Nizaməddin Şəmsizadə:
"Mən xalqımla eyni səviyyədə
yaşayıram"
Əməkdar elm xadimi, Azərbaycan Respublikasının
Dövlət mükafatı laureatı, filologiya elmləri
doktoru, professor Nizaməddin Şəmsizadənin
yaradıcılığını son dövrlərdə izləyirəm.
Zəng açıb ondan müsahibə almaq istəyində
olduğumu bildirdim. Razılıq verdi.
- Nizaməddin müəllim, 2024-ci ilin sonunda 70
yaşınız tamam olacaq. 70 yaş sizin üçün nə
deməkdir? Necə yaşayırsınız?
- Əlbəttə, hər
yaşın öz hikməti, öz fəlsəfəsi var. Həyatda
hər adam bir az çox, bir az az müəyyən yaşa qədər
yaşaya bilər. Mənalı yaşamaq çox çətindir.
Mən xalqın səviyyəsinə uyğun yaşayıram.
Kasıbla kasıbam. Varlı ilə varlıyam. Həyatım
boyu öz şəxsiyyətimi və ailəmi qorudum.
Var-dövlətə meyl etmədim. Həyatda şəxsiyyət
olmayanın heç nəyi yoxdur. Bəlkə də buna
görə bir çox insan məni çox sevir.
Çünki bilirlər ki, iradəli, inadkar, istedadlı və
zəhmətkeş şəxsiyyətəm. Bu gün Azərbaycan
bütün dünyanın diqqət mərkəzindədir.
Xüsusilə cənab prezidentin güclü diplomatiyası
sayəsində Azərbaycan beynəlxalq aləmdə
böyük nüfuz qazanıb. Əlbəttə, bu, fərəh
doğurur. Fəqət bilirsiniz ki, mən təqaüdə
çıxmış adamam. Kamunal xərclərin, mağaza və
bazarlarda ərzaqların qiymətinin həddindən artıq
bahalılığı dövründə təqaüdçü
adam necə yaşayırsa, mən də elə
yaşayıram. Mən fəxr edirəm ki, qalib ölkənin
xoşbəxt ziyalısıyam.
- İnsanın müxtəlif yaş dövrlərində
müxtəlif arzuları ola bilər. Məhz 70 yaşda sizin əsas
arzunuz nədir?
- Hörmətli Sevil xanım, əlbəttə,
müxtəlif yaş dövrlərdə müxtəlif arzular
ola bilər. Mənim əsas fikrim,məqsədim həyatda bu olub ki, boş yaşamayım.
İlləri boşuna keçirməyim. Mən böyük zəhmətlə
məqsədimə çatmaq uğrunda mübarizə
aparmışam. Ən gənc yaşımda elmlər doktoru
olmuşam.Hələ o rekordu təzələyən yoxdur.
Otuz bir yaşımda doktorluq işini yazıb təfil
vermişəm. Bu elə-belə
iş deyil.1986-cı ildə Vorovik adlanan qəsəbədə
kirayədə, 7 kv m olan otaqda üç qızım,
yoldaşım və özüm yaşamışıq. Yayda
o otağın pəncərəsinə kərtənkələlər
sancılırdı.Qışda da həyətdəki mətbəx
adlanan yerdə yoldaşım yemək bişirirdi. Onun
ayaqları altından siçovullar qaçırdı. Mən
hər zaman demişəm ki, həyatımın hər anı
ailəmin səadəti və zəhmətindən aslı
olub. 1986-ci ildə doktorluq işimi təfil verəndə məni
baykot etdilər. Tək-tək dedilər ki, əladır.
Müzakirə günü müzakirəyə gəlmədilər.
Mən inciyib Moskovaya Dünya Ədəbiyyat İnstitutuna doktoranturaya getdim. Məndən əvvəl
vəzifədə olanlar dedi: “biz 50-60 yaşımızda
doqtor olmuşuq. Sən 31 yaşında doqtor olmaq istəyirsən”.
Ən böyük arzum Azərbaycanı bütöv görməkdir.Düzdü
indi deyirlər ki, Azərbaycan sərhədləri
bütövləşdi. Bu hələ yarım
bütövdür. Əsl bütöv o vaxt olacaq ki,Azərbaycan
Dərbəndən Borçalıya,Borçalıdan Kəngər
körfəzinə,Təbrizə ,Ərdəbilə, oradan Göyçəyə qədər
Azərbaycanın ərazisi bərpa olunsun.Milli ideologiyamız
haqqında “Azərbaycançılıq” kitabının
1996-ci ildə birinci variantını, 2006-cı ildə isə ikinci variantını yazdım.
Orada bu məsələdən bəhs etmişəm.
Bütöv Azərbaycanın tarixi xəritəsini də
göstərmişəm. Məhşur ərəb alimi Təbərinin
tarix kitabında yazılan xəritəni də ora əlavə
etmişəm.
- Siz ağır xəstəlikdən sonra 5 ildə 6 kitab çap etdirmisiniz.
Bu enerji, belə möhkəm iradə hardandır?
- 2015-ci ildə mənim Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrında 60, onda əvvəl isə 50 yaşım
təntənə ilə qeyd olundu. Sonra 2016-cı ildə
ağır xəstəlik keçirdim. Bu barədə “həyatımda
təlatümlər başladı” adlı müsahibə
vermişəm. Hətta ailə üzvlərim yas yeri müəyyənləşdirmişdi.
Mən üç dəfə axırıncı dəfə 4
gün olmaqla komada qalmışam. Hamı elə bilirdi ki, mən
ölmüşəm. Bir gün saytın birində
yazmışdılar ki, Nizaməddin Şəmsizadə vəfat
edib. Həyat yoldaşıma zəng vurublar. O da deyib ki, bilmirəm,səhər
dializə yola salmışam,gəlsin soruşum görüm vəfat
edib ya etməyib?(gülür)
Xəstəlikdən sonra böyük inadla
“İdrakın üfüqləri”, “Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı”,
“Roman və tarix”, “Estetik meyar və bədii mahiyyət” , “Nəsimi
və Füzuli”, “Turan;tarixi gerçəklik və
müasirlik” kitablarını çap etdirdim. Şeirlərdən
ibarət “dünya SÖZlə yarandı” və ədəbi məktublardan
ibarət “Sizə məktub yazıram” kitabı hazırda
çap olunmaqdadır. Bu inad və enerji mənim şəxsiyyətimdədir.
İnadkarlığı təbiət mənə öyrədib.
Ağır şəraitdə yasayan dağ uşaqları
çox dözümlü olur. Bizim əllərimiz soyuqdan
donanda əllərimizi qarın
içinə salırdıq. Məhşur
fransız alimi İppolit Tenfəlsəfəsidir. Yunanlarla
bağlı bir fikrində deyir: “Yunanların iqlimi onların
xarakterini müəyyənləşdirib”.Mənim fəlsəfəm
isə belədir: İnsan yaşadığı cəmiyyətdən
çox, doğulduğu təbiətə bənzəyir!
- Müasir dövrü necə səciyyələndirsiniz?
- Azərbaycan tarixində hələ indiki qədər Azərbaycan xalqının
maraqlarının əhatə olunduğu dövr olmayıb.
Nadir şahdan sonra biz heç vaxt torpaqlarımızı azad
etməmişdik. İlk dəfə cənab prezident İlham
Əliyev şəhidlərimizin canı,qazilərimizin
qanı bahasına 30 illik işğaldan Azərbaycan
torpaqlarını azad etdi. 44
günlük qələbəmiz təkcə bizim qələbə
deyildi. Biz eyni zamanda bütün dünyanı erməni
faşizimindən xilas etdik. Erməniləri yara kimi
dünyanın sinəsindən qoparıb atdıq. Ona görə
də bütün dünya bizə təşəkkür
edir.Bir zamanlar ermənilərə arxa,dayaq olan Avropa, indi Azərbaycana üz tutur. Azərbaycanın
gücünü yüksək səviyyədə qiymətləndirir.
İndi biz Avropaya kömək edirik. Bu elə bir dövrdür.
Bu il noyabr ayında Azərbaycanda
COP29 konfransı keçiriləcək. Azərbayacnın
nüfuzunu göstərən konfransdır. Mən kitabmda
epiqraf vermişəm. Prezident inaqurasiya mərasimdə deyirdi
ki, bizim ailəmiz türk dünyasıdır. Dünyada 40
adda türk milləti yaşayır. Halbuki bunun bir adı var.
Türk. Çox qəribədir.Ermənilər bizə
türk deyir,biz isə özümüzə Azərbaycanlı
deyirik.
- Dinlərə və milli dəyərlərə,Müasir
düşüncəli alim, ziyalı kimi münasibətiniz?
- Sevil xanım, mən dünyada olan bütün
monoteisx,yəni, tək Allahlı dinlərə hörmət
edirəm. Dörd səma kitabın qəbul edirəm. Bu Quran,
İncil, Tövrat və Zəburdur. Davud peyğəmbərə
göndərilən Zəburtapılmayıb. Mənim əqidəmə
görə bir Allah var. Hamımız Adəm və Həvvanın
övladlarıyıq. Bir Quranımız və bir dinimiz var. Məzhəb
və təriqətləri cəfəngiyyat
adlandırıram. Allah dinləri insanları idarə etmək
üçün yaradıb.
Müasir gənc nəsli necə qiymətləndirirsiniz?
Axı yaşlı nəsil özündən sonra gələnləri,yaxudəksinə,
təzələr köhnələri bəyənmir.
2020-ci ilə qədər gəncliyə münasibətim
çox dolaşıq idi.
2020-ci ilə qədər öz ənənələrini,ədəbiyyatlarını
yaxşı bilməyən,Avropanın çaldığı
havalarla oynayan bir gənclik hesab edirdim.Fəqət 2020-ci il
sentybrın 27-də bu gənclər gülə-gülə
şəhid olmağa getdilər. Gənclər özlərini
təsdiq etdi. Başımızın tacı oldu. Ona görə
də mənim gənclərə böyük ümidim var. Gəncliyi
bəyənməyən yaşlı nəsil uduzur. Gənclik
gözəllikdir. Hazırda yeni bir kitab üzərində
işləyirəm. Təxminən 400-500 səifəlik
kitabdır. “Bizdən sonra gələnlərə”kitabını
gənclər üçün yazmışam. Bir növ gənc
nəsilə vəsiyyətimdir. Həyatımda başıma gələn maraqlı
hadisələrdən nəticə çıxararaq fikirlərimi
yazmışam. Onlara demirəm ki, dahi olun və ya qəhrəman
olun. Qəhramanlıq haqqında hekayələr
danışıram. Bir növ Nizaminin “Sirlər Xəzinəsi”
kimi bir əsər olacaq. Yunus
Əmrənin yaxşı sözü var:“Biz dünyadan gedər
olduq, gələnlərə salam olsun” .
- Azərbaycanın gələcəyini necə
görürsünüz? Piraritetlər hansılardı?
- Qızım, Azərbaycan üçüncü
intibah dövrün yaşayır. Azərbaycanın gələcəyi
dünyada 40 adda yaşayan və düşmənlər tərəfindən
bölünmüş vahid millət olan türk dünyası ilə
bağlıdır. Türk Dövlətlər Təşkilatı
gec-tez Turana aparacaq. Azərbaycanın gələcəyi Turanla
bağlıdır.Bu gün bütün dünya dərk edib
ki, Azərbaycana nə ermənisi,nə rusu, nə də
farsı təzyiq edə bilməz. Çünki bilirlər
ki, Azərbaycanın arxasında türk dünyası var. Azərbaycan
dünyaya 16 imperiya vermiş türk aləminin bir hissəsidir.
Azərbaycanın prioritetləri bunlarla bağlıdır. Azərbaycanın
prioritetini o yerdə görürəm ki, Azərbaycan türk
dünyasını birləşdirəcək və türk
dünyasının rəhbəri olacaq. Necə ki, bir zamanlar
Hun imperatoru Atilla onun rəhbəri idi. İlham Əliyevin Atilla olmağına az qalıb.
- Nizaməddin müəllim, bir az da sizin sahədən
ədəbiyyatdan və tənqiddən
danışaq. Müasir ədəbi prosesi necə
görürsünüz?
- Ədəbi fəaliyyətimi 1976-cı ildən
hesab edirəm. 1976-cı ildə Repressiyaya
uğramış,qadağan olunmuş tənqidçi Əli
Nazim haqqında 125 səifəlik diplom işi yazmışdım. Rəhmətlik
türkoloq professor Fərhad Zeynalov var idi.Diplom işimi
müdafiə edəndə dedi ki, sən də hamı kimi əlli
səifə yaza bilməzdinmi?Rəhbərim Abbas Zamanov dedi:
“Yox, yox o yaza bilməzdi. Çünki o repressiya uğramış adam haqqında
Moskovadan,Tibilisdən,Bakıdan
material yığıb bu boyda əsər yazıb”.
Müasir ədəbi proses bəzi istisnaları
çıxmaq şərti ilə durğunluq keçirir.
Dünənə qədər onların
tapındığı ideallar Sovet ittifaqı ilə birlikdə
puç oldu.Kominist, polşevik əqidəli
yazıçılar artıq dəbdə deyil. Anar,Elçin,
Əkrəm Əylisli və başqa
yazıçılar 1960-ci ilin
yazıçılarıdır. Mən onlar haqqında hər
zaman demişəm. 1960-ci illərin yazıçıları
parlaq ulduzlar idi. Fəqət onlar alçaq üfüqlərin
parlaq ulduzları idi. Onların heç biri Lev Tolstoy,
Hüqo,Balzak,Mirzə Cəlil, Axundzadə deyil. Ona görə
də ədəbiyyatımz hələ özünü
tapmayıb. Dörd yol ayrıcında dayanıb haradan getməsini
bilməyən müdrik bir
qocaya bənzəyir. Ədəbiyyatımız
özünü axtarır. Çünki müstəqillik
dövründən sonra “ədəbiyyat necə
olmalıdır?” sualına heç kim cavab verə bilməyib. Bizim
başımıza 20 yanvar faciəsi, Xocalı soyqırımı,
Qarabağ müharibəsi gəlib. Heç biri ədəbiyyatımızda
Tolstoyun“Hərb və sülh” romanı səviyyəsində əksini
tapmayıb. Çünki istedad yoxdur. Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
şeirindən bir bənd demək istəyirəm.
Tarix bizim olub,
Tarix yazan özgələr.
Tarixə düşməyibdir.
Bizim tarixi hünər
Bizim tarixi zəfər
- Bəs milli mədəniyyətimizə teatr, kino və
tele aləmə necə baxırsınız?
- Qısa deyim ki, müəyyən müğənnilərə
hörmətlə yanaşıram. İnsanlar bu
bahaçılıq mühitində çox darıxırlar.
Müğənnilər hərdən gözəl nəğmələr
oxuyub qəlbimizi sevindirir.Bu gün Azərbaycan Televiziyası
istisna olmaqla hamsı reklama və şouya işləyir. Milli
mentalitetimizə zidd olan reklamlara yer verilir. Fanaqrama ilə
mahnı oxuyan adam əməkdar artist adı alır.
Televiziyalarda bir zamanlar alimlər,ziyalılar
çıxış edirdi. Özü də camaatın bu
ziyalılara ehtiyacı var. İndi müğənni alimə
ağıl öyrədir. Bu televiziyarəhbərləri
unudurlar ki, televiziya onların şəxsi mülkiyyəti
deyil. Televiziya ailələrə daxil olub mənəvi terror
törətməklə məşğuldur. Əlbəttə,
ifaçılıq mədəniyyətimizi təmsil edən
ciddi müğənnilər də var. Məsələn, Arif
Babayev,Mənsum İbrahimov, Qədir Məmmədov, Təyyar
Bayramov, Niyaməddin Musayev,Mirələm Mirələmov, Zeynəb
Xanlarova, Zülfiyyə Xanbabayeva, Kamilə Nəbiyeva, Nigar Şabanovavə
başqalarını misal göstərmək olar. Fanoqrama ilə
iki mahnı oxuyan( bəlkə də özü oxumur.Sadəcə
ağzını açır-yumur) şit və yüngül
aparıcılar tərəfindən “sənətkar”
mahnılar “əsər” adlanır. Özləri məzmunsuz
sözlər yazıb, mənasız “mahnılar” ifa edirlər.
Müsahibəni aldı: Sevil Akifqızı
(Əliyeva)
Ədalət.- 2024.- 24 may,¹18.-S.9.