“Adamı qaçdığı yerdə
yaxalayan şeirlər...”
Dünya ədəbiyyatına ümumi nəzər
saldıqda qarşımıza
maraqlı mənzərə çıxır: xüsusun
ümumiləşməyi. Bu
gün klassik sayılan əksər əsərləri bizə
miras qoyan, zəkasına heyran olduğumuz, düşüncələrinin
dolaylarında dizlərimizin giri tutmadığı müəlliflər
belə, bir məqamda oxucunu düşünüblər. “Oxucunu düşünmədən
yazıram”... Mənim də oxucunu düşünmədən
yazdığım yazılar var. Mənim də oxucunu
düşünmədən
yazmağa
başladığım yazılar var... Və
bütün səmimiyyətimlə deyirəm ki, istənilən
müəllifin
yaradıcılığında hər iki növ
yazıdan da mövcuddur. Son
abzasda, son cümlədə xüsusluqdan
çıxır yazdıqlarımız, olur “ümumun
malı”. Bu “ümumun
malı”nın altına iri, qalın şriftlərlə
adımızı yazmağımız isə bahalı əl
çantasını istehsal edən “moda evi”nin reklam arzusundan
başqa bir şey deyil.
Ümumiləşmə
bizi qələmimizi (indiki dövrdə klaviaturamızı) fərqli
janrlarda sınamağa sövq edir. Bütün janrlarda
uğurlu oluruqmu? Sual böyükdür... Sual mürəkkəbdir...Sual
bəsitdir...
Bu sualın ən hazır
cavabı Qulu Ağsəsin yazdıqlarıdır. O, istənilən
janrda uğurlu yazır. Çünki bütün
yazılarını bəribaşdan “ümumun malı” kimi
yazır. Onun heç bir
şeirində, heç bir essesində “mənimdir!” iddiası
yoxdur. “Hamınındır”,
“dünyanındır”, “bütün bəşəriyyətindir”
var.
Bu gün belə,
qəribə anlarda yadımıza düşən Fərqanə
Mehdiyevadan yazanda sözlərə
güzgü kimi baxır-Fərqanə xanımın şeirləri
ilə öz şeirləri arasındakı “fərdilik”
çayının bu tayında durub deyir: “Fərqanə
hamının Fərqanəsiydi; sağlam vaxtı da, xəstə
olanda da!”
Fərqanə
xanım haqqında illərdir bir cümlə də yaza bilmirəm.
Onu, sadəcə, xatırlayıram. Gözəl xatirəmdi Fərqanə
xanım mənim. Bircə onu istəyirəm ki, Fərqanə
xanım insanlara necə gözəl xatirələr qoyub getdiyini
biləydi...Bəlkə də, bilir?!
Filoloq Kəmalə
Umudovanın “Adı soyadını eşidən şair”
kitabını 2 günə oxudum. Daha doğrusu, 1 günə
oxudum, 2-ci gün zehnimi əsir alan cümlələrə bir
də döndüm. Kəmalə xanım yazır: “Poetik mətnin
oxunması, təhlili öz mürəkkəbliyi ilə hər
zaman böyük marağa səbəb olur, çünki hər
bir doğru oxuma növbəti anlama mərhələsinə təkan
verir”. “Bu şeir məni çəkib
apardı...” dediyimiz məqamın elmi izahıdır...
Bir cümlə
var ki, Kəmalə xanım məni gülümsətdi: “Qulu
Ağsəsin şeirləri qaçdığım yerdə
yaxaladı məni”. Nə yalan
deyim, Qulu Ağsəsə bəxtəvərlik vermədən oxumağa davam edə bilmədim. Təkcə bu cümlənin xətrinə
şeirimizin altında adımızı yazıb
yaradıcılığımızı, yaratmaq qabiliyyətimizi
“reklam etməyə” dəyər!
Kəmalə
xanım Qulu müəllimin xatirələrə sadiqliyindən
də yazıb: “Qulu Ağsəs Qarabağın,
Ağdamın, doğma kəndi Abdal-Gülablının amansız, fəlakətlə dolu
işğal tarixini yaşadı, amma acıların
poeziyanın azad ruhuna üstün gəlməsinə, onu
buxovlamasına izn vermədi”. Çünki Qulu Ağsəs
Qarabağın xoş vaxtını, Ağdamın ağ
gününü, Abdal-Gülablının yurd olmasıyla
öyünməsini olduğu kimi saxlayıb xatirə
sandığında. Qoymayıb ki, üstünə bir
damcı kədər tozu düşsün, göz yaşı
nəmlətsin. Hətta zaman-zaman “ah”larının
qarşısını almaq üçün həsrət
ocağı da qalayıb xatirə sandığının
qapağı üstündə. Boğazında təngiyən
nəfəslər “ah” olmayıb, ocaq üfürüyü
olub...
“Yaradıcı
düşüncə kamil insan axtarışından
doğur”-deyir Kəmalə Umudova.
“Şair eqosu” cilalanmamış almaz, əhlilləşdirilməmiş
istedaddır. Aylarla, illərlə o almazın cilalanmış
formasını, o istedadın mədəniliyini göstəririk
dünyaya. Özümüzlə
tək qalanda-daxili yolçuluğumuzda isə biz həmənkiyik-cilalanmamış,
əhlilləşdirilməmiş yaradan. “Kamil insan” bəşər
üçün arzudan çox məqsəd
olmalıdır-bunu bütün dinlər deyir. Şair isə
bunu arzulamaqla, kamil insanı axtarmaqla yetinməyi bilir. Daxilində o kamillikdən bir zərrə
də olmasa, şair olmazdı ki?!
Dərketmənin
intəhasız əzabından xilas olmaq üçün iki bənd
şeir oxumaq çarə deyil. Olmayacaq da... İki bənd şeir yazmaq? Hə,
bu olar. Kəmalə xanımın yazdığı kimi: “Həqiqəti
və azadlığı dərk etməyin bədəli var”.
Qulu Ağsəs dərk etdiklərinin bədəlini ödəyib/ödəyir
yazdıqlarıyla. Yoxsa bilinən
həqiqəti çoxüzlü piramida kimi o yan-bu yana
çevirərdimi? Yoxsa yazardımı ki: “ Cəsurlar sevirlər,
Qorxaqlar sevilir”?!
...Kəmalə
xanım bu fikirdədir ki, şair müəyyən təsirlərlə
“dil tapmalıdır”. Məmməd
Arazın o məşhur misraları gəldi dilimin ucuna: “Həyatda
“ürəkləş”, “sevləş” demirlər, “Ayaqlaş”
deyirlər bu həyat ilə...”
Sonra da Qulu Ağsəsin
idrakını həyata adaptasiya etməkçün
bütün yaşam mexanizmlərini sınaqdan
çıxarmaq arzusunu düşünürəm. Bir daha əmin
oluram ki, Qulu Ağsəs bu arzusuna heç vaxt çatmayacaq.
Müəyyən anlar olub/olacaq ki,
həyatın içində olacaq, vəssalam! O
“içdən”-yaşamın verdiyi amansız əzablarla
mübarizədən də dırnaqlarının altında
kainatın DNT-si ilə çıxacaq: ya bir şeirlə, ya
iki esse ilə...
Qulu Ağsəs ənənəvi
şeirin formasından çox uzaqdı, amma mənasına
doğmadı. “Gözəl dünya”dan incikliyini onun faniliyi ilə
deyil, özünün “qonaq” olmağı ilə ifadə edir.
“Şair təvazökar olmaz”, hə, amma şair dünyaya,
taleyə hökm etmək iddiasına da düşməz.
Üstəlik, dünyanı, həyatı, insanları, ən
kiçik əşyaları belə,
təqdir etməyi hamıdan yaxşı bacarar. “Bircə
eybi var ki dünya gözəlin Məni qucağına qonaq
yazdırıb”. Bu misralarda biz Qulu müəllimin təvazökarlığını
deyil, təqdiretmə, qədirbilmə
bacarığını görürük.
“Meşə
görməmişdim belə arxayın, Mən belə narahat
dağ görməmişdim...” Meşə nəyə
arxayındı? Dağ niyə narahatdı? Bu sualların
cavabını tapmağı Qulu müəllim bizim-oxucunun
öhdəsinə buraxıb. Özü bildiyi cavabları bizə
deməz-dağın, meşənin sirrini açmaz. Biz arxayın meşəni, narahat
dağı (bəlkə də, dağın strukturu fərqlidir,
zirvəsi yastıdı, sinəsi yarğan doludu, kim bilir?!)
düşünə-düşünə fantastik roman
yazacağıq. Son nöqtəsini qoyanda “shift+delete” edəcəyik:
Qulu müəllimin iki misrası həmin romandı elə...
“Ustanın əl
işi-şəyirddi” misrasının davamıdır
“İçiynən danışanın deməyə
sözü olmaz...” Sus, əl
işini-şeirini göstər, şair! Şeirlər də
şairin şəyirdləridir; əsili üz ağardar, bədəsili
başı önə əydirər. “Bədəsil şeir
varmı?” deyə soruşmayın, günahlarımızı
etiraf etdiyimiz bütün şeirlər nankor övladlarımızdır. Biz
onların adını çəkmirik,
barmağımızı onlara tuşlamırıq, onlarla fəxr
edib sinəmizə döymürük. Amma onlar hər yerdə müəllifinin kim olduğundan
danışır.
Kəmalə
xanım yazır: “Tanrını görə bilmək məqamında
özünə yetişən abiddir, arifdir Qulu Ağsəs”.
Və ya “Qulu Ağsəs öz duyğularını kosmik
varlığın təzahürü
kimi qəbul edir”. Mənsə
Qulu müəllimin “Kim kəsib sən olan yerdə Söylə, yolu-yolağı?!”
misralarında bəşəriyyətin indiyədək
axtarmaqdan çəkindiyi bir həqiqətin eyhamını
tapdım. İnsanla Yaradan arasındakı qorxu, vahimə
qatı nə vaxt, necə yarandı?
Yox, axtarmayacağam... Dərketmənin əzabından
xilas olmaqçün bir şeir yazaram-ən asan yolu seçmək,
özümü özümdən xilas etmək şansım
var. “Ol!” əmri mənə də aid deyilmi?!
“Neçə kərə
söz göndərdin, ərindim, yazammadım...”-deyir Qulu
müəllim bir şeirində. Yazmasaq da, o şeir zehnimizdə
özünə yer edir, bir gün yol getdiyimiz yerdə heyranlıqla
baxdığımız üfüqün üstünə
axır gözlərimizdən. Dərd odur ki, indi
yaşamağa ərinirik. “Bu gündən sabaha iş saxlama!”-
öyüdləmişdi nə vaxtsa məni anam. Saxlayıram
indi, sabah da oyanmağa, günə başlamağa səbəbim
olsun deyə... Göndərdiyi şeirləri yazmağa ərindiyi
üçün Qulu Ağsəsdən küsməyən
Tanrının bağışlamaq bacarığına güvənərək
yaşamağa ərinirik.
Tanrının
yanında ömür rəfləri
boşdu, biz yaşayıb o rəfi doldururuq, qaytarırıq
Tanrının özünə. Tanrı da bizi-ömürləri
kitab kimi oxuyur, yeni yazdığı taledə əvvəlki nəticələri
görür. Tanrı da qafiyələri
təkrarlayır, söz oyunu oynayır. Amma
hamımızın Tanrıya ərki çatmır ki, Qulu
Ağsəs kimi deyək: “Sən ordan bir boş şey göndər, Doldurub geri
qaytarım...”
Kəmalə
Umudova bu kitabı yazanacan Qulu Ağsəs
yaradıcılığını
cığır-cığır gəzib, hər
mamırlı daşa sığal çəkib, hər qaya
xınasında barmaq isladıb-kitabın sonunda gəldiyim qənaət
bu oldu. “Az qalıb” şeirində
isə Qulu müəllimin gəldiyi bir qənaətlə
rastlaşdım:
(Bir gün)
Yaddaşlar üzlənəcək,
Dostlar varaqlanacaq.
Baxışlar sıyrılacaq
Körpü cığırlar üstdən!
“Olacaq” deyir,
gözləntisini qoyur oxucunun baxdığı yerə. Di gəl,
ilk oxunuşdaca oxucu Qulu müəllimin şifrəli misralarındakı həqiqəti
çözür: bunların hamısı olub,
hamısını yaşayıb Qulu Ağsəs.
Yaşayıb və özündən sonrakılara anladır.
Ümid deyil, güman deyil “olacaqlar”; qənaətdir, qəti qənaət.
Qulu müəllim
bircə onu demir ki, “Oranın-(Qarabağın) adamları
quş kimi oxuyanda” nə oxuyur?
(2024)
Şəfa Vəli
Ədalət.- 2024.- 15
mart,¹ 10.- S.9.