ŞAİR ÜÇÜN
DÜNYANIN ÖZÜ QÜRBƏTDİR
Məmməd İsmayıl: "İçimdə bir
iddia var"
Həmişə də deyirəm
ki, mənim ruhum qılıncdır, bədənim
qındır.
Hər dəfə şeir dünyası məni özünə çəkəndə özümü kitab rəfimin qarşısına çatdırıram və adət etdiyim qaydada bir-bir kitabaları gözdən keçirirəm. Özü də qəribədir ki, hər dəfə oxumaq üçün iki-üç kitabı birdən götürürəm: Məmməd Araz, Nüsrət Kəsəmənli, Bəxtiyar Vahabzadə... Məmməd İsmayıl. Elə sonuncu dəfə Məmməd müəllimin şeir dünyası ilə baş-başa qalanda hardansa içimə bir həmsöhbət olmaq istəyi doldu. Sanki Allah səsimi eşitdi və bu günlərdə doğma Bakısına tətilə gəlmiş Məmməd müəllimlə görüşmək mənə nəsib oldu.
- Məmməd müəllim, xoş gördük , necəsiniz?
- Çox sağ olun, təşəkkür edirəm ki, yenə də məni arayıb-axtarmısınız.
- Məmməd müəllim, siz Azərbaycan ədəbiyyatında sözün həqiqi mənaısnda adı böyük həriflə yazılmış və oxucuların daim imzasının sorağında olduğu şairlərimizdən birisiniz. Bu gün Siz qürbətdə yaşayırsınız. Əslində vətənin qürbəti olmur, amma Azərbaycanın hüdudlarından kənarda olduğunuzdan sizin üçün qürbət nə deməkdir?
- Əbülfət bəy, öncə bir təşəkkürümü sizə çatdırım ki, bundan əvvəlki görüşümüzdə də məni "Ədalət"in oxucuları ilə həmsöhbət elədin. O ki, qaldı qürbət məsələsinə... Qürbəti böyük anlamda götürsək, mən şerimdə də demişəm:
Dünya sürgün yeridir
...Ölüm ölmək deyil ki.
Vətənə qayıdışdı.
Bizim vətənimİz bura deyil. Mən filosofluq eləmirəm. Bura keçici, sınaq, mübarizə və əzab meydanıdır. Bizim Vətənimiz gəldiyimiz yerdir. Hardan gəlmişiksə, oradır. Onu nə sən bilirsən, nə mən bilirəm. Biz anamızın bətnindən gəlmişik, bəs anamızın bətnindən o yanda nə var? Bunu bəzi adamlar bilir. Yəni həmin adamlara millətinin kodu - gizli bilgisi məlumdur. Onlar kitab, roman oxumadan, yəni biliklərə yiyələnmədən də atmosferin özündən gələn informasiya onların canına hopur və onlar bu dünyanın nədən ibarət olduğunu dərk edirlər. Bu dünya nədir? Ən böyük dilemma da elə budur. Gözümüzün önündə nə varsa onun hamısı şeytan əməlidir. Və hamısı da bizim arzumuza, istəyimizə, həzzimizə köklənibdir. Bax, elə bu anlamda dünyanın özü qürbətdir. Deməli, dünyanın özü qürbətdisə, onun göbəyinin basdırıldığı yerdən harasa getmək və yaxud da qapıdan bayıra çıxmaq özü də qürbətə getmək kimi bir şeydir. Hətta bunu poetik ifadə etsəm, içimdəki sözün dilimə gəlib səslənməsi də artıq qürbətdir. Bax, bütün bu anlamlardan çıxış etsək, zatən şairlər elə doğuşdan qürbətdədirlər. Bunu sən özün də bilirsən və sualı da məni danışdırmaq, oxucularla üz-üzə gətirmək üçün ortaya atdın.
- Məmməd müəllim, bu fikirləriniz həqiqət duyumlu, sözlə yaşayan insanların içindən gəlib keçir. Amma bir az da konkret desəniz...
- Yaxşı, bir də təkrar deyirəm. Bugün sənin üçün, bu yer kürəsinin seçilmiş olan torpaq, dünyaya gəldiyin ocaq artıq konkretləşib və özün də fikirləşirsən ki, niyə məhz Tovuz rayonu, onun dağlar arasındakı Əsrik kəndi? Bax, bundan sonra canın qədər sevdiyin coğrafi məkan sənin üçün müqəddəsləşir və sən ona istedadını, bacarığını, hər nəyin varsa onu həsr eləyirsən. Amma təəssüf ki, bəzən səni həmin o yerdə qalmağa gözə görünən və görünməyən güclər imkan vermir. Tale səni başqa bir səmtə atır. Ordan isə bura tamam fərqli görünür. Doğrudur, Türkiyə bizlər üçün qürbət deyil. Amma şair üçün dünyanın özü qürbətdirsə, ora da bir qürbətdir. Lakin mən gündə yüz kərə şair taleyim üçün Tanrıya dua eləyirəm. Mövlanənin bir fikri var. Deyir ki: "Bədənimdəki tüklərin sayı qədər hər gün sənə dua etsəm, yenə də azdır!" Mən də Allahıma nə qədər dua etsəm, yenə də azdır. Göbəyimizin kəsildiyi yer doğulduğumuz ünvan olsa da, biz şairlər zatən qürbət çəkirik.
Bulağın çay olduğu, çayın irmağ, irmağın dənizə qovuşub adını itirir. Mənim dediyim kimi:
Xəzərə çatdımı Kür Xəzər olur,
Dənizdə itirir adını çaylar.
Yəni mən də kənddən Tovuza, Tovuzdan Bakıya, ordan da türk dünyasına çıxmağımla həmin bulağın dənizə qovuşması taleyini yaşayıram.
- Məmməd müəllim, siz Azərbaycan aurasından kənarda yaşayıb işləsəniz də, amma ədəbiyyatımızın içərisindəsiniz. Və mən sizin ölkə mətbuatında, o cümlədən "525-ci qəzet"dəki yazılarınızı maraqla izləyirəm. Siz bütün bunları necə çatdırırsınız?
- Mən əvvəlki məsəli təkrar etmək istəmirəm. Çünki bulaqdan tutmuş dənizə qədər hamısı bir-birinin içərisindədir. Təsəvvürünə gətir ki, daşı dələn suyun gücü nədədir? Sabiq qədərliyində, davamlığında və səbrindədir. Bu anlamda mənim içimdə bir iddia var. Özü də bunu gizləmirəm. Bizim kəndimizdə hamı şer yazır, saz çalır. Mən də hamı kimi şer yazırdım və hamıdan fərqli olaraq mən şerimi rayon qəzetinə göndərirdim. Ordan da mənə cavab gəldi. Sinif yoldaşlarım və bəzi adamlar mənə kobud şəkildə lağ da etdilər ki, biz də şeir yazırıq, sən də. Niyə sən şeirlərini qəzetə göndərirsən? Özünü niyə biabır eləyirsən? Sonra bütün kənd başladı danışmağa ki, Gülzarın oğlu şair çıxıb. Atam müharibəyə gedib qayıtmamışdı, ona görə anamın adını deyirdilər. Mən bircə atamın qanını görmüşəm, o da damarlarımda axır, üzünü görməmişəm. Qan elə bəlkə də Allahın özüdür. Qısası mən özüm öz qarşımda məqsəd qoydum ki, mütləq şair olacam və kəndə də özümü sübut edəcəm. Şeirlərim rayon qəzetində çıxdı. Bir az da rayonda lağ etdilər, sonra Bakıda. Mənim gəlişim fərqli bir şey oldu. Mənim 19 yaşımda yazdığım
Dağların başına düşən qardımı,
Dumandan xəbərsiz, çəndən xəbrsiz.
və yaxud
Yarpaqlar düşdükcə öz budağından,
Ömür günlərini bir-bir sayırdı,
Qışın gəlişini sanki bu zaman,
Yerin qulağına
pıçıldayırdı.
Bu kimi şeirlərlə artıq kimliyimi
ortaya qoymuşdum. Düzdür, onda da, elə indi də ədəbiyyatda,
dəstəbazlıq, yerlibazlıq var idi, bu gün də var.
Hətta bir bölgənin qəzeti həmin bölgənin
şairini qaldırıb qoyurdu dağın başına, digərlərinə
meydan vermirdi və sairə. Əslində bu rəzalətdir.
Bakıda isə iddiam bu oldu ki, Azərbaycanın
önəmli şairlərindən biri olmalıyam. İndi də dünyanın önəmli şairlərindən
biri olmaq iddiası ilə yaşayıram. Bunu
niyə gizlətməliyəm ki? Həmişə
də deyirəm ki, mənim ruhum qılıncdır, bədənim
qındır. Qılınc da iti
olmalıdır və mənim bədənimin anasını
ağlatmalıdır ki, özünü sübut eləsin,
iddiasını təsdiqləsin. Şükürlər
olsun ki, bu gün hər şeyi bir anda görmək
mümkündür. İnternetdə saytı açmaqla
Məmməd İsmayılın Moskvada, Parisdə, Türkiyədə
və digər məmləkətlərdə kim
olduğunu görsün. Bax, bütün
bunları deməklə onu vurğulamaq istəyirəm ki, Məmməd
İsmayılın borcudur yazıb-yaratmaq. Heç vaxt sızıldayıb deməsin ki, məni
unudublar. Əksinə, deməlidir ki, mən
varam və olacam da. Və mənim arxamda mənim
iddiam dayandığından mənim şeirimin,
sözümün enerjisi həmişə hardansa vurub
çıxacaqdır. Deməli, mənim
Azərbaycanda qoyub getdiyim boş qalan yerim var. Mən qayadan bir
parça kimi qopub getmişəm. Həmin
o boş qalan yerim kənardan da olsa, mənim öz tərəfimdən
doldurulmalıdır. Necə ki, mən bunu
edirəm. Allaha qurban olum, o məni bu
yaşımda da 16-17 yaşlı Məmməd
İsmayılın enerjisi ilə yaşadır. Sadəcə o vaxtın ilhamı və indki Məmmədin
təcrübəsi birləşibdir.
- Məmməd müəllim, bu günkü türk ədəbi
mühiti necədir, o nə ilə yaşayır?
- Əbülfət, nə yazıq ki,
Türkiyədə, bütövlükdə isə kapitalizmdə
ədəbiyyat bir növü gözdən
çıxarılmış bir şeydir. Mundar kapitalizm özü ilə bərabər
özünün "izmlərini" də yaradıb. Yəni modernizm, postmodernizm, atalar-oğullar problemi və
sairə. Bu da sənəti kütləviləşdirib.
Həmin o "izmlər" bütün sənətlərin
gözünə qırılmış ayna parçaları
kimi batmağa başlayıb. Türkiyə
bu mənada payını bölgədə hamıdan çox
aldı. Biz Avropa ədəbiyyatını
ruslar vasitəsilə əldə etdik. Yəni
Avropa rüzgarları Rusiyanın başı üzərindən
bizə doğru əsdi. Türkiyə isə
zatən Avropanın içərisində idi. Lakin Avropa Türkiyəni öz içərisinə
buraxmır. Ona görə ki, Türkiyə
yeganə toplumdur ki, Avropadan torpaq alıb və bu gün də
onun üzərində yaşayır. Düzdür,
ruslar da Napaleonu, Hitleri qovanda Avropanı gəzdilər, amma
torpaq alıb sahib çıxa bilmədilər. Türkiyə Anadolu boyda bir imza atıb Avropanın
sinəsinə. Bunun
qarşılığında da Avropa başqa bir şey edə
bilmədiyindən türkün qafasını öz "izmləri"
ilə qarışdırmağa çalışır.
Öz övliyaları, müqəddəs insanları ilə,
mövlanələri ilə, Yunus imrələri ilə, dədə
Hasanları ilə, Dadal oğulları ilə, hətta
Aşıq Veysələri ilə dünyaya meydan oxuyan
Türkiyə əvvəlcə ərəbdən əruzu,
sonra da Avropadan sərbəsti götürməklə bir
növ sənəti kütləviləşdirdi. Bu mənada nə yazıq ki, türk ədəbiyyatı
nə ilə nəfəs aldığını özü də
bilmir. Sənət mücərrədləşibdir.
Yəni fransız şerini fransız rəssamlığı
yedi. Türk şerini isə nə
yeyi-bitirdi onu hələ də başa düşə bilmirəm.
Doğrudur, Nazim Hikmət, Orxan Vəli türk sərbəst
şerinin başında dayanır. Hanı bu
gün onlar? Bunun hamsı Avropanın zərri
kağızlara büküb bizlərə göndərdiyi
şirniyyat kimi bir şeydir, baş qatır. Konkret desəm, topu-tüfəngi ilə edə bilmədiyini,
belə-belə şeylərlə gerçəkləşdirir.
Və bütün "izmlərin"
hamısı özünün bic anasına bənzəyir.
Bu mənada Türkiyədə nəsr şeirdən
daha üstündür. Nə yazıq ki,
biz də həmin "izmləri" Türkiyədən
götürürük, bizə də suyun suyu gəlib
çıxır.
- Məmməd müəllim, bu gün internet
imkanları bizim dünya mətbuatı ilə
- Türk mətbuatında bir sahiblik var. Yəni mətbuatın
arxasında sahib sərmayəsi dayanır. Üzdə
bu türk sərmayəsi kimi görünür. Çünki onun sahibinin türk olub-olmaması hələ
onun ikinci tərəfidir. Məsələn,
orda mətbuat qruplaşıb. Tutaq ki,
Aydın Doğan qrupu. Onun qrupuna
"Hürriyyət" də daxildir. Eləcə
də digər qruplar. Bir neçə
telekanalda Aydın Doğan qrupuna aiddir. "Zaman"
qəzeti, "Saman yolu", "Kanal-7" bunlar isə Fətullah
Güləncilərindi. Bu anlamda həm
fiziki şəxs baxımından, həm də ideoloji
baxımdan, o cumlədən də arxasındakı sərmayə
baxımından sanki bir xor yaranıb. Özü
də "xoruz" buraxan xor. Son dönəmlərdə
hökumətin əli qəzetlər üzərində bir qədər
uzanıb. TRT kanalları bir növü
bizim ictimai televiziyanı xatırladır. Lakin Ərdoğan
dövründə müəyyən rəhbərlik dəyişikliklərindən
sonra müəyyən müxalif qəzetlər, kanallar
satın alındı... Amma bir şeyi də
vurğulayım ki, iqtidar tərəfindən satın
alınmasına baxmayaraq, onlarda köşə
yazarlarının yeri və fikri bu gün də qalır.
Bu yazarlar həmin qəzetlərlə
özünə pəncərə açanlardır. Yəni onlar qəzetin ümumi istiqamətindən fərqli
olaraq öz yerlərində sabitdilər. Bir
şeyi də unutmaq lazım deyil ki, Türkiyədə
dövlət başqadı, hökumət başqa. Hökumətlər gəlib, gedir, dəyişir,
dövlət isə qalır. Burada həm
demokratiya var, həm də demokratiya oyunu. Mənim
fikrimcə, demokratiya ulus dövlətinin yıxılması
üçün bir oyundur. Gözləri
bağlayır, sonra da ortaya bir şey çıxara bilmir,
şüar olaraq qalır.
- Bu gün cismən bizdən bir az
uzaqda, yəni türk dünyasının daha böyük bir guşəsində
yaşayan Məmməd İsmayılın
yaradıcılığında işlər nə yerdədir?
- Öz yaradacılığımdan danışmaq... Aşağı, yuxarı götür-qoy edəndə
yaxşı yerdədir. Ona görə
çox yaxşı demirəm ki, torpağın altında bir
çox qatlar var, süxurlar var. Bakı kəndlərində
su quyusunu qazanda daşa çıxana kimi qazıntı
aparırlar. Şairin,
yazıçının böyüklüyü də
ondadır ki, o özünəməxsus olan qatı tapa bilir.
Həmin qata enəndən sonra o şairin, o
yazıçının dərdi olmur.
- Niyə?
- Ona görə ki, həmin yerdəki şirə
heç vaxt kəsilmir, tükənmir. Çətini
onu tapmaqdır. Bizlər hamımız
birlikdə həmin öz qatımızın
axtarışındayıq. O şair xoşbəxtdir ki,
ona lazım olan həmin qata enə bilib. Bu mənada
mənim nə gecəm var, nə gündüzüm. Az qala saçımın tükü qədər
kitab oxumuşam. Özü də sizə bir
şey deyim. Mənim orada qazancım
yalnız aldığım məvacibdir. Orada
rüşvət adlı bir şey yoxdur. Mən ora
çörəkpulu qazanmağa gedərkən, sanki Allah mənə
dedi ki, sənin ilhamına qanad verdim, şairsən, sənin nə
işin var vəzifələrdə? Sən
şairsən, axşamdan sabahacan səninlə birlikdə
olacam, yaz, yarat. Və mən də gedib
özümü ona həsr etdim, ona tapındım və
özümü də tapdım. Bu 13 ildə
mən öz yaşıdlarım içərisində bəlkə
də hamıdan çox yazdım. Onların
çoxu çap olunmayıb. "Azərbaycan"
jurnalında "Fikir çırpıntılarım"ın
bir hissəsi çap olunub, ardı da hazırdır. İki romanım var, hekayələrim var, çoxlu
sayda həyat hekayələrim, xatirələrim, şeirlərim
var və özümün ən dəhşətli tənqidçim
də elə özüməm. Səmimi
deyirəm, mənim özümün də
çatışmayan cəhətlərim var. Amma
özümün özümə ləzzət verən o qədər
şeirlərim var ki, öz-özümə fikirləşirəm
ki, görəsən bunu mən yazmışam? Allaha qurban olum ki, mənə bu imkanı verib. Elə səninlə həmsöhbət
olmağımın, sənin məni aramağının da
kökündə Allahın mənə olan sevgisi dayanır.
Şükürlər olsun, Tanrıma!
...Mən ustadımla bir xeyli sözün yaxşı mənasında
dərdləşdim. Bir-birindən maraqlı
fikirlərini dinlədim və elə bir oxucu olaraq da sevindim
ki, Məmməd İsmayılın şeir bulağı yenə
də əvvəlki təbi-təravəti ilə
çağlamaqdadır. Şükürlər
Tanrıya və İlahi sözə!
Əbülfət Mədətoğlu
Ədalət.- 2009.- 7 fevral.- S. 12-13.