Xəsislik və qənaət
Dünyanın bir sıra ölkələrində
milyonlarla insan ərzaq, su və s.
çatışmazlığından əzyyət çəkir,
iqtisadi çətinliklər üzündən özlərinə normal həyat
şəraiti yarada bilmirlər. Onlar aclıqdan,susuzluqdan, dərman
çatışmazlığından, virus və
epidemiyaların vaxtında müalicəsi təmin
olunmadığına görə, eləcə də, başqa
problemlər ucbatından məhv olub gedirlər. Bir tərəfdən
də qlobal istiləşmə, digər tərəfdən zəlzələlər,
yer sürüşmələri, vulkan püskürmələri,
qasırğalar, müxtəlif cür yağıntılar nəticəsində
əmələ gələn güclü daşqınlar, sellər,
sinamilər, və b. ekoloji problemlər dünyanın müxtəlif
ərazilərində iqtisadiyyatı və əhalinin
yaşayışını az qala iflic vəziyyətə
salıb. Buna baxmayaraq yer
üzünün digər yerlərində
çoxlu böyük şirkətlərə
və başqa nəhəng
istehsal müəssisələrinə sahib
olan iri sahibkarlar hər il şəxsi büdcələrinə
milyardlarla vəsait toplayırlar. Lakin milyardlara sahib olan həmin
sahibkarların arasından bəziləri öz ölkəsində olan əhalinin
acınacaqlı vəziyyətini görmək belə istəmir,
onlara kömək əlini uzatmağı xəyallarına belə
gətirmirlər. İş o yerə çatıb ki, xəsislik
azarına tutulmuş bəzi milyarderlər nəinki köməyə ehtiyacı olan əhaliyə
yardım edir, hətta bəzi hallarda özlərinin şəxsi
ehtiyacı olan ərzaq, ev əşyaları, geyimin
alınmasına da “qənaət”edirlər. Pula, var-dövlətə
ifrat dərəcəli aludəçilik nəticəsində
onlar özlərinin şəxsi
mənzil-kommunal şəratini
yaxşılaşdırılmasına aid olan xərcləri tənzimləməyə
və ya artırmağa da vəsait ayırmaqda simiclik edirlər.
Lüğətdə xəsislik sözü simiclik, xəsis
adamın xasiyyəti, xəsislik etmək, xəsislik göstərmək,
qıymamaq, simiclik eləmək, əsirgəmək,
azgözlük, dargözlük, tamahkar və s. kimi mənalarda
işlədilir. Xəsisliyin yaranma səbəbləri müxtəlifdir.
Birinci, bu vərdiş irsi xarakterdən, ikinci, şəxsi nəfsin,
tamahın və acgözlüyün dərəcəsindən,
üçüncü, ailə tərbiyəsindən, pul
saymaq və bağlama-bağlama çinləmək həvəsindən, var-dövlət yığmaq
marağından, dördüncü, sərvəti,
mal-mülkü artırmaqdan
doymamaqdan, altıncı, sağlamlığını və
bütün həyatını və xoşbəxtliyini
yalnız pulda və
qızılda görməkdən, yeddinci, narkotik vasitə kimi pul-paradan asılılıq xəstəliyinə
tutulmaqdan və b. ibarətdir. Xəsisliyin yaranmasının
başqa bir səbəbi də pis vərdiş növü
kimi bəzi insanların pul-paradan psixoloji cəhətdən
aslılığının yaranmasıdır. O,
pullaşdıqca daha da pulpərəst olur, artıq pula
sitayiş etməyə başlayır. Pulu az gəldikdə və ya heç gəlmədikdə
elə bil oksigeni çatışmır. Sanki divin canı
şüşədə olan kimi onun da bütün fikir- xəyalı
və canı həmişə pulun yanında olur. Belə tipdən
olan acgöz insanlar öz
pulundan, mal mülkündən bərk-bərk yapışaraq
onlardan kiməsə pay vermək və ya kiminləsə onu
bölüşdürmək istəmir. O, ancaq
yığdıqlarını özünə sərf etmək
arzusu ilə yaşayır. Nəticədə pul-paraya olan hədsiz-hüdudsuz “sevgi” onda pula qarşı möhkəm
aslılıq yaradır ki, o da sonda
sağalmaz xəstəliyə çevrilir. Dünya
iqtisadçıları pulun 5 əsas funksiyasını müəyyən
etməklə onun bütün əmtəələr
üçün ekvivalent rolunu oynadığını
heç vaxt inkar etməyiblər. Pul hamıya lazımdır,
hər kəsin ona ciddi ehtiyacı var, lakin öz həddində,öz
qədərində. Lakin bəzi olduqca nadan və həddən artıq xəsis
insanların pula olan sevgisi elə bir səviyəyə
qalxır ki, o, Allaha olan sevgini tamamilə unudur,insanlardan
uzaqlaşır, pulu özündən, ailəsindən və
dünya işığından da artıq sevir.
Hal-hazırda qloballaşma nəticəsində
dünyada iqtisadi və siyasi vəziyyət elə çətin duruma düşüb ki,
insanların bu günü, sabahı və gələci barədə
düşünənlər elə bil sayca azalıb. Artıq
ciddi ehtiyacı olan milyonlarla insana əvvəlki illərdəki
doğma münasibət sanki ögeyləşib. İndi
imkanlı ölkələr və varlı milyarderlər ən
çox silahlanma işinə
xidmət edirlər.
İslam dininin əxlaq prinsiplərinə görə
birinin həyat üçün daha vacib və əhəmiyyətli
sayılan, ciddi ehtiyacı olan başqa bir adama imkanı və
şəraiti ola-ola qəsdən və xəsislik
üzündən yardım etməməsi günah
sayılır. Əyər ehtiyacı olan həmin insan həyatına göstərilməyən köməkdən
ciddi təhlükə yaranarsa yardım etməyən şəxs
Allahın yanında bu əməlinə görə cavab verməlidir.
İslamda eyni zamanda xəsislik 7 ölümcül günah
sayılan şəhvət, qarınqululuq, tənbəllik, qəzəb,
qısqanclıq, qürur və xəsislik özü pul-paraya, mal-mülkə
və b. olan hərislikdən
qaynaqlanır. İslam peyğəmbəri
Məhəmməd əleyhissalamın hədislərinin birində
xəsislik haqqında belə deyilib:
“Əliaçığın yeməyi şəfadır, xəsisin
yeməyi isə xəstəlik”. İmam Əli (ə) xəsis
adamları belə təsvir edib: Əsl xəsis, salam verməkdə
xəsis olan insandır”.
Xəsislik haqqında, pula münasibət barədə müdriklər çoxlu hikmətamiz kəlamlar yazıb qoyublar.
Onların yazılmasından uzun vaxt keçməsinə
baxmayaraq müdriklərin həmin
ölməz düşüncələri öz təravətini
və hikmətini bu günə qədər itirməmişdir.
Azərbaycanın filosofu və dövlət xadimi Nəsirəddin
Tusi məşhur “Əxlaqi-Nasiri” əsərində insan nəfsinin
sağlamlığı və xəstəliyi haqqında
gözəl açıqlamalar verirdi.O, ailə məsələsinə
toxunaraq yazırdı ki, yalnız ailəni saxlamaq
üçün var-dövlət toplamalı, qənaətcil
olmalı, evi idarə etmək üçün qayda-qanunlara riayət etmək
lazımdır. O, qazanılan pulun simiclik etmədən
ehtiyatla və qənaətlə xərclənməsini məsləhət
görürdü.
Öz xəsislikləri ilə dünyada məşhur olan varlı
insanlar vaxtıkən çox
olub, indi də yaşayanları var. Bu yazıda biz onlardan ikisi
haqqında oxuculara məlumat verəcəyik. Dünyanın ən
varlı və xəsis qadınlarından biri olmuş
Böyük Britaniyalı
Qenrietta Houlend olub. Onun adı Ginnesin Rekordlar kitabına
yazılıb. 81 yaşlı bu qadın vəfat edərkən onun 4 milyard dollar var-dövləti
qalmışdı. Qəribə burasındadır ki, Qenrietta
ölkənin dəmir yolu şirkətlərinin
aksiyalarına və 8 mindən çox torpağa sahib
olmasına baxmayaraq onun şəxsi evi olmayıb.Milyarder
xanım ucuz motellərdə yaşamaqla olduqca həm simic, həm
də qənaətciliyini
dünyada nümayiş etdirib. O, nəinki ərzağa və
dərmana qənaət edər, hətta geyim və ayaqqabı
alınmasına da nadir hallarda pul xərcləyərdi.
Qenrietta təzə qəzetləri oxuduqdan sonra onu köşkə
qoydurub satdırarmış. Bəzən iş elə həddə
gəlib çatırmış ki,
mağazalarında işləyən
satıcılarla 1 sentə görə hər dəfə
qızğın mübahisə etməkdən
yorulmazmış.
ABŞ-da yaşamış və adı Gennisin
Rekordlar kitabına düşmüş dünyanın ən xəsis adamlarından biri Qrin Hetti zəngin
ailədə doğulmuşdu. 6 yaşından iqtisadiyyata meyil
göstərmiş, 8 yaşında ilk bank hesabı
açmışdı. Atası ölərkən 31
yaşlı Qrin Hettiyə 7,5 milyard dollar sərvət miras
qalmışdı. O, ölkədəki iqtisadi böhrandan
bacarıqla istifadə edərək ümumi sərvətini 2
milyard dollar artırmağa da nail olmuşdu.Sonra o, saxta yolla
bibisinin də varidatını ələ keçirmişdi.
Onun əlində çoxlu pul vəsaiti olduğu halda
heç vaxt evində istilik
sistemi,mənzil-məişət rahatlığı yaratmaq istəyində
olmamışdı. O, daim ən ucuz yeməklərlə
qidalanıb. Cəmi 3-4 dəst paltarı olub. Adi yuyucu toza qənaət
etmək üçün paltarının ancaq yerə dəyən hissələrini
yuyarmış. O qədər xəsis idi ki, milyarder
qadının oğlu anasının simicliyi üzündən
ayağının birini itirmişdi. Xizək sürən 11
yaşlı oğlu yıxılıb ağır zədə
aldığı üçün milyarder anası onun
ayağını müalicə etməkdən ötrü xəstəxanaya
pul ödəmir. Simiclikdən aparıb oğlunu kimsəsizlərin
müalicə mərkəzində yerləşdirmişdi. Nəticədə
həkimlər oğlunun bir ayağını kəsməli
olublar. Vəfat edərkən 4 milyard sərvətə malik
olan xəsis milyarder qadının qəflətən
ölümü də xəsislik üzündən baş
vermişdi. O, marketdə satıcı ilə südün qiymətinin
baha olması barədə mübahisə edərkən
“süd bahadır”-deyə-deyə 81 yaşında ürək
tutmasından vəfat etmişdi.
Bu gün lüğətdə
qənaət sözü bir şeyi ehtiyatla, sərfəli sərf
etmək və olana qane olmaq, israfçılığa yol verməmək,
kifayətlənmək, artıq işlətməmək, səmərəli
qayda üzrə istifadə etmək, (Məs:xammal,
yanacağa,elektrik enerjisinə, vaxta və s. qənaət etmək və b.) qənaət
üsuluna riayət etmək və s. kimi şərh olunur.
Müqəddəs kitabımız
Qurani –Kərimdə
mömünlərə həmişə
istifadə olunan hər şeyə
, pul, ərzaq və materiala qədər qənaət etmək,
artıq xərcə və israfçılıəğa yol
verməmək kimi vacib əməllərə riayət etmək tapşırılıb. Və
“Yeyin, için, lakin israf etməyin, çünki Allah israf edənləri
sevməz”-deyə çağırış və ya xəbərdarlıq eləyib.
Qənaət etmək çox yaxşı əməldir.
Hər gün dünyada çoxlu sayda ərzaq, dərman,
geyim, məişət əşyaları, uşaq
oyuncaqları və s. məhsullar israfçılıq
üzündən yararsız vəziyyətə
düşür. Qənaət olunmadığı
üçün artıq alınmış bəzi qida məhsulları zibil qutularına doldurulur.
İçməli və texniki sular boş-boşuna
çirkli sular üçün nəzərdə tutulan yerə
axıdılır. Hansı ki, dünyada milyonlarla insan normal
qidalana bilmir. İçməli su yerinə çirkli sulardan
istifadə edir. İslam dinində
israfçılığın haram olduğu bildirilir.
İsraf sözü ərəb mənşəli
sözdür. Mənası isə qənaət etmək əvəzinə ehtiyacdan artıq istifadə etmək,
xərcləmək və ya israf etmək, həddini aşmaq mənasında
işlədilir. Dünyanın əksər yerlərində
olduğu kimi pespublikamızda da sudan israfçılıqla
istifadə edilir. Su sərfinə görə ölkəmiz MDB
məkanı üzrə ilk yerlərdə qərar tutub. Biz
Avropa ölkələrindən daha çox su işlədirik.Hələ
də çörəyi qənaətlə almayanlara, arıq
qalmış çörək və digər məhsulların
zibil qutularına yüklənməsi hallarına da təsadüf
edilməkdədir.
Zakir Bayramlı,
Şair-publisist, Azərbaycan Yazıçılar və
Jurnalistlər birliklərinin
üzvü, təhsil
işçisi
Ədalət.- 2024.- 15
mart,¹ 10.- S.12.