Yuxu kimi bitən müharibə
və yaxud Aqil Abbasın bitən povesti haqqında
Ədəbiyyat, teatr-incəsənət,
memarlıq-arxitektura... aristokratların menyüsü
üçündür... kübar cəmiyyətlərdə.
Sovet höküməti kütləviləşdirməni
prioritet saysa da, pətənəyinin götürümü
imkan vermədi, cərcənəyi dağıldı getdi və
elə ondan başladı... “klassik”, “ekstraklas” və s “klas,
klas” oyunu: biri Göydən yazdım, çəkdim dedi, biri təsəvvüfdən
danışdı, buddizm-krişnaizm-daoizm-maoizm, Zen fəlsəfəsi
ta lgbt-əyəcən marginallaşmağa, modernləşməyə!
Pre- və post- modern cərəyanlar, sürreal-irreal
tonlar-çalarlar artıq ARİSTOKRATİYAnın yem(əy)i
yox, ucuz qəhvəaltı-kafe-pub müştərilərinin
də desert-delikatesi sayılmağa başladı!
Demokratiya bu qədər zibil şeydir, yəni.
Müharibə isə hamısına qarşı qəddardır
– onu qədim Romada cəngavərlər edəndə
aristokratcasına edirdilər, sonra müharibənin faşist və
sovet, imperialist növləri yarandı, döyüşə cəngavərlər
yox, ancaq kasıb balaları gedəsi oldu!
Əlqərəz, ARİSTOKRATİYA yerini... kiməsə
verməsə də, yerini itirdi! Missiyası başa çatıbmı,
çatmayıbmı, hələ bilmək olmur, olmaz, ancaq...
müharibələr davam edir!
Biz o müharibələrin içində olduq - əvvəl
işğalçı ölkəni yad saysaq da, vətən
deyib qoruduq, sonra doğma vətən üçün
vuruşduq!
Bu müharibə diplomatik masalarda hələ də
davam etsə də, demarkasiya, delimitasiya cəbhələrində
hələ ki, qan tökülməsə də, həqiqətdə
- meydanda bitib: artıq yuxu kimi görülüb bitmiş!
Biz hər zaman özümüzü ögey
bilmişik, özümüzə çöçün gəlib
başqaları ilə müqayisədə statusumuz...
bütün sahələr üzrə!
Biz dekabrist arvadlarına – cəmi-cümlətanı
21 qadın! – bayılmışıq, bizim qəhrəman
saydığımız ağpantalon Janna d*Ark olub, amma xəcalətini
çəkmişik Nigarın, Həcərin bəzi nənəsindən
bixəbərlərə görə, bizim qədrini bilmədiyimiz
Cəfərin Sonası, Cavidin Müşkünazı, Əhmədin
Şükriyyəsi, amma Ayna Sultanovaya, Nadejda Krupskayaya şeir
qoşmuşuq.
Somerset Moemin “Ostrie britvı” povestindən sonra... Aqil
Abbasın “Tut arağı, donuz kababı və Aşotun məktubu”
povesti məni xeyli mütəəssir etdi!
...“Girdi Var-Yoxdan olmuş Dünyanın Ən Varlı
Şəhərinə”.
Təkcə bu ilk cümlənin altında 200 min
insanın ağrı-acısı yatır! Xatirələr 100
misli qədər!
Rəhmətlik Zakir Sadatlı ilə söhbətlərimdən
birində qayıtdı ki, Aydın, o gün bir uşaq
ölmüşdü, apardıq dəfn elədik gəldik,
heç bir ağlaşma-zad olmadı, elə böyük
acı da yaşamadıq! Bilirsən, niyə? O
uşağın xatirəsi yox idi heç kimdə!
Anlada bildimmi bu ilk cümlənin
ağırlığını: ...“Girdi Var-Yoxdan olmuş
Dünyanın Ən Varlı Şəhərinə”. İllah
da ki bu xatirə bu şəhərin sakinləri ilə birgə
bu şəhəri işğal edənlərin nümayəndəsində
elə o qədərdirsə!
Somerset Moemdə var bu: almanla fransız təmas qurur
müharibə gedə-gedə!
Aqil Abbas daha bir addım irəli gedib: bütün
psixoloji baryerləri darmadağın edərək,
yalançı, siyasi “xalq diplomatiyası” etiketindən
yararlanmayaraq: reallıqlar bədii ifadə ilə o qədər
dolğun təsvir edilib ki!
Cılız “qaqa, hərəmizin İspanakertdə bir
axçisi vardı” goppalogiyasından uzaq... səmimi bir
“Faxı-Ayrika” macərası – “Əsli və Kərəm”
mistikasından uzaq, erməni-türk sevgisinin mübhəmliyi
qədər doğma!
Kişilərin kişi yerişi, kişilərin
kişi qaydaları, eyş-işrətin hədd-əndazə
lotuluğu kifayət qədər səmimi və ibrətamiz!
Yazının girişində yazdığım
heç bir punkt bundan sonra nə Azərbaycan xalqlarına, nə
də erməniyə lazım olacaq: ən böyük
ARİSTOKRATlıq bu olacaq ki, hər iki tərəf
üçün, başa düşülsün: onsuz da
Türkə yeniləcək, onsuz da bütün
keçmişin xatirələri “Var-Yoxdan olmuş
Dünyanın Ən Varlı Şəhəri”nin “Dünyada
Ən Gözəl Şəhər” məftunluğuna təslim
olacaq!
Mənim xoşum gəlir “tabutdaşıyanlar” sitat gətirdikləri
“ölülər”dən gətirdikləri sitata özü əməl
edəndə!
SÖZARASI: mən “tabutdaşıyan” o
şair-yazıçılara deyirəm ki, onlar özləri
şair-yazıçı ola-ola mənə, oxuculara Kafkadan,
Xuan Rulfodan, Homerdən sitat gətirirlər və özləri...
o sitatlara əməl etmirlər!
Aqil Abbasla müsahibədə demişdi: Folkner deyirdi
ki, mənim kəndimdə 4 min adam var, mən dördündən
4 roman yazmışam, 3996 roman qalıb yazılmağa!
Bəli!
Mənə Pedro Paramo, yaxud da Anna Karenina cazibədar
deyil, oxuya bilərəm, təfsir, təftiş, tərif edə
bilərəm, amma təbliğə gələndə, mənim
kəndimin... “Muzşkola”nın müdiri, polisin Alikosu, Kino
Fazili, Fred Asifi, Nurlanı, Müəlliməsi əzizdir,
doğmadır, ürəyimin içinin içidir!
Mən varam, xalqım var, ölkəm var, əzablarım,
zülmlərim, möhnətlərim, qələbələrim,
ümidlərim var!
Mənim şərəfli keçmişimin qətlindən
sonra DİRİLMƏM var – gələcəyimin ümidi olan
hər bir əsər İNSANLIQ ADINA İMZAMDIR: “... Nə
vaxt Kinonun qabağında uşaxlar qız üstə
dalaşajax, nə vaxt bir-birinə bıçax çəkəjəy,
bax, onda”, - qədərincə düşünə bilməkdir
SABAHI – YAXŞININ NƏ OLDUĞUNU bilənlər
üçün düşünə bilməkdir!
Hamının əvəzindən!
Mesajlar qutusuna... bir neçə məqamı
atmışam bu povestdən: Cənubdan gələn azərbaycanlılar
soydaşlarının işğal olunmuş evlərini 300-500
dollara alıb yağmalayıblar! Rus erməninin əliylə
türkün evini türkə satıb Farsın dəstəyi
ilə!
İKİNCİ MESAJ: Gündəyməzdən
murdarı yoxdur, hələ də kəsib atan olmayıb. Biz
ermənini kəsib atası deyilik! Bu erməni ilə biz
qonşu olacağıq! Əvvəl “İspanakert”ə
gedirdiksə, indi İrəvana gedəcəyik: Türkün
seksual ehtiyaclarını ödəməyə öz evindəki
bəs eləmir, gərək də və mütləqdir ki,
farsın, erməninin də yanıq qalan
qancığlarını doyursun. Süleyman Dəmirəlin
sözü olmasın, ha indi bağlayaq bu karxanaları, bizimi
s...?
30 ildir ermənilərə əlimiz çatmır,
efirlərimiz dolub döşlü-dallılarla!
Arada bədii əsər vasitəsiylə də olsa,
anlatmalıyıq – ermənilər, imkan olsa, farslar bizim
üçün hansı “status”dadır!
Maraqlı daha bir bədii məziyyəti odur ki,
povestin, Müəllif həm Özü obrazdır, həm
ithaf etdiyi şəxs Obrazdır, həm də düşmən
Obrazdır – hər üçünün performansı,
dialoqu-düşüncəsi-varlığı GÖZƏL
KOMPOZİSİYA ilə verilib!
Bayağılıq yox, vulqar ifadələri məhz
ona görə bəyənirəm ki, milli kolorit və dialekt bədii
həllini tapıb, yorğunluq gətirmir, ikrah yaratmır,
süni humanizm təqdimatı qətiyyən yaxın
buraxılmır: istər Faxının Müəllimə
anası danışanda olsun, istər Aşotun belini ovmayan
kişi qalmayan Anası!
Azərbaycanlı şəhid Anasını əziz
tutan Müəllif, erməninin də oğlu qətl edilən
Anasını sayğı ilə həzm edir!
Epizodik təqdimatlar – kitablara və məscidlərə
münasibət, yeyib-içmək məclislərində
zarafat səmimilikləri milli-məhəlli-regional standartlara
adekvatdır!
Povestdə xoşuma gələn bir məqam da o oldu
ki, müharibəyə qədərki, müharibə
dövrü və müharibədən sonrakı mərhələ
qısa, konkret, lakonik, qəzəbsiz, kinsiz, ali idrakla –
yazıçı qələmi ilə nəqqaşlıq etməklə
çatdırılıb! Pafossuz, populizmə yuvarlanmadan, aqressiya,
nifrət, kin püskürmədən!
Əsl Qalib Ədası-Ərki-Əzmi ilə!
Anladığınız... Qaliblər burcutmur,
Sözü bir dəfə deyir və Qaliblərə
maraqlı deyil... altda qalanın canı necə
çıxır!
Aqil Abbasın AĞAYANA Nasir ədası mənə ləzzət
edən sonuncu amil deyildir, əlbətə ki!
Ağsaçlı obrazın bütün povestboyu
dialoqa, təhkiyəyə, şərhə müdaxiləsi
ilk baxışdan hiss olunmur, ancaq o qədər bunu Ağsaqqal
kimi edir ki, hiss edəndə də incimirsən ki, sənin
burda nə işin var, görək Aşot nə deyir, Faxı
nə deyir, Nurlan nə iş görür, Lyonik, Ararat, Ayrika nə
qələt qarışdırır.
Buna müharibəni öz canında yaşamaq,
müharibəni öz canında yaşayanlarla yaşamaq deyirlər!
Ən gözəl əsər o əsərdir ki,
Müəllif qəhrəmanlarının səviyyəsinə
yüksəlir, onlarla bir gülür, bir ağlayır...
Balzak “Qorio Ata”da, Qorki “Ana”, “Mənim Universitetlərim” əsərlərində
olduğu kimi!
Əslində bu Birinci və İkinci Qarabağ
Savaşı bizə elə də çox
şair-yazıçı bəxş etmədi – bundan sonra
kimsə nəsə yazıb Nobel də alsa, bu ƏQLƏN
olacaq bir qələbə sayılar, amma əvvəlindən
sonunadək... döyüşən-yazan imza Aqil Abbas oldu!
Başqalarının haqqına girmək istəmirəm,
ancaq mən onun yazdıqlarını qəbul edə bildim:
saxta deyildi, konyunktura üçün yazmırdı, volontir
idi, volyuntarist-karyerist deyildi!
Əlbəttə, bir orası da var ki, “ağlamalinski”
əsərlər - esselər, poemalar, romanlar da gördük –
müzakirələr açıldı, piarlar aparıldı,
menecerliyi edildi.
Mən heç birində Aqil Abbas qarabağlı
olduğu qədər azərbaycanlı, ağdamlı
olduğu qədər qarabağlı görmədim!
Hər nə yazsa, bütün ədəbi-bədii,
ictimai-siyasi tələblərin fövqündə duracaq!
Ağsaçlı obrazı artıq əsərdən
əsərə adlamaq haqqını qazanıb... Qılınc
Qurban kimi!
O ki qaldı Müəllifin povesti dostuna ithaf etməsinə,
sadə bir izahı var: bu müharibə həm də ona
görə uduldu ki, dostlar bizi atmadı – müharibəni
yuxuya çevirdilər!
ƏN GÖZƏL YUXU oldu bu yuxu:
gözümüzü açanda özümüzü qalib
gördük!
Müharibə dövrünün Müharibə Ədəbiyyatının
Qalib İmzasını – Ağsaçlını təbrik
edirəm! Həm də... bizim Ağsaçlı ilə
ARİSTOKRAT CƏMİYYƏTDƏ
görüşümüzə ümid oyatdığına
görə.
Aristokrat cəmiyyət Qaliblərin Cəmiyyətidir!
Yazının əvvəlini təkrar oxuya bilərsiniz
– həzz dəqiqələriniz davam etsin deyə!
Aydın Canıyev
Ədalət.- 2024.- 23 fevral,¹ 7.- S.7.