Saz aləminin sönməyən çırağı
Aşıq Əmrahın
100 illiyinə
Aşıq Əmrah Gülməmmədov XX əsrdə
Borçalıda yaşayıb-yaratmış qüdrətli
saz ustası, aşıq sənətinin
korifeylərindən biridir.
O, aşığa xas
olan bütün komponentləri, o cümlədən saz çalmaq, qoşmalar qoşmaq, mahnılar oxumaq, dastanlar danışmaq qabiliyyətini
göstərməklə kamil
sənətkar kimi özünü təsdiq etdi. Yaradıcılığının
lokal təsvirləri ilə kifayətlənməyən
ustad, yaddaşlarda saz havalarını yeni xallar və
güllərlə cilalandırmaqla,
eləcə də özünün yaratdığı
bir-birindən gözəl saz havaları ilə qalıb. O, yaratdığı
yeni saz havaları ilə aşıq idrakının
bəsirət qatlarını
nümayiş etdirə
bildi, sazın əbədilik simfoniyasını
yaratdı. Onun saz aləmində yandırdığı, bu
günə qədər
də sönməyən
çıraq bu fikrimin silqətinə şahidlik edir. Aşıq Əmrah aşıqlığın kamillik
mərtəbəsini öz
varlığı və
orijinal yaradıcılığı
ilə fəth etdi. Böyük ustad saz havalarına özünə
məxsus yeniliklər
gətirməklə aşıq
sənətinin dəyərlər
xəzinəsini zənginləşdirdi.
10-a yaxın saz havasının müəllifi
olan ustad bütün havalara demək olar ki, öz "möhürünü" vurub.
"Süsənbəri",
"Turacı", "Yurd
yeri" havaları da ustadın yaradıcılıq orbitinin
orijinal məhsullarıdır.
İlk dəfə on bir telli
sazı sinəsində
dilləndirən Aşıq
Əmrah muğamları,
Anadolu ozanlarısayaq çaldığı havaları
da gözəl və məharətlə ifa edər, sanki sinəsində orkestr canlandırardı. Düzdür, bugünkü aşıqlarımız
belə havalara yer vermirlər, ancaq bu cür
havaların saz sənətinin inkişafında
bəhrə verəcəyini
düşünərək onların fövqəladə
lazım olduğunu vurğulamaq istəyirəm.
Dərsini atası
aşıq Paşa, aşıq Məsim Yadigarov və şair Ağacan kimi ustadlardan alan Aşıq Əmrah 22 yaşında elə yetişmişdi ki, artıq Borçalı məclislərində,
konsertlərdə məharətlə
çıxış edər,
seyrçilərini heyran
qoyardı ki, bu da hər
sənətkara qismət
olmur. Radio və televiziyanın hər evə ayaq açmadığı
bir dövrdə, XX əsrin 50-ci illərində
42 yaşlı ustadın
möhtəşəm ifaları
hətta Bakıda da sevilə-sevilə dinlənilirdi. Beləliklə, aşıq
sənəti ilə cəmiyyət arasında yeni harmoniyanı yaratmaq Aşıq Əmraha öz fitri istedadı və məharəti hesabına müyəssər
oldu. O, bütün
sazsevərlərin diqqətini
özünün kompozisiya
bütövlüyü ilə
seçilən və
bu günə qədər də dominantlığını saxlayan
yeni çalğı
üslubuna çəkməyi
bacardı. Onun alternativi olmayan və milli koloritli
bu çalğı üslubu saz havalarında bütün gözəlliklərin rənginin
və ahənginin vəhdətini
təcəssüm etdirir.
Aşıq Əmrah 1959-cu ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti
ongünlüyündə digər
ustadlarla birlikdə böyük uğur əldə etmişdir.
Dədə Əmrah
1961-ci ildə Azərbaycan
aşıqlarının III qurultayında ustad aşıq kimi çıxış etmişdisə,
1984-cü ildə respublikamızın
ziyalıları tərəfindən
yekdilliklə "sazın
şah Əmrahı"
kimi gurultulu alqışlarla qarşılanmışdı
ki, bu da
qırxa yaxın şəyird yetirmiş və çağdaşı
olduğu saz pərəstişkarlarının təfəkküründə özünün
etiketini yaratmış
ustadın sözün
əsl mənasında
kimliyindən xəbər
verir.
Ustadın möhtəşəmliyi, saza
və sözə tam məsuliyyətiylə yanaşması
qoşmalarında da apaydın görünür. "Bilməzsən"
rədifli şeirində
yetişdirdiyi şəyirdlərinə
və ya tam püxtələşməmiş
özünə "aşığam"
deyənlərə üz
tutaraq:
Aşıqlıq deyilən böyük sənətdir,
Qıfılbənd deyəllər yoza bilməzsən.
Məclisdə əyləşir neçə xiridar,
Üçcə kəlmə sözü düzə bilməzsən -
Və ya
Çox güvənmə sənətinə
Sənə qalmaz, ay qadası.
Sazı çalan mahir çalar,
Elə çalmaz, ay qadası
- deməıklə onları kamilliyə çağırırdı. Aşıq Əmrah sənətə son dərəcə tələbkar olduğundan bir çoxları onun iştirakçısı olduğu məclislərdə saz götürüb söz deməyə ehtiyat edərlərmiş. Çünki bu sənət azmanı saz havalarının güllərini sadəcə ifa etmir, onları incələyirdi, eyni zamanda sözü insanların idrakına hopdura bilirdi. O, "məndədi" rədifli qoşmasında
Sadiq olduğum sənətə əhdi-vəfa məndədi.
Telli saza mehman ol gəl, zövqü-səfa məndədi.
Qananlara canım qurban, nadanlarla işim yox,
Sərraf olsa söz sataram, hər söz baha məndədi
- deməklə hər bir sənətkarı
öz sənətinin
sərrafı, zərgəri
kimi görmək istədiyini bildirirdi. Böyük sənətkar
xalqının mənəvi
böyüklüyünü sənətkar ləyaqəti
və özünə
inam hissi ilə deyə bildiyi kimi "əlindədir" rədifli
qoşmasında da
Ay ariflər siz də bilin,
Əmir haqqın əlindədir.
Kim Allahı çox
sevirsə,
Şəhadəti dilindədir
-
yazaraq, bu kimi şeirləri
ilə öz imanını da təsdiq etdi. Allahın ucalığını, peyğəmbərin
böyüklüyünü duyduğu kimi bu müqəddəs inamı pərəstişkarlarına
da təlqin etdi.
İkiüzlü və
hiyləgər varlığa
çevrilən bəzi
insanlara içində
nifrət oyatmış
ustad qoşmalarından
bir alay
düzəldib onlara qarşı hücuma keçir:
Namərd ilə
mərdi qoşa əyləsək,
Namərd gəlib
mərdə tay
ola bilməz.
Mərdə qurban
olmaq ayıb eyləməz,
Namərd ilə
həqqı-say ola bilməz.
Bu il 100 yaşı tamam olan Aşıq Əmrahın dünyaya gəlişi aşıq sənətində böyük
bir hadisə, inqilab oldu və
bu inqilab sazsevərlərin şüurunda
onun istedadının yaradıcılıq ölçülərinin
fövqündə olduğunu
isbat etdi.
XAN ƏMRAHIN QÜDRƏTİ
Ustad aşıq Əmrah Gülməmmədova
Xan Əmrahın
qüdrətinə bir
baxın,
Duyğuların güllərini sayırmış.
Barmaqları sədəflərin
üzündən
Ömrümüzə bir təravət
yayırmış.
Saz dilində söz öyrətdi cahana,
Qəlbi daşlar
baş endirdi bu ana
Qurd cüssəsi
gəriləndə meydana,
Sinəsində elə qurd ulayırmış.
Odur salan saz mülkünə talanı,
Fəth eylədi
neçə-neçə qalanı,
Təbi yoxsul, ilhamı ac olanı,
Xallarıyla, gülləriylə doyurmuş.
Saz dünyadı,
Elbəyi, ölməz
şahı,
Qəbul etmə bu kədəri, bu ahı.
Başqa adda görəcəyik Əmrahı,
Fələk bizdən müvəqqəti
ayırmış.
24.01.2008
Elbəyi CƏLALOĞLU
Ədalət.-
2009.- 21 fevral.- S.19