Şair İbrahim
İlyaslının sevgi şeirləri üstə gəzişmələr
Araşdırmalar və
müşahidələr göstərir ki, məhəbbət
şeirləri şairlərin ilk şeirlərinin mövzusu
olub. Şairlərimizin böyük əksəriyyəti də
ilk məhəbbət bəlasına düçar olduqdan sonra
şeir yazmağa başlayıblar və onlar uzun müddət
ilk məhəbbətin təsiri altında çoxsaylı,
silsilə şeirlər yazıblar. İlk məhəbbətdən
yaranmış duyğular getdikcə püxtələşmiş,
kamilləşmiş və sonda ilk məhəbbət şeirləri
tədricən ictimai məzmun kəsb edən şeirlərlə
əvəz olunmuşdur. Müşahidələr də
sübut edir ki, dünyaca məşhur şairlərin də ən
gözəl şeirləri sevgi və məhəbbətə
həsr olunmuş əsərlərdir. Elə bilirəm ki,
dediklərimə dahi Nizaminin “Xosrov və Şirin”,
Füzulinin “Leyli və Məcnun”, Şeksprin “Romeo və
Julyetta”, Puşkinin “Ruslan və Lyudmila” poemalarını,
müəllifi və yaranma tarixi bilinməyən “Yusif və
Züleyxa”, “Tahir və Zöhrə”,”Şahsənəm və
Qərib”, “Əsli və Kərəm” məhəbbət
dastanlarını misal gətirsəm kifayət edər. Deyilənlərdən
belə nəticə hasil olur ki, məhəbbət mövzusu
poeziyamızın əzəli və əbədi mövzusu
olaraq qalacaqdır. Bir həqiqət
də aydındır ki, dünyada nə qədər insan var,
o qədər də məhəbbət var və bu məhəbbətlərin
heç biri də bir-birinə oxşamır. Bu səbəbdən
şairlərin məhəbbət mövzusunda
yazdığı şeirlərin məzmunu da, müəllifin
ustalığı da, poetik ifadə forması da fərqlidir.
Yaradıcılığını araşdırmaq istədiyim
İbrahim İlyaslı fitrətən məhəbbət
şairidir. Onun nəinki məhəbbət mövzusunda
yazdığı şeirlər, əslində bütün
yaradıcılığı tamamilə səmimiyyətdən
yoğrulub. Elə ona görə də şeirləri bu qədər
oxunaqlı, cəlbedici, yaddaqalandır. Xalq şairi,
Ustadımız Nəriman Həsənzadə demiş: ”Onun təfəkkür
tərzi aydın olduğu üçün, fikrini sadə
şəkildə ifadə edir, istədiyi oxucuda istədiyi
poetik ovqatı oyada bilir. İbrahim sözə qənaət
edir, o, fikrə geniş yer verməyə çalışan
oxunaqlı şairlərimizdəndir:”
Sən
gözəl olmaya bilməzsən, xanım!
Sözlərindən çəmən, çöl ətri
gəlir.
Bircə yol tel vurub səsini duydum,-
Bir
ildi ovcumdan gül ətri gəlir.
Xəyalımda
əsmər bənizin durur,
Unutmam-çalına İsrafil Suru...
Bu
qara sevdadan, gözümün nuru,
İbrahim qoxuyan kül ətri gəlir.
Təsadüfi deyil ki, İbrahim İlyaslı
çağdaş poeziyamızda şeirləri bədii qiraətçilərin
diqqətini özünə cəlb edən, radio və
televiziya kanallarında, sosial şəbəkələrdə ən
çox səslənən və dinlənən barmaqla
sayılan şairlərimizdən biridir. Bədii qiraətçilərimizin
ustalığına və ifasına zərrə qədər
xələl gətirmədən elə burada xüsusulə
qeyd etmək istəyirəm ki, İbrahım
İlyaslının şeirləri öz səsində, öz
ifasında daha möhtəşəmdir. Və mənə elə
gəlir ki, şairin öz səsində şeirləri
birbaşa öxucunun, dinləyicinin qanına, iliyinə
işləyir.
Səmimi desək,
İbrahim İlyaslının poeziya
yaradıcılığı özünəməxsusluğu
ilə fərqlənir və onun şeirlərində bir misra
belə boşuna deyilməyib. Sanki bu misraların hər biri
göydən bir vəhy şəklində diktə olunur:
Könlümün gizli bir şahzadəsidi,
Ayın sirri, Günün ağ haləsidi.
Bu qoşma bir
ahın şəlaləsidi,
İbrahim eləcə mirzədi,deynən.
Elə bu baxımdan bu
yazıda mən fikirlərimi İbrahim İlyaslının
sevgi şeirləri üzərində kökləmək istəyirəm.
Görkəmli ədəbiyyatşünas-alim, professor
Rüstəm Kamal şairlərin sevgi şeirlərindən
söhbət salanda demişdir: “Qadın sevgisi kişi
yaddaşının varlığını şərtləndirir.
Uşaqlıq xatirələrindən, yurd nisgilindən sonra
sevgi tarixçələri kişinin xatırlamaq istədiyi, ən
şirin xatirələrdir”. Rüstəm müəllimin bu kəlamları
fonunda,İbrahim İlyaslının “Sizin də məhləyə
yağış yağırmı”sətri ilə başlayan
şeirini nəzərdən keçirək:
Sizin də məhləyə yağış
yağırmı,
Sular
söyləşirmi navalçalarda?
Ala gözlərinə
qonan buludun,
Neçə yaşı olur bu son baharda?
Kəndə
dönürsənmi xəyallarında,
Yadına
düşürmü o payız günü?-
Birlikdə məktəbdən
evə dönürdük,
Yeni
haqlamışdıq “Sarı Körpü”nü.
“Və qəfil başladı leysan tökməyə,
sel ağzına aldı, bərəni, bəndi”. Bu şeiri
oxuduqca mənə elə gəldi ki, şair bu şeiri elə
həmin anda, o dəm, bədahətən, məktəbdən
evə qayıdanda yazıb. Baharda yenicə tumurcuqlamağa
başlayan çiçəklər kimi içində
çücərmək ictəyən pak, təmiz, şəffaf
və zərif duyğuların ifadəsidir bu şeir. Adama elə
gəlir ki,müəllif içində bu cücərən
müəmmalı, anlaşılmaz duyğuların sevgi
adlandığını bəlkə heç özü də
hələ dərk də bilmirdi. Şeiri oxuduqca ifadənin səmimiliyi
oxucunu heyrətə gətirir:
Başqa yermi vardı daldalanmağa,
Qaçıb
akasiyanın altında durduq...
...Titrəyib əsirdin həyacanından,
Tutub əllərindən qorxma söylədim.
Qorxulu nağıllar düşdü yadıma,
Sənin qəhrəmanın olmaq istədim.
“Sonrası?....Nə deyim, sonrası heç nə.
Buludlar dağıldı, yağış da kəsdi, Ancaq
ürəyimdə şırım açmağa, mənə
bu xatirə bir ömür bəsdi.”
İndi aradan 40 il keçdikdən sonra o vaxt cücərməyə
başlamış, lakin gül açmamış bu
sevdanın sızıltısı, göynərtisi yenidən
müəllifi özündən alıb düz 40 il bundan əvvələ
aparır:
Sizin də məhləyə yağış
yağırmı,
Sular sevişirmi navalçalarda?
Qırx ildi həməncə ağacın altda
Səni gözləyirəm,
hardasan, harda?
İbrahim
İlyaslı öz yaradıcılığı haqqında
danışarkən yazır: “Yazdıqlarımda uğurlu nə
varsa hamısına görə… çanağını ürəyim
bildiyim saza, Yunus Əmrəni, Füzulini, Nəsimini, Seyyid Mir
Həmzə Nigarini, müqəddəs ziyarətgahım
Hacı Mahmud Əfəndini mənə anladan Nəqşibəndi
müridlərinə... və birdə əzəlim-sonum
İncə Dərəsinə borcluyam”. Düşünürəm
ki, İbrahim İlyaslı
yaradıcılığının
araşdırıcıları onun əsərlərini gələcəkdə
məhz bu kontekstdə öyrənməli və araşdırmalı
olacaqlar.
Bu mənada, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, şairə Adilə Nəzər -”İbrahim
İlyaslı bütün yaradıcılığı ilə
Mövlanə,Yunis Əmrə mürididir”. -deyəndə
tamamilə haqlı imiş.
Mənim qənaətimcə
sevg- məhəbbət şeirlərinə münasibətdə
İbrahim İlyaslı həm də Füzuli mürididir.
Füzulidə olduğu kimi İbrahim İlyaslı da ilahi bir
Eşqə mübtəla olub və şeirlərin qəhrəmanı
da Füzuli kimi müəllifin özüdür.
Əgər
Füzuli “Məndə Məcnundan
füzun aşiqlik istedadı var, Aşiqi sadiq mənəm Məcnunun
ancaq adı var”, və ya “Nə pərvanə doyar bir
şöləyə, nə şəm bir aha, Füzuli, sanma
kim, bənzər sənə aləmdə hər aşiq.” deməklə,
indi 500 il keçdikdən sonra bütün ədəbi aləm
Məcnun obrazının məhz Füzulinin özü
olduğunu etiraf etməyə məcbur edirsə, o zaman
Füzuli dühası qarşısında bir daha baş əyməli olursan. Və
həqiqətən ona bənzər bir aşiqin
olmadığını qəbul etməkdən başqa bir
imkan qalmır. Məhz İbrahim İlyaslı da öz
mürşidinin yolu ilə gedərək yaratdığı məhəbbət
dastanlarında (Onun sevgi məhəbbət haqqında
yazdığı şeirlərin hər biri bir dastan
yükü daşıyır) baş qəhrəman olaraq
özünün obrazını yaradıb.
Mən eşq əsiriyəm, gül sevdalısı,
Bircə bülbüllərə həsədim qalır.
Mən
eşqə düşəndə canla düşürəm,
Çıxanda quruca cəsədim qalır.
Diqqət yetirsək
görərik ki, İbrahim İlyaslı bir qayda olaraq sevgi
şeirlərinə müxtəlif müəlliflərdən
epiqraflar seçir. Seçilmiş epiqrafların xeyli hissəsi
Füzuli qəzəllərindən
götürülmüşdür və bu da təsadüfi
deyil. Əslində seçilmiş bu epiqraflar
şairin-aşiqin, Füzuli dühasına, onun şəxsiyyətinə,
yaradıcılığına böyük sevgisindən, məhəbbətindən
irəli gəlir. Ancaq təkcə bu da deyil. Füzulinin qəzəllərindən
seçilən, bir növ həm də Füzuli şeirinin
ruhundan, məzmunundan, ahəngindən vəcdə gələrək
onun qəzəlləri ruhunda öz qoşmalarını
yaratdığına dəlalət edir. Gəlin şairin “Məni
ömrüm boyu çək imtahana” sətri ilə
başlayan şeirinə diqqət yetirək. Şeirə
Böyük Füzulinin “Ya Rəbb, bəlayi-eşq ilə
qıl aşina məni, Bir dəm bəlayi-eşqdən etmə
cüda məni” bəndi epiqraf seçilmişdir.
Böyük
Füzuli burda epiqraf gətirilən şeirini qəzəl
janrında, İbrahi İlyaslı İsə qoşma
janrında yazıb. Hər iki əsərdə aşiq
sevgilisinin vüsalına yetmək üçün hər
cür cəfa çəkməyə hazırdır.
Ya Rəb, bəlayi-eşq ilə qıl aşina məni!
Bir dəm bəlayi-eşqdən etmə cüda məni!
Az eyləmə inayətini əhli-dərddən.
Yəni
ki, çox bəlalarə qıl mübtəla məni!
İbrahimi
İlyaslının böyük məhəbbət şairi
Füzuliyə müraciət etməsi təkcə ona olan
böyük sevgidən irəli gəlmir, həm də sevgi və
məhəbbətin əbədiliyindən irəli gəlir,
hisslərin, duyğuların təkrar olunduğunu sübut
edir.
Məni ömrün boyu çək imtahana,
Mənə
ömrün boyu zülm elə, noolar.
Görüm nə çəkibdir dəli-divana,
Görüm eşq əhlinə zülm ilə noolar.
Şeirin ikinci bəndində İbrahım
İlyaslı sanki yenidən Füzulinin “Məni candan
üsandırdın, Cəfadan yar usanmazmı” məşhur
beytinə müraciətən şeirin növbəti bəndini
davam etdirir:
Təsəlli umduqca kəs umudumu,
Görüm necə olur candan usanmaq!
Tutuşub odlara, deyim-budumu
Füzulidə yanmaq, Vaqifi qanmaq!
Şeir davam etdkcə oxucunu ovsunlayır, sehrinə
salır. Sanki müəllifin aləmində, vəcd məqamındasan:
Yaşıl ağac olam, qara daş olam,
Yolların üstündə bitməyə qoyma,
Sərgərdan
ruh olam, kəsik baş olam
Qoyma
vüsalına yetməyə, qoyma.
Göründüyü kimi Füzulinin 500 il bundan əvvəl
yazdığı qəzəllə, İbrahim
İlyaslının indi yazdığı qoşma məna etibarı ilə
eyni səsələnsə də, həm forma, həm də məzmunca
fərqlənir.
Şairin, ”Şair
olmaq zülümdür” kitabında “Bir havanın dörd
qoşması“başlığı ilə təqdim olunmuş
“Ömrüm” adl qoşmaya müəllif Füzulinin
Nalədəndir ney kimi avazeyi- eşqim bülənd,
Nalə tərkin qılmazam, neytək kəsilsəm bənd-bənd.
Böyük Üzeyir
Bəyin “Arşın mal alan” operettasında və filmində
Füzuli və Üzeyir Bəy dühalarının birgə
məhsulu kimi təqdim olunan Əsgərin ariyasının
sözləri də, musiqisi də, ifa da doğrdan da möhtəşəmdir.
Mən indi deyə bilmərəm ki, Füzuli qəzəli
filmdəmi İbrahim İlyaslının diqqətini cəlb
edib, yoxsa tamaşadamı? Hər halda Əsgərin
ariyasını dinlədikcə dərhal xəylından ilk
sevgi oxu daşa dəymiş, sevgilisinin vüsalına
çatmaq üçün hər əzab, əziyyətə
qatlaşmağa hazır olan aşiqin kədərli anları
göz önündən keçir.
Şair İbrahim
İlyaslı isə təkcə Füzulinin deyil, həm Əsgərin,
həm də müəllifin özünüün sevgi
iztirablarını qeyri adi ifa tərzi ilə poetik ustalıqla
ifadə edə bilib. Və güman edirəm ki, son dövrlərdə
ədəbiyyatımızda və poeziyamızda bu səpkili
bir əsər yaranmamışdır. İbrahim
İlyaslının bu şeirini bəlkə də Füzuli qəzəlinə
bir nəzirə adlandırmaq olardı. Lakin hər iki
şeirin mətni mahiyyət etibarı ilə eyni olsa da, həm
də bir-birindən ciddi sürətdə
fərqlənir. Etiraf etmək lazımdır ki, İbrahim
İlyaslının “Ömrüm” şeirində sevgisinə
qovuşmaq üçün hər əzaba hazır olan aşiqin
iztirabları daha çanlı və daha inandırıcı,
həm də daha qabarıq formada təqdim edilir.Müəllif həmin qoşmanı dörd hissəyə
bölmüşdür və onu “Bir havanın dörd
qoşması” adlandırmışdır. “Hava” deməklə
düşünürəm ki, müəllif həm də
Üzeyir Bəyin operettasındakı ariyadakı kimi şeiri
hansısa musiqinin, havanın sehri altında yazıb. Mənim
qənaətimcə, şair həm də bu qoşmalarla xəyalən
bir sevgi- məhəbbət dastanın süjetini, ssenarisini
qurmuşdur. Hissələr bir-birindən fərqli olmaqla bərabər,
həm də biri-birini tamamlayır:
Dünən bir tənəli söz dedin mənə,
Nə
şirin səsləndi, yenə de, ömrüm!
Nə
xoşuymuş sənin acını çəkmək,
Ən
acı sözünü mənə de, ömrüm.
Ərkini
görk elə-nə sədd, nə sərhəd,
Unut nə olandı insaf, mərhəmət...
Mahnıda deyir e...kəs doğra bənd-bənd,
Canımney deyil də, bənədi,ömrüm?
Göründüyü kimi aşiq sevgilisinin
vüsalına yetmək üçün hər acını
çəkməyə hazır olduğunu bildirməklə,
insaf və mərhəmətin nə olduğunu sevgilisinə
unutdurmaqla bir ney kim bənd-bənd doğranmağa hazır
olduğunu bəyan edir. Və budur bütün bu
iztirabların sonu, aşiq vüsal dəmindədir:
Sön dedin göylərin çırağı
söndü,
İtirdim qibləmi bu hansı yöndü?
Ağzımdan çıxınca bülbülə
döndü,-
Hanı
bərabəri bu ahın, ömrüm?!
Olmazlar vardı ha...nəhayət oldu,
Eşqin sirr üzünə səyahət oldu!
Yanında gündüzlər xəcalət oldu,
Gecəsinə
şükür Allahın, ömrüm.
Qoşmanın
3-cü hissəsi vüsal dəminin şirinliyinin vəcd məqamında
təsvir olunur.
Gözündən irağa qoyma,təngidim,_
Mənə
hava göndər bir udum, ömrüm.
Sinədən
sıyrılmış ürək kimidir,-
Gör necə çırpınır vücudum,
ömrüm.
Gəl
ya dəli elə, ya qandır məni,
Ya gizlət
ovcunda, ya yandır məni.
Hər
gün bir yalana inandır məni,-
Səndən
üzülməsin umudum ömrüm.
Və qoşmanın sonuncu
hissəsi. Aşiq sevgilisinin vüsalına yetdikdən sonra bəlkə
də demək olardı ki, o artıq arzusuna catıb. Lakin sən
demə bu hələ başlanğıcdır.Sevgilisinin
vüsalına çatmaq, eşqin sirr üzünə səyahət
etmək, təsəvvüründə
canlandırdığı “olmazların” olması hələ
hər şey deyilmiş. Aşiqin od kimi yaşamaq əhdi,
sevgilisinin şəhla gözlərində alışıb
yanmaq arzusu var imiş. Yenə də Böyük Füzulinin
“Leyli və Məcnun” poemasının qəhrəmanı
obrazında təsəvvür edir özünü:
Divanə olanın məskənı
çöldü,
Bir barmaq alovdu, bir
ovuc küldü.
Mənim
tək qulların yeri könüldü,
Gözündən könlünə sat məni,
ömrüm.
Və nəhayət
şeirin finalı. Aşiq fiziki aləmdən ayrılıb xəyalən
əbədi olaraq sevgisinə qovuşmağa can atır. Bu
artıq böyük eşqdir. Müəllif süfiyana bir tərzdə
cezv məqamındadır.
Oydur gözlərimi - gözü tox olum,
Bir
az artır məni- bir az çox olum.
Səndə
var olmuşam, səndə yox olum,
Əridib
özünə qat məni, omrüm.
Mən həm də düşünürəm ki,
İbrahim İlyaslı 4 fərqli, eyni zamanda bir-biri ilə
üzvü surətdə bağlı “Ömrüm”
qoşmasını yaratmaqla çağdaş şeirimizdə
sentimental poeziyanın təkrarsız nümunəsini
yaratmışdır.
Klassik Azərbaycan
poeziyasında sentimental poeziyaların ən parlaq nümunələrini
“Leyli və Məcnun”poemasında Məhəmməd Fizuli
yaratmışdır. Sonrakı dönəmlərdə istər
klassik, istərsə də çağdaş
poeziyamızın bir çox nümayəndələrinin
yaradıcılığında sentimental mövzulu və ruhlu
nümunələr kifayət qədərdir. Əslində
sentimental hisslərin özü böyük eşqdən,
sevgi və məhəbbətdən qaynaqlanır. Hələ
məşuqunun vüsalına yetməmiş aşiq, həmin
vüsalı xəyallarında qurur. Sevgilisinin vüsalına
yetmək üçün hər çür əzab-əziyyətə
qatlaşmağa, cəfalar çəkməyə, hətta
ölümə belə getməyə hazırdır. Lakin
burda ölüm yoxdur, qovuşma var. Ruhən qovuşma.
Şair “Səndə var olmuşam səndə yox olum, əridib
özünə qat nəni ömrüm”deməklə,
artıq sevgilisinin vüsalına qovuşmuş
olur.Düşünürəm ki,
İbrahim İlyaslın yaratdığı
“Ömrüm”qoşması ilə mürşidi Füzulinin
yolu ilə gedərək parlaq sentimental poeziya nümunəsi
yaratmışdır.
Ramiz Göyüş
Ədalət .- 2024.- 19
aprel,¹ 13.- S.11.