Gözəllikdən xoşbəxtliyə...
Uzaqda olanı
yaxınlaşdırmaq diləyilə kompyuterin arxasına
keçirəm. Gözəlliyin rəngini seçirəm: rəngsizlik.
İnsan öz
ömrünün başlanğıcıdır; həm irəli,
həm geri, həm sağa-sola, həm də
yuxarı-aşağı hərəkət edə bilər. Bu
mənada onun dayandığı nöqtə də özü
üçün başlanğıcdır. Geriyə-irəliyə,
sağa-sola hərəkətlər istənilən kimsəyə
məxsus cəhətlərdir, amma yuxarı, yaxud
aşağı istiqamət artıq insandan xüsusi qabiliyyət
tələb edir. Sonuncular, həm hissi idrakın
açdığı cığırlar, həm də insani
üstünlüyün ali dərəcəsini təmsil edən
daşıyıcı vasitələr hesabına gerçəkləşir.
Hissi idrakın açdığı cığırlar
gerçək aləmin hadisələri olduğu qədər
sadə rekvizitiv göstəricilər hesab edilsə də, ali
idrakın münasibətlərə qoşulması yeni
dünyanın başlanğıcından xəbər verir. Bu
nəyə bənzəyir?
Düşünən
varlıq zaman nöqteyi-nəzərindən həmişə
irəliyə doğru gedir, geriyə yolu yoxdur. Bəs o,
keçmişi necə qavrayr? O, keçmişi müxtəlif
mənbələr: illüstrasiyalar, xatirə-memorial kompleksləri,
təsvirlər, qravürlər, məqalələr, xəritələr,
qələmə alınmış tarixi proseslər vasitəsilə
öyrənir. Tarixin öyrənilməsi artıq canlı
proses hesab olunmur. Ali idrakın münasibətlərə
qoşulması da fiziki görünüş cəhətdən
hadisələrə canlılıq bəxş edə bilmir.
Tarixin öyrənilməsilə ali idraka keçid mərhələsi
əsərsizlik, hərəkətsizlik baxımından
bir-birinə bənzəsə də, birinci davamiyyət mənada
sonlu, ikinci, əksinə, sonsuzdur. Əgər tarix hadisələrin
nəzəri cəhətdən təkrarlanmasıdırsa, ali
idrak qaranlıqları pillə-pillə özü dəf edir,
daha doğrusu, öz yolunun işıqlatıcı qüvvəsi
özü olur. Yəni birinci hadisə əyani vasitələr
hesabına araşdırılır, lakin ikincinin əyani vəsaiti
yoxdur və onun qismətinə oxşarlıq, bənzərlik
kimi müqayisələr yazılmamışdır. Ali idrak
sahibi insan məsafəni təkrarsız yolla təkbaşına
qət edir.
Yer yuvarlaq olmasaydı, varlığın
başlanğıc nöqtədən geriyə hərəkəti
mümkün olmazdı.
Əlbəttə, biz aşağı-yuxarı deyəndə
iplə quyuya sallanmağı, yaxud Qaqarinin fəth etdiyi
yüksəkliyi nəzərdə tutmuruq; nəhayətsiz dərinliklərlə
sonsuz yüksəkliklərin bir-birinə
qarışdığı əlçatmaz rahatlıqdan, ilahi
zövqdən – gözəlliyin gözəlliyindən bəhs
edirik.
Gözəllik nədir? Gözəllik zövq mənbəyidir;
görünən, görünməyən cəhətləri
var. Görünən gözəllik vizual, yəni həm adi
göz, həm də xüsusi cihazlar vasitəsilə
müşahidə olunur, görünməyən gözəlliyin
termin olaraq eyni mənanı verməyən iki nəzəri tədqiqat
sahəsi var. Onlardan biri düşünən
varlığın mənəvi gözəlliyidir ki, ali
idrakın hiss etdikləri bu mənada deyildir, çünki istənilən
insanın mənəviyyatı vardır. Mənəviyyat məsələsi
etikanın bölməsi olaraq fərqli varlıqlarda müxtəlif
faiz nisbətinə malikdir və həyat tərzindən, cəmiyyətdəki
mövqedən asılı olaraq dəyişir.
Varlığın mənəvi keyfiyyətləri stabil
olmadığı üçün insanların bu mövzuda dəyərləndirilməsi
də mütləq səciyyə daşımır. Mənəviyyatın
ölçü vahidi insan vicdanıdır. Vicdan əxlaqi dəyərlərin
məcmuudur. Cəmiyyətin idarəçiliyi, bir mənalı
şəkildə, insan tələbatının vicdanlı dəyərləndirilməsindən
asılıdır. Deməli gerçək dünyanın
aparıcı amili cəmiyyətin vicdan nisbətidir ki, həm
dağıdıcı, həm də qurucu təsirə
malikdir.
Əgər insan öz arzularını həyata
keçirmək üçün ağlının
imkanlarından eninə-boluna istifadə etməsə,
özünün beş inəkli olmasından ötrü
qonşunun bir inəyini onun əlindən zorla, yaxud oğurluq
yolu ilə almasa, məvəviyyat həmişə gözəldir.
Mənəviyyat məsələsi güllə
yarası almış itin zingiltisinə dözməyərək
siqaret tüstülədəcək qədər kövrəlmək
deyil, mövcud şəraiti idarə etmək baxımından
həqiqətə son dərəcə yaxınlaşmaq
bacarığıdır. Müşahidəçi qarşı
tərəfi öz qəlbinin aynasına baxırmış
kimi seyr etdiyindən bu məsələdə əsas rolu
hissiyyat, yəni birinin digərini hiss etməsi deyil də,
insan əməllərinin təzahürü oynayır.
Özü görünməsə də, görünən
hadisələrdə təzahür olunduğuna görə mənəviyyatı
vücudu ələ gəlməyən gözəlliklə
eyniləşdirmək olmaz.
Bəs vücudu ələ gəlməyən gözəllik
nədir? Vücudu ələ gəlməyən gözəllik
ali idrakın ideyaların ən yüksək pilləsilə
uyğunluq təşkil etməsidir.
Vücudu ələ gəlməyən gözəllik
izah olunma nöqteyi-nəzərindən bir qədər çətin
mövzudur. Bu, hadisələrin metafiziki dərk
olunmasıdır ki, insan öz daandığı yeri
kainatın ən uca nöqtəsi hesab edir və maddi, fiziki
olan heç nəyə qarşı meyilli olmur. Ən yüksək
nöqtədə qərar tutan insan məkansız olduğu qədər
də zamansızdır. Məkan olmayan yerdə zaman nəyi
ölçsün?!
Fəlsəfə sözünün mənası hikmətə
məhəbbət deməkdir, vücudu ələ gəlməyən
gözəlliyin söz ilə ifadəsi itirilməyən
xoşbəxtlik anlamına gəlir. Bu xoşbəxtlik hissetmə
orqanları deyil, ali idrak vasitəsilə dərk olunur. Lakin
necə? Məsələnin necəliyi şəxsiyyətin fərdi
təkamülündən asılı olaraq fərqlidir.
İnsan dünyaya gəlir və ölür. Hissi
idrak sahiblərinin görüb-götürdüyü olumla
ölümün arasında gerçəkləşir. Olum –
ölüm aralığında çoxlu hadisələr, o
cümlədən, müxtəlif siyasi, ədəbi, iqtisadi,
elmi, kimyəvi, bioloji, texniki mübarizələr və hərbi
əməliyyatlar formasında həyata keçirilən
münaqişələr baş verir. Münaqişələr
tərəfləri, qa qalib, ya da məğlub timsalında
bir-birinin əlindən məkanı və zamanı sıra ilə
almağa sövq edir. Olumla ölüm arasında gerçəkləşən
bütün proseslərin predmeti materiyadır. Materiya hansı
formada təzahür edir-etsin, insan şüurundan asılı
olmayan bəlli mövcudluqdur, deməli vücudu ələ gələndir.
Bəs vücudu ələ gəlməyən gözəllik nədir?
On iki il əvvəl bir şərqşünas alim –
professor mənim “Dünya iradə və təsəvvür
kimi” kitabım haqqında “Alman filosofuna vurulan azərbaycanlı
qadın...” sərlövhəli məqalə
yazmışdı. Məqaləni xatırlamam
“vurulmaq”sözünün mahiyyətinə nüfuz etmək məqsədilədir.
Əgər mən Hafiz Şirazini oxuyub ona heyran
olmamışamsa, demək ki, oxuduqlarımı anlayacaq qədər
iqtibas etməmişəm. Bu şairlər şairinin
yaradıcılığı vücudu ələ gəlməyən
gözəlliklərə vətəndir: eynən fəlsəfi
ruh kimi. “Sürünmə kölgə kimi məqsədin
ayağında, /Gələr özü qapıya bir zaman həvalə
kimi”, – deyə səslənən Hafiz poetik əhvalımı
bir dəfəyə və həmişəlik necə kökləyibsə,
qanımı mey yerinə içsə, xəbər tutmaram. O
zaman mən Cəmşidin cami-cəmini ölməz sənət
incilərilə dolduran dəfinələr dəfinəsini sevməyə bilərəm?!
Bayron: – Mənim məhəbbətim dağın uca
zirvəsindədir, – deyir.
Vücudu ələ gəlməyən gözəlliklər
o zaman dərk olunur və xoşbəxtlik gətirir ki, insan
artıq gerçək dünyanın hadisələrindən
zövq ala bilməyəcək qədər yüksəkdədir.
Ağac əvvəlcə tumurcuqlayır, sonra
çiçək açır, daha sonra meyvə verir. Bu, adi
təbiət hadisəsidir, zərərli proseslər
baş verməsə, tsikl həmişə eyni
ardıcıllıqla davam edir. İnsan da belədir: erotiki
hiss çərçivəsində sevir, yaşayır, bəhər
verir, lakin ilahi sevgilər çiçək açmaq
üçün tumurcuqlamır, daha doğrusu, vücudu ələ
gəlməyən gözəllik əbədiyaşar sehrinin təzahürsüz
təzahürünə görə
ancaq və ancaq ali idrak sahibinə borcludur. Əslində,
bütün sevgilər çiçək açmaq
üçün doğulur, ancaq vücudu ələ gəlməyən
gözəlliyin uğur böcəyinin qanadlarına bənzəyən
qabıqlar arasında gizlənmiş
materiya yoxluğu onu idrak edən kəslərin
nişanalma məharətindən asılıdır. Tumurcuq
sevgilər ona görə əbədiyaşardır ki,
çiçək açmadıqları üçün
onların müqəddəs bəkarətinə toxunan
olmur.
Düşünən varlığın təminolunma
mexanizminin üç şəkli var: cismani, mənəvi,
idraki. Birinci təminolunma sisteminə insanın cismi ilə
baş verən hadisələr daxildir, məsələn, yemək,
içmək, intim münasibətdə olmaq və s. O
cümlədən, ikinci, yəni mənəvi ehtiyaclar
gerçək təbiətdən – güldən, çəməndən,
çiçəkdən zövqalma çərçivəsinin
hüdudları arasında baş verir.
Üçüncünü görünənlərin fonunda zəkanın
görünməyənləri görmə qabiliyyəti
aşkarlayir. Cismani təmin olunma mexanizmi zərurətdən əmələ
gəlir, lakin mənəvi, idraki təmin olunmanı, nə zərurət
yaradır, nə də məqsədli arzuetmə, sırf təsadüflərdən
asılı prosesdir. Mənəvi təminolunma ilə idraki təminolunma
arasındakı fərq ondan ibarətdir ki, birincinin əhatə
dairəsini gerçək təbiətin əsrarəngiz
görünüşü, ikincinin ilham mənbəyini
vücudu ələ gəlməyən gözəlliyin təbiəti
təşkil edir.
Sokrat sevgi haqqında: –
platonik məhəbbət ruhi istək olaraq sosial
varlığı həyatın mənasını dərk etməyə,
olduğundan yuxarılara doğru yüksəlməyə
sövq edir, insanı ölümsüzlüyə
yaxınlaşdıraraq onun ölüm üzərində qələbəsinə
zəmin yaradır, – deyərkən məhz vücudu ələ
gəlməyən gözəlliyin doğurduğu sevgidən
bəhs edir.
Fiziki nəsə etməyin
mümkün olmadığı anlarda insan anidən necə
sakitləşirsə, vücudu ələ gəlməyən
gözəllik də sevgidən çalxalanan qarşı tərəfdə
eyni təəssüratı oyadır. Bu gözəlliyə qarşı cəlb
olunan məhəbbət sevgilidən ötrü ölmək
deyil, həyata xas olan sonsuz əzablardan nicat tapmaq və
düşüncələr arasında vurnuxan birinin
özünə qarşı duyduğu elə güclü
şəfqət hissidir ki, insanı hönkürdür.
Vücudu ələ gəlməyən gözəlik gözəlliyin
mahiyyətcə dərk olunmasıdır.
Uyğun sevgilərin hər statusdan olan insanların
xilqətində özlərinə yuva qurmaq ehtimalı
labüddür, həmin şəxs həkim,
sığortaçı, yazıçı, polis general-mayoru və s. də ola
bilər.
İ. Nəsimi
insanın qarşı tərəfdə əks etdirdiyi
uyğun ilahi neməti – gözəllik
tacında olan ən bahalı almazı özünün
şah misrasıyla belə təsvir edir:
Səni bu hüsnü camal ilə, kamal ilə
görüb,
Qorxdular Həqq deməyə, döndülər insan
dedilər.
Göyərçin Kərimli,
AYB-nin üzvü
Ədalət.- 2024.- 24 may,¹18.-S.10.