YAŞAYAN SƏRDAR
ƏSƏD
1969-cu il iyunun 30-da
Bakıda bir şair vəfat etdi. Qeyri-adi istedada malik olan
bu şair həyatın adi
qayğılarından, yaşayış əzabından,
şeirlərinin ünvanına yağdıvrılan müxtəlif «izm»lərdən
usanmışdımı? «Populyarlıq» azarına
tutulmayan,şöhrətə aludə olmayan ,
özünü sevdirməyə çalışmayan bu şair Əli Kərim idi.
Tabutuma bir az kağız qoyun,
bir dənə də qələm.
Hayıf bu yaşda
heç nə
heç nə deməmişəm.
Amma o az ömründə Əli Kərim poeziyada
öz şair varlığını təsdiq etdi. Çox söz dedi.Hərçənd
ki, sağlığında o, layiqincə öz həqiqi qiymətini
ala bilmədi. Yalnız ölümündən sonra Əli Kərim
haqqında, onun poeziyamızda yenilikçi-novator bir
şairliyi barədə məqalələr yazıldı və
indi də yazılmaqdadır.
Altı il sonra, 1975-ci ilin iyunun 30-da Bakıda bir şair də vəfat
etdi. «Vəfat etdi» cümləsini
nekroloqda yazmışdılar, əslində o, intihar
etmişdi o şair-Sərdar
Əsəd. Onlar Əli Kərim və Sərdar Əsəd
dost idilər. Bu dostlduq onların şeirlərində də
davam edirdi. Yəni mahiyyətcə Sərdar Əsədin
yazdğı şeirlər
Əli Kərimin yazdığı şeirlərin
müttəfiqi idi. Sərdar Əsəd də Əli Kərim
kimi eynilikdənq, yeksənəklikdən
yorulmuşdu və hər şeirini ənənəfi hala
keçən standart, şablon üsulda yazılan şeirlərin
üzünə çırpmaq
üçün yazırdı.
Sərdar Əsəd də sağlığında
qiymətini, dəyərini almadı. O da ölümündən
çox sonra yada düşdü. Məlum oldu ki, Sərdar
Əsəd Azərbaycan poeziyasında bənzərsiz bir
şairdir – onun şeirlərində yalnız öz şair fərdiyyəti
duyulur, hər bir şeiri fikirlə hissin vəhdətini əks
etdirir. Beləcə Sərdar Əsəd etiraf olundu.Və
burada üç müəllifin daha çox rolu oldu, professor
Qəzənəfər Kazımovun, şair-publisist, «Kredo» qəzetinin
baş redaktoru Əlirza Xələfli, bir də bu sətirlərin
müəllifi.
Keçən il məhz Qəzənfər müəllimin
və Əlirza Xələflinin müəllifliyi ilə
«Yaşayan Sərdar Əsəd» kitabı oxuculara təqdim
olundu. Bu kitaba Sərdar Əsəd
haqqında ədəbi-publisistik qeydlər, xatirlər, təəssüratlar
və digər mətnlər daxil edilmişdir. Qırxa
yaxın müxtəlif səpgili yazıda əsasən
üç xətt diqqəti cəlb edir. Birinci xətt
şairin keçdiyi ömür yolu, ikinci xətti-onun şəxsiyyəti,
üçüncü xətt isə S.Əsədin
yaradıcılığı. Təbii ki, bu xətlərin
hamısı bir-birilə əlaqəlidir Şairin oğlu Yaşar Əsədovun
«yaşam yolu» yazısı
oxucular üçün daha maraqlıdır,
çünki onun həyat yolu hamar və düzxətli
olmamışdır, bir çox çətinliklərdən,
sarsıntılardanvkeçmişdir.
Şairin aitası Heydər kişi və onun həyat
yoldaşı otuzuncu illərdə Sibirə sürgün
edilmişdi, səbəb bu idi ki, Heydər kişi kollektivləşə
siyasətini bəyənməmişdi, amma sonra yeni hökumət
tərəfindən bağışlanılır. Sərdar
Əsəd orta məktəbdə oxuyur, müharibənin
ağır illərini görür. Orta məktəbi bitirdikdən
sonra, Ağdam ikiillik Müəllimlər İnstitutunda təhsil
alır, sonra isə APİ-nin dil və ədəbiyyat
fakültəsinə daxil olur. Elə tələbəlik
dövründə respublika mətbuatında
şeirlərini dərc etdirir. 1957-ci ildə SSRİ
Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul olunur. Elə
həmin ilin mart ayında «Ədəbiyyat və incəsənət»
qəzetində işə götürülür. Amma
hansı səbəbdənsə az keçməmiş işdən
çıxarılır və bir müddət işsiz
qalır. Çətinliklə AEA-nın «Elm» nəşriyyatında
əvvəl korrektor, sonra redaktor vəzifələrində
çalışır. O, 1962-ci ildə ADPİ-nin
aspiranturasına daxil olurnamizədlik dissertasiyası üzərində
işləməyə başlayır. Amma buna nail ola bilmir,
çünki yenə işsizsik, yenə çətin anlar…
«Sərdar Əsəd 70-ci illəri həqiqətən də
sanki artıq bu həyatda
deyilmiş kimi, yuxudaymış kimi yaşadı. Yox,
işləyirdi-rayonlara yaradıcılıq səfərləri
edirdi, mətbuatda dərc olunurdu, yazırdı, əsərlər
yaradırdı, kitabları da çıxmışdı, iki
ilə yaxın hətta «Azərbaycan gəncləri» qəzeti
ilə şatatdankənar əsəkdaşlıq da
etmişdi. Lakin bu artıq
«fırtınalara qarşı üzən» Sərdar deyildi». Zəmapnə dəyişmişdi
amma Sərdar Əsəd dəyişmədi.
Ölümündən 4 il əvvəl o, bir «vəsiyyətnamə»
yazır: «Arxivim və əlyazmalarım – mən olmadıqda Məmməd
İbrahim (Araz), Ələkbər Salahzadə, İsa
İsmayılzadənin diqqətli
qayğısı ilə
açıla bilər». 1975-ci ilin iyunun 30-da isə
öncə qeyd etdiyim kimi, Sərdar Əsəd intihar edir.
Əlbəttə, belə bir ömür yolunu-cəmi
46 illik həyatı rəsmi şəkildə, yalnız illərlə,
aylarla nəzərə çarpdırmaq istəməzdik. O
intiharın səbəbləri də çoxları
üçün anlaşılmaz görünə bilər.
Amma bu illərlə çətinliklər, sarsıntılar isində
yaşayan bir insanın daxilində yaranan hisslərin
fırtınaları idi. Amma maraqlıdır ki, onun şeirlərində
ölüm qorxusunu görmədik.
Sərdar Əsəd onu xatırlayan bir çox
insanların (Q.Kazımovun, İ.Tapdığın, Ə.Xələflinin)
fikrincə, əqidəli bir şəxs idi, heç kimə
boyun əyməyən, yeri gəldikcə haqsızlığa
üsyan edən bir insan idi. Şəxsiyyət idi. Onun əsas işi, vəzifəsi
şeiriyyət idi. Təbii ki,
şairin şəxsiyyəti onun poeziyasında da əks
olunur.
Burada iki müəllifin
– Xalq şairi Məmməd Arazın və professor Qəzənfər
Kazımovun fiuirlərinə itsinad edək.
«O deyərdi: «Mən
balaca bir qələm sahibiyəm. Təzə şeir işləyəndə
xəlvətə çəkilirəm ki, görən
olmasın. Qələm sözümə baxmayanda elə bilirəm ki, onun
düzgün şırım
açmadığını
kimsə görür, kimsə onu əlimdən qapıb
sındırmaq istəyir. Qələmin də vəhmi var. O,
canlıdır, o, xış kimi, kotan kimidir. Naşı əl
torpağa xəyanət eləyir. Onun açdığı
şumu malalamaq, toxum səpmək olmaz, olsa da cücərtir alınmayacaq. İlahi, gör hələ
Füzuli olan şəxs nə
sarsıntı keçirib…. Onun yazılarını vərəqlədikcə
çox aydın şəkildəı gözə
çarpır ki, el ədəbiyyatı
yaradıcılığının
ən güclü bir qanadı oluğ Şairi əhatə
eləyən canlı həyüat, ətraf mühit,
müasir zamanın nəfəsi isə digər qanadı idi»
(Məmməd Araz).
«Sərdarın mövzular aləmi isə çox
genişdir. Həyatın yeniliklərini məhəbbətlə qələmə
alırdıö Sevgi də, gəncliyin istək və
arzuları da yaradıcılığında geniş yer tuturdu. Şeir
texnikasına yakxşı bələd idi. Üslubu orijinal
idi. Heç kəst təqlid etmir, heç kəsin yolu ilə
getmirdi. Həqiqi xalq adamı idi. Zəhmət
adamlarını poeziyaya gətirirdi» (Qəzənfər
Kazımov).
Kitabda S.Əsəd poreziyasının özünəməxsusluğundan
söz açan belə misallar çoxdur. Xüsusilə onun
yaradıcılığına böyük məhəbbətlə
yanaşan Çlirza Xələflinin yazılarında.Ona
görə də təfərrüata varmayıb Sərdarın
şeirlərindən bəzi nümunələrlə
sözümüzü bitirək:
Ana
ağrısının sözü olaydım,
Titrəyib
yanaydım tellərin üstə.
O yorğun
ayağın izi olaydım-
Yataydım getdiyin
yolların üstə
***
Bağladı
günəşi dağın qarına,
Yaydı
yalmanını atdı şəlalə.
Dözməyib
düzlərin intizarına
Zirvədən
özünü atdı şəlalə.
Dərələr
söykənib o qayalara
Asılıb şəlalə
sarmaşığından.
***
Fəsilləri
qayğısında yaşapdar
İntizarı
duman-duman dağlarım.
Doğma olar bahara da,
qışa da,
Fikir-fikir,
güman-güman dağlarım.
Güneyinə bənövşə
baş qaldırar,
Çalmasına
gül bağlamış dağlarım.
Qüzeyində
kölgə yatar, qar durar-
Bir üzü yaz, bir üzü
qış dağlarım.
***
Gedəıni gəlməz
olur
Hey fikir
daşıyanlar.
Dünyada ölməz
olur
Əzabla
yaşayanlar.
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət .-2024.-13 sentyabr (¹35).- S.10.