Azərbaycan yazıçısının qlobal narahatlığı
Yusif Həsənbəyin yaradıcılığı
ilə yaxından tanış olan oxucular, heç şübhəsiz,
bilməmiş deyillər ki, o, vaxtaşırı olaraq
bütövlükdə dünyanı narahat edən qlobal
mövzulara toxunmaqla bu və ya digər problemin həllinə
öz töhfəsini verməyə çalışır.
Əlbəttə, bu cür problemlərin həlli
mümkün olmayacaq qədər çətindir, ancaq məlumdur
ki, ədəbiyyat meydana gəldiyi dövrlərdən etibarən
məhz həlli müşkül məsələlərlə məşğuldur. Və “Ədəbiyyat
qəzeti”nin son nömrələrində
çıxmış “Can sağlığının
sorağında” hekayəsi də göstərdi ki,
yazıçı ümumbəşəri, hətta belə
demək mümkünsə, planetar
problemlər barədəki axtarışlarını
davam etdirməklə yanaşı, mövzuya yeni- yeni ideya-
estetik çalarlar gətirməkdədir.
Artıq neçə onillərdir ki, Yer kürəsində
qlobal istiləşmə ən müxtəlif səviyyələrdə
ciddi müzakirələrin predmetinə çevrilmiş, elm
adamları, siyasi xadimlər, dini- ruhani cameənin nümayəndələri
bu barədə müəyyən mülahizələr söyləmişlər.
Əslində, ədəbiyyat
da heç zaman kənarda qalmamış, bəşəriyyəti
gözləyən təhlükə ilə bağlı zaman-
zaman həyəcan təbilini çalmışdır.
Xüsusi olaraq qeyd eləmək lazımdır ki, müstəqillik əldə
etdikdən sonra Azərbaycan Respublikası dünya
miqyasında özünü göstərən bütün təbii,
sosial, siyasi və s. təbəddülatlara münasibətdə
fəal ümumbəşəri mövqe nümayiş etdirməkdə,
mövcud problemlərin həllində ardıcıl, səmərəli
əməkdaşlıq etməkdədir. Təsadüfi deyil
ki, 2024- cü il Azərbaycanda “Yaşıl Dünya Naminə
Həmrəylik İli” elan olunmuşdur. Və o da hər cəhətdən
anlamlıdır ki, Azərbaycan məhz bu il çox möhtəşəm
bir beynəlxalq tədbirə ev sahibliyi edəcəkdir. BMT-
nin İqlim Dəyişikliyi üzrə Çərçivə
Konvensiyasının Tərəflər Konfransının 29- cu
sessiyasının – COP 29- un ölkəmizdə keçirilməsi
barədə qərar qəbul edilmişdir. Tədbirin
miqyası, əhəmiyyəti və nəticələri barədə
danışan Azərbaycan
Prezidenti demişdir:
“Dünyada hər kəs bir daha görəcək ki,
bizim gündəliyimiz “yaşıl enerji” ilə
bağlıdır. “Yaşıl enerji” növlərinin
yaradılması və “yaşıl enerji”nin dünya
bazarlarına nəqli hazırda bizim enerji siyasətimizin
prioritetidir”.
Əlbəttə, Yusif Həsənbəyin
sözügedən hekayəsi həmin prioritetlər kontekstində
daha böyük əhəmiyyət
(və məna- məzmun!) kəsb etməyə bilməz.
Keçmişin xatirələrindən bu günün
gerçəklərinə qədər dünyada baş verən
“istiləşmə”nin mahiyyətinə varmağa, bəşəriyyətin
hansı faciələrlə üzləşə biləcəyi barədə növbəti xəbərdarlıq
etməyə cəhd göstərən müəllif
yazır:
“Yerdən göyə qalxan tüstülər, kimyəvi
tullantılar, zəhərli qazlar atmosferin “Ozon qatı”nı
söküb- dağıdır! Istiləşmələr
gücləndikcə xəstəlik daşıyan
bakteriyaların doğulub törəməsinə münbit şərait yaranır.
“Donuz qripi”nin qılçasını qırdıq, “Quş
qripi” süngüsünü dirədi boşazımıza.
Indi də “Koronavirus”un əlində aciz qalmışıq”.
Müəllif xatırlayır ki, dahi Səməd
Vurğun xəstəlik ucbatından özünün
iştirak edə bilmədiyi əllli
illik yubileyinin
iştirakçılarına belə bir xəbərdarlıq
məktubu göndərmişdi: “Axır vaxtlar havalar çox
istiləşib! Sizə can sağlığı
arzulayıram”. Həmin bu “can sağlığı”nın
sorağına düşən yazıçını hadisələr
gətirib çıxarır Naftalanın “Çinar”
sanatoriyasına… “Dəmir darvazanın dingilbabisini
taqqıldatdım. Qapı açıldı. Içəridən qəribə ətirli, yumşaq bir
külək çarpıldı üzümə. Iki-
üç addımla ağ, sarı, çəhrayı
zambaqların divarına dirəndim. Boyları məndən də
uca zambaqlar əyilib- düzəlir, başımı
sığallayırdılar… Sinə dolusu iki ağız
asqırdım. Başım- beynim ayazıdı. Göz qapaqlarım qalxır,
qaşlarımın çəpərlərini
sökürdü”.
Müəllifi təəccübləndirən bir də
odur ki, burada müalicəyə gəlmiş insanlara “xəstə”,
“pasient” yox, “qonaq” deyirlər. Və bu “qonaq” sözü də
zambaq ətri qədər adamın ruhunu oxşayır… Təhkiyə
davam etdikcə oxucunun gözləri qarşısında
“yaşıllıqlardan ibarət bir dünya” canlanır:
“Yolum Qovaq ağaclarının altından keçirdi.
Havarəngi kombinizonunun ətəyi dizlərini tutan güləriz
oğlan uzun saplı süpürgəni özündən iki-
üç metr irəli ataraq
sağa- sola tövlayır, dəvə pəncəsini
xatırladan yarpaqları süpürgənin ucuyla
qarşısındakı xəzəl topasının
üstünə oturdurdu”. Gülərüz oğlan
yazıçının “bunları yandıracaqsız, eləmi”
sualıına cavab verir ki, “xəzəl
topalarını torpağın altına basdıracam. Xəzəllər
orada gübrəyə çevriləcək.
Zambaqlarımız da bu təbii gübrədən mayalanıb
daha yaxşı qol- budaq atacaqlar. Zambaqların oksigen nəfəsinə
“Ozon qatı”nın da
ehtiyacı var”. Orası da maraqlıdır ki, əlində
süpürgə bağçanı səliqəyə salan
bu oğlan adi işçi deyil, çəyirdəksiz bitkilərin
genetikası üzrə elmlər namizədidir, bir müddət
laboratoriya müdiri də olub, ancaq xoşuna gəlmədiyindən
ayrılıb, indi bu işlə məşğuldur…
“Ərazidə çoxlu şabalıd, palıd
ağacları var. Payızın axırlarında meyvələri
yerə tökülür. Mən meyvələri çuvallara
doldururam. Zambaqların bürüşmüş ləçəklərini,
qurumuş çör- çöplərini də xüsusi
qutulara yığıb Bakıdakı Baş Apteklər İdarəsinə
yollayıram. O idarədən də
sanatoriyanın büdcəsinə xeyli vəsait daxil olur”.
Müəllif xatırlayır ki, bir vaxtlar Qubada
“Nazlı” gölünün buz kimi, dadlı suyundan yayın
istisində ləzzətlə içərdilər, ətrafdakı
qamışlıqda qaz, yaşılbaş da olardı. Şəhərin
“baş bilənlər”i gölə axan suların
yönünü öz bağlarına, bostanlarına tərəf
çevirəndən göl bataqlığa dönüb… Daha
bir misal gətirilir. Londondan gələn gəmiyə təklif edirlər ki, amyak gübrəsi
aparsın. Əlbəttə,
boş getməkdənsə bu daha sərfəli idi.
Ancaq zəhəri aparmaqdan imtina
edirlər. Kapitan şiddətli
töhmət alır, etiraz edən fəal işdən qovulur.
Və indi “Çinar”da ocaqçı işləyir.
Havanın təmiz olub- olmadığını
aldığı nəfəsdən bilir.
Yusif Həsənbəyin hekayəsində əsas diqqət
ideya- məzmuna, ekoloji fəlakətin doğurduğu (və
doğuracağı!) faciələr barədəki təsəvvürlərin
daha da qabardılmasına verilsə də,
yazıçı bədii təhkiyənin
rəngarəng imkanlarından da istifadə etməyi unutmur.
Ona görə də əsər maraqla oxunur, ayrılıqda hər
bir insanın, bütövlükdə isə bəşəriyyətin
taleyinə hər an təsir göstərən qlobal problemin
miqyası barədə aydın qənaət yaranır. Və
heç şübhəsiz, bu hekayə, bir tərəfdən,
həssas Azərbaycan yazıçısının
düşüncələrini əks etdirirsə, digər tərəfdən,
bugünkü Azərbaycan cəmiyyətinin ümumi
maraqlarının ifadəsinə xidmət göstərir.
Nizami Cəfərov
Milli Məclisin deputatı, akademik
Ədalət.- 2024.- 16 fevral,¹ 6.- S.9.