Tanıdığım və gördüyüm, Şahmar
Şahmar Əkbərzadəni gənclik illərindən
dövrü mətbuatda çap olunan əsərləri ilə
tanıyırdım. İstedadlı qələm sahibinin mətbuata
ayaq açan əsərləri tez bir zamanda dillər əzbəri
olurdu. "Vətən", "Pele", "48
ölçülü qadın paltarı", "Vaxtı
keçən abidələr", "Sətirdən-sətirə",
"Mərkəzi poçtxana", "Kölgəm" və
s. şeirləri çoxlarının əzbər bildiyini
indi də xatırlayıram.
1988-ci il sentyabrın axırı, oktyabrın əvvəlləri
olardı. Gecəyarı qapıda səslənən
maşın siqnalına çölə çıxdım.
Kolxoz sədri Əliqulu Məmmədovun
sürücüsü Pənahı maşının
yanında dayanmış görüb salamlaşıb
görüşdük və "Xeyir ola, Pənah" dedim.
– Bilmirəm, Əliqulu müəllim
tapşırdı ki, Fazil müəllimi götür gəl,
işim var, – deyən Pənah sükanın arxasına
keçib əyləşdi.
– Yaxşı, gözlə gəlirəm. –
Paltarımı dəyişib qayıtdım və
maşına əyləşib yola düşdük.
Maşın kəndin mərkəzində təzə
tikilmiş "Göbələk" yeməkxanasının
qarşısında dayandı. (O zamanlar çox yerlərdə
göbələyə oxşar yeməkxanalar tikilməsi bir dəb
şəklini almışdı. Həmin yeməkxanalardan bəzi
yerlərdə hələ də qalmaqdadır).
– Burda niyə dayandın? – Pənahdan soruşdum.
– Əliqulu müəllim tapşırdı ki, müəllimi
bura gətir. Niyə, nə üçün dediyini bilmirəm.
Onu özündən soruşarsınız, – deyən Pənah
güldü.
Maşından düşüb, yeməkxanaya daxil
oldum. İçəridə üç nəfər var idi.
Əliqulu müəllim, kolxozun qabaqcıl
pambıqçılıq briqadiri Allahverdi Namazov və sifətdən
tanış gələn bir nəfər ayaq üstdə
dayanıb söhbət edirdilər.
"Axşamınız xeyir" deyib yoldaşlarla
görüşdüm. Əliqulu müəllim
üzünü tanımadığım yoldaşa tutaraq
"Haqqında danışdığım müəllim bu
yoldaşdır. Müəllimlə
uşaqlığımız bir yerdə keçibdi", – deyərək
məni təqdim edəndən sonra "Fazil müəllim,
bu yoldaşı tanıyırsan?" məndən
soruşdu.
– Üzdən tanış gəlir, amma harada
gördüyümü xatırlaya bilmirəm.
– Qəzet və jurnallarda şəklini görmüş
olarsan. Ona görə sizə tanış gəlir.
Tanış ol, şair Şahmar Əkbərzadə bu
oğlandı.
– Çox yaxşı, çox gözəl. Heç
ağlıma gəlməzdi ki, şeirlərini sevdiyim bir
şairlə nə vaxtsa görüşə bilim. Sağ ol
Əliqulu müəllim. Bu tanışlıq
üçün sizə minnətdaram, deyərək,
Şahmar müəllimlə yenidən görüşüb
"Xoş gəlmişsiniz" dedim.
– Fazil müəllim, sağ olu mənə yox, ədəbiyyata,
onu yaradanlara de ki, səninlə məni yenidən dost eləyibdi,
– deyən Əliqulu müəllim güldü.
Yeri gəlmişkən onu da deyim ki, Əliqulu Məmmədov
iqtisadçı olmasına baxmayaraq, ədəbiyyat aşiqi
olmaqla bərabər, əhatəli ədəbi
dünyagörüşü var idi. Mütaliəni sevən
Əliqulu müəllimin oxuduğu ədəbi əsərə
özünəməxsus yanaşma tərzi, istər-istəməz
müsahibinin diqqətini çəkirdi.
Kölgəm gün çıxanda sərhəddi
aşdı,
Könlümə qan damdı gözümdən mənim.
Keçib o sahili gəzib dolaşdı,
Kölgəm qeyrətliymiş özümdən mənim.
Bu şeiri söyləyib Şahmar müəllimə
baxdım.
Şahmar müəllim sifətini bürüyən
xoş bir təbəssümlə Əliqulu müəllimə
baxaraq "Bu mənim "Kölgəm" adlı
şeirimdi. Bir bənddi, cəmi dörd misra. Çoxdan,
cavan vaxtı, təxminən 1960-1970-ci illərdə
yazmışam. Həmsöhbət olduğum adamlardan bu
şeiri əzbər deməsini çox eşitmişəm.
Görünür oxucular bu şeiri çox sevirlər.
Şeir də insan kimidi. Hamısının taleyi eyni olmur. Bu
şeirin bəxti xoşbəxt adamların bəxtinə
oxşayır" – dedi və sonra mənə "Sağ
ol, müəllim" sözü ilə
razılığını bildirdi".
– Əyləşin görək, deyən Əliqulu
müəllim bizi stolun ətrafına dəvət etdi və
üzünü Allahverdiyə tutaraq "Hər şey
hazırdı?" soruşu.
– Bəli, hər şey hazırdı.
– Onda manqalı yandırtdır, şişləri
qoydur üstünə. Özün nəzarət elə.
– Oldu, baş üstdə, – deyən Allahverdi bizdən
ayrıldı.
Stolun arxasına keçən kimi Əliqulu müəllim
söhbəti Azərbaycan ədəbiyyatından saldı.
Getdikcə ədəbi əsərlər haqqında söylənən
fikirlər gah haçalanır, gah da
yaxınlaşırdı. Üç nəfərdən ibarət
olan məclis, yaranan fikir mübadiləsinə görə
böyük bir ədəbi yığıncağı
xatırladırdı.
Əliqulu müəllim "Yaxşı, çox sənətkarlar
haqqında danışdıq. Amma bizim bugünkü
qonağımız Şahmar müəllimdir. Onun
yaradıcılığı ilə mən də az-çox
tanışam. "Mərkəzi poçtxana" şeirindən:
Morze əlifbanı tanrı bilərəm,
Bu işi boynuna götürə bilsən.
Tamarzı könlümü bu saat, bu dəm,
Bir acı yovşana yetirə bilsən.
Bax bu bəndi çox vaxtı darıxanda
öz-özümə söyləyirəm. Burdakı həsrət
nə qədər təbiidir. Şairin
yaşadığı hissdir. Ona görə canlı
çıxıb, oxucu zövqünü oxşayır.
Hələ "Gilənpaç" şeirində bu
bəndə baxaq:
Kolda gizlənərdin bənövşətəki,
Kövrələ-kövrələ kollara baxdım.
Elə ovcaladım gözümü sanki,
Səni gözlərimdən çıxaracaqdım.
Şeirin axırıncı bəndi səhv etmirəmsə
aşağıdakı kimi tamamlanır deyərək
Əliqulu müəllimə dəstəyimi bildirdim:
Sinəmdə həyəcan, könlümdə təşviş,
Gəzmişəm hər səhər, hər axşam
səni.
Demə, gizlənc yerin öz ürəyimmiş,
İndi ürəyimdə tapmışam səni.
Şahmar müəllim, şeirdəki
tapıntılar, yeni fikir və ifadələr öz yerində
olmaqla yanaşı, şeirin gözəlliyi, oxucunu o
qayğısız uşaqlıq illərinə
qaytarmasındadır. Sizin şeirlərdə oxucu məhəbbəti
qazanan və dillər əzbəri olan misraları
yaxşı xatırlayıram.
İnsan bir ömürdə ayağıyla da,
Dünyada dahilik qazana bilər.
("Pele")
Ürəyim gəlməyir bütöv yazmağa,
Mən səni bitişik yaza bilmərəm.
Sonra isə
Sən iki hecalı bir sözsən "Və-tən!"
Sətirdən-sətirə keçirilmisən!
("Sətirdən-sətirə")
Şahmar müəllim, sizin əsərlərdən
bu cür misalları çox çəkmək olar. Sizin
şeirlərin oxucu qəlbinə tez yol tapmağının səbəbi
hiss və duyğuların reallığındadır. Sizin
yaradıcılığınızda "Yalan" yoxdu. Ona
görə də sevilir. Bir məsələni də qeyd edim
ki, bilmirəm nədənsə sizin
yaradıcılığınızdakı ağrı, həsrət
və nisgillərlə Çingiz Aytmatov
yaradıcılığındakı ağrı, həsrət
və nisgillər arasında bir oxşarlıq, paralellik
görürəm. Bəlkə bu mənə elə gəlir?
– Çox maraqlıdı. Şahmar müəllim təbəssümlə
dilləndi.
– Fikrinizi tuta bilmədim.
– Müəllim, ona görə maraqlıdır dedim
ki, mən də Çingiz Aytmatovun
yaradıcılığı ilə tanışam. Həm də
çox yaxın dostuq. Siz bunu bilmədiyiniz halda maraqlı
müqayisə apardınız. Çingiz Aytmatovla Bəxtiyar
Vahabzadənin dostluğunun yaranmasının səbəbkarı
mən olmuşam.
– Çingiz Aytmatov Bakıya gələndə Bəxtiyar
müəllimlə birlikdə qəzetdə şəkilləri
çap olunmuşdu. Xəzər dənizinin kənarında,
– dedim.
– Qardaş şəhərdəkilər elə bilməsin
kənddə yaşayanlar dünyadan bixəbərdi.
Azdan-çoxdan biz də oxuyuruq. Biz pambıq sahələrinin
kənarında oxuyuruq, siz isə rahat kabinetlərdə oturub
oxuyursunuz.
Əliqulu müəllimin sözünə gülən
Şahmar müəllim "Ucqar bir kənddə kolxoz rəhbərinin
və kənd müəlliminin bu cür mütaliə sevər
olduğuna inanmazdım. Amma indi inandım" söyləyərək
fikirlərimizi dəyərləndirməsini "Çox
sağ olun" deməklə
razılığımızı bildirdik.
Əliqulu müəllim saata baxaraq "Səhərin
açılmasına az qalıb. Şahmar müəllim, bir
az dincəlin. Nə vaxt deyirsiniz maşını göndərim
gəlsin" dedi.
– Günortaya yaxın məni Əhməd Əhmədovla
görüşdürə bilərsiniz.
– Əhməd kişi sahədə olacaq.
Görüşdürərəm. O çətin məsələ
deyil.
– Əhməd kişi ilə bağlı qəzetə
material hazırlayacağam. Gəlişimdə məqsəd
Əhməd kişi ilə görüşməkdi.
– Əhməd kişi torpağa bağlı adamdı.
Elə adamdan yazmağa dəyər, – deyən Əliqulu
müəllimlə birgə ayağa durduq və mən
sağollaşıb ayrıldım.
Aradan bir həftə keçər-keçməz
"Azərbaycan gəncləri" qəzetində Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə ilə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı,
SSRİ Dövlət mükafatı laureatı, SSRİ Ali
Sovetinin deputatı Əhməd Əhmədovun geniş
müsahibəsi getmişdi. Müsahibədə bir məqam indi
də xatirəmdədir.
Bəxtiyar Vahabzadə belə bir sual verir:
– Pambığın becərilməsində və
toplanmasında şagird əməyindən istifadə edilir.
Siz necə, şagird əməyindən istifadə edirsinizmi?
Əhməd Əhmədov cavab verir:
– Yox, Bəxtiyar müəllim. Bizdə məktəblər
bağlanmır. Pambıq toplanışında ancaq
kolxozçular iştirak edr.
Səhəri pambıq sahəsində bir neçə
şagird qəzeti mənə göstərərək
"Müəllim, bu qəzeti oxumusunuz?" sual etdi.
– Bəli, oxumuşam.
– Müəllim, belə də ağ yalan olar?
Pambığın becərilməsindən
yığılıb qurtarmasına kimi biz şagirdlər sahələrdə
can qoyuruq. İndi bunu yazanı aparasan Əhməd Əhmədovun
sahəsinə, sahədə olan məktəbliləri
göstərib deyəsən, "Bəs bu uşaqlar məktəbli
deyilmi?"
– Yazanda günah yoxdu. Yazan hər şeyi bilir. Amma elə
yazmalıdı.
– Niyə, düz yazsın də! – şagird fikrində
israr etdi.
– A bala, böyüyəndə bu gün mənə
verdiyin sualın cavabın özün tapacaqsan. Səhərdən
mənimlə mübahisə etdiyinin əvəzində bir
döşlük pambıq yığmışdın.
Pambığını yığ, axşam tərəziyə
qoymağa məhsulun olsun ki, utanmayasan.
Bir neçə aydan sonra Şahmar Əkbərzadə
ilə təsadüfü görüşdük. Hal-əhvaldan
sonra şairin diqqətini həmin mübahisəyə və
şagirdlə aramızda olan söhbətə yönəltdim.
Bir anlığa fikirləşən şair
"Müəllim, uşaq düz deyir. Uşaq hardan bilsin ki,
elə yazmaq vəzifə borcumuzdur. Siz onu düz demisiniz ki,
böyüyəndə sualın cavabını özün
tapacaqsan. Yaxşı ki, Allah bu şairliyi bizə verib.
Heç olmasa yaradıcılıqda özümüz oluruq. Bu
ideologiyanın bünövrəsi yalan üstündə qurulub.
Siz də müəllim kimi çox həqiqəti bildiyiniz
halda sözsüz ki, həqiqətin üstündən bilə-bilə
xətt çəkirsiniz. Xeyli söhbət edəndən
sonra şairlə sağollaşıb ayrıldıq.
Heç vaxt ağlıma gəlməzdi ki, Şahmar
Əkbərzadə ilə olan bir görüş nə vaxtsa
xatirəyə çevrilib yazılacaq.
Aradan 40 ildən artıq bir vaxt keçib. Əsr də,
quruluş da dəyişib. Həmin gecənin şahidi olan
yoldaşlar Şahmar Əkbərzadə, Əliqulu Məmmədov
və Allahverdi Namazov çoxdan dünyalarını dəyişiblər.
Allah hər üçünə rəhmət eləsin,
ruhları şad olsun!
Şairin 1964-cü ildə yazdığı "Dəyməz"
adlı şeiri aşağıdakı kimi tamamlanır:
Ay Şahmar, qəm yemə, dəryan qəm olsa,
Ömrünə, gününə dərd həyan
olsa,
Səni bircə nəfər anlayan olsa,
Dünyadan bədgüman olmağa dəyməz.
Əbədiyyət evində rahat uyu şair!
Yaradıcılığınızın əbədiyaşar
olduğuna əmin olun. Şeirləriniz bu gün də sevilə-sevilə
oxunur.
Mən Şahmar Əkbərzadəni şair kimi
tanımışdım və şair kimi də gördüm.
11.12.202-ci il
Fazil Sənan
Ədalət .-2024.- 9 may,¹16.- S.10.