Qazi
sözünün işığında
İstənilən söz adamı ilham pərisi ilə və yaxud dəftər-
qələmi ilə baş-başa qalanda tamam fərqli bir
dünyanın sakini olur. Necə deyərlər cismi
yanımızda, ruhu göylərdə gəzib-
dolaşır.Bu da təbiidir.Çünki söz ilahi bir
incidir- Tanrı payıdır.Bu vergi də, bu pay da hər
adama verilmir.Deyə bilərsiniz ki, yanılırsan. Axı bir
şair xalqıq!
Iradiniz haqlıdır.Lakin şair xalq o demək deyil
ki, hamı şeir yazır.Hamı qələmlə, dəftərlə
təmasda olur. Mən 100 faiz əminliklə deyirəm ki, Azərbaycanda
insanların hamısının söz demək, fikir çatdırmaq
qabliyyəti var. Ammma bu bir misra , üç cümlə səviyyəsindədir.
Ona görə ki, millətin aid olduğu coğrafiya və təbiət
ona o ilhamın çınqılarını,
qıığılcımlarını
bağışlayır.Tutaq ki, gözəl bir ormanı
görürsən, başı qarlı dağa baxırsan,
şəlaləni seyr edirsən, dərə ağaşı
axın edən dumanı izləyirsən...Yaxud da səhər
- səhər şehli çəməndə lalənin, bənövşənin ətrindən bihuş olursan...Bax həmin
an ağlından keçən söz misradır,
şeirdir.Amma sənin üçün, çünki həmin
anı sən yaşadın.Həmin ana da sən münasibətini
bildirdin.!
Bütövlükdə
isə çəməni
vəsf etmək, çəməni tərifləmək, onun
özəlliklərini oxucuya çatdırmaq artıq sənin
şeir yaradıclığındır, söz sənətinin
sahibi olmaq imkanının göstəricisidir.Bu artıq sənin
vasitənlə hamıya
çatdırılanda olur
ŞEİR! Və olur HAMININ!
Bu dediklərim mənim özəl düşüncəmə
aiddir...Öz yanaşmamın ifadəsidir.Ona görə də
mükəmməl bir şeirin müəllifini şair
sayıram.Beş cümləlik mükəmməl nəsrin
müəllifini yazıçı sayıram.Və beləcə
əvvəldə vurğuladığım şair xalqın
içərisindən şairlər- yazıçılar
çıxır ortaya.Hərəsi də öz
sözünü yazır.Bu günlər stolüstü
kitabım olan İmam Cəmillinin əsərlərini gözdən
keçirmişəm.Həm şeirlərini oxumuşam, həm
də nəsr əsərlərini. Düzdür, onun “Ədalət”
qəzetində çap
olunmuş yazılarından imzasını
tanımışdım. Sonra redaksiyada
görüşdük.Ancaq sözün əsl mənasında
onu mənə dəyərli ruh qardaşım Fazil Sənan
böyük sevgi ilə təqdim etdi. Və dedi ki, ay qağa,
bu İmam həm yaxşı söz adamıdır, həm də
mənim Gəncədə güvəndiyim, sirrimi –
sözümü bölüşdüyüm kişilərin
birincisidir.
Fazil Sənanın bu təqdimatı mənim biraz toparlanıb,
İmam Cəmillinin yaradıcılığı ilə
maraqlanmağa həvəsləndirdi. Başladım
oxumağa..
Bir arayış verim, İman Cəmilli Qarabağ
müharibəsinin qazisidir.Birinci Qarabağ savaşında o da
“Vətən!” deyib, səngərə
atılıb.Özünümüdafiə dəstələrindən
başlayıb döyüş yol. Doğulduğu Cəmilli kəndinin,
and yeri olan Kəlbəcərin
uğrunda ölümün üstünə gedib. Köhnə
kişilərin dediyi kimi əlində silah, ürəyində
düşmənə nifrəti ifadə edən, bir- birindən
maraqlı misralar, cümlələr... Günlərin birində sağlamlıq durumu, həm də
yaşı ilə bağlı ordudan təxris ediləndən
sonra ürəyindəkiləri vərəqlərə
köçürmək imkanı qazanıb. Bu gün də
ürəyindəkiləri yazır İmam Cəmilli.
Özü də çox sadə, necə deyərlər elə-
oba dilində söhbət edə- edə, göstərə-
göstərə ..Bəzən pçıltı ilə, bəzən
də qışqırtı ilə….
Mən onun poemaların oxuyanda mövzuları bir- birinin ardınca gedən durna qatarı olduğunu zənn etdim.
Çnüki İmam Cəmilli “Ata”, “Ana”, “Məhəbbətin
faciəsi”, “Qərbi Azərbaycandan Qarabağa məktub”, “Kəlbəcərdən
gələn haray”, “Xatirələr”, “Ay Vətən”, “Dərdin
yaxşısı olmaz” v.s kimi poemalarda özünün bir
oğul yanaşmasını, sevgisini, həm də bu oğlun
günahlarıını da eturaf etməklə qələmə
alıb.
Təbii ki, Azərbaycanda ataya, anaya həsr edilmiş
şeirlər, qoşmalar və nəğmələr yüzlərlədi.
Onların hər birində də müəllif öz sevgisini hopdurub obraza. Məsələn,
İ.Cəmilli yazır:
Ata qeyrət rəmzi, qürur yeridir,
Sevginin, övladın həm sərhədidir.
Ata dəyanətim, sipər yerimdiir,
Ailədə Allahdır, Allahdan sonra.
Diqqət yetirsəiniz sadə və
hamımızın bildiyimiz sözlərdir.Lakin biz onun belə
bir qəlibdə, İmam Cəmillinin şeiri kimi oxuyuruq.Qazi
şair bu sadə sözləri öz qələmi ilə
şeir çevirib. Yaxud İ.
Cəmilli yazır:
Bu həyat dərsini almışam səndən,
İnciyən tapılmaz təmiz qəlbindən.
Həyata gözümü açdığım
gündən,
Ömür uyuşduran mayamsan, ata.
“Ata” poemasından gətirdiyim bu nümunələr
bir oğulun atasına sevgisini, güvəncini, onun
ölmü ilə vuruşmaq istəyinə
yardımçı olmaq, lap elə birbaşa desək,
qılınc götürüb yolunu kəsmək niyyətini də məramını
da tam şəkildə
realaşdırmaq istəyir.. Özü də bunu
şeirin dili ilə deyir.
“Ana”poemasındanda həmin duyğular misra-misra
qanadlanır:
“Necə çəkim şəklini,
Bənzədim sənin özünə.
Fırçamla nur- işıq verim,
Yaxşi görməyən gözünə.
Dərddən tərpədə bilmirəm,
Donub- qalıb əl- ayağım.
Necə yaradım əksini?
Ömürlük onunla qalıım”
Anaya üz tutub bir oğul sevgisi ilə onun
ağrısını, acısını, yurd-yuvasından,
öz əli ilə qurduğu yuvasndan didərgin düşməyi
bədii sözə çevirən İ. Cəmilli folklorumuza da yaxşı bələddir.
Çünki onun poemalarında yer verdiyi özünəməxsus
bayatıları da dərhal diqqəti
çəkir. Məsələn:
Ürəyi vətən istər,
Geyməyə kətan istər,
Qərib ömrü boyunca,
Ölməyə vətən istər.
Yaxu da:
Anam hey vətən deyir,
Vətəndən ötən deyir,
Ay oğul, qismət ola,
Arzuma çatam deyir.
Ümumiyyətlə,
“Ana” poemasında şairin kövrək notları daha
çoxdur. Bu da təbiidir.Çünki analar özləri
dözümlü olduqları qədər də, kövrəkdilər.Əgər
hər birimiz öz anamızı, ümumiyyətlə
valideynlərimizi düşünsək, onların övlad
üçün hansı çətinliklərə sinə gərdikllərini,
hansı od- alovdan keçdiklərini göz önünə gətirib,
onlara nə qədər borclu olduğumuzu dərk etmiş
olarıq. Və belə bir məqamda şairin öz-
özünə pıçıldayırmış kimi dediyi kimi:
Durna gedir, qatardasan
Ürəkdəsən, məzardasan?
Mən hardayam, sən hardasan?
Səni gəzir gözüm, ana.
Adım vətən, sözüm ana.
Burda mütləq qeyd etməiyəm ki, 105
yaşında (amma gəlin ulu Məmməd
Arazın məşhur misrasını unutmayaq: “Ana itirmişəm,
ana yaşında”-Ə.M.)haqqa qovuşan ana üçün
ürəyi təşnə olan oğlun sevgisi
qarşısında baş əyir. Məncə məhz bu
sevgi “Ana” poemasını dünyaya gətirib. Ana həm də
vətən olduğu üçün şair onun
qarşısında diz çöküb, az qala üsyan
edirmiş kimi deyir:
“Millətimə çağırışım var
birbaşa,
Dayanmışam
altmışbeşlə
baş-başa.
Mən köçəcəm, sən bütövləş
min yaşa
Birləşməsək, olammasaq yenə tən
Məndən sənə oğul olmaz , ay vətən.
Yaxud :
Həqiqətin doğru üzü acıdır,
Zəmanəmiz ədalətin acıdır.
Qazi, şəhid haqsızlığa acıdı.
Vətənimdə budur bu gün görünən,
Məndən sənə oğul olmaz, ay vətən.
Şair bu poemanı yurd həsrətimizin
hamımızı dara çəkdiyi məqamda yazıb. Amma ürəyindəki
ümidi, qisas məqamını bir an da olsa unutmayıbdı.
Sanki o, böyük savaşın, 44 günlük müharibəmizin
mütləq olacağın görürmüş.Ona görə
də I Qarabağ savaşının acılarının
içində qovrulmaqla, məğıubuyyətin
acısının çəkdiyini də gizlətməyib.Açıq
şəkildə bəyan edib ki, qisas qiyamətə
qalmamalıdır.Qisas alınmalıdır.Çünki biz
bu qisası almasaq, nə tarix, nə vətən, nə də
övladlarımız bizi bağışlamaz. Ona görə
də şair hər misrasında
Kəlbəcərin özəlliklərini oxucu
yaddaşında təzələyir. Şuşanın baş
tacı olduğunu bəyan edir, vətənin dünənini,
bu gününü və sabahını oxucu önünə
çıxarır. İşğal olunmuş
torpaqlarımızın hər qarşısına sevgisini, o
torpaqlara daman şəhid qanının
unudulmazlığını bizə diqtə edir.
Bəzi məqamlarda hətta,
elə bil ki, o, Vətəni, Vətən övladına
hansı sözlə sevdirməyin bilicisi kimi
çıxış edir.Və mən də bir oxucu kimi onu
dinləyir, onu oxuyur və ona qoşuluram.
Azxı hər kəs doğulduğu ocağı
özünün yarısı hesab edir.Bu mənada şairin Cəmilli
kəndinə yazdığı qoşması poemada xüsusi
diqqəti çəkir. O yazır ki:
Yaman göz qırılıbdı qeyrətin,
Halı tamam pərişandı ismətin,
Yeri yoxdur danışmağın, söhbətin,
yaşamaq da dərd- azardır, İlahi!
Mən İman Cəmillinin
poemalarıının bir ana xəttini diqqətə
çatdırmaq istəyirəm . O da bir qazi övladın vətən
sevgisidir. i.Cəmilli vətənin həm qazisidir, həm də
aşiqid. Onu həm sevir, həm də uğrund
döyüşür.Vətən yolunda çəkdiyi
ağrı-açını da mərd- mərdanə çəkməyi
boynunun haqqı bilir.Onun üçün dünyada dərdsiz
insan olmadığı kimi, çəkilməyən də dərd
yoxdur. O yazır ki,
“Dərd var saman çöpüdür
Dərd var tuluq- tuluqdur.
Yaxud :
Dərd var çox, dərd də var az
Onsuzda bu dunyada
Dərdsiz insan tapılmaz!
Deməli bütün hallarda bu vətən bizimdir.Və
onun vətən daşı olmaq, bizim bprcumuzdur.Həmin borcu
anlayanda biz artıq vətəndaş oluruq.Deməli İ.Cəmilli
də bütün poemalarında özünün vətən
daşı olması üçün oda- közə
vurmasını gizlətmir. Bunu da mərd kişi kimi edir.
Çünki o, vətənin qazisidr. Və bu qazi inanır ki vüsalın
bayramı olduğu kimi, həsrətin də bayramı var. Bu
bayram isə ocağına, yurduna qovuşduğun gün hesab
olunur.Ona görə də böyük inamla dağlara üz
tutur. Yazır ki,
“Qoyma qəribsəyim aman günüdür,
Görüşünə mən gəlirəm, a
dağlar.
Dizimdə gördüyün taqət qalmayıb,
Saçlarımda dən gəlirəm, a dağlar.
Ürəyimiz neçə illər oyulub,
Bağrım başı parçalanıb, soyulub.
Otuz illik həsrətə son qoyulub,
Sevinc boğur, şən gəlirəm, a dağlar.
Bəli, mən Qarabağ qazisinin, vətən
sevdalı İ. Cəmillinin poemaları haqda bir oxucu kmi
duyduğum, qəbul etdiyim bir
şəkildə
dünüşcələrimi sizinlə
bölüşdüm. Demək istədim ki, bu gün
yaşının yaddaqalan, diqqət çəkən məqamını
yaşayan , yəni 70-nin əlin sıxan İmam Cəmilli
deyir ki, o, hər yerdə Vətən
axtarıb.Kəlbəcər soraqlayıb.Özü də
yorulmadan usanmadan, həm də ümidllə axtarıb.Və nəhayət
onun və bizim hamımızının ümidi böyük Zəfərlə
reallığa çevirildi. Biz Şuşaya, Ağdama,
Xocalıya, Zəngilana, Qubadlıya , Xocavəndə qayıtdıq. Bütövləşdik.İndi
də Zəngəzurun haqqını almaq üçün
birlikdəyik. Bax elə həmin birliyin işığında
bir oxucu kim İmam Cəmilliyə, Sözünün yolu
açıq olsun !-deyirəm. Düşünürəm ki,
özü də sözü də hər kəsə
açıq olan İ.Cəmilli bundan sonra da yazıb- yaradacaq
və bizləri öz sözünün qonağı edəcək.
Uğurlar sizə, İmam Cəmilli, qazi qardaşım!
ƏBÜLFƏT MƏDƏTOĞLU
Ədalət.- 2024.- 24 may,¹18.-S.8.