“Arazdan gələn səslər” həyat
həqiqətləri romanıdır
“İrəlidə gur dalğalı, coşğun Araz,
arxada əliqılınclı düşmən... Adilsənsə,
ədalətini göstər, ey Yaradan, zalımsansa,
özün al canımızı!”
Torpağı yağmalanmış, əzizlərini,
doğmalarını itirmiş ananın dilindən söylənən
bu üsyankar nida tanınmış yazar, çağdaş ədəbiyyatımıza
verdiyi töhfələriylə sevilən Şövkət Zərin
Horovlunun “Arazdan gələn səslər” romanındandır.
Əslində Şövkət xanım bu irihəcmli ilk nəsr
əsərini hələ 2010-cu ildə qələmə
almışdı. Ş.Zərinin adı çəkilən
romanı “İlin kitabı” elan edilərək, Mahmud Kaşğari
beynəlxalq ödülünə layiq
görülmüşdü. Həm
də Rəsul Rza və Mikayıl Müşfiq ədəbi
mükafatlarının sahibinin daha sonra ərsəyə gətirdiyi
“Köynək” və “Əbədiyyətə qədər”
romanları da bu qəbildən olan, başqa sözlə,
tarixi keçmişimizin qanlı səhifələrinə
güzgü tutan əsərlərdir.
O illərdə Birinci Qarabağ müharibəsinin
vurduğu yaralar hələ təzəydi. Xəyanətkar,
nankor qonşunun torpaq iddiaları ilə başlamış
qanlı savaş insan talelərinə balta
çalmışdı. Yurd itkisinin göynərtisi,
ağrı-acısı çox dəriniydi. Dədə-baba
torpağında isti ev-eşiyini itirən didərginlərin dərd-səri
də bir yandan. Aran ərazilərdə salınmış
çadırlara sığınan soydaşlarımız erməni
quldurların vəhşiliyindən, yağı güllələrindən
qurtulmaq üçün nə zülmlər
adlamışdı. Dağ adamlarının nəfəs təntidən
isti bölgələrdəki “binələri
çadır-çadır” sığınacaqlarda, vaqon evlərdə
yaşaması müharibənin həyatımıza gətirdiyi
acı reallıq idi
Cəbrayıl rayonunun Horovlu kəndində dünyaya
gəlmiş, doğma kənd məktəbini, daha sonra
universitetin filologiya fakültəsini bitirib ədəbiyyat aləminə
qədəm basan Şövkət Zərin
yaradıcılığının ilk dövrlərindən
Qarabağ mövzusuna üstünlük vermişdi.
Şövkət xanım deyir ki, “mənim qəhrəmanlarım
arasında qanlı 90-cı illərin
ağırlığını çiynində
daşıyanlar, o dövrün məşəqqətlərinə
mətinliklə sinə gərənlər, taleyi nahamar, tərsinə
gələnlər də az deyildi. Nə yaxşı ki, şərəfini,
qeyrət və ləyaqətini keşməkeşli
zamanın, üz-üzə qaldığımız dəhşətli
müharibənin sınağından üzüağ
çıxara bilənlər daha çox idi.”
Tam yəqinliklə demək olar ki, Şövkət
xanımın hələ 90-lardan üzübəri
yazdığı Qarabağ həsrətli şeirləri də
oxucular tərəfindən maraqla qarşılanıb. İndi
ixtiyar çağlarını yaşasa da, onun daha çox
üz tutduğu janr poeziyadır və istər savaş
mövzusunda olsun, istərsə də digər mövzularda
yazdığı nəzm nümunələrində həyat həqiqətlərinə
bənzərsiz yanaşma, özünəməxsus
baxış bucağı var.
Arazın sahilində böyüyən,
soydaşlarımızın həmişə o taya həsrətlə
baxdığı, ayrılıq timsalına çevrilmiş
bu başıbəlalı çayın sularına göz dikməkdən
doymayan, sonralar isə yaşadıqları faciələri
müşahidə edən Şövkət xanım söz açdığım
romanına münasib bir ad
seçib: “Arazdan gələn səslər.”
Cəbrayılın kəndləri odlara qalananda bu yurd
yerimizin də ah-naləsi göylərə bülənd oldu.
Fəqət kimsə bu fəryadı, ah-naləni eşitmirdi.
Güllə yağışına tuş gələn
insanların ən ağır məqamda dadına yetən Araz
çayı oldu. Yüzlərlə insan faciəsinin
şahidi idi dərdli Araz. Sirri pünhan qalan didərginlərin
dəryaca kədərinə, qüssəsinə
sığınmış, nicat yolu olmuşdu Araz
çayı. Erməni millətçilərin
tapdağında qalan, odu söndürülüb, külü
sovrulmuş kəndlərimiz işğal edilmiş, elatı pərən-pərən
düşmüşdü.
Torpaqlarımız erməni quldurlarla mərdliklə
döyüşən igidlərin qanına bələnmişdi.
Qan izləri Arazın sahillərində də sezilirdi. İsti
ev-eşiyini sonadək tərk etməyən, nəhayət, əlacsız
qalıb balalarını və ömür-gün
yoldaşını qurtarmağa cəhd edən ailə
başçısı Süleymanın ölümü əsərin
ən üzücü səhnələrindəndir. Onun
övladı gənc Rəsulun fədakarlığı da
oxucunun gözü önündən çəkilmir. O,
atasının cəsədini iztirab içində qovrulan
anasının öyüdü ilə çox çətinliklə
gur sulu, dalğalı Arazın o tayına keçirir.
Qaçaqaç düşəndə, dar macalda körpəsini
unudan gənc ananın – Gülnarın faciəsi də təsirli
bədii lövhələrlə əks etdirilib.
Yazıçı, romanın əsas qəhrəmanlarından
olan, boş qalmış evinə dönüb olmazın
acılar yaşayan Teymur müəllimin xarakterini,
torpağını, millətini hətta ailəsindən belə
əfzəl bilən, əlində silah döyüşərək,
yurd yerini qoruyan rayon milis rəisinin vətəndaş
missiyasını bu personajların iç dünyasına
baş vurmaqla açıb göstərir. Müəllif həyatın
sərt eniş-yoxuşuna, yaşadığı hərb
qovğasının burulğanlarına tuş gələn
müxtəlif insan talelərindən bəhs edir. Xarakterlərin
səciyyəvi cəhətlərini fərqli ədəbi
prizmadan, həm də yazıçı təxəyyülünün
bədii izharıyla çatdırır.
Qələm sahibi bu çoxplanlı nəsr əsərində
həyat gerçəklərinə sadiq qalaraq, baş qəhrəmanlarının
timsalında narahat dünyamızın əzəli-ədəbi
dəyərlərini xatırladır, əks etdirdiyi olaylarla
bağlı düşüncələrini, hiss və
duyğularını bölüşür. Şövkət Zərin
xalqımızın mübarizə əzmini, həmçinin
mərdliyini, dürüstlüyünü, müdrikliyini, əyilməzliyini
müsbət obrazların simasında üzə
çıxarır. Müəllif erməni quldurların vəhşiliyini,
onların əsir və girovlarla amansız rəftarını,
gavurların əlinə keçmiş qız-gəlinin
müsibətini tükürpədici dəlillər, faktlarla təsvir
edir. Bizim ordu komandirlərindən biri isə əsir
düşən erməni qızının namusuna toxunmaq istəyən
əsgərə təpinərək, hətta üzərinə
silah çəkərək ona yerini göstərir.
İnadkar yazıçının erməni vandalizminə
qarşı mübarizəsi əsər boyu bütün
ciddiyyəti və kəskinliyi ilə davam edir, faciələr
ard-arda bir-birini izləyir və hər birimizi qisas havasına
kökləyir.
Yazıçının zəngin
yaradıcılığı ədəbi cameənin diqqətindən
kənarda qalmayıb. Görkəmli ədəbi tənqidçi,
filologiya elmləri doktoru Vaqif Yusiflinin fikrincə, “Şövkət
xanımın təsvir etdiyi hadisələr
inandırıcıdır, bu da müasir roman
üçün başlıca şərtlərdən biridir.
O, qaçqın düşən insanların əzablı
günlərini, məşəqqətli anlarını,
psixoloji sarsıntılarını verməyə
çalışır, eyni zamanda, o çətin günlərdə
cavanların, intiqam hissilə coşub-daşan
soydaşlarımızın mübarizə əzmini də təsvir
etməyi unutmur... Yalnız canlı müşahidələr,
inandırıcı faktlar əsasında qələmə
alınan əsərlər... böyük “Qarabağnamə”nin
sırasına qatılacaq. Şövkət xanımın romanları
da bu sıradandır.” Yazıçı-dramaturq, Əməkdar
incəsənət xadimi Elçin Hüseynbəyliyə
görə, “Arazdan gələn səslər” həm də
tale romanıdır. Əsərdə məğlubiyyət
acısı, köçkün, qaçqın taleyi, qadın
və qızlarımızın öz namuslarını
qorumaları üçün canlarından keçmələri,
Arazın sularında qərq olmaları, erməni əlinə
düşən soydaşlarımıza verilən işgəncələr
onların ürəkparçalayan harayı ürəkağrısı
ilə təsvir edilmişdir.”
“Ədəbiyyat qəzeti”nin baş redaktoru, tənqidçi,
publisist, araşdırmaçı alim Azər Turanın fikrincə
isə “Qarabağ ağrısına Şövkət Zərin
qədər estetik biçim verən,
bu ağrını incə bədii libasa bürüyən
qadın şairlərimiz azdır”.
Romanın bir məziyyətini də vurğulamaq istərdim.
Müəllif neçə müdhiş hadisənin şahidi
olmuş, illər boyu keçilməz, mübhəm qalan Xudafərin körpüsünü
canlı bir obraz ucalığında təqdim edir. Arazın “qum ilə doyurulmuş”
lilli suları isə, əvvəldə dediyim kimi, mühasirəyə
düşən, qurtulmaq istəyən əliyalın əhalinin xilas yoluymuş.
Nə mutluyuq ki, Xan Arazın səsi-ünü qeybə
çəkilmədi, itib-batmadı. Otuz il öncə mənfur
düşmənlə savaşda məğlubiyyət
acısı yaşayan oğullarımız sınmadı, əyilmədi.
Əsərin sonunda əsgərlərimizin Horadizi yenidən
geri almasından söz açan Ş.Zərin əsir
düşən yurd yerlərimizin tezliklə işğaldan
azad olunacağına ümidini ifadə edirdi.
Əsərin parlaq obrazlarından olan, II Dünya
müharibəsində həlak olmuş Vəlinin nəvəsi
igid Kamran Birinci Qarabağ savaşında şəhid olsa da,
onu qardaşı Kənan əvəz edir. Bu faktın
özü millətimizin qəhrəmanlıq rişələrinin
dərinlərə kök atmasının, Vətəni qorumaq
üçün “bir ölərik, min dirilərik” gerçəkliyinin
izharıdır. Əsər bu fikirlərlə bitir: “Səhər
günəşinin şəfəqləri onların yolunu,
arzudolu ömür-günlərini bürüyürdü. Elə
bil ki, hər tərəfdə susan sükut oyanıb onlara qələbə
nəğməsini oxuyurdu: “Marş irəli, marş irəli,
Azərbaycan əsgəri!”
Qeyd edim ki, Şövkət Zərin
çağdaş günümüzdə də aktual olan bu
romanını ötən il təkrar nəşr etdirib.
Əsərə ön söz yazan tanınmış qələm
sahibi, nasir və şair Musa Ələkbərlinin fikrincə,
“Arazdan gələn səslər”
amansız faciələr romanıdır. Əsəri
oxuduqca bir-birindən gərgin hadisələr
burulğanına düşür, əzablara düçar
edilmiş bir xalqın xüsusi qəddarlıqla, düşmənçiliklə
öz doğma yurd-yuvasından perikdirilməsinə, didərgin
düşməsinə qəzəblənir, yumruğunu
düyünləyir, “qisas” deyə üsyan etmək istəyirsən.”
Düyünlənən dəmir yumruğun intiqam
davası isə cəmi 44 gün çəkdi. Hədəfləri
sərrast seçən Sərkərdəmiz, müzəffər
ordumuz, rəşadətli əsgər və zabitlərimiz
düşmənin başını əzərək,
xalqımıza Qələbə sevincini yaşatdı. Yazar
xanımın doğulduğu Cəbrayıl, habelə Zəngilan,
Füzuli, Qubadlı, Ağdam, Qarabağımızın
ürəyi olan Şuşamız və digər yurd yerlərimiz
işğaldan qurtuldu. İndi bu müdrik
çağlarında Şövkət Zərin Horovlu
böyük şövqlə zəfər şeirləri
yazır, sərhədlərimizin dirəyi, canlı sipər
olan yenilməz oğullarımızın dastanlara sığmayan
hünərini öyüb vəsf edir.
Zemfira Məhərrəmli
yazıçı-publisist
Ədalət .-2024.- 9 may,¹16.- S.12.