçı,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Əlisəfdər Hüseynovun obraz haqqında fikirlərini
bəyənməmək mümkün deyil:
"Züleyxanın öz ərinin
həyat və məhəbət fəlsəfəsinə uyuşmayan bu hərəkətləri
onun içindən gələn
naqislik yox, nə qədər qəribə
olsa da,
prokuror ərinin diqqətsizliyi
və səhvi ucundan düşdüyü tələnin
yaratdığı fəsadlardır. Buna inanmaq
üçün Züleyxa - Mehman tandeminə bir qədər
geniş planda baxmaq lazım gəlir.
Gəlin, birlikdə baxaq.Mehman hər şeyə - hətta ər-arvad münasibətlərinə,
sevgi kimi incə, həssas məsələyə də öz
vəzifə və sosial statusunun prizmasından baxır,
ritorik, pafoslu cümlələrlə
elə danışır ki, sanki evində, ailəsinin
içində deyil, universitet auditoriyasında mühazirə
oxuyur. Bu isə onun xarakterindəki olan-qalan təbiiliyi də
soldurur, əvəzində bədii portretinə plakat cizgiləri
gətirir. Mehman sosial
statusları uyğun gələn Altayın yanında
arvadının fədakar və istedadlı olmamasından hətta gileylənir də (!)
Züleyxanın isə davranışı da, dediyi
sözlər və replikalar da təbiidir, bir qadın kimi
içindən gələn inersiyanın püskürüb
çölə atdığı istəklərdir - o, ərindən
ritorik, pafoslu cümlələr yox, səmimi münasibət,
diqqət gözləyir, istəyir ki, Mehman onu məhz bu uzaq
dağ rayonunda, öz ailəsinin içində sevsin.
Züleyxanın "Nə olar mənim də boynumda
bir şey parlasa..." kimi təbii qadın istəyini
görün Mehman necə qarşılayır: "Sən
özün dünyanın ən qiymətli zinyətisən".
Bu, ürəkdən yox, sadəcə yaddaşdan, yaxud beyindən
gələn sözlərdir, Füzuli demişkən, hər
sözü yalan olan şair intonasiyasını yamsılamaqdan
başqa bir şey deyil.
Mehman anlamır ki, Züleyxanı bu quru sözlərlə
ovundurmaq (və aldatmaq) ona görə mümkün deyil ki, bu
sözlərin arxasında əməl, hərəkət
yoxdur.Bakıda doğulub boya-başa çatan
Züleyxanın kənddən fərqlənməyən uzaq
dağ rayonunda darıxması təbii, real hisslər deyilmi?
Hansı qız "Ah, mən bunu bütün ömrüm
boyu arzulamışam" - deyib bu "töhfəni"
çırtıq çala-çala qarşılayar, bununla
da hissiz, duyğusuz müqəvvaya çevrilməsi ilə
razılaşardı? Yaxşı ki, peşəkar aktrisa
olmasa da, bu obrazın açarını tapa bilən Flora Kərimova
Züleyxanı məhz bu ladda - təbiiliklə səmimiliyin
sintezində yarada bilib. Ona görə də
çağrılmamış qonaqlar onların evinə
soxulanda çiçək kimi
açıb ətrafa işıq saçan sadəlövh
Züleyxanın halına həm də acıyırsan, ona
yazığın gəlir. Züleyxa dünyaya yalnız
öz pəncərəsindən baxan Mehmanın ən zəif
yeridir. Düşmən isə həmişə rəqibinin ən
zəif yerini nişan alır. Elə belə də olur. Amma
buna görə Züleyxadan çox Mehmanın özü məsuliyyət
daşıyır, günahın böyük hissəsi onun
üzərinə düşür".
Əslinə anbardar Məmmədxan- Əliağa
Ağayev, Murtuzov- Mustafa Mərdanov, Zərrintac-Nəcibə Məlikova,
Şəhla xanım - Qarı nənə , Nəsibə
Zeynalova və başqaları filmə sevmədiyimiz mənfi
obrazlar kimi yaddaşımızda qalıb.
Filmin musiqisini isə görkəmli bəstəkar Qara
Qarayevin oğlu, Azərbaycan
xalq artisti Fərəc Qarayev yazıb. Filmin rəssamı isə
Azərbaycan SSR Əməkdar rəssamı Cəbrayıl
Əzimov olub.
Film Bakının Zığ kəndində çəkilib.
Filmdəki prokuror Mehmanın evi haqqında təxminən 10 il
əvvəl reportaj hazırlayan Faiq Balabəyli yazırdı
ki, evin 200-ə yaxın yaşı var:Haqqında bəhs
etdiyimiz ev qədimliyi ilə yanaşı arxitektura
baxımından maraqlı görüntüsü ilə də
diqqəti çəkir. "Qanun naminə" filminin bəzi
hissələri burada, bu həyətdə oynanılıb. Kənd
camaatı bununla fəxr edir. Söhbətlərində bunu
hiss etdim. Lakin evin bərbad hala salınmasına ürəkləri
ağrısa da, yığışıb bir iş
görmürlər. Axı artıq bu ev Azərbaycanın
tarixinin kiçik bir parçasını özündə
saxlayır. Keçmişimizə sahib
çıxmağın vaxtı isə çoxdan keçib.
Mövzu ilə bağlı Mədəniyyət Nazirliyinin mətbuat
xidməti ilə əlaqə saxladıq. Xidmətin
müdüri İntiqam Hümbətov bizimlə söhbətində
dedi ki, Zığ kəndində 4 tarixi abidə qeydə
alınıb. Onların içərisində bu ev yoxdur.
Ümid edirik, o evə bir çarə tapılıb.
Əntiqə Rəşid
Ədalət .- 2023.- 29 dekabr,¹ 50- S.8.