Araz taleli şair
14 oktyabr 1933-cü il... Tikanlı məftillərin
bağrımızı deşdiyi, körpülərin talelərimizi
ayırdığı məmləkətin kiçik bir kəndində
böyük bir şair doğuldu. O şair ki, sovetlərin, istibdadın, təzyiqlərin
tüğyan etdiyi bir zamanda Arazı qibləgah seçdi,
Arazın mənəvi, coğrafı taleyini təxəllüsündə,
dərdini çiyinlərində daşıdı.
Ərizə yazıb, dedim:
- Dəyişin iş yerimi!Daha dözə bilmirəm,
Araz yadıma düşüb.
Hər teli min havalı -
O saz yadıma düşüb...
Vətən - hər yerdə vətən,
Hər yerdə də, daş, torpaq...
Üstəlik, Araz üstə
Təsəllim də olacaq:
Baxacağam Araza -
O dağlar yaran çaya.
Altdan birləşən yeri
Üstən ayıran çaya.
"Şairlərin yazdıqları onların tərcümeyi-halıdır"
deyirlər. Şeirlərinin birində Məmməd Araz bunu
beləcə təsdiqləyir:
Məni - şerimdə gəz bir insan kimi,
Qəlbimdə nə varsa ona demişəm.
Anadan, bacıdan gizlətdiyimi,
Kağızdan, qələmdən gizlətməmişəm.
Uzaqdan-uzağa xoşuna gəlsəm,
Məni dindirməyə tələsmə hələ.
Tanımaq istəsən məni, əzəl sən
Tanış ol bu kiçik nəğmələrimlə...
Vətən, təbiət, insanlıq, Türk
qadını, millət, qaya motivi, Cənub, Araz həsrəti,
tarixə qayıdış, Məmməd Arazın qələmi
- Azərbaycanın tərcümeyi-halıdır. Məhz buna
görə də Araz nəğməsini oxumaq, anlamaq
yalnızca onun yox, Azərbaycanın tərcümeyi-halını
oxumaq, özünü tanımaqdır. İnsanı
yazdıran dərd, daxilində rahatlıq tapmağa qoymayan,
daxilinə sığışmayan düşüncələrdir.
Azadlığı isə bu dərdi, duyğuları ifadə
edə bilməsidir. Bəlkə də, şairlərin
xoşbəxtliyi bundadır elə duyğulardan ibarət
dünyada onları ən yaxşı vəsf edən
onlardır. Məhz elə ölməzlikləri də
bundadır. Sağlam bədəndə, sağlam ruhda
sağlam düşüncə olurlar deyirlər. Məmməd
Araz qələmi, əyilməzliyi bunu təkzib etdi. Narahat
olduqları mövzuları dilə gətirə bilməyib, qələmləri
incik düşəndə, susanda əsl o zaman ölür
şairlər. Faciəvi Araz taleyi onun qələmini heç
vaxt dindirə, öldürə, susdura bilmədi.
Dərd eləmə desəm ki,
Yazı masam, ölürəm.
Ölə-ölə yazmıram,
Yaza-yaza ölürəm...
Şairlər, yazarlar xalqın ruhunda, hissində,
duyğularının ən dərin nöqtələrində
əbədi yaşayırlar, onlar xalqın ruhunun əbədi
əksidirlər. Məmməd Araz yaza-yaza əbədiyyətə
çevirildi, Vətənə çevrildi. Bu qədər
yüklə necə yaşamaq olardı, bilmirəm. Bəlkə
də, elə buna görə bu qədər ölməzləşdi.
Faciəvi taleyi, haqsızlıqlar, Vətən dərdi də
elə Araz kimi oldu. Təsadüfi deyildi onun qibləgahı,
ruhunun Araz olması, Arazı seçməsi. Araz kimi də
heç vaxt susmadı, boyun əymədi.
Mən əyilməz ata adı saxladım,
Vicdanımı ovuclara sağmadım,
Bu dünyanın mehvərini laxladın,
Sizə yetim deyən olsa, qızlarım.
Təxəllüsündə, çiyinlərində
milyonların kədərini daşıyan, həsrət
körpülərini qırıb, qələmindən
Şimalından Cənubuna ümid körpüsü salan Məmməd
Arazın qələmində Azərbaycan birləşirdi. Vətən
məfkurəsini hər şeydən üstün tutan, o adda əsarətimizə,
ayrılığımıza hissi ilə üsyan edən
şair qələmi yaralı vətənin Güneyini,
Quzeyini yatmış vulkanı oyanmağa səsləyirdi. Elə
azadlığın sədası Araz qələmindən,
misralarından duyulurdu.
Ölüm istəyirəm. Qəfil bir ölüm.
Bir kibrit ölümü.
Barıt ölümü.
Bir anda bir ovuc dumana dönüm,
İstədiyim səmtə tutum yönümü.
Görüm, hər qonanda dağlar qaşına,
O dağdan, o çəndən necə
yazmışam.
Görüm, hər enəndə bulaq başına,
Çiçəkdən, çəməndən necə
yazmışam.
Görüm dumanlara qoşula bilmək,
Ayrılıb didərgin olmaq, necədir.
...Bəli duman olum.
Duman. Bir çəngə.
Mənim öz yağışım,
Öz qarım olsun.
İstədiyim yerə yükümü çəkən
Hökmüm, ixtiyarım, qərarım olsun.
Vətəninə duman ömrü arzu edib, sovetlərə
bir üsyan bəstəsi yazan, ordusunu ruhlandıran bir komandan
idi, onu müstəqilliyə səsləyirdi. Məhz buna
görə də onun poeziyası azadlığın,
istiqlalın sədası idi. Buna görə də həyatı,
yaradıcılığı, daşlı-qayalı yollardan
keçərək bərkiyib qayalaşan Məmməd
İbrahim Məmməd Araz oldu.
Şair hər misrasında ilmə-ilmə,
addım-addım Arazı gəzir, körpü salır
yaralı qəlbərimizə. O, ruhu ilə bağlı idi
Araza, ona görə də onun qədər Arazı mükəmməl
tərənnüm edən ikinci şəxs ola bilməz, o,
Arazın şairi idi. Vətəninə dərindən
bağlı olan şair onu ən yüksək zirvəyə -
söz zirvəsinə qaldırdı, Məmməd Araz
dünyasından dünyaya çatdırdı. Azərbaycanı
qayalarda bitən bir çiçəyə bənzədən
şairin qələmində qaya simvolunun özünəməxsus
yeri var: Şairin qələmində qaya motivi dəyişilməzliyin,
mənəvi sığınmanın, qüdrətin, möhkəmliyin,
dayanıqlılığın, simvoludur. Elə Məmməd
Araz da qayalaşan bir ruhdur. Əsrlər ötsə də, dəyişməyəcək,
kimlərinsə ruhunu tapdığı, kimlərinsə mənəvi
sığınma nöqtəsi olaraq qalacaq qayalaşan bir
tarixdir!
Sovetlərə belə boyun əyməyən,
sınmayan Məmməd Arazı yalançı təriflər
qorxudurdu. Şairin xoşbəxtliyi, əsl dəyəri də
onun saf oxucusunda, ruhunu əks etdiyi insanların saf sevgisində
görməkdir, yalançı təriflərdə yox, buna
görə də "Tərifdən qorxuram, yaman qorxuram"
deyirdi.
Tərifdən qorxuram, qorxuram yaman,
Onun fitnəsindən bac almalıyam.
Yoluma gül səpən tərif yanından
Saymazca keçməyi bacarmalıyam.
Yalançı təriflərə, kəslərə
tuşlanan misralar yox, xalqın taleyinə fəda edilən
ömürdən misralar idi Məmməd Araza oxucunun saf
sevgisinə səbəb. Mən Məmməd Arazı onun
şəcərəsindən bir budaq olduğum
üçün sevməmişəm. Hər kəs kimi məni
mənə tanıtdığı üçün sevmişəm.
Mən onu "Quzu", "Kuklamı
sındırmışam", "Şanapipik" şeirlərində,
Araz həsrətində, Azərbaycan adında sevmişəm.
Ana dilimlə birgə Araz dilini öyrənərək
sevmişəm. Çoxlarını tarixin qanlı səhifələrindən
silib-batan, çoxlarını özündə qonaq edən,
amma sonda heç kimə qalmayan dünyada, nə yaxşı
ki, bizə bir əbədiyyət timsalı - Məmməd Araz
poeziyası qaldı.
Nəzrin ABBASLI
Naxçıvan Dövlət Universitetinin II kurs tələbəsi
(Xalq şairi Məmməd Arazın bacısı nəvəsi)
Ədalət .- 2023.- 29
dekabr,№ 50.- S.5.